selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 14:02

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Jan 27, 2023 17:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Tänkte vi kunder starta en liten debatt om den senaste inom vinylvärlden att MoFI återutgivna skivor är mastrade från DSD kopior från de analoga mastertejparna och inte som annoserats, analogt hela vägen..

Om ni missat detta så kan jag rekommendera att se denna video som förklarar hur de tillverkar återutgivna LP-skivor:
https://youtu.be/shg0780YgAE

Det verkar som många puritaner slagit bakut och fått hjärtattack av detta "avslöjandet"..

Det finns flera anledningar att en LP skiva kan låta bättre är digital fil:
  • Mindre brickwalling
  • Bättre master
  • LP skivan graverad med bättre DAC/förstärkare än vad vi har hemma

Inte för att verka tjatig, vad gubbarna i videon säger, är lätt att sympatisera med.

Mastringen är det viktigaste, vilket medium den kopieras till LP skivan är av mindre vikt..
Olika låtar kan finnas på olika tejpar med olika BIAS, hastigheter etc, vilken inte är lätt att mixa live inför varje gravering.
DSD mellansteget låter dem optimera varje låt i lugn och ro.

Så från att tyckt det är svinigt av MoFi att ta massor betalt för återutgåvor som låter tråkigt, får detta mig att vilja lyssna på fler utgåvor, inte slänga de jag inte har.. :)

Sedan skulle det vara väldigt kul att sno deras bibliotek av perfekta kopior från alla mastertejpar..

Vad anser ni?


Top
   
PostPosted: Sat Jan 28, 2023 00:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Det vore bättre om MoFi gav ut skivorna digitalt. Det finns ingenting i kedjan före graveringen och uppspelningen av vinylen som på något sätt förbättrar musiken.

För övrigt så fördröjs signalen vid gravering för att kunna styra gravérhuvudet och det görs digitalt. Så även om en vinylskiva graveras med analogt material så har det ändå passerat en a/d - d/a omvandling.

En vinylspelare har man bara för att spela sina gamla LP, dvs de som man redan har. Att köpa nya (eller återutgivna) vinyler kan man göra av en massa olika skäl, tex att det ligger en bättre/försiktigare mastring som grund eller av nostalgiska skäl. Ljud- och musikmässigt vinner man inget på att originalmaterial omvandlas en massa gånger mellan analogt och digitalt.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Jan 28, 2023 02:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Det vore bättre om MoFi gav ut skivorna digitalt. Det finns ingenting i kedjan före graveringen och uppspelningen av vinylen som på något sätt förbättrar musiken.

För övrigt så fördröjs signalen vid gravering för att kunna styra gravérhuvudet och det görs digitalt. Så även om en vinylskiva graveras med analogt material så har det ändå passerat en a/d - d/a omvandling.

En vinylspelare har man bara för att spela sina gamla LP, dvs de som man redan har. Att köpa nya (eller återutgivna) vinyler kan man göra av en massa olika skäl, tex att det ligger en bättre/försiktigare mastring som grund eller av nostalgiska skäl. Ljud- och musikmässigt vinner man inget på att originalmaterial omvandlas en massa gånger mellan analogt och digitalt.

/ B
Jag började snickra på ett inlägg, men sen såg jag att du redan uttryckt det jag skrev - fast bättre.

Men MoFi skulle varit öppna med processen från början. Nu framstår de som opålitliga lögnare med ett skadat varumärke till följd.

Oavsett vilken vinylkedja du än väljer står den sig fullkomligt slätt med vad som går att uppnå med en digital överföring och avkodning idag. Sen kan det inspelade materialet redan från början vara så begränsat att skillnaden inte märks.

Hur bra slutresultatet låter beror på hur man mixtrat med ljudet vid framställningen, inte vilken teknologi man använder.

Anledningar till att det kan vara roligare att lyssna på gamla original vinyler:
- nostalgi
- vinylavspelning tillför distorsion och färgning som gör upplevelsen mer effektfull - som en effektbox, hög ljudstyrka och visuella intryck gör på en konsert
- masterbandet var fräscht när originalskivan producerades
- man har inte mixtrat med ljudet lika mycket som man senare kunnat göra med nya teknologiska möjligheter

Anledningar till att nya vinyler mot all förmodan kan vara roligare att lyssna på än motsvarande digitala variant:
- begränsningar i vinylmediet gör att ljudet inte kan tokmastras på samma vis som en digital motsvarighet av något tondövt ”mastringssnille”
- vinylavspelning tillför distorsion och färgning som gör upplevelsen mer effektfull för den som uppskattar effekter

Anledningar till att återutgivna skivor kan vara roligare att lyssna på än original skivan:
- någon kunnig mastringsingenjör har mixat fram en bättre balanserad slutprodukt
- ny teknologi inom vinylproduktion gör att man får ut mer prestanda ur mediet
- nyutgåvor sprider låtarna på fler skivsidor och med högre hastighet som möjliggör högre prestanda

Är man ute efter den mest trogna återgivningen av det som finns på masterbanden vinner en välgjord mastring via digital överföring till lyssningsrummet alla dagar i veckan idag. Sen tycker jag det fortfarande är lika roligt att spela vinylskivor varje gång jag drar igång min LP12a.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sat Jan 28, 2023 11:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Bill50x wrote:
För övrigt så fördröjs signalen vid gravering för att kunna styra gravérhuvudet och det görs digitalt. Så även om en vinylskiva graveras med analogt material så har det ändå passerat en a/d - d/a omvandling.
Den där kommentaren köper inte jag. Det kanske var sant för autmatiska masspressningar, men knappast för konstnärliga utgåvor.


Top
   
PostPosted: Sat Jan 28, 2023 12:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Jag har för mig att ”förlyssning” även finns i analog form genom ett extra tonhuvud på masterbandspelaren. Så a/d-d/a gäller nog som sagt inte alla mastringar.

Som jag gissar också kan göras utan utan förlyssning genom att analysera materialet och testa sig fram. Känns ju lite knäppt att någon sitter och dynamikbegränsar live medans man graverar.

Sen är jag inte längre rädd för att a/d-d/a omvandlingar automatiskt förstör allt vad musik är. Idag går den tekniken att göra väsentligt mer transparent än alla analoga lösningar. Det är snarare komplexiteten som ställer till det tänker jag.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sat Jan 28, 2023 13:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
fredrik wrote:
Bill50x wrote:
För övrigt så fördröjs signalen vid gravering för att kunna styra gravérhuvudet och det görs digitalt. Så även om en vinylskiva graveras med analogt material så har det ändå passerat en a/d - d/a omvandling.
Den där kommentaren köper inte jag. Det kanske var sant för autmatiska masspressningar, men knappast för konstnärliga utgåvor.
Det krävs mycket erfarna graverare att kunna gravera mer än typ 15 minuter per sida utan antingen analogt extra avspelningshuvud på masterbandspelaren (bra att du påminde mig matss!) eller en digital fördröjning.

Men som också påpekas ovan, en bra master baserad på en bra mix och följande mastring är absolut det viktigaste. En 192k mp3 med en bra master låter långt bättre än en söndermastrad 24/192 flac gör.

Jag förbannar mig själv att jag slängde en 24/192 fil från HD-Tracks med en remaster av R.E.M's "Automatic for the People". Den hade varit ett utmärkt exempel på misshandlad musik. Den som kan finna ett uns av musikalitet i den remixen är värd applåder - och en hörapparat :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Jan 28, 2023 14:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Det krävs mycket erfarna graverare att kunna gravera mer än typ 15 minuter per sida utan antingen analogt extra avspelningshuvud på masterbandspelaren (bra att du påminde mig matss!) eller en digital fördröjning.
Nu kom jag på mig själv. Det är naturligtvis inte ljudnivån de justerar i graveringen med ”förlyssningen”, utan spårbredden. Makes more sense.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sun Jan 29, 2023 08:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
matss wrote:
Bill50x wrote:
Det vore bättre om MoFi gav ut skivorna digitalt. Det finns ingenting i kedjan före graveringen och uppspelningen av vinylen som på något sätt förbättrar musiken.

För övrigt så fördröjs signalen vid gravering för att kunna styra gravérhuvudet och det görs digitalt. Så även om en vinylskiva graveras med analogt material så har det ändå passerat en a/d - d/a omvandling.

En vinylspelare har man bara för att spela sina gamla LP, dvs de som man redan har. Att köpa nya (eller återutgivna) vinyler kan man göra av en massa olika skäl, tex att det ligger en bättre/försiktigare mastring som grund eller av nostalgiska skäl. Ljud- och musikmässigt vinner man inget på att originalmaterial omvandlas en massa gånger mellan analogt och digitalt.

/ B
Jag började snickra på ett inlägg, men sen såg jag att du redan uttryckt det jag skrev - fast bättre.

Men MoFi skulle varit öppna med processen från början. Nu framstår de som opålitliga lögnare med ett skadat varumärke till följd.

Oavsett vilken vinylkedja du än väljer står den sig fullkomligt slätt med vad som går att uppnå med en digital överföring och avkodning idag. Sen kan det inspelade materialet redan från början vara så begränsat att skillnaden inte märks.

Hur bra slutresultatet låter beror på hur man mixtrat med ljudet vid framställningen, inte vilken teknologi man använder.

Anledningar till att det kan vara roligare att lyssna på gamla original vinyler:
- nostalgi
- vinylavspelning tillför distorsion och färgning som gör upplevelsen mer effektfull - som en effektbox, hög ljudstyrka och visuella intryck gör på en konsert
- masterbandet var fräscht när originalskivan producerades
- man har inte mixtrat med ljudet lika mycket som man senare kunnat göra med nya teknologiska möjligheter

Anledningar till att nya vinyler mot all förmodan kan vara roligare att lyssna på än motsvarande digitala variant:
- begränsningar i vinylmediet gör att ljudet inte kan tokmastras på samma vis som en digital motsvarighet av något tondövt ”mastringssnille”
- vinylavspelning tillför distorsion och färgning som gör upplevelsen mer effektfull för den som uppskattar effekter

Anledningar till att återutgivna skivor kan vara roligare att lyssna på än original skivan:
- någon kunnig mastringsingenjör har mixat fram en bättre balanserad slutprodukt
- ny teknologi inom vinylproduktion gör att man får ut mer prestanda ur mediet
- nyutgåvor sprider låtarna på fler skivsidor och med högre hastighet som möjliggör högre prestanda

Är man ute efter den mest trogna återgivningen av det som finns på masterbanden vinner en välgjord mastring via digital överföring till lyssningsrummet alla dagar i veckan idag. Sen tycker jag det fortfarande är lika roligt att spela vinylskivor varje gång jag drar igång min LP12a.

/mats
Människan är fortfarande analog,håll det analogt så länge som möjligt så får hjärnan mindre problem.


Top
   
PostPosted: Sun Jan 29, 2023 09:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
linnkan wrote:
Människan är fortfarande analog,håll det analogt så länge som möjligt så får hjärnan mindre problem.
Våra hjärnor borde ha kokat över för länge sen om det skulle ligga något bakom en sådan tanke. Jag släppte sargen först med min DS/1 och slutligen med Katalyst. Jag har landat i att det är utförandet som bestämmer hur bra det kan bli, inte valet av teknologi.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sun Jan 29, 2023 22:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Bill50x wrote:
Det vore bättre om MoFi gav ut skivorna digitalt.
Det håller jag med om! Det finns en hel del kulturkatter de samlat på sig. Troligtvis de bästa kopiorna någonsin.
Tänk att kunna njuta av dem utan onödig kompression som vi ibland hör på HDTracks/Qobuz/Tidal och Spotify?

Såg förresten att MoFI utgåvorna oftast är 2x45rpm.. Då känns prylen onödigt jobbig, kan dom inte trycka upp 1x33rpm LP istället så man slipper springa fram och tillbaka? Det borde väl gå att få till snarlikt ljud?


Top
   
PostPosted: Sun Jan 29, 2023 22:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
fredrik wrote:
Bill50x wrote:
Det vore bättre om MoFi gav ut skivorna digitalt.
Det håller jag med om! Det finns en hel del kulturkatter de samlat på sig. Troligtvis de bästa kopiorna någonsin.
Tänk att kunna njuta av dem utan onödig kompression som vi ibland hör på HDTracks/Qobuz/Tidal och Spotify?

Såg förresten att MoFI utgåvorna oftast är 2x45rpm.. Då känns prylen onödigt jobbig, kan dom inte trycka upp 1x33rpm LP istället så man slipper springa fram och tillbaka? Det borde väl gå att få till snarlikt ljud?
Nej. 45 rpm ger alltid bättre ljud - allt annat lika. Du får ett större signal/brusavstånd (dvs det går att gravera in en högre nivå, brus och knaster ligger lägre sett till musiksignalen) och du får lägre distorsion. Speciellt i diskanten eftersom det inte är lika trångt i spåret som vid lägre hastighet. Och desto viktigare i innerspår på skivan.

Hade pop och jazz varit rättesnöret när man spikade formatet för LP hade man förmodligen valt 45 rpm. Men när man valde 33,3 rpm var det för att kunna klämma in en hel konsert klassisk musik på en skiva. Varför man valde just 33,3 rpm har jag läst om men glömt. Bara att söka på nätet.
Ett sätt att öka speltiden på en LP är att dra ner nivån men då minskar s/n betydligt. Kanske spelar mindre roll på rock (Mountain's "Nantucket Sleighride" är ju typ 29 minuter på ena sidan) men är förödande på klassisk musik.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Jan 29, 2023 23:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
fredrik wrote:
Bill50x wrote:
Det vore bättre om MoFi gav ut skivorna digitalt.
Det håller jag med om! Det finns en hel del kulturkatter de samlat på sig. Troligtvis de bästa kopiorna någonsin.
Tänk att kunna njuta av dem utan onödig kompression som vi ibland hör på HDTracks/Qobuz/Tidal och Spotify?

Såg förresten att MoFI utgåvorna oftast är 2x45rpm.. Då känns prylen onödigt jobbig, kan dom inte trycka upp 1x33rpm LP istället så man slipper springa fram och tillbaka? Det borde väl gå att få till snarlikt ljud?
Nej. 45 rpm ger alltid bättre ljud - allt annat lika. Du får ett större signal/brusavstånd (dvs det går att gravera in en högre nivå, brus och knaster ligger lägre sett till musiksignalen) och du får lägre distorsion. Speciellt i diskanten eftersom det inte är lika trångt i spåret som vid lägre hastighet. Och desto viktigare i innerspår på skivan.
Ja, 45 rpm ger alltid prestandafördelarna som Bill50x listar. Men det är lökigt att behöva springa fram och tillbaks till skivspelaren hela tiden, speciellt om musiken är tänkt att avlyssnas i en följd. Lösningen är att njuta av musiken via digitala filer istället för det klart begränsade vinylformatet - framförallt för återutgivningar. Om man inte som jag behöver ha favoritskivor på vinyl av känslomässiga skäl - för att formatet trots alla uppenbara brister kan förmedla så mycket musikkänslor i slutändan.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Mon Jan 30, 2023 11:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Apropå att springa och vända skivor...

Jag har en LP, "Diamond" med Spandau Ballet som består av 4 st 45-varvs skivor med en låt per sida! Har den som vanlig 33-varvs LP också.

Är för övrigt till salu ifall någon vill lägga tid på att jämföra ;-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited