selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 19:38

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 121 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 79 Next
Author Message
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Thu Mar 24, 2016 23:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
HCL wrote:
Så här ser skillnaden mellan pre- och post-master ut. ('Lights' hade annat namn och plats i denna version, men det är samma låt). Medelnivå är höjd 1.3 dB i ena kanlen och 0.5 dB i andra kanalen. Inga stora ingrepp där alltså. De största skillanderna är nog att max-nivån sänkts och att kanalbalansen ändrats lite. Sådant som också typiskt hanteras vid mastring (vid sidan om låtordning, in- och utfading, formatering för olika media, ...). Inga delar av plattan är "normalt" nivåmaximerad (0 db toppnivå) utan det finns några tiondels dB marginal på samtliga låtar.

Vi har för närvarande tyvärr inte tillåtelse att distribuer några pre-masters, men jag har lyssnat och jämfört olika versioner, bl.a. dessa och jag skulle gissa att åsikterna skulle gå isär lika mycket här som så mycket annat i livet.

[/attachment]
Tack för infon!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Fri Mar 25, 2016 10:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Bill, Vilka program använde du för att analysera musiken?

Är detta bara EN händelse eller ser det lika ut på fler ställen?
Det KAN ju vara gjort medvetet för att skapa ett särskilt sound...

Sedan är ju det musikaliska resultatet viktigast, till slut. Hur det mäter är underordnat - även om jag kan hålla med om att mastern kunde vara lägre utstyrd.
Hoppas ni fått svar. Uppenbarligen kunde topp-limiteringen varit mindre påtaglig. Det ser man ju av att maxnivån ligger 1.5 dB under det egentliga maxet.


Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Fri Mar 25, 2016 16:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
HCL wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Bill, Vilka program använde du för att analysera musiken?

Är detta bara EN händelse eller ser det lika ut på fler ställen?
Det KAN ju vara gjort medvetet för att skapa ett särskilt sound...

Sedan är ju det musikaliska resultatet viktigast, till slut. Hur det mäter är underordnat - även om jag kan hålla med om att mastern kunde vara lägre utstyrd.
Hoppas ni fått svar. Uppenbarligen kunde topp-limiteringen varit mindre påtaglig. Det ser man ju av att maxnivån ligger 1.5 dB under det egentliga maxet.
Absolut. Jag har svårt att se att vare sig ljud eller musikförståelse hade påverkats det minsta negativt om man låtit transienterna få blomma ut 1,5 dB till. Men gossarna i Selsius kanske gillar fulklippning? Frågan blir då återigen, varför skapar man inte det soundet direkt?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Fri Mar 25, 2016 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
HCL wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Bill, Vilka program använde du för att analysera musiken?

Är detta bara EN händelse eller ser det lika ut på fler ställen?
Det KAN ju vara gjort medvetet för att skapa ett särskilt sound...

Sedan är ju det musikaliska resultatet viktigast, till slut. Hur det mäter är underordnat - även om jag kan hålla med om att mastern kunde vara lägre utstyrd.
Hoppas ni fått svar. Uppenbarligen kunde topp-limiteringen varit mindre påtaglig. Det ser man ju av att maxnivån ligger 1.5 dB under det egentliga maxet.
Absolut. Jag har svårt att se att vare sig ljud eller musikförståelse hade påverkats det minsta negativt om man låtit transienterna få blomma ut 1,5 dB till. Men gossarna i Selsius kanske gillar fulklippning? Frågan blir då återigen, varför skapar man inte det soundet direkt?
Hur distorsion skall appliceras är en konst. Att topplimitera för att bara kunna nivåmaximera signalen är något helt annat än att påföra dist för att uppnå ett konstnärligt syfte.

"Mastrare" är något av musikproduktionsvärdens audiofiler, de bryr sig om saker, detaljer som inte musiker vanligen bryr sig om eller ofta inte har insikt i. Syftet med mastring är flera och rör allt från väldigt rudimentära saker som att placera låtar i "rätt" ordning (handgripligen, inte nödvändigtvis bestämma ordningen), justera in- och ut-fading och justera nivån mellan de olika låtarna, att koda i olika format och till sist se till att materialet inte innehåller olämpliga egenheter (kvalitetskontroll om man så vill). Mastraren kan se till att de olika delarna upplevs som en helhet etc. Man kan applicera EQ, efterklang och annat, ofta mycket subtilt, men Mastraren försöker sätta pricken över i:t så att säga. En viktig bit är att se till att materialet funkar i alla de sammanhang där man förväntar sig att musiken skall fungera (olika uppspelningsapparatur och miljöer). Detta är något som även ljudtekniker och mixningsingenjörer har fokus på, men Mastraren är sista instans och gör det han/hon finner lämpligt i det avseendet.

Att skruva upp medelnivån, så som man gjort på senare tid är ytterligare en (o-)tjänst. Tack och lov håller den trenden på att svalna, även om den inte är eller egentligen troligen aldrig någonsin kommer bli helt kall. Olika strömmande medier (radio, Youtube, iTunes, Spotify,...) har alla sina normer för hur medelnivån skall förhålla sig till toppnivån och musik som avviker med en större dynamik (vilket ger en lägre medelnivå) kommer alltid framstå som mindre framträdande än de låter som håller en högre medelnivå. Sedan har man givetvis även att ta hänsyn till i vilka sammanhang som materialet är tänkt att lyssnas till. Detta borde hanteras i uppspelningsapparaturen, men dessvärre har inga sådana standarder anammats brett ännu.

Sedan måste man också tillägga att dynamikkomprimering ofta är något som faktiskt gör inspelningar hanterbara (i normala hifi-anläggningar). Det är både ett konstnärligt verktyg (förändra intrycket av ett instrument eller hur någon spelar) och ett verktyg för att se till att inte vissa delar helt enkelt inte dränker andra detaljer i en inspelning. Utan nivåkompression skulle mycket material inte vara hanterbart annat än i extrema anläggningar och inte vara för lyssning i vanliga hem (för tyst när det är svagt och för starkt - både för utrustning och grannar - när det drar på ordentligt - tänk Tjajkovskijs 1812 utan komprimerad inspelning - inget, inget, inget PANG! PANG! inget, inget, inget). Kompressorer och komprimerande förstärkare har använts ända sedan inspelningstidens barndom, av just dessa orsaker samt för att komprimerande utrustning (även i avspelningsledet) kan upplevas som att ge en "förbättrad" upplevelse. Även högtalare eller kombinationer förstärkare-högtalare kan komprimera en hel del och ge "rätt" sound då det inträder.


Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Fri Mar 25, 2016 22:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
HCL wrote:
"Mastrare" är något av musikproduktionsvärdens audiofiler, de bryr sig om saker, detaljer som inte musiker vanligen bryr sig om eller ofta inte har insikt i. Syftet med mastring är flera och rör allt från väldigt rudimentära saker som att placera låtar i "rätt" ordning (handgripligen, inte nödvändigtvis bestämma ordningen), justera in- och ut-fading och justera nivån mellan de olika låtarna, att koda i olika format och till sist se till att materialet inte innehåller olämpliga egenheter (kvalitetskontroll om man så vill). Mastraren kan se till att de olika delarna upplevs som en helhet etc. Man kan applicera EQ, efterklang och annat, ofta mycket subtilt, men Mastraren försöker sätta pricken över i:t så att säga. En viktig bit är att se till att materialet funkar i alla de sammanhang där man förväntar sig att musiken skall fungera (olika uppspelningsapparatur och miljöer). Detta är något som även ljudtekniker och mixningsingenjörer har fokus på, men Mastraren är sista instans och gör det han/hon finner lämpligt i det avseendet.
Här skiljer våra sysnsätt sig ordentligt. "musikproduktionens audiofiler" är ju just de som knäcker musiken! Kolla in förstörelsen av just Dire Straits "Brothers In Arms" där varje sk remaster har blivit allt sämre, mer distad och mer komprimerad. Jag blir bedrövad när jag läser vad du skrivit, du verkar ju inte ha fattat vad hela debatten handlar om! Man tar ju bort allt som musiken handlar om, man tar bort den musikaliska förståelsen, man tar bort alla möjligheter att lyssna på en musikers sätt att kommunicera via musiken. Man tar bort allt liv i musiken. Om musikern gillar/accepterar detta finns det bara två alternativ till detta, antingen är dem grundlurade eller så bryr de sig inte om vad lyssnarna känner. Ärligt talat, jag bryr mig inte om vad man kan tillgodogöra sig, vad man kan uppleva i ett maxat Klimax analogt system - de allra flesta människor på jorden har inte tillgång till ett sådant system och det är skit när man vet att en enkel köksradio kan förmedla musiken bara mixen är vettigt gjord från början.

Du skriver "En viktig bit är att se till att materialet funkar i alla de sammanhang där man förväntar sig att musiken skall fungera (olika uppspelningsapparatur och miljöer)." Och javisst, vill man optimera musiken för lyssning i billig bärbar appartur ska man inte förvänta sig att folk med mer kvalificerad utrustning inte gillar resultatet. Men välj själv, producera för människor som har bra anläggningar och vill betala för musiken eller för folk som skiter i hur det låter och inte vill betala för den. Just nu optimerar ni musiken/ljudet för de senare. Valet är ert!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Fri Mar 25, 2016 23:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Ursäkta mig, men jag tror du missade stycket efter ditt citat!?
HCL wrote:
Att skruva upp medelnivån, så som man gjort på senare tid är ytterligare en (o-)tjänst. Tack och lov håller den trenden på att svalna...
F.ö. tror jag även du misstar dig när det gäll hur mycket dynamik det verkligen kan vara på originalinspelningarna. Jag har gjort mixar, där jag bara använt mild kompression och justerat nivåerna lite, men så att dynamiken skall vara mer hanterbar, men som ändå varit besvärliga att lyssna på i t.ex. bilen. Långa för tysta partier följt av partier där bilstereon klippt krafigt. Sådana inspelningar är svåra även i hemmiljö, inte nödvändigtvis för hifi-anläggningen, men för grannar (om man bor i lägenhet) och för övriga familjemedlemmar (som kanske inte vill ha konsert varje dag hemma).

Givetvis skulle detta gå att hantera ungefär p.s.s. som "Night mode" i hem-bio sammanhang, där utrustningen komprimerade efter användarens behag. Jag skulle i så fall helst se att man redan i studion kodade in hur kompressionen skulle gå till, så att den lokala kompressorn inte åstdkom det du skriver, förstör ljudet, ungefär som det kommit att bli när det gäller "Loudness mastrad" musik, vilket jag f.ö. också ondgjort mig över ett flertal gånger.
Bill50x wrote:
Här skiljer våra sysnsätt sig ordentligt. "musikproduktionens audiofiler" är ju just de som knäcker musiken! Kolla in förstörelsen av just Dire Straits "Brothers In Arms" där varje sk remaster har blivit allt sämre, mer distad och mer komprimerad. Jag blir bedrövad när jag läser vad du skrivit, du verkar ju inte ha fattat vad hela debatten handlar om! Man tar ju bort allt som musiken handlar om, man tar bort den musikaliska förståelsen, man tar bort alla möjligheter att lyssna på en musikers sätt att kommunicera via musiken. Man tar bort allt liv i musiken. Om musikern gillar/accepterar detta finns det bara två alternativ till detta, antingen är dem grundlurade eller så bryr de sig inte om vad lyssnarna känner. Ärligt talat, jag bryr mig inte om vad man kan tillgodogöra sig, vad man kan uppleva i ett maxat Klimax analogt system - de allra flesta människor på jorden har inte tillgång till ett sådant system och det är skit när man vet att en enkel köksradio kan förmedla musiken bara mixen är vettigt gjord från början.

Du skriver "En viktig bit är att se till att materialet funkar i alla de sammanhang där man förväntar sig att musiken skall fungera (olika uppspelningsapparatur och miljöer)." Och javisst, vill man optimera musiken för lyssning i billig bärbar appartur ska man inte förvänta sig att folk med mer kvalificerad utrustning inte gillar resultatet. Men välj själv, producera för människor som har bra anläggningar och vill betala för musiken eller för folk som skiter i hur det låter och inte vill betala för den. Just nu optimerar ni musiken/ljudet för de senare. Valet är ert!

/ B


Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Fri Mar 25, 2016 23:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Du har rätt i sak.Men du skrev så här i sin helhet:
HCL wrote:
Att skruva upp medelnivån, så som man gjort på senare tid är ytterligare en (o-)tjänst. Tack och lov håller den trenden på att svalna, även om den inte är eller egentligen troligen aldrig någonsin kommer bli helt kall. Olika strömmande medier (radio, Youtube, iTunes, Spotify,...) har alla sina normer för hur medelnivån skall förhålla sig till toppnivån och musik som avviker med en större dynamik (vilket ger en lägre medelnivå) kommer alltid framstå som mindre framträdande än de låter som håller en högre medelnivå. Sedan har man givetvis även att ta hänsyn till i vilka sammanhang som materialet är tänkt att lyssnas till. Detta borde hanteras i uppspelningsapparaturen, men dessvärre har inga sådana standarder anammats brett ännu.

Sedan måste man också tillägga att dynamikkomprimering ofta är något som faktiskt gör inspelningar hanterbara (i normala hifi-anläggningar). Det är både ett konstnärligt verktyg (förändra intrycket av ett instrument eller hur någon spelar) och ett verktyg för att se till att inte vissa delar helt enkelt inte dränker andra detaljer i en inspelning. Utan nivåkompression skulle mycket material inte vara hanterbart annat än i extrema anläggningar och inte vara för lyssning i vanliga hem (för tyst när det är svagt och för starkt - både för utrustning och grannar - när det drar på ordentligt - tänk Tjajkovskijs 1812 utan komprimerad inspelning - inget, inget, inget PANG! PANG! inget, inget, inget). Kompressorer och komprimerande förstärkare har använts ända sedan inspelningstidens barndom, av just dessa orsaker samt för att komprimerande utrustning (även i avspelningsledet) kan upplevas som att ge en "förbättrad" upplevelse. Även högtalare eller kombinationer förstärkare-högtalare kan komprimera en hel del och ge "rätt" sound då det inträder.
Det du missar i detta resonemang är just den regelmässiga förstörelsen av all musik! Att all musik inte passar i alla anläggningar är väl inget konstigt, precis som man inte spelar högdynamisk musik när man bjudit hem vänner på middag. Jag bjuder inte vegeterianer på kött heller... Ärligt talat, om jag bjuder hem en dam som jag önskar förföra, då spelar jag inte Selsius, oavsett kvalitet eller dynamik ;-) Vill jag rocka loss en kväll och spela för grannarna spelar jag inte heller Selsius, för den komprimerade musiken låter helt enkelt för kass på hög volym. Jag spelar Deep Purples "Highway Star" i originalutgåva (som jag tyvärr inte rippat i originalutgåva men som ser ut så här, rippat från hårddisk)

Image

https://open.spotify.com/track/2vvxpEeXIjJsihz7PfKFwt (inte den bästa versionen, bara vad jag hittade på Spotify)

Att denna låt är så mycket bättre ljudmässigt av vad något spår på Selsius är, det är bara att beklaga, det var 1972 - 44 år sedan! Och det räcker med en enkel anläggning som min för att höra skillnaden.

Ärligt talat, jag gillar inte att såga någons seriösa strävan till välljud, men jag kan faktiskt inte hålla käften när resultatet är så .... tja vad ska jag säga? Musiken är jättebra, jag bara önskar att den kommit i ett bättre paket. Detta är givetvis min absoluta egen privata personliga åsikt, andra tycker givetvis annorlunda. Men jag är besviken, även om jag lindade in min kritik rejält. Jag hade förväntat mig mycket bättre.

Sorry / B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Sat Mar 26, 2016 00:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Det viktiga för mig är ändå att musiken uppfattas som bra, det tycker vi också och hade givetvis önskat att all musik (inte bara vår), den vi har nu och kommande projekt skall vara så bra inspelad och mixad som det bara är möjligt. Där har vi även andra, ännu mer viktigta aspekter än någon dB hit eller dit på medelnivån. Dessutom; Hur musiken skulle uppfattas om den producerats på ett annat sätt är rena spekulationer. Det går alltid att göra bättre och det är också vår strävan, men riktigt så lätt som det kanske verkar vid en första anblick är det inte.

Något som inte skadar att ha klart för sig, om man nu vill uttrycka en åsikt på detta område, är att användningen av kompression inte bara är något som görs för att maximera medelnivån utan även ett musikaliskt uttryck, som kan vara mycket viktigt för hur musiken uppfattas. Medelnivåmaximering på det sätt som det tillämpats de senaste 20 åren har gjort mycket skada. Där är vi nog överens.


Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Sat Mar 26, 2016 00:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
HCL wrote:
... att användningen av kompression inte bara är något som görs för att maximera medelnivån utan även ett musikaliskt uttryck, som kan vara mycket viktigt för hur musiken uppfattas..
Absolut, du har helt rätt! Vissa instrument, som vissa delar av ett trumset eller en basgitarr, kan absolut behöva en viss komprimering för att komma till sin rätt. Men att ge sig på att komprimera en komplett färdig 2-kanalsmix är något helt annat! Jo, jag kan tänka mig att någon vill ha soundet av en komprimerad, distande inspelning. Men vill verkligen alla ha det? Jag skrev till producenten av Lacrimosa angående deras senaste album, där två av deras låtar lät verkligen trist. Svaret jag fick var att just på dessa låtar var det kaos man ville spegla, därför kranade man på tills det distade. För mig är det en urusel förklaring, kan man inte orsaka känslan av kaos på något musikaliskt sätt är det kass att bara öka disten (genom toppklippningen). Skarpa bilder på månen tar man inte hem genom att skicka suddiga foton som man sedan skärper digital, skarpa bilder tar man direkt! Det är då man får hem även detaljerna.

Men alla musiker gör naturligtvis som dom vill, men då får dom också acceptera att kunderna inte gillar resultatet - eller hur?

/ B

PS Jag beundrar ditt tålamod att hantera andra åsikter som går stick i stäv med dina egna - kudos till dig för detta!

PPS Läs fler kommentarer här...
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic ... 3#p1836133

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Sat Mar 26, 2016 10:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
...
Jag skrev till producenten av Lacrimosa angående deras senaste album, där två av deras låtar lät verkligen trist. Svaret jag fick var att just på dessa låtar var det kaos man ville spegla, därför kranade man på tills det distade. För mig är det en urusel förklaring, kan man inte orsaka känslan av kaos på något musikaliskt sätt är det kass att bara öka disten (genom toppklippningen). ...

Men alla musiker gör naturligtvis som dom vill, men då får dom också acceptera att kunderna inte gillar resultatet - eller hur?
Absolut. När det gäller konst väljer konstnären uttrycket. Om det påverkar betraktaren på det sätt som konstnären önskat så har man nått fram. Om verket påverkats mot konstnärens vilja så är det givetvis fel, oavsett hur denna påverkan faller ut. Det är det vi står för. Vi önskar också att inspelningsmediets fulla potential kunde tas i anspråk i större utsträckning. Det för vi gärna fram, men inget vi skulle kräva för att påverka artisterna att göra något på ett sätt de inte vill. Det tycker vi vore att gå för långt.
Bill50x wrote:
...PS Jag beundrar ditt tålamod att hantera andra åsikter som går stick i stäv med dina egna - kudos till dig för detta!
Stick i stäv? Jag misstänker att faktiskt är ganska överens. Varför? Jo, för att jag uppfattar att du missförstår det jag försöker säga. Om du inte håller med om det fet-markerade ovan(?), då är vi inte överens. Kanske skulle du förstå mig bättre om du fick höra några av de mixar som jag själv gjort? Jag skall se vad jag kan göra där...

F.ö. kan avsnitt av albumets samtliga låtar avlyssnas på > rocred.se < (Man bör undvika att sprida upphovsrättsskyddat material utan tillåtelse.)


Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Sat Mar 26, 2016 11:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Finns det någon plats där alla era produktioner finns för avlyssning och beställning, i de olika format som är producerade?
> LÄNK <till pre-view möjlighet (förutom Spotify, Tidal, ...)

Jonathans platta fick lite extra uppmärksamhet igår (> LÄNK <). Det tycker vi förstås är roligt!


Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Sat Mar 26, 2016 12:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
"musikproduktionens audiofiler" är ju just de som knäcker musiken! Kolla in förstörelsen av just Dire Straits "Brothers In Arms" där varje sk remaster har blivit allt sämre, mer distad och mer komprimerad. Jag blir bedrövad när jag läser vad du skrivit, du verkar ju inte ha fattat vad hela debatten handlar om! Man tar ju bort allt som musiken handlar om, man tar bort den musikaliska förståelsen, man tar bort alla möjligheter att lyssna på en musikers sätt att kommunicera via musiken. Man tar bort allt liv i musiken.
Bill50x wrote:
för den komprimerade musiken låter helt enkelt för kass på hög volym.
För det första Bill, så beskriver HCL en mastrare och hans arbete. Det är skillnad på det och hur HCL skulle vilja att de ultimat jobbar.
Notera skillnaden!


För det andra, kan du inte vänta med att nedvärdera alla mastrare, musiker och producenter (inkl HCL) tills det du demat olika mastrar och "av andra påstått kassa inspelningar" på en hyfsat ok installerad anläggning?

För om du tror att det är mastringen som tar bort allt liv i musiken, och att det låter dåligt på hög volym - har du tokfel!!
Det är dåliga anläggningars fel.
De tar ju bort allt liv i ALLA inspelningar :!:
Audiofilinspelningar döljer bara anläggningens begränsningar lite mer då de lurar lyssnaren att fokusera på LJUDET istället för MUSIKEN - därför spelas dessa på mässor. :|

PS
har olika versioner av Dire Straits plattor. Jag brukar spela dom efter varandra, så kan man njuta av Dire Straits lite mer...alla svänger GRYMT. faktiskt :wink:

Det är synd att vissa letar audiofilpressningar istället för att bara spela musik.


Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Sat Mar 26, 2016 13:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Eftersom en bra mastrad platta, dvs en som man inte har knäckt dynamisk ocg topplimiterat låter hyffsat bra på de allra flesta anläggningar så föredrar jag sådana skivor framför "tokmastrade" som jag måste köpa en anläggning för hundratusentals kronor och dessutom spendera många timmar på att tuna in perfekt för att få någon glädje av skivorna. Så enkel är jag. Det handlar ju bara om att inte förstöra något som redan är spelbart.

Jag har jämfört några Dire Straits skivor av lite olika mastringar och det är så att en del låter jättebra hos mig och vissa inte. Så varför ska jag acceptera att man knäcker goda inspelningar för att... ja för vaddå? Jag har fortfarande inte fått något bra svar på den frågan. Att det går att rädda en dålig skiva med en dyr anläggning med cat-lablarna åt rätt håll är i alla fall för mig ett dåligt svar på frågan. Ingen skiva där jag har kunnat jämföra olika komprimeringsgrader har gett mig något extra musikaliskt iom högre kompression och toppklippning. Tvärtom.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Sun Mar 27, 2016 00:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Dubbelpost


Last edited by HCL on Sun Mar 27, 2016 01:23, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Sun Mar 27, 2016 01:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
För det första Bill, så beskriver HCL en mastrare och hans arbete. Det är skillnad på det och hur HCL skulle vilja att de ultimat jobbar.
Notera skillnaden!
Precis. Det finns mycket att säga om i stort sett alla steg i musikproduktionsledet. Långt ifrån allt är optimalt. Det vill vi försöka påverka, men utan respekt för det hantverk och det kunnande som många besitter får man stå utanför och titta på. Vi tar ett projekt i taget och siktar på att kunna åstadkomma bättre och bättre musikupplevelser för varje nytt projekt. Vi hade aldrig lärt oss allt vi redan lärt oss och knappast kommit dit vi är idag med en attityd att tro att vi har alla svar redan från början.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 121 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 79 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited