selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 23:26

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Aug 30, 2011 17:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Jag har legat lågt i diskussionen om tunedem, men känner nu att jag måste skriva ett inlägg.

Jag anser att vi alla borde ta oss en funderare på vad syftet med detta forum är.
Är det 1) att få samtala om Linn och hi-fi i största allmänhet, eller är det 2) diskussioner ur strikt tunedem-perspektiv som gäller?

Anledningen till att jag lägger denna tråd i avdelningen Uppdateringar/Information är att jag anser att det är hög tid för Administratören/-rna att komma in i diskussionen. Det är väl Admin som slutgiltigt kan upplysa oss om vad som gäller på forumet? Den/de som driver forumet borde väl ha sista ordet?

Jag säger själv varken det ena eller det andra, men jag känner att motsättningarna håller på att slita isär forumet och dess medlemmar. Inte ska väl erfarna tunedemare behöva lämna forumet i frustration? Det vore en förfärlig förlust för oss alla! Samtidigt, inte ska man väl behöva tveka inför att berätta om sina erfarenheter eller synpunkter om vad man upplevt? Tydlighet om vilka regler som gäller är lösningen! Alla behöver få veta och sedan hålla sig till dem.

Som en jämförelse: jag har "lurkat" en tid på Lejonklous forum och jag måste säga att där är det glasklart vad som gäller (i det fallet strikt tunedem). Om det råder oklarhet brukar, vad jag sett, Lejonklou eller annan Admin skriva ett inlägg där man reder ut saken. Väldigt bra, tycker jag! Jag tror man löser en massa motsättningar genom tydlighet och att Admin är aktiva.

Dela gärna med er om vad NI tycker, helst Admin också.
Låt oss rädda forumet innan det sjunker helt!


Top
   
PostPosted: Tue Aug 30, 2011 17:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Håller med dig DelNaja. Tydlighet är extremt viktigt.

Om Selleri är ett Linn-forum eller ett Tunedem-forum är en annan sak.

Vi kan ju alltid fråga oss - är en bättre musikåtergivning det åtråvärda, oavsett metod? Eller är det en bättre tunedem? Eller att klämma ur det bästa ur Linn-apparater? För den som tycker att tunedem är det absolut bästa sättet att maximera prestanda ur sin anläggning så är svaret givetvis självklart. De som hävdar detta har redan två forum, Melodik och Lejonklou. För den som vill maximera prestandan i Linn-apparater har Selleri. Vi andra får surra runt bland flera olika forum, Faktiskt, Sweetspot mfl.

Jag ser Selleri så här; Ett Linn-baserat forum med tunedem som ledstjärna men öppet för diskussion av andra åsiktsriktningar. Ur min synvinkel perfekt eftersom jag själv försöker landa mellan musik- och ljudåtergivning. 100% åt ena eller andra hållet är begränsande, för övrigt innebär det att när man uppnår 100% i båda disciplinerna så är man på samma ställe. Dvs en perfekt återgivning.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Aug 30, 2011 18:43 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Den här diskussionen behövs.

Det här är ett forum med utgångspunkt i företaget Linn och dess produkter och övriga skapelser. Metoden tunedem är central för Linn och dess produkter. Selleri handlar inte om hifi eller ljud i allmänhet. Varenda tråd ska inte behöva förstöras av att någon ständigt ifrågasätter detta.

Jag vill minnas att vi faktiskt haft någon liknande diskussion för något år sedan, och att det då sattes upp några riktlinjer. Kan dessa klistras upp på något tydligt vis?

Forumet skulle må bra av aktivare moderering. Förutsatt då att vi kan enas om att hålla forumet kring Linn och företeelser som ligger nära Linns produkter och ideologi.

Vilka är det som modererar forumet idag? Om ni som gör det tappat intresse eller inte har tid - säg till så kanske vi kan hitta fler deltagare som har förtroende och som vill hjälpa till.


Top
   
PostPosted: Tue Aug 30, 2011 20:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Ja fy fan vilka trista dagar med "avhopp" hit och dit och frustration.

Förra gången det blev lite så här så landade det väl i en förklaring att tundem skulle gälla, vilkrt inte var fallet innan, och att moderering inte skulle behövas mer än av medlemmarna gemensamt - har jag för mig.

Sen repade sig aldrig forumet riktigt. Möjligen lite stötvis. Tror som skrivits ovan att hårda moderatorer skulle behövas, lite som hos lejonklou.

Trist att diskussioberna störts och avbrutits så mycket och ofta som de gjorts. Själv har jag valt att försöka ignorera det för att inte gjuta mer liv i de urspårade diskussionerna, men inte deltagit på ett positivt sätt så mycket som man kanske borde för att motverka dessa spår.

Kanske kan vi försöka anstränga oss tillsammans att hålla den vettiga diskussionen vid liv, i kombination med lite moderatorer - om någon känner sig sugen?


Top
   
PostPosted: Wed Aug 31, 2011 01:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Dagens många avhopp kommer lite överraskande för mig. Pekka, Bill, Linnofil, Jajo och Roland inom loppet av några timmar, just när jag trodde debattvågorna hade lagt sig.

Jag har själv periodvis inte varit inne så ofta på senare tid, diskussionerna har känts lite urvattnade och de som bidragit med riktigt matnyttig information (som till exempel hur DS-nätverk kan optimeras) har blivit rutinmässigt ifrågasatta av de som själva inte testat nånting. Och goda råd har ignorerats med motiveringen att alla får tycka som de vill. Sånt stjäl energi, känner jag, och jantelagen tycker jag mycket illa om. Så när jag jobbat intensivt på något projekt har det känts bättre att hålla sig borta ett tag.

Jag har också ett rätt hett temperament och har kanske tagit i lite för mycket ibland. Men jag tycker inte att heta debatter är något som förstör ett forum, bara debatterna har en kärna och debattörerna verkligen har en åsikt och läser vad motståndaren skrev. Jag låter inte bli att gå in på Selleri för att det förekommer personliga påhopp, utan snarare för att det inte diskuteras något intressant.

För några år sedan var Selleri världens bästa Linnforum, dessutom på svenska. Troligen fanns grogrunden i den extremt trogna och välinformerade skaran Linnentusiaster, som en Linnrepresentant för några år sedan hävdade finns endast i Japan och Sverige. Det har säkerligen historiska förklaringar, som i hur tidigare importörer lärde ut Tune Method till varenda kund och varenda återförsäljare de fick kontakt med. Så sker inte idag. Linn, som förr inte ens skickade sina apparater till HiFi-tidningarnas tester, har tonat ner sitt budskap och betydligt fler kunder verkar köpa apparaterna utan att ha fått en riktigt bra demonstration av vad det är som gör dem unika.

Jag vet inte hur vi kan ändra på den trenden, men helt klart är att det finns massor av kunskap och erfarenhet samlad här. Personligen vill jag mycket hellre att den kommer alla till godo än att den försvinner in i slutna sällskap.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Wed Aug 31, 2011 07:40 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Ja helt klart livat i några trådar förra veckan. Senaste omgången det var livat i liknande ämnen så uppdaterade vi allmänna infon och var tydligare med att tune-dem gäller som utgångspunkt och att man ska vara tydlig när man inte utgår från den.

Men debatten kring att annat än tune-dem är bra också med ett dussin inlägg fram och tillbaka i det förstör verkligen intressanta trådar. Borde vara separata trådar kring detta men det är inte så lätt att tänka på i praktiken.
per mfl. wrote:
Forumet skulle må bra av aktivare moderering. Förutsatt då att vi kan enas om att hålla forumet kring Linn och företeelser som ligger nära Linns produkter och ideologi.

Vilka är det som modererar forumet idag? Om ni som gör det tappat intresse eller inte har tid - säg till så kanske vi kan hitta fler deltagare som har förtroende och som vill hjälpa till.
Detta sammanfattar läget för både Ayn och mig, forumet är viktigt men vi har inte samma engagemang i debatten som för ett antal år sedan utan mer skött den praktiska driften. Och som framgått på sistone är det ett måste med aktivare moderering, så absolut måste vi komplettera med kanske två till som är mer inne i debatten.

Annars blir det precis som Lejonklou skriver mycket urvattnade trådar och det är synd när det finns så otroligt mycket bra information på forumet i gamla trådar.


Top
   
PostPosted: Wed Aug 31, 2011 12:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Aug 17, 2009 17:18
Posts: 137
Location: Mölndal
Jag tycker att det vore synd om forumet försvann eller hamnar i ett avsomnat tillstånd. Jag är fortfarande ny inom Linn-sfären och jag upplever att det är lätt att få användbara tips och hjälp av er som har lång erfarenhet av utrustningarna och av installationerna. Dessutom är det kul att få en del nya skivtips som ger mig nya vyer och upplevelser. Jag hoppas att forumet får leva vidare och kanske kan det var en idé att skapa en avdelning(gren) för lite mer blandat tyckande för att hålla övriga grenar mera rena.

/JN


Top
   
PostPosted: Wed Aug 31, 2011 12:26 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
JNordh wrote:
Jag tycker att det vore synd om forumet försvann eller hamnar i ett avsomnat tillstånd.
Att det ska försvinna är otänkbart - däremot har vi medvetet haft en "slappare" hållning gentemot Lejonklous forum. Detta för att de ska komplettera varandra snarare än att konkurrera, vilket jag anser att de gjort på ett bra sätt under en lång period. Dock har det kanske på senare tid/år inneburit att det tappat fokus och då måste vi få ordning på det igen.

Kunniga och tålmodiga människor som tar sig tid att prova många detaljer (typexemplet är väl tråden om nätkablar NAS/DS) ska inte avstå från att posta för att det dränks i avvikande spår. Då måste vi ändra spår.


Top
   
PostPosted: Sun Feb 05, 2012 16:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Tycker också att tune dem ska vara utgångspunkten. Musiken är ju det viktigaste i grund och botten.

Men vi bör också inse att vissa tune demar annorlunda än andra. Vi kan snacka hur mycket som helst om att det är objektivt men det sitter ändå en människa bakom och gör bedömningen. Det är lätt attbli lite blind över detta och något vi ska ha i åtanke.

Jag tror det finns lite olika tune dem-läger. Vissa fokuserar mer på mycket detaljer men missar energin och flödet i musiken, själva känslan. Ingen är nog perfekt. Så vi ska inte heller vara så kategoriska jämt.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Sun Feb 05, 2012 17:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
The Archangel wrote:
Så vi ska inte heller vara så kategoriska jämt.
Tune dem är att vara kategorisk. Det är hela poängen.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Sun Feb 05, 2012 17:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Lejonklou wrote:
The Archangel wrote:
Så vi ska inte heller vara så kategoriska jämt.
Tune dem är att vara kategorisk. Det är hela poängen.
Du förstod inte min poäng? Var det avsiktligt? Eller uttryckte jag mig oklart? Eller ville du bara få in ytterligate en gliring?

Tycker det är konstigt att du som ska representera inte bara dig själv utan också ett varumärke och ett företag, du beter dig kanske spydigast på hela forumet. Visst får du göra det, men måste påpeka att det är märkligt.

Kategoriskt eller ej, det är ändå personer bakom, så det är inte svart eller vitt. Vissa som sagt missar ofta energin och det musikaliska "flowet". Nämner inga namn, påpekar bara ödmjukt

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Sun Feb 05, 2012 19:13 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag tolkar inte Lejonklous inlägg som vare sig spydigt eller fullt av gliringar. Inte heller är det så att Lejonklou döljer eller försöker undanhålla kommersiella intressen.


Top
   
PostPosted: Sun Feb 05, 2012 19:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
per wrote:
Jag tolkar inte Lejonklous inlägg som vare sig spydigt eller fullt av gliringar. Inte heller är det så att Lejonklou döljer eller försöker undanhålla kommersiella intressen.
Varför läser du in sådant som inte skrivs överhuvudtaget? Det här blir ju rena rama komedin. Har aldrig påstått att han undanhåller eller döljer kommersiella intressen. Så varför skriver du sånt? Som moderator? Jag fattar det inte.

Angående spydighet så är jag inte ensam om åsikten, tyckte det kunde vara värt att påpeka. Inte minst för hans egen skull.

Tänker inte ta diskussionen om det med dig. Folk vet nog var jag står, andra vet var andra står. Jag lämnar det vid det. Huvudsaken folk inte bara litar blint på vad som skrivs här. Det är allt jag vill få fram. Vissa tune dem-bedömningar går inte hand i hand med andra tune dem-bedömningar. Det är anledningen till att vissa produkter bedöms bara i akuratenivå av vissa medans de kanske högst är kolektornivå av andra. När alla ändå använder tune dem. Vi är alla människor, vi bedömer olika även om vi strävar efter likartade bedömningar.

Jag hoppas att alla därute förstår att även om dom inte håller med stora namn angående prestanda och annat så betyder det inte att dom har fel. Kanske istället tvärtom.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Sun Feb 05, 2012 19:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Archangel: Du är väldigt aggressiv och det är inte första gången. Varför? Jag var inte spydig utan svarade kort att hela poängen med Tune Method är att den är kategorisk. Kategorierna är 'bättre' och 'sämre'. Det är en begränsning men också en styrka. Om två personer inte är överens om vad som är bättre och sämre, så har den ena fel och den andra rätt - förutsatt att det är exakt samma jämförelse man gör. Också detta är en styrka, för det gör att man kan lära av varandras framgångar och misstag, och utvecklingen mot bättre återgivning kan fortsätta. Nöjer man sig med att "vi tycker olika" så avstannar utvecklingen.

Att man på ett forum kommer fram till olika slutsatser beror ofta på att man inte jämför samma saker. Det är olika anläggningar, olika installationer och olika rum. Dessutom varierar apparater av samma modell mellan olika exemplar. Just därför anser jag att det är viktigt med invändningar när någon kommer fram till en slutsats som andra finner orimlig. Inte sällan går det att hitta anledningen till oenigheten, men det kräver att de inblandade är nyfikna och vill utvecklas.
Archangel wrote:
Jag hoppas att alla därute förstår att även om dom inte håller med stora namn angående prestanda och annat så betyder det inte att dom har fel. Kanske istället tvärtom.
Det håller jag helt med om.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Sun Feb 05, 2012 20:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Kategorisk med innebörden att det är kategori bättre och sämre vid bedömning var ju inte riktigt det som jag syftade på.

Utan att man inte ska vara så låst hela tiden och se allt svart och vitt när det gäller uppfattningar och andras bedömningar. Blir lätt en stämning på forumet att vissa personer anser sig ha rätt medans alla andra har fel punkt slut. Och det blir en väldigt tryckt stämning då. Det lustiga är att det är de förstnämnda som ofta inte har prövat det de kommenterar. Det är iaf den uppfattningen jag har fått. Lite av "du har annan uppfattning än mig, därför använder du dig inte av tune dem, därför är du sämre. Bort från forumet", om man ska hårddra och överdriva lite för att förtydliga.

Krävs att alla är nyfikna och vill lära säger du? Om vi tar pekka och haraldur som exempel så finns det nog inga här som lagt ner så mycket tid och möda att lösa ett problem, drivna av vilja, nyfikenhet och en vilja att lära. mEn ändå fick dom utstå en hel del skit. Det var dom som var nyfikna och ville lära. Medans andra var mästrande utan att själva ens har prövat det dom sysslade med, iaf inget som framkom på forumet. Så hur hanteras egentligen nyfikenheten hära?

Du har helt rätt, det krävs att ALLA inblandade vill lära och har ödmjukheten att förstå att man också alltid kan lära. Då funkar det inte med uttalanden som att man aldrig kommer ändra åsikt eller liknande, och där syftar jag inte på dig!

Ödmjukhet är något som kanske ska vara ledordet för det här året.

Och vill vi nu, som du påstår, att vi ska utvecklas och gå framåt genom att vara nyfikna. Då måste vi också uppmuntra och låta folk vara just det, nyfikna. Det är ju faktiskt inte en sådan stämning och sinne som har varit här på forumet, eller hur? Det tror jag vi alla kan enas om.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited