selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 22:37

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Sat Jan 21, 2012 01:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Hej!
Som relativt ny Linnägare och som uppskattar detta forum måste jag fråga mig, vad händer bakom kulliserna och varför?
Det finns flera trådar där inlägg försvunnit genom editering. Vad och varför, vad är det som pågår?
Jag är inte ute för att ställa till bråk eller kräver ansvar av någon men är undrande vad som sker.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Tonarmar
PostPosted: Thu Feb 02, 2012 17:34 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Feb 20, 2009 18:28
Posts: 15
Titta under Teknik, tråden LK 1 problem/inget ljud.
Sida 2 längst ner.

Dold Agenda och Mobbing/Utfrysning.Tror vissa här på forumet att vi andra saknar förmåga att förstå.

Tråkigt,mycket tråkigt med dessa behov av att pinka in revir. :cry:

/Ase


Top
   
 Post subject: Re: Tonarmar
PostPosted: Thu Feb 02, 2012 17:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Ase: Jag har ingen aning om varför Lejonkungen tog bort sina inlägg i denna tråd, men vad gäller tråden om LK1 har det på Selleri så länge jag kan minnas funnits ett krav att hålla sig till trådens ämne. När det driver iväg så blir det flytt, delning eller tillsägning av moderatorerna. Jag vet, för jag har själv en tendens att driva iväg från ämnet.

Att tänka dold agenda, mobbning och utfrysning på grund av en inläggsflytt framstår som helt fel slutsats, tycker jag.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject: Re: Tonarmar
PostPosted: Sat Feb 04, 2012 13:50 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Feb 20, 2009 18:28
Posts: 15
MEN, det finns ju alltid Orsak och Verkan, och som Erik skrev..

Den som anmäler en sådan här post har nog fler problem än tråden.

Erik


I detta fallet hade det kanske varit bättre att PM:a skribenten. Be honom lägga det i en egen tråd, istället för att rödmarkerat markera inför hela forumet.
Specíellt med allt som varit tidigare,hänsyn och omtanke är ord som dyker upp.

/Ase


Top
   
PostPosted: Sat Feb 04, 2012 14:16 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag har flyttat hit några poster från en diskussionstråd som handlar om tonarmar. Inlägg som inte håller sig till ämnet kan även fortsättningsvis komma att flyttas runt. Direkta oförskämdheter, påhopp eller diskriminerande formuleringar kan komma att tas bort utan förvarning.


Top
   
PostPosted: Sat Feb 04, 2012 21:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Man måste förstå att om ett inlägg blir flyttat eller editeras, beror det troligen på reglerna och inte att moderatorerna mobbar. (det är förövrigt en rätt grov anklagelse)
Är ju deras forum, så de sätter reglerna, simle as that!
Ett forum är ingen demokrati, et ska man inte glömma.

Angående olika åsikter om HIFI, prylar mm. Alla kan inte tycka lika, det borde man väl förstått som vuxen.
Om andra tycker olika, vad gör väl det?
Vad är det som är så farligt eller hotande med att andra har annan åsikt?
Tycker man det så föreslår jag att man tar en funderare varför dessa känslor kommer.

Sedan lite kritik till moderatorerna. Sluta radera inlägg! Sätt XXXXXX över de ord som är mot reglerna men spar resten. Sammanhanget förstörs annars i trådarna.
Dock BRA att ni tydligt redogör vad som gäller, med nedan inlägg (kortat)
per wrote:
Direkta oförskämdheter, påhopp eller diskriminerande formuleringar kan komma att tas bort utan förvarning.
Samma kritik till de som raderas sina inlägg i vredesmod.
Ni förstör ju trådarna då sammanhanget helt försvinner från diskussionen. Är ju massa trådar som nu är omöjliga att hänge med i, rent hänsynslöst mot alla andra!


Top
   
 Post subject: Re: Tonarmar
PostPosted: Sat Feb 04, 2012 21:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ase wrote:
MEN, det finns ju alltid Orsak och Verkan
Ase, eller så är det Verkan och Orsak. (Du kan ju fundera på innebörden lite)

Hur vore det med överseende och förståelse istället för att anklaga andra för "Dold Agenda och Mobbing/Utfrysning".

Tycker du att nedan inlägg från dig skapar ett bra debattklimat?
Quote:
]Nätlist och lina från proppskåp Ställde samma fråga för 3 år sedan och fick inte ett enda konkret tips/råd angående ngn bra nätlist,ej heller något förslag på bra fabrikat på lina från proppskåp . Vet inte hur jag ska tolka det,kanske att man inte bryr sig om detta som är en viktig,bra och billig i...(kortat)


Top
   
 Post subject: Re: Tonarmar
PostPosted: Sun Feb 05, 2012 01:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Ase wrote:
I detta fallet hade det kanske varit bättre att PM:a skribenten. Be honom lägga det i en egen tråd, istället för att rödmarkerat markera inför hela forumet.
Jag är inte moderator här men har drivit några forum inom olika områden. Det verkar som att du missuppfattar innebörden av att en moderators text har en annan färg, i det här fallet röd. Färgen visar att texten inte är en del av diskussionen - det betyder inte Du har gjort FEL, skäms! Det är alltså ingen "uthängning" att en moderator går in och styr och lämnar en röd text efter sig.

Att moderera tar tid och jag skulle personligen aldrig börja växla pm med medlemmar kring detaljer som att deras inlägg hör hemma i en annan tråd. Anser man att ett inlägg är felplacerat flyttar man det.

Vad gäller de inlägg som medlemmarna själva gått in och tagit bort så vore det sjysst om de istället för bara 'Edit' lämnar någon information om varför inlägget ändrats. Kommer man in för sent så fattar man ju inget av tråden, huruvida det var nåt bråk eller om inläggen självmodererades för att de ansågs ointressanta.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Sun Feb 05, 2012 02:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Selleri var för mig ett ställe där jag kunnde dela med mig av mitt Hifi intresse och läsa om andras, nu håller det på att förvandlas till något helt annat, sunt förnuft och lite eftertanke brukar lösa det mesta

Vad som känns lite värre är att jag får en känsla av att det förkommer mycket i kulliserna, vore skönt om alla kunnde slappna av lite och dela med sig mera om sitt Hifi intresse och mindre om att kasta in nya brandfacklor, det här med Linn är inte så viktigt att vi måste vara ovänner över det, sen tror jag att man ska inte ta sig själv på för stort allvar, det är inte värdens svält vi ska lösa här, utan dela med oss av våra erfarenheter, sen om någon tycker olika, tja vad spelar det för roll?`För mig är det viktiga att jag når ditt jag vill medans nästa person kanske har en helt annan syn, för mig är det viktiga att det ska vara en rolig resa.

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Feb 05, 2012 12:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
"Det sker saker i kulisserna" - Vad betyder det? Vad är det som tyder på det?

Själv tycker jag att Selleri varit betydligt trevligare den senaste månaden än det var perioden innan.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Sun Feb 05, 2012 13:23 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Jag vet inte riktigt vilka kulisser det är vi pratar om...men om det är forumteamets "kulisser" så kan jag meddela att det inte sker särskilt mycket bakom kulisserna. Vi har i princip alltid haft en relativt passiv styrning av forumet - på gott och ont, för det har med rätta kritiserats emellanåt när vi haft en passiv hållning när vi behövt vara mer tydliga. I den dagliga verksamheten förekommer inga livliga diskussioner mellan oss i teamet om det finns någon vi känner för att "mobba" ;) utan var och en tar en titt på diskussionerna som förekommer och agerar bara i enstaka fall om det behövs - det kan handla om teknikaliteter som att någon postat dubbelt, eller postat om ett ämne i en tråd som handlar om något helt annat, eller också ibland tyvärr när det handlar om personangrepp eller andra otrevligheter. Jag tycker att vi tack och lov ofta klarat oss från det sistnämnda, även om det stormat lite då och då.

Vad gäller borttagning av inlägg kan jag bara tala för mig själv, och då gäller följande: jag tar bara bort inlägg om det är dubbelpostningar. Inlägg kan FLYTTAS någon annanstans om de inte hör hemma i en tråd, men då brukar jag lämna en post med info just om att inläggen flyttats.

Det har hänt några gånger att medlemmar velat avsluta sitt medlemskap och få sin användare borttagen - vi brukar alltid be om att få behålla användaren men inaktivera den istället - detta just för att trådar inte ska bli förvirrande att läsa när en massa inlägg försvinner.


Top
   
PostPosted: Sun Feb 05, 2012 13:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Låt oss vara glada över att Moderatorerna sköter sitt jobb!
Allt blir bättre om vi användare försöker följa de regler som satts upp, bl.a. att man i tråden ska skriva OT.

Om man råkar ut för att ens inlägg blir ändrat eller flyttat, ta inte illa upp för det! Jag är SÅ trött på folk som blir sårade för en sådan struntsak.
Och snälla, lägg av med att radera era inlägg. Det om något förstör forumet!


Top
   
PostPosted: Sun Feb 05, 2012 13:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Lejonklou wrote:
"Det sker saker i kulisserna" - Vad betyder det? Vad är det som tyder på det?

Själv tycker jag att Selleri varit betydligt trevligare den senaste månaden än det var perioden innan.
snälla vrid inte det jag skrivit, till en helt annan innebörd, ja det jag b.l.a menar är att ganska oskyldiga innlägg blir anmälda, har inga problem med att inlägg flyttas men ibland känner jag det som ett korståg mot haraldur, lite ex haraldur skrev tattarmålning då fick någon det till hets mot folkgrupp, han la in ett inlägg med en skämtsam ton om att kvinnor gillar att shopa och göra sig fina, (dessutom kännde han alla inblandade i diskutionen) då vart det diskrimenering, Bill50x drog från forumet efter åtskilliga påhopp, vet inte men haraldur känner förmodligen också sig ganska illa behandlad och även han tar ner skylten eller rättare sagt har han väl redan gjort det

Edit:villl bara förtydliga att jag aldrig skrivit "Det sker saker i kulisserna" utan jag skrev "jag får en känsla av att det förkommer mycket i kulliserna" vilket är en personlig kännsla och inget påstående vilket det första är

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Feb 05, 2012 16:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Jag kan bara säga som jag tycker och tror. Vissa här berkar ta det här och sig själva på alldelens för stort allvar. Det är inte världspolitik i konflikthärdar vi snackar om. Utan om musik. Skärp er för tusan. Klarar vuxna människor inte av ironi och småfånigheter så kanske ni ska fndera över er situation lite, varför så känsligt allt? Är som på gymnasiet igen, de osäkra håller sig kring en annan osäker men kaxig typ och småbiter så fort dom får möjlighet.

Lyckligtvis vet vi ju hur det i 90procent av fallen slutar tio år senare.

Folk har ju till och med svårt för att vara öppen för nya saker, vägrar det till och med. och då ska man inte vara på ett forum tycker jag. Då ska man vara i sitt eget rum och lära sig filosofi.

Vi är nog många som älskar haraldurs inlägg men de blir färre pga tjat och onödiga påhopp. Detta är tråkigt. För det blir en ond cirkel.

Om man nu kategoriskt vill utesluta allt oliktänkande och bara vill fokusera på sin egen version av hur det ska vara, kan man då inte hålla sig till lejonklous forum? Här tycker jag att vi ska snacka om det som är viktigt; musik och ha roligt. Linn handlar om musik, och detta är ett linnforum.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Sun Feb 05, 2012 17:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
pekka71 wrote:
snälla vrid inte det jag skrivit, till en helt annan innebörd, ja det jag b.l.a menar är att ganska oskyldiga innlägg blir anmälda
Okej, nu fattar jag. Jag hann inte se vad det stod i flera av de redigerade inläggen, så om det var motiverat att redigera dem kan jag inte säga något om. Jag litar på att moderatorerna fattar rätt beslut. Om någon anmäler en annan medlems inlägg helt i onödan så litar jag på att moderatorerna tar hand även om det.

Det är väl ändå ett framsteg om konflikter tas via moderatorerna istället för i öppna gräl?

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited