selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 22:01

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Sun Feb 05, 2012 21:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
The Archangel wrote:
Kategorisk med innebörden att det är kategori bättre och sämre vid bedömning var ju inte riktigt det som jag syftade på.

Utan att man inte ska vara så låst hela tiden och se allt svart och vitt när det gäller uppfattningar och andras bedömningar.
The Archangel,

Det är här skon har klämt hela tiden.
Det har sagts förr, men kan tydligen inte poängteras nog: på detta forum värderas "bra" och "dåligt" enligt tune-dem.
Eller så står det i reglerna i alla fall.
tråd: Ny på forumet - Läs här wrote:
Utgångspunkten för att bedöma olika stereokomponenters kvaliteer för de flesta på forumet är en metod som brukar kallas Tune-dem. [...] Även om var och en bedömmer komponenters prestanda på olika sätt är det bra att känna till metoden och vara medveten om att om inget annat sägs utgår man från den när man diskuterar olika komponenter/systems prestanda.
Detta innebär ett visst ansvar, för den som har tänkt att berätta om sina iakttagelser, särskilt då det är dags att dra en slutsats. Om man drar en slutsats som går emot det som flertalet andra kommit fram till, får man räkna med att man får visa hur och varför man kom till den slutsatsen. Självklart kan en annan då se att det kan finnas en svaghet i den gjorda bedömningen.

Det är ju på detta sätt man verifierar att man kommit till en slutsats enligt tune-dem, att man jämför sina slutsatser med andra som behärskar metoden. Bara för att man själv kommit fram till en sak, behöver det inte betyda att man har hamnat rätt. Det ser man ju först efter att man jämfört med andra tune-demare. Det kan ju hända att man förbisett någon aspekt, som Fredrik var inne på (rum, installation, enskild variation i apparat). Påpekas kan att det kan hända VEM SOM HELST, även en erfaren tune-demare. Jag vet inte hur många gånger jag läst att t.ex. Fredrik har skrivit hur han först hamnade fel i sina slutsatser, för att senare komma till insikt om hur det egentilgen var.

Det har alltså INGENTING att göra med att man inte "får tycka" på ett visst sätt eller, för den delen, dra egna slutsatser. Självklart får man det! Man måste dock respektera forumets inriktning och inte ta illa upp om någon anser det nödvändigt att ifrågasätta ett resultat, som inte överensstämmer med tidigare iakttagelser.


Top
   
PostPosted: Sun Feb 05, 2012 23:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Archangel: Tråden 'Effektförbrukning A4200' orsakade mycket osämja här och du återvänder hela tiden till den. Jag skulle önska att vi lämnade den bakom oss, för vi har skilda uppfattningar om vilka som var konstruktiva och vilka som var otrevliga. Att försöka förstå tråden i efterhand är svårt för de mest aggressiva och svamliga inläggen har klippts bort.

Nyfikenhet är viktigt, men vill man komma vidare kunskapsmässigt måste man även ha en fungerande metodik och, viktigast av allt, kunna utvärdera det man testar. Utan metodik blir det kanske ett fåtal resultat, men man vet inte vad man egentligen har testat. Utan utvärderingsmetod kan man komma fram till vad som helst. Och även om man varit metodisk och utvärderat med Tune Dem så gör man misstag då och då. Därför behöver man ifrågasätta sina egna resultat och på ett forum tåla, ja kanske rent av välkomna, att bli ifrågasatt av andra.

Vad gäller stämningen på forumet så tror jag att den kan bli hur bra som helst. Jag tycker inte att det förekommit någon inskränkthet eller några otrevligheter mot nya medlemmar och i nya diskussioner, det är bara gammalt groll som återkommit. Så jag tycker det låter som en utmärkt idé att vi blickar framåt, med nyfikenhet och ödmjukhet.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Mon Feb 06, 2012 18:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Äpplen eller päron bättre eller sämre?
Choen eller jeff buckly bätrre eller sämre?

Tunedem med puls/timming vs tunedem med tydlighet/detaljrikedom? Bättre eller sämre?

Tunedem kan innehålla båda samtidigt, men vilken är bättre/sämre för mig är det en mix av båda men måste jag välja är det solklart puls/timming som inte får försvinna till förmån för det andra

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Mon Feb 06, 2012 19:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
pekka71 wrote:
Äpplen eller päron bättre eller sämre?
Choen eller jeff buckly bätrre eller sämre?

Tunedem med puls/timming vs tunedem med tydlighet/detaljrikedom? Bättre eller sämre?

Tunedem kan innehålla båda samtidigt, men vilken är bättre/sämre för mig är det en mix av båda men måste jag välja är det solklart puls/timming som inte får försvinna till förmån för det andra
Antar att detta är ett försöka provocera och som sådant inte värt någon annan kommentar.


Top
   
PostPosted: Mon Feb 06, 2012 19:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 05, 2009 18:53
Posts: 259
Location: Göteborg
HCL wrote:
pekka71 wrote:
Äpplen eller päron bättre eller sämre?
Choen eller jeff buckly bätrre eller sämre?

Tunedem med puls/timming vs tunedem med tydlighet/detaljrikedom? Bättre eller sämre?

Tunedem kan innehålla båda samtidigt, men vilken är bättre/sämre för mig är det en mix av båda men måste jag välja är det solklart puls/timming som inte får försvinna till förmån för det andra
Antar att detta är ett försöka provocera och som sådant inte värt någon annan kommentar.
Kan ni inte njuta av musiken?
Musik innebär inte att alla behöver vara överrens!
Det viktigaste är att njuta&spela mer musik........ :D

_________________
Klimax DSM Exakt 1.1/D,Akurate K/D, Klimax 350A/D white,Klimax340,Klimax345


Top
   
PostPosted: Mon Feb 06, 2012 20:04 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
pekka71 får tala för sig själv, men jag fick inte känslan av att inlägget var menat att provocera. Ska vi få upp stämningen på forumet gäller det att inte vara allt för känslig för att tolka inlägg som personlig kritik eller provokation.

Jag fortsätter med ett inlägg gällande tune dem här: http://forum.selleri.de/viewtopic.php?p=86345#p86345


Top
   
PostPosted: Mon Feb 06, 2012 21:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Delnaja: jag sa tidigare att tune dem självklart det vi ska använda, i allafall som utgångspunkt. Det är en självklarhet.

Vad jag menade var bara att vi trots tune dem bedömer olika, då vi trots allt är individer samtidigt som många har sin egen lilla variation på tune dem, tror det finns iaf två stora läger här. Och vi kommer fram till olika slutsatser. Jag kommer skriva senare om tune dem i den tråden. Tror det är viktigt. Men mer om det senare.

Så visst har du rätt i att tune dem ska användas, det var också det jag ville få fram:)

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Mon Feb 06, 2012 21:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Lejonklou wrote:
Archangel: Tråden 'Effektförbrukning A4200' orsakade mycket osämja här och du återvänder hela tiden till den. Jag skulle önska att vi lämnade den bakom oss, för vi har skilda uppfattningar om vilka som var konstruktiva och vilka som var otrevliga. Att försöka förstå tråden i efterhand är svårt för de mest aggressiva och svamliga inläggen har klippts bort.

Nyfikenhet är viktigt, men vill man komma vidare kunskapsmässigt måste man även ha en fungerande metodik och, viktigast av allt, kunna utvärdera det man testar. Utan metodik blir det kanske ett fåtal resultat, men man vet inte vad man egentligen har testat. Utan utvärderingsmetod kan man komma fram till vad som helst. Och även om man varit metodisk och utvärderat med Tune Dem så gör man misstag då och då. Därför behöver man ifrågasätta sina egna resultat och på ett forum tåla, ja kanske rent av välkomna, att bli ifrågasatt av andra.

Vad gäller stämningen på forumet så tror jag att den kan bli hur bra som helst. Jag tycker inte att det förekommit någon inskränkthet eller några otrevligheter mot nya medlemmar och i nya diskussioner, det är bara gammalt groll som återkommit. Så jag tycker det låter som en utmärkt idé att vi blickar framåt, med nyfikenhet och ödmjukhet.
Absolut, man måste ha en metodik. Det måste man alltid. Det säger jag inget om.

Du har också rätt i att man måste tåla att bli ifrågasatt och att man måste omvärdera ibland. Kul att du håller med mig där. Tror det blir bättre framöver om ännu fler kom till den insikten. För det blir hemskt tråkighet om gamla sanningar aldrig fick bli avdammade och granskade. Tidigare har det blivit ifrågasättande av nyfikenheten som vi båda tidigare talade så gott om. Vore kanon om vi öppnade upp för mer nyfikenhet istället.

Mer tester, mer händelser, mer undersökande och sökande! Mer öppenhet.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Tue Feb 07, 2012 10:49 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Inlägg om tune dem flyttat hit: http://forum.selleri.de/viewtopic.php?p=86349#p86349


Top
   
PostPosted: Tue Feb 07, 2012 23:06 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Tune dem diskuteras som sagt i denna tråd. Fler poster flyttade.

http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=1&t=3571


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited