selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 10:21

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 121 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 59 Next
Author Message
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Thu Mar 03, 2016 08:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
smirre67 wrote:
HCL wrote:
Hej!

Idag har vi den stora glädjen att släppa första singeln "Lost in the View" från Jonathan Carr´s debutalbum "Porcelain Sky".

Stöd ny artist på ett litet independen bolag (med ambition att ge ut musik som inte ensidigt anpassats för lyssning i mobil eller MP3-spelare) genom att köpa den (9 kr) på > iTunes <

Lyssna på > Tidal < eller > Spotify <
Attachment:
pic1_medium04.jpg

Toppen låt, lyssnar på den via Tidal just nu, inte konstigt att den ligger på listan :D
Kommer denna också att släppas på vinyl? I såna fall sätt upp mig på listan :)
Ännu ett stort grattis till dig
Tack!

Ja, de två produktioner vi har är helt klart på en helt annan nivå än vi kunde drömma om att ha som första projekt. Det är mycket jobb, men väldigt kul också.


Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Sun Mar 06, 2016 19:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Porcelain Sky är nu möjligt att beställa i förväg på > iTunes < Man får då direkt tre låtar och givetvis hela albumet då hela albumet släpps - den 18/3.

Värt att notera är att Porcelain Sky är inspelat och producerats av "Brit Award Winner" Pedro Ferreira (David Gray, The Darkness, Stereophonics,...) samt Brent Hebert från New York. Musiker från London, Los Angeles, New York och givetvis Sverige samt Glasgow Philharmonia har bidragit till ett fantastiskt album.

Image

hcl wrote:
smirre67 wrote:
...
Toppen låt, lyssnar på den via Tidal just nu, inte konstigt att den ligger på listan :D
Kommer denna också att släppas på vinyl? I såna fall sätt upp mig på listan :)
Ännu ett stort grattis till dig
Tack!

Artikel om re-master av Iron Maiden's back catalogue (>LÄNK<). Mannen som gjorde det mastering-jobbet har även mastrat albumet som vi ger ut med Jonathan Carr.


Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Tue Mar 08, 2016 11:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Kommer Jonathan Carr´s skiva ut på vinyl?

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Tue Mar 08, 2016 21:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
smirre67 wrote:
Kommer Jonathan Carr´s skiva ut på vinyl?
Den kommer att finnas tillgänglig för direkt nedladdning som högupplöst "Studio Master" 24 bit, 96 kHz. Om den även kommer på vinyl är inte bestäm ännu.


Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Fri Mar 11, 2016 21:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Off tipic (d.v.s. inte på Rocred Records), men ändå relaterat i.o.m. att de spelade på Music Makes (Linnegatan 5, Göteborg) och Rocred var där och rattade ljudet.

> Länk till video: "Nothing Left - (Live & Unplugged)" <


Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Tue Mar 15, 2016 22:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Finns det någon plats där alla era produktioner finns för avlyssning och beställning, i de olika format som är producerade?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Wed Mar 16, 2016 21:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Finns det någon plats där alla era produktioner finns för avlyssning och beställning, i de olika format som är producerade?

/ B
För tillfället är det bara lite material som finns on-line, några Youtube videos (varav flera är våra egna), men redan på fredag släpps Jonathan Carrs debutalbum Porcelain Sky. Albumet kommer finnas tillgängligt i alla format från MP3 till Studio master (24 bit/96 kHz) från de vanliga down-load siterna och även från vår egen WEB-shop (Rocred Records web-shop), samt för streaming via Tidal, Spotify m.fl.

Därefter kommer Selsius album First, Do No Harm också släppas på iTunes, Tidal, Spotify etc. även det i alla format. Vi har även ett antal vinyler kvar för er som inte har köpt ännu. Det blir relesekonsert under våren och det är nog klokt att köpa vinylen innan dess om man vill vara säker på att få ett exemplar. Selsius EP (som även den finns högupplöst 24 bit/192kHz och synnerligen dynamiskt mixad) kommer så småning om dyka upp för direkt köp on-line, men p.g.a. att en del av materialet även kommer i annan förpackning så dröjer släppet av EP:n.

Vi har även en hel del annat material varav en del är riktigt bra. Mer om det så småningom :-)


Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Thu Mar 17, 2016 11:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
HCL wrote:
Bill50x wrote:
Finns det någon plats där alla era produktioner finns för avlyssning och beställning, i de olika format som är producerade?

/ B
För tillfället är det bara lite material som finns on-line, några Youtube videos (varav flera är våra egna), men redan på fredag släpps Jonathan Carrs debutalbum Porcelain Sky. Albumet kommer finnas tillgängligt i alla format från MP3 till Studio master (24 bit/96 kHz) från de vanliga down-load siterna och även från vår egen WEB-shop (Rocred Records web-shop), samt för streaming via Tidal, Spotify m.fl.

Därefter kommer Selsius album First, Do No Harm också släppas på iTunes, Tidal, Spotify etc. även det i alla format. Vi har även ett antal vinyler kvar för er som inte har köpt ännu. Det blir relesekonsert under våren och det är nog klokt att köpa vinylen innan dess om man vill vara säker på att få ett exemplar. Selsius EP (som även den finns högupplöst 24 bit/192kHz och synnerligen dynamiskt mixad) kommer så småning om dyka upp för direkt köp on-line, men p.g.a. att en del av materialet även kommer i annan förpackning så dröjer släppet av EP:n.

Vi har även en hel del annat material varav en del är riktigt bra. Mer om det så småningom :-)
Tack för informationen! Och den belyser just det jag for efter, nämligen en samlad plats där man hittar ert material. Jämför med Linnrecords, där finns allt samlat, enkelt att provlyssna och enkelt att beställa i de olika format som tillhandahålls.

Vilka är tex "de vanliga down-load siterna"?

Mvh / B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Thu Mar 17, 2016 12:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Nu har jag köpt/laddat hem Selsius First, Do Not Harm. Ska bli spännande att lyssna på. Ska ni inte börja sälja flac också?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Thu Mar 17, 2016 20:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Nu har jag köpt/laddat hem Selsius First, Do Not Harm. Ska bli spännande att lyssna på. Ska ni inte börja sälja flac också?

/ B
Tackar ödmjukast! Ja, man kan faktiskt köpa redan nu (även i FLAC). Lite "hemligt" så att säja. För tillfället finns FLAC, Apple Lossless och MP3 till försäljning. Vi kommer troligen bara sälja Studio Master från vår egen site och CD, Apple Lossless, MP3 etc på de vanliga musikdistributionssiterna.

Får man fråga hur du tycker köp och nedladdningsverktyg fungerade? Vi tar givetvis tacksamt emot feedback på både albumet och siten!


Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Wed Mar 23, 2016 10:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
HCL wrote:
Får man fråga hur du tycker köp och nedladdningsverktyg fungerade? Vi tar givetvis tacksamt emot feedback på både albumet och siten!
Ja, förutom att jag inte hittade flac (:-)) så fungerade köpprocessen alldeles utmärkt. Enkelt att beställa och betala, snabbt att få hem filerna.

Musiken (albumet First, Do Not Harm) har jag lite blandade känslor inför, ömsom vin ömsom vatten så att säga. Låten 04 - Now Here. Nowhere är en höjdare, så är även 01 - Revolta. Förresten, efter flera lyssningar och lite eftertanke så är de allra flesta spåren riktigt bra - musikaliskt. Lite U2 över det hela, sämre förebilder kan man ha.

Ljudmässigt, tyvärr. Jag vet ju om dina ambitioner på den sidan men jag kan inte förlika mig med hur det låter. Det finns iofs mycket som är sämre "där ute" men detta album skiljer inte ut sig på något positivt sätt. Och jag hade mina aningar när du skrev om att ni anlitat en välrenommerad mastrare... Tyvärr är ljudet rejält förstört med komprimering och topplimitering. Ibland är det rena fyrkantvågor man lyssnar på. Detta är inte vackert... Att ni ligger ca 1,5 dB under maxnivån hjälper ju inte när transienterna är toppklippta. Och en dynamik på 8-12 dB är varken imponerande eller välljudande.

Image

Nu är ju dynamiksiffror eller kurvor inte speciellt intressanta om de inte speglar hur musiken låter, men i detta fallet korrelerar de faktiskt. Istället för "chabang" från trumman låter det mest "fluff".
Nu har jag ju ingen aning om denna limitering är utförd redan vid slutmixen eller senare, men något säger mig att det hör till mastringen... Har jag rätt eller fel?

Det skulle tex vara ytterst intressant att ta del av spår 7 - Lights innan mastring, dvs efter slutmix när ni i studion var nöjda med ljudet. Kan du ordna något sådant?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Thu Mar 24, 2016 00:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Ja, förutom att jag inte hittade flac (:-)) så fungerade köpprocessen alldeles utmärkt. Enkelt att beställa och betala, snabbt att få hem filerna.
Utmärkt!
Bill50x wrote:
Musiken (albumet First, Do Not Harm) har jag lite blandade känslor inför, ömsom vin ömsom vatten så att säga. Låten 04 - Now Here. Nowhere är en höjdare, så är även 01 - Revolta. Förresten, efter flera lyssningar och lite eftertanke så är de allra flesta spåren riktigt bra - musikaliskt. Lite U2 över det hela, sämre förebilder kan man ha.
:D
Bill50x wrote:
Ljudmässigt, tyvärr. Jag vet ju om dina ambitioner på den sidan men jag kan inte förlika mig med hur det låter. Det finns iofs mycket som är sämre "där ute" men detta album skiljer inte ut sig på något positivt sätt. Och jag hade mina aningar när du skrev om att ni anlitat en välrenommerad mastrare... Tyvärr är ljudet rejält förstört med komprimering och topplimitering. Ibland är det rena fyrkantvågor man lyssnar på. Detta är inte vackert... Att ni ligger ca 1,5 dB under maxnivån hjälper ju inte när transienterna är toppklippta. Och en dynamik på 8-12 dB är varken imponerande eller välljudande.

...

Nu är ju dynamiksiffror eller kurvor inte speciellt intressanta om de inte speglar hur musiken låter, men i detta fallet korrelerar de faktiskt. Istället för "chabang" från trumman låter det mest "fluff".
Nu har jag ju ingen aning om denna limitering är utförd redan vid slutmixen eller senare, men något säger mig att det hör till mastringen... Har jag rätt eller fel?

Det skulle tex vara ytterst intressant att ta del av spår 7 - Lights innan mastring, dvs efter slutmix när ni i studion var nöjda med ljudet. Kan du ordna något sådant?
Jag inte direkt tillgång till mellan-mixar, då jag inte varit inblandad vid inspelning, mixning eller mastring av plattan. Bandet har dock varit högst delaktiga under hela processen och har, efter vad jag förstår, haft den ljudbild som plattan har som ett givet mål. Jag har själv spelat in och mixat live-inspelninen som ligger till grund för deras nyare videos (youtube.com/rocredrecords). De originalmixarna har snarare 15-30 dB crestfaktor (jämfört med 8.2-12 dB på studioplattan). Om denna platta går bra så får vi troligen möjlighet att påverka nästkommande projekt i högre utsträckning. Det ser jag mycket fram emot.

Som du också skriver, låtarna, ja hela plattan är riktigt bra musikaliskt, vilket ju är hela poängen. Jag skulle inte säga att det är trots hur den låter utan det är givetvis något som man som lyssnare får som en helhet. För egen del tycker jag plattan låter bra också, men det är ingen hifi-mäss-jazz direkt. Att bandet har grym potential är givetvis väldigt spännande!


Last edited by HCL on Thu Mar 24, 2016 19:56, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Thu Mar 24, 2016 09:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Frågan är om bandet deltog i mastringsprocessen också? För min fråga är, och den brukar bli obesvarad i de flesta fall; Vad är det man förväntas uppnå när man släpper den färdiga två-kanalsmixen till en mastrare? Och vad är det som man inte klarat ut i slutmixen utan som man hoppas att mastraren ska fixa?

En gång i tiden, då vi lyssnade uteslutande på vinyler, hade mastraren sin givna roll. Denne ordnade låtarna i önskad följd, anpassade nivåer efter vinylmediats begränsningar, såg till att inga större utbrott i diskanten skedde i skivans innerspår osv.

Men idag? Den enda uppgift som mastraren verkar ha är att klämma ihop dynamiken och klippa av transienterna, något som vilken hempulare som helst med gratis programvara kan göra. Men varför vill man förstöra musiken på detta vis? Jag brukar inte skriva åsikter på andras näsor men i detta fallet tror jag att musikerna faktiskt inte är medvetna om vad som görs, eller rättare, de tror att det måste vara på detta viset eftersom mastraren säger så. Man tror att alla som lyssnar vill ha det på ett visst sätt i sina sunkiga 10-kronorslurar på en bullrande busstur, man tror att det måste komprimeras för att låta hög(s)t på radiostationerna.

Så frågan kommer igen; Vad ville ni uppnå med att låta en mastrare behandla slutmixen, vad är det ni har betalt för?

/ B

PS Ett förslag, sälj den ursprungliga slutmixen i det format ni använt under arbetet (24/96? 24/192?) som en audiofilutgåva! Ta gärna lite mer betalt för det mindre arbete det orsakat er ;-)

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Thu Mar 24, 2016 10:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill, Vilka program använde du för att analysera musiken?

Är detta bara EN händelse eller ser det lika ut på fler ställen?
Det KAN ju vara gjort medvetet för att skapa ett särskilt sound...

Sedan är ju det musikaliska resultatet viktigast, till slut. Hur det mäter är underordnat - även om jag kan hålla med om att mastern kunde vara lägre utstyrd.


Top
   
 Post subject: Re: Rocred Production AB
PostPosted: Thu Mar 24, 2016 11:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Bill, Vilka program använde du för att analysera musiken?

Är detta bara EN händelse eller ser det lika ut på fler ställen?
Det KAN ju vara gjort medvetet för att skapa ett särskilt sound...
LTS-programmet MasVis (skapat av Svante). Det ser tyvärr konstant ut, men det kan naturligtvis vara ett sound-skapande element. Men varför vill "alla" ha distat, komprimerat, transientlöst ljud som sitt sound? Just bilden på klippningen är dock från Adobes Audition eftersom det var enklare att göra en delförstoring där.

Så här ser graferna ut på låt 7 Light. Jag har lagt upp den grafen på Faktiskt.se (men utan att ange ursprunget) och bett om kommentarer/gissningar vad det är och det är intressanta kommentar jag fått. Titta på grafen "Loudest part", där syns tydligt att nivån ligger under klippnivån men signalen är ändå gravt klippt. Mao ett medvetet drag, vilket ännu tydligare visas i "Allpasses crest factor" som i princip med ganska god noggrannhet visar skillnaden skapad av mastringen.

Image

Förklaring till vad de olika analyserna står för kan du läsa här
http://www.lts.a.se/lts/manual

Kommentarerna från Faktiskt kan du läsa här, gissningarna är ganska vilda och fel :-)

http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic ... 1#p1835161

Naturligtvis är musiken det viktigaste, men varför kan det inte få låta bra- också?

/ B

PS Som jämförelse en analys av Supertramps Crime of The Century

Image

14 dB högre dynamik och helt oskadade transienter. Men visst, vill man ha lite tryck får man vrida på volymkontrollen, men resultatet blir absolut mer njutbart! Jämförelsen är inte helt rättvis, det är trots allt olika typ av musik. Men en grupp som Sunn O))) med sin manglande gruvligt höga musik kostar på sig 18 dB dynamik, nästan 10 mer än Selsius. Och som man ser på Allpassed Crest Factor med minimal mastring. För er som inte är familjära med Sunn O))), lyssna här
https://open.spotify.com/track/74cEbEmqGHgwqYd50Igwgo

Den dist som finns i Sunn O)))'s musik är skapad, det till hör instrumenten. Det är inget som en mastrare har klämt ur materialet vid efterbehandling.

Image

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 121 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 59 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited