selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 20:58

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Fri Apr 02, 2010 03:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
jajo wrote:
tunedem som metod fungerar bättre än något annat jag stött på. När det tillämpas på rätt sätt är det objektivt och olika personer med olika ljudpreferenser kommer fram till samma resultat.
...
Det fungerar verkligen, och det är det som jag brinner för. Inte Linn.
Medhåll till 100%!

Det första som jag citerar är ju hela vitsen med ett forum, väl? Enskilda individers preferenser är för mig helt ointressant. Det bara slösar bort min tid. Fakta om vad som är dåligt resp. bra för hur mycket musik jag kan få ut av mitt källmaterial är högintressant! Där kommer tunedem in, det enda som funkar för mig. Till eventuella nykomlingar som inte gillar tunedem skulle jag bara vilja säga lycka till, nån annan stans. Huvudsaken är att du är nöjd.


Top
   
PostPosted: Fri Apr 02, 2010 04:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
jajo wrote:
Bill50x wrote:
I det senare fallet, får man diskutera andra synsätt än Linns? Och vilka ÄR Linns synsätt? Det verkar variera över tiden, ser man på vad Linn officiellt säger så har det skett en kraftig förändring mot förr, speciellt när det gäller Source First.
För att krångla till det ännu mer... Jag är egentligen inte intresserad av ett Linnforum utan ett forum fokuserat på hifi-apparaters förmåga att återge musik på bästa möjliga sätt (med tunedem som method för utvärdering av prestanda). Linn är bara ett företag som råkar göra bra produkter. Musik är så mycket mer. Och apparater som spelar på ett sätt som engagerar och hjälper mig att komma in på djupet i musiken är det viktigaste. Sen får det stå Linn eller något annat på lådan. Det skiter jag i. Men tunedem som metod fungerar bättre än något annat jag stött på. När det tillämpas på rätt sätt är det objektivt och olika personer med olika ljudpreferenser kommer fram till samma resultat. Min pappa har lärt sig tunedem och använt det för att få bättre musikåtergivning från datorhögtalarna. Mina kompisar har skrattat åt mig men fått aha-upplevelser när jag demonstrerat metoden. Det fungerar verkligen, och det är det som jag brinner för. Inte Linn.

/ j
Håller med helt och fullt!
Men sen om det blir extra mycket Linn så gör ju inte det någonting.

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Fri Apr 02, 2010 10:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
Linnofil wrote:
jajo wrote:
tunedem som metod fungerar bättre än något annat jag stött på. När det tillämpas på rätt sätt är det objektivt och olika personer med olika ljudpreferenser kommer fram till samma resultat.
...
Det fungerar verkligen, och det är det som jag brinner för. Inte Linn.
Medhåll till 100%!

Det första som jag citerar är ju hela vitsen med ett forum, väl? Enskilda individers preferenser är för mig helt ointressant. Det bara slösar bort min tid. Fakta om vad som är dåligt resp. bra för hur mycket musik jag kan få ut av mitt källmaterial är högintressant! Där kommer tunedem in, det enda som funkar för mig. Till eventuella nykomlingar som inte gillar tunedem skulle jag bara vilja säga lycka till, nån annan stans. Huvudsaken är att du är nöjd.
Så är det, det är inte LINN i sig som är det viktiga - nu råkar det falla sig så att LINN:s produkter verkar utvecklas enligt en viss metod och förbättras successivt enl. tune dem. Man upplever de som mer äkta och live..

Fixar Sony det så backar jag inte att köpa deras produkter. Bevakar med intresse naims utveckling och kommer att jämföra när tillfälle ges då naim säljs i Kalmar. Det som låter bäst är det som stannar hemma.. :)

Tror jag föredrar jag Kikkin med slutsteget i LK-Majik jämfört med min nya Majik-I/D. Kikkin är framtagen enl samma metod som LINN utv sina produkter vad jag förstår.. Hade det inte varit för antal ingångar så...


Top
   
PostPosted: Fri Apr 02, 2010 12:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
bra tråd!
orkar inte upprepa vad jag tycker, sök på mina senaste inlägg. Där finns information.
Lite tillägg nedan

ALLA är medansvariga till forumskvaliteten, tycker moderatorna gör ett mycket bra jobb. de ska fokusera på att stävja personangrepp o dyligt.
Det förekommer lite så de är inte så synliga, bra.

Det jag skulle vilja se mer av är reportage som från de nya medlemmarna...samt mer bilder...

SAMT diskussion om konsekvenserna av source first o tune dem.
Alltså inte teoretisk diskussion om själva begreppen o dess giltlighet, utan KONSEKVENSEN av dom. Tex hur resultatet av en anläggnings ljud ändras beroende av olika uppgraderingar. Mao redovisningar av TESTER.
DVS erfarenheter inte spekuleringar!

Få tekniska landvinningar har tänkts ut, de har experimenteras fram och slutsatser dras. sedan har det oftast dröjt innan man kan mäta, bevisa slutsatserna.
Att först bevisa innan man tillämpar känns lite bakvänt tycker jag. Är en massa vi inte vet i fysiken men vi tillämpar resultat/erfarenheter från experiment.
Uppmanar alla att fundera över vad detta synsätt innebär avseende vår syn på source first/tune dem!

En annan diskussion kan vara hur vår hjärna uppfattar musik o vad det är som påverkar så vi tycker musikaliten ändras.


Top
   
PostPosted: Fri Apr 02, 2010 13:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
sportbilsentusiasten wrote:
bra tråd!
orkar inte upprepa vad jag tycker, sök på mina senaste inlägg. Där finns information.
Lite tillägg nedan

ALLA är medansvariga till forumskvaliteten, tycker moderatorna gör ett mycket bra jobb. de ska fokusera på att stävja personangrepp o dyligt.
Det förekommer lite så de är inte så synliga, bra.

Det jag skulle vilja se mer av är reportage som från de nya medlemmarna...samt mer bilder...

SAMT diskussion om konsekvenserna av source first o tune dem.
Alltså inte teoretisk diskussion om själva begreppen o dess giltlighet, utan KONSEKVENSEN av dom. Tex hur resultatet av en anläggnings ljud ändras beroende av olika uppgraderingar. Mao redovisningar av TESTER.
DVS erfarenheter inte spekuleringar!

Få tekniska landvinningar har tänkts ut, de har experimenteras fram och slutsatser dras. sedan har det oftast dröjt innan man kan mäta, bevisa slutsatserna.
Att först bevisa innan man tillämpar känns lite bakvänt tycker jag. Är en massa vi inte vet i fysiken men vi tillämpar resultat/erfarenheter från experiment.
Uppmanar alla att fundera över vad detta synsätt innebär avseende vår syn på source first/tune dem!

En annan diskussion kan vara hur vår hjärna uppfattar musik o vad det är som påverkar så vi tycker musikaliten ändras.

Jag passar på att snylta lite på Jans som alltid välformulerade och klädsamt balanserde inlägg - instämmer!

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Last edited by Komri on Fri Apr 02, 2010 13:30, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Fri Apr 02, 2010 13:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Få tekniska landvinningar har tänkts ut, de har experimenteras fram och slutsatser dras.
ALLA tekniska landvinningar har tänkts ut. Ingen sitter och experimenterar på måfå. Eller missförstår jag dig?

För övrigt anser jag att Selleri är ett utmärkt forum. Att det behöver modereras ytterst lite ser jag som att inläggen här håller en bra nivå och är fria från personangrepp. Klart trevligt! Möjligen är forumet lite otydligt om man i första hand är ett linn-forum eller ett source first/tunedem-forum, det är lite vacklande ibland.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Apr 02, 2010 13:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
ALLA tekniska landvinningar har tänkts ut. Ingen sitter och experimenterar på måfå.
Det du säger är tillspetsat på ett sätt som inte känns konstruktivt. Jag skulle snarare säga: sitter och experimenterar på måfå. Däremot så går teori och praktik hand i hand (båda behövs) -> ett hypotesdrivet arbetssätt där man succesivt sätter upp och praktiskt prövar hypoteser och därefter kan bekräfta eller förkasta dessa är väl ofta det mest konstruktiva. Att enbart resonera och tänka sig fram i dessa sammanhang och utan praktiska tester är oftast tämligen ointressant kan jag tycka. I ett läge när det handlar om få fram teori på områden där lite praktiska tester/arbete tidigare har gjorts kan man ju dock behöva göra praktiska tester och experiment ganska förutsättningslöst för att ö h t kunna generera en första hypotes som därefter kan förfinas vidare. Mycket som handlar om t ex "foundation first" känns ju befinna sig i detta senare skede där vissa personer bl a här på forumet har gjort ett sånt arbete som delvis kanske redan har och framöver förhoppningsvis i ännu större utsträckning kommer att kunna leda till generella slutsatser och "regler" i form av "Tune Dem Best Practise".

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Fri Apr 02, 2010 14:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Eller missförstår jag dig?
ja det gjorde du
De flesta landvinningar har experimenterats fram, och därav drar man slutsatser som senare bevisats teoretiskt. (fast oftast inte exakt)
Innan man bevisat dom har slutsatserna används i praktiskt bruk.
Men givetvis sitter man ju inte o experimenterar på måfå.
Fast det är frapperande ofta just misstag i experimenterandet ger genombrott! Hade det mest logiska varit rätt hade ju de flesta upptäkter redan upptäkts!! Just detta är en tankeställare :!: Är ju inte det stabilaste mest dämpade racket som är bäst tex - vilket kanske hade varit logiskt.
(se dessutom det utmärkta inlägget av linncredibe)

Ett utmärkt exempel är elekticitet o magnetism. vet man exakt HUR det fungerar? Man tror sig veta...
Newtons fysik visade sig inte helt korrekt.
Vet vi exakt hur hörseln/hjärnan/kroppen reagerar på ljud? Nästan. Reagerar på musik? klart mindre då förloppen i musik är mer komplexa än en sinussignal.


Top
   
PostPosted: Fri Apr 02, 2010 18:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Håller med om mycket som skrivits och kanske f.f.a. att tonen på Selleri allt som oftast varit mycket bra vilket är oerhört viktigt. Att ifrågasätta forumets grunder utan att egentligen föreslå en utveckling som leder till något uppenbart bättre skulle kunna modereras en aning hårdare och det är säkert allas vår skyldighet att påpeka för moderatorerna när så kan anses krävas.

Som jag ser det är det just avsteg från användningen av och skribenternas något oklara insikt i användningen av tune-dem som orsakat de senaste veckornas turbulens. Det är helt enkelt svårt att värdera vad som skrivs när man inte någorlunda tydligt relaterar prestanda till på forumet mer vedertagna referenser.

Det är säkert också som Linncredible skrev att tune-dem i andra kretsar betraktas som "flum", men flera här har poängterat att just tune-dem är allt annat än flummig utan dess raka motsats vilket även är min min åsikt och erfarenhet. För egen del känner jag inte till någon annan bedömningsmetod som är reproducerbar både över tid och mellan olika personer och framför allt funnen att i mycket hög grad korrelera till anläggningarnas förmåga att återge musik. Bättre tune-dem innebär bättre förmåga att återge musik. Mätningar är givetvis också upprepbara, men det finns vad jag vet inga mätmetoder som, annat än i mycket grova drag, kan skilja bra återgivare från dåliga.

F/E test har i det ljudtekniska sällskapet (LTS) framförts (under vad jag förstår IÖ:s inflytande) som ett sätt att skilja låg- eller ofärgande apparater från mer färgande. Metoden har ett antal brister som (jag inte tänker gå in på här) man tycks avfärda genom logiska resonemang och inte heller kan man mer än argumentera för att metoden korrelerar med apparaternas återgivningsförmåga. Jag skulle dock inte påstå att F/E-test är flum, men den duger inte långt i sig när det gäller att finna och optimera anläggningar för musikåtergivning.

Man kan tycka mycket om hur en anläggning låter och förmår återge musik och det kan framstå som både exakt och korrekt, men jag vill nog påstå att t.ex. lyssna och tyck rent allmänt mer är att betrakta som flum i.o.m. att det leder till att man i förlängningen söker beskriva ett uttryckssätt (musiken) med ett annat annat uttryckssätt (talat eller skrivet språk) och därigenom uppstår oklarheter beträffande vad olika personer menar med sina språkliga beskrivningar av musiken. Tune-dem är mycket enklare och försöker inte heller att beskriva återgivningen utan avser endast att kvalitativt skilja olika återgivares förmåga att återge essensen av återgivningen. Det är inget heltäckande beskrivningssätt även o det visat sig att när man trimmar en anläggning m.h.a. tune-dem så når man även en återgivning som förefaller maximera anläggningens potential även ljudmässigt.

I tråden/råden till nya medlemmar kan man läsa att detta är ett Linn-forum och att vi om inget annat sägs använder tune-dem då vi jämför apparater. Kanske kunde vi tona ner forumets fokus på Linn och mer strikt poängtera att bra generellt sett innebär bra ur ett tune-dem perspektiv!? Jag skulle inte klaga om forumet gick i den riktningen. P.s.s. som flera andra redogjort för att Linn inte egentligen är centralt utan apparaternas förmåga att återge musik så att man hör och förstår de musikaliska förloppen i den återgivna musiken. Att komplettera sina lyssningsintryck med mer målande beskrivningar är i det närmaste nödvändigt och kan ofta ge någon form av ledtråd till hur en apparat låter rent ljudmässigt, men det duger inte långt när man skall beskriva hur den återger själva musikens innehåll.

Kan vi göra det tydligare att Linn-avdelningen skall hållas mer strikt och kanske utöka övrigt-avdelningen så att det blir tydligare var man skall skriva sina inlägg t.ex. Övrigt/ Återgivet, Teknik, Medlemspresentation, Uppdat./info., Test resp. Övrigt?


Top
   
PostPosted: Fri Apr 02, 2010 22:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
En annan sak är förstås oxå att de som varit här länge har läst/skrivit sig igenom en stor mängd olika diskussioner.

Det har varit kilometerlånga trådar om allt, stort som smått. Denna kunskap har man med sig, bra!

Samtidigt kommer det nya personer som knappt vet något om Linn/tunedem och är nyfikna.
Då blir det många frågor och frågetecken.

Detta måste hanteras på något sätt om de inte skall bli ivägskrämda, man kan ju inte begära att nykomlingar skall läsa igenom alla trådar, samtidigt orkar man ju inte repetera varje diskussion om och om igen...

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Sat Apr 03, 2010 00:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Kankse en FAQ som man kan hänvisa till om tunedem och SF

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Mon Apr 05, 2010 18:47 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Wed Sep 02, 2009 22:22
Posts: 72
Location: Bromma - Stockholm
Heja, jag har själv inte knäckt koden vad gäller Tune dem. Jag är dock intresserad av välljud och har efter ett antal spillda år funnit att Linn gör bra utrustning. Om jag skulle lägga manken till så fixar jag nog Tune dem. Frågan är - kommer jag att få en bättre lyssningsupplevelse om jag 'lägger manken till'. jag kan tänka mig det - sannolikt ägnar jag mindre tid åt att lyssna på ljudet.

Vad tror ni? Om jag lägger lite tid på detta, var/hur börjar jag? Det är ju svårt att ha jämförelse-object.

OK, nu kapade jag tråden, så för att anknyta till fråga. Gör klart vad syftet med Selleri är!

Är det ett forum för:

- Linn entusiaster
- Linn entusiaster som erkänner sig till Tune dem
- Tune dem entusiaster

Rock on!


Top
   
PostPosted: Mon Apr 05, 2010 18:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Bill50x wrote:
Möjligen är forumet lite otydligt om man i första hand är ett linn-forum eller ett source first/tunedem-forum, det är lite vacklande ibland.

/ B
Bill, lejonparten av dina inlägg gjorda på selleri ifrågasätter tune dem OCH source first trots att båda dessa saker är grundbulten i forumet. Att då ta det sista halmstråt och försöka skapa en debatt kring detta är desperation. Ge upp, du tillför inget.

/Erik


Top
   
PostPosted: Mon Apr 05, 2010 20:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
Bill, lejonparten av dina inlägg gjorda på selleri ifrågasätter tune dem OCH source first trots att båda dessa saker är grundbulten i forumet. Att då ta det sista halmstråt och försöka skapa en debatt kring detta är desperation. Ge upp, du tillför inget.
Det må vara att jag inte alltid formulerar mig på bästa sätt även om jag försöker vara så tydlig som möjligt. Men jag ifrågasätter verkligen inte tune dem, inte alls. Vad jag ifrågasätter är om det alltid är så klokt att använda metoden som enda urvalsmetod, eller bedömningsunderlag.

Vad gäller source first är jag mer kluven. Jag tycker principen har sina poänger men anser samtidigt att det är för begränsande att börja med källan i en anläggning. Dessutom är det flera här på forumet som försiktigt börjat prata mer om "balans" i resonemanget och det tillsammans med Linn själva. Så jag tycker inte att jag är ute på så hal is där heller.*

Men som jag skrev tidigare, eftersom många här verkar vara så känsliga att man överhuvudtaget vill ta upp dessa ämnen till diskussion så tänker jag inte skriva/diskutera dessa mer.

Att jag tidigare använt lejonparten av mina inlägg till att ifrågasätta tune dem och source first är en grov överdrift. Men jag ska låta sandlådediskussionerna vara, så du Erik behöver inte vara orolig att dina grundvalar rubbas :-)

/ B

* Och så här skrev jag för ett tag sedan på annan plats:
"Poängen med source first är för mig tvåfaldig. 1) Med en bra källa är det bättre och enklare att utvärdera och uppgradera efterföljande komponenter utan risk att man kompenserar källans tillkortakommanden. 2) Källans skillnad för den musikaliska upplevelsen är inte direkt given utan smyger sig på efter en tid. Vid snabba jämförelser fokuserar man lätt på det som hörs direkt, tex frekvensgångsskillnader, medan de små men i längden ack så irriterande artefakterna inte märks direkt. En tränad lyssnare, eller någon som är familjär med produkterna, hör naturligtvis skillnaderna direkt men vi andra behöver nöta ett tag :-) Man måste ha i minnet att stora skillnader inte alltid är lika med viktiga skillnader. Detta missas gärna av dom som förespråkar vad skräp som helst som front-end och att man ska satsa krutet på högtalarna "för där är skillnaden störst"."

Tolkar du Erik detta som att jag i lejonparten av mina inlägg ifrågasätter Source First?

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Apr 06, 2010 01:07 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Sep 17, 2008 11:06
Posts: 69
Angående forumet:
Jag besöker det här forumet främst för att få läsa om andras erfarenheter av Linnprylar. Det är intressant att läsa om erfarenheter från tester mellan olika Linnmodeller, om än man i princip kan göra det själv om man har en handlare inom räckhåll. Möjligen ännu mer intressant att läsa om tester med olika märken inblandande varav ett är Linn. Då får man en rapport från nån som (troligen) valt Linn av fri vilja. Det känns som en balans mot säljaren som "måste" förespråka Linn (och/eller andra märken i butiken).

Optimalt utnyttjande av utrustning (rätt eller fel kallat tweaks i fortsättning) är också ett intressant område. Min attityd mot tweaks är dock (enligt mig själv förstås) "sund" skepsis. Tror alla accepterar och känner till placebo-effekten, hur människan söker och finner mönster där det inte finns etc så det vore väl inte osannolikt att nån tweak beror på den mänskliga faktorn nån gång? (Nej, inte de tweaks som du och jag presenterat förstås, men andras, de som faktiskt kan inbilla sig saker). Dock finner jag som sagt ämnet i högsta grad intressant, och med många engagerade forummedlemmar borde man kunna hitta tweaks som faktiskt fungerar för flertalet. En ödmjuk och hjälpande attityd åt "båda hållen" är min förhoppning och syftet med det här stycket. (Jag har själv varit inblandad i nån infekterad tråd angående magin kring DS som inte ledde nånstans och borde hanterats bättre/konstruktivare.).

Angående Bill, indirekt forumet:
Tråkig ton i några inlägg till Bill på sistone...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited