selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 12:03

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Multipla registreringar
PostPosted: Fri Feb 10, 2012 20:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
En fråga till moderatorerna:

Är det tillåtet att en och samma person registrerar flera olika användare och använder dem parallellt?

Exempel (fiktivt):
A: Vilken dålig stämning det är här inne!
B: Jag håller helt med dig, A!
A: Ja, vi är många som tycker det.
C: Ni har helt rätt båda två.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Fri Feb 10, 2012 23:03 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Det finns inga uttalade regler om det, men spontant skulle jag säga att vi enbart skulle behöva agera i det fall det uppstår problem som en följd av detta.

Ett annat fall med multipla registreringar skulle kunna vara att en och samma person står bakom två konton - ett där personen bara företräder sig själv, och ett där personen företräder till exempel en butik eller en producent. Där kan det snarare underlätta med tydligheten att ha två konton.


Top
   
PostPosted: Sat Feb 11, 2012 01:14 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Min personliga uppfattning är att om man ägnar sig åt detta med någon sorts dold agenda, likt det exempel som Lejonklou beskriver ovan, hör dessa fasoner inte hemma här. Jag tror inte många är intresserade av den sortens intriger. Du som ägnar dig åt detta, vänligen sluta, och delta här på forumet med samma uppriktiga intentioner som andra.


Top
   
PostPosted: Sat Feb 11, 2012 16:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Jag är van vid att det bara är tillåtet med 1 konto per person. Eventuellt om flera individer i samma familj har konto men då bör detta redogöras för.

Det är ganska enkelt att höja eller sänka rykten till produkter osv genom att ha flera konton.

Person A tycker denna produkt är bäst.
Person B håller med.
Person C har tillfäldigtvis en till salu.

Annat kan vara om man är tveksam att handla av en forum medlemm, men denna har 1-2 referanser på forumet den tidigare handlat av. Men i själva verket är det samma person som ger sig själv referenser.

Det finns betydligt mer problematik med att vem som helst ska kunna registrera multipla användare än fördelarna med detta. De som vill byta nikk osv. har antagligen oavsett möjlighet att göra detta via moderatorer eller liknande.

Att någon har 2 konton, 1 för sig som privat person och 1 för sin butik bör vara mindre problem. Men det bör vara så att det är enkelt att förstå att personen jobbar för en viss butik, tillverkare etc. Det är inte omöjligt att butik/tillverkare vill göra en tråd om kommande evanemang, lanseringar etc och då kan det förståss vara en fördel att detta görs med deras namn och ikke med ett nikk till privatperson.


Top
   
PostPosted: Sat Feb 18, 2012 17:12 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Comstedt wrote:
Jag är van vid att det bara är tillåtet med 1 konto per person. Eventuellt om flera individer i samma familj har konto men då bör detta redogöras för.

Det är ganska enkelt att höja eller sänka rykten till produkter osv genom att ha flera konton.

Person A tycker denna produkt är bäst.
Person B håller med.
Person C har tillfäldigtvis en till salu.
Om någon av er uppfattar det som att någon lobbar för eller emot någon eller något på detta sätt så PM:a någon av oss. Det är verkligen illa om det går till så. Enkelt att jämföra är exempelvis IP-nr som olika konton loggar in i från även om det såklart går att dölja om man absolut vill.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited