selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 14:47

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Thu Apr 01, 2010 08:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Vänner!

Att diskussionerna har varit något mer infekterade på Selleri under senaste dagarna har nog inte undgått någon. Som så mycket annat så tror jag att man kan vända detta till något positivt på sikt. Jag tycker att det är viktigt att de verkliga entusiasterna inte sviker Selleri, eftersom de bidrar med mycket kunskap.

Så då kommer frågan “Hur kan vi förbättra Selleri?” (Flytta tråden om den är på fel ställe)

Det är framförallt tre saker som jag tänker på:

1.Tune Method
Om inte annat anges så ska denna metod användas vid tester och övriga jämförelser. Här tycker jag det ska modereras hårdare, om så inte är fallet.

2.Öppenhet
Något som retar mig är att när någon kommer med idéer om saker som påverkar återgivningen, som vid en första anblick verkar långsökta, ibland får svar som (överdrivet) ”Omöjligt – den tekniska konstruktionen tillåter inte detta – du inbillar dig” Ifrågasättande är naturligtvis en viktig del av en framåtskridande process, men det kan ske med en större ödmjukhet ibland.

3.Nya & gamla medlemmar
Hur gör vi för att behålla de gamla medlemmarna samtidigt som att attrahera nya. Jag har inget svar på detta, men det är en viktig fråga. Kanske är svaret att vara tydliga med ovanstående punkter.

_________________
Mvh
Christian


Top
   
PostPosted: Thu Apr 01, 2010 13:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Jag har funderat mycket på vad som hänt den senaste tiden. Det är tråkigt att det har flammat upp negativa känslor på ett sådant sätt.

Jag tror att punkt ett enligt Christians inlägg är viktigt för alla nya att ta till sig. På Selleri ÄR vi öppna för recensioner eller berättelser om hur en produkt har upplevts vid test/lyssning, men det som särskiljer Selleri från andra ställen är att här är det viktigt med Tune dem. Om man inte har utgått från Tune dem vid sitt test/lyssning, så får man finna sig i att andra kanske inte tar det på allvar.

Det är kanske detta som hänt nu sista tiden, att vissa tester inte har setts vila på tillräckligt starka grunder enligt Tune dem, eller god installation, för att anses kunna tas på allvar. Om man frångår den gemensamma värderingsgrunden, så blir allting godtyckligt och subjektivt.

Om man ifrågasätter Tune dem som metod, ja, då är kanske inte Selleri det rätta stället att publicera sina tankar på.

Nåja, det är åtminstone vad jag funderat på. Kanske är jag för hård i mitt resonemang? Ni andra får tillrättavisa mig i så fall.

Edit: Jag ser att det förekommer två benämningar, "Tune Method" och "Tune dem" (eller variant därav). Jag utgår ifrån att båda termerna syftar på samma sak. Återigen, rätta mig gärna om jag har uppfattat det fel.


Top
   
PostPosted: Thu Apr 01, 2010 14:12 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Jan 28, 2010 11:25
Posts: 93
Ifrågasätter inte tunedem som metod men det är inte det enda jag går efter när jag jämför produkter. Nu tror jag inte att jag kommer att skriva några artiklar om produkter här men skulle jag göra det skulle jag noga presentera vilka metoder som använts vid testen. Tunedem skulle vara en av värdegrunderna men inte den enda.


Top
   
PostPosted: Thu Apr 01, 2010 14:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2250
Jag håller helt med dig Christian. Jag skulle dessutom föreslå att Selleri tar in flera moderatorer. Känns knappt som att de nuvarande har läst den senaste veckan?

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
PostPosted: Thu Apr 01, 2010 14:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2250
Fast när jag läser Fisherkings inlägg så blir jag mer och mer övertygad om att den enda lösningen är ett nytt forum med helt andra regler.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
PostPosted: Thu Apr 01, 2010 14:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Fisherking wrote:
Ifrågasätter inte tunedem som metod men det är inte det enda jag går efter när jag jämför produkter. Nu tror jag inte att jag kommer att skriva några artiklar om produkter här men skulle jag göra det skulle jag noga presentera vilka metoder som använts vid testen. Tunedem skulle vara en av värdegrunderna men inte den enda.
Tror att det är få som använder Tune dem som enda utvärderingskriterie. Det är inte det som det handlar om utan att jag som Sellerist lägger oerhört stor tyngd på detta. (Sen är det knappast konstruktivt eller meningsfullt att precisera Tune dems relativa tyngd mer än så - 72 %, 89 %, 61 %? - här på Selleri bör vara oerhört centralt och grundläggande känns självklart.) Med tanke på att flertalet andra forum knappast alls tar upp Tune dem alternativt hanterar det som "flum" så blir det också desto viktigare att Tune dem-perspektivet lyfts fram här på Selleri.
henriklh wrote:
Jag håller helt med dig Christian. Jag skulle dessutom föreslå att Selleri tar in flera moderatorer. Känns knappt som att de nuvarande har läst den senaste veckan?
Ska vi tolka det som ett erbjudande? :wink:
henriklh wrote:
Fast när jag läser Fisherkings inlägg så blir jag mer och mer övertygad om att den enda lösningen är ett nytt forum med helt andra regler.
Varför skulle det inte gå att uppnå på Selleri?

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Thu Apr 01, 2010 17:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Linncredible wrote:
Varför skulle det inte gå att uppnå på Selleri?
Därför att selleris inriktning alltid har varit lite mer öppen och mindre styrd än t.ex. Lejonklous forum. Risken är stor att det till slut blir ett vanligt hififorum i mängden. Jag tror dock att det går att hålla nuvarande lite lösa standard om bara moderatorerna vore lite mer aktiva - de lyser verkligen med sin frånvaro och de borde överväga att rekrytera några fler.

Om jag bara utgår från mig själv och är egoistisk skulle drömmen vara ett forum som är specialinriktat på just Linn och där medlemmarna måste investera tid och engagemang på att förstå vilka utvärderingsgrunder som gäller innan de deltar. Ett forum där diskussionerna går in på djupet inom ett ganska litet område. Där man slipper lägga tid på att förstå hur olika medlemmar jämför och utvärderar produkter. Det kanske skulle bli helt dött och inte fungera. Eller så skulle det bli en oas av intressant information (inte enbart om Linn!) där kvaliteten på trådar och inlägg är genomgående hög. Det vore en dröm. Tyvärr har jag varken tid eller kunskap att driva något sådant. Men jag hoppas att någon annan tar sig an utmaningen. För mig har selleri blivit tråkigt. En plats där man inte vet om man kan lita på det som skrivs och där det läggs otroligt mycket tid på att tjafsa om sånt som jag personligen tycker är ganska självklart. Ibland får jag känslan att vissa på selleri roas av att ifrågasätta andras upplever. Nästan missunnande. Och extremt kontraproduktivt för alla.

/ j


Top
   
PostPosted: Thu Apr 01, 2010 17:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Även jag har haft lite funderingar om den senaste veckan här på forumet. Det har gått lite väl vilt till och det har kommit synpunkter om både det ena och det andra. Det är kanske oundvikligt att alla inte tycker samma sak och att det blir en diskussion om detta. Det är väl helt ok men det har varit lite väl mkt onödiga påhopp av ett slag som inte har funnits här tidigare.

Att vissa inte håller med om allt tycker jag bara är skoj. Det tillför extra krydda till diskussionen.

Tycker vidare att det är viktigt att vi försöker hålla kvar dom som har varit med länge och tack vare detta har en stor kunskap om just Linn och hur man kan bygga upp en schyst anläggning.

Att starta ett nytt forum med andra regler tror jag skulle ta lång tid att få till stånd. Inte själva forumet som sådant men den kunskap som finns här har byggts upp under ett antal år.

Själv har jag varit med sen 2005 och forumet har hjälpt mig mer än en gång när det gäller stereo prylar, god öl samt en del annat och jag hoppas innerligt att forumet kommer att finnas kvar i framtiden.

_________________
Peter 18


Top
   
PostPosted: Thu Apr 01, 2010 17:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Jag har inte hängt med i diskussionen till fullo.Men visst bör det väl gå att hitta en lösning för alla parter?
Varför inte starta en Hardcore Linn avdelning där endast de mest inbitna får vistas.Tekniken bör finnas för detta,antar jag.tänker närmast på hifi forum och deras klubbstuge avdelningar.En liknande lösning måste ju gå att fixa.Jag har full respekt för de som är Linn fantaster och som inte vill ha allt ifrågasatt.Sen kan de andra forumdelarna fortfarande vara öppet för allt annat "löst" folk (mig inkluderat).

Tack för ordet.

/n.o


Top
   
PostPosted: Thu Apr 01, 2010 17:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
new order wrote:
Jag har inte hängt med i diskussionen till fullo.Men visst bör det väl gå att hitta en lösning för alla parter?
Varför inte starta en Hardcore Linn avdelning där endast de mest inbitna får vistas.Tekniken bör finnas för detta,antar jag.tänker närmast på hifi forum och deras klubbstuge avdelningar.En liknande lösning måste ju gå att fixa.Jag har full respekt för de som är Linn fantaster och som inte vill ha allt ifrågasatt.Sen kan de andra forumdelarna fortfarande vara öppet för allt annat "löst" folk (mig inkluderat).

Tack för ordet.

/n.o
Precis vad jag tänkte skriva innan någon hann före.. :shock:

Antingen får man dela upp forumet på ett tydligt sätt så det inte är någon tvekan i vilken del man går in i, eller så får man bli hårdare och köra en strängare LINN-policy..

Blir det för urvattnat kommer många LINNISTER tröttna på forumet och den info/hjälp man delar idag är bara ett minne blott..


Top
   
PostPosted: Thu Apr 01, 2010 18:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Ansvaret för ett forums kvalitet ligger hos deltagarna.

Öppenheten och toleransen är mycket stor och det är mycket arrogant att inte respektera de regler och den inriktning som finns i beskrivningen här http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=1&t=346

Det är oförskämt att hela tiden ifrågasätta grunden för forumets samsyn. Den är barnsligt att inte acceptera att vi som ser tune method som den bästa utvärderingsmetoden vill diskutera med det som gemensam nämnare.

Jag ser det som självklart att avdelningen "Övrigt" är till för att ventilera just övriga saker.

Det vore mycket tråkigt om selleri.de skulle självdö pga ett antal idioter.

/Erik


Top
   
PostPosted: Thu Apr 01, 2010 18:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
new order wrote:
Jag har inte hängt med i diskussionen till fullo.Men visst bör det väl gå att hitta en lösning för alla parter?
Varför inte starta en Hardcore Linn avdelning där endast de mest inbitna får vistas.Tekniken bör finnas för detta,antar jag.tänker närmast på hifi forum och deras klubbstuge avdelningar.En liknande lösning måste ju gå att fixa.Jag har full respekt för de som är Linn fantaster och som inte vill ha allt ifrågasatt.Sen kan de andra forumdelarna fortfarande vara öppet för allt annat "löst" folk (mig inkluderat).

Tack för ordet.

/n.o
Hela forumet är Hardcore Linn, det är därför den kanske lite otydliga "En plats för sveriges linnister" står överst på sidan!

Om jag vill ta del av annat söker jag på andra forum, det borde fler göra.

/Erik


Top
   
PostPosted: Thu Apr 01, 2010 18:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
Christian wrote:
Vänner!

Att diskussionerna har varit något mer infekterade på Selleri under senaste dagarna har nog inte undgått någon. Som så mycket annat så tror jag att man kan vända detta till något positivt på sikt. Jag tycker att det är viktigt att de verkliga entusiasterna inte sviker Selleri, eftersom de bidrar med mycket kunskap.
Vilka menar du "är de verkliga entusiasterna", och är de alltid synonyma med de som bidrar med "mycket kunskap"?
Vad tror du ? Själv tyckte jag det var mycket intressant med Rod Crawfords intervju. Ivor T. har dessutom alltid ändrat åsikt om det visat sig att den tekniska utvecklingen fört fram andra lösningar, som är bättre. Utomlands har linn ingen "sektstämpel".
Vad beror det på ?
Det är väl bättre att acceptera att en del gamla sanningar kanske inte längre gäller pga. den tekniska utvecklingen, och att vägen framåt är att titta just framåt, inte hur allting postulerades på 80-talet.
Quote:
Så då kommer frågan “Hur kan vi förbättra Selleri?” (Flytta tråden om den är på fel ställe)

Det är framförallt tre saker som jag tänker på:

1.Tune Method
Om inte annat anges så ska denna metod användas vid tester och övriga jämförelser. Här tycker jag det ska modereras hårdare, om så inte är fallet.
Jag tycker precis tvärtom. Om inte Linn ska få en sektstämpel likt 80-talet igen så är det bättre att förklara metoden, istället för att censurera de som inte förstår den. Vad är vi rädda för ?

[/quote]


Top
   
PostPosted: Thu Apr 01, 2010 19:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
Våra moderatorer lägger egna pengar och fritid till att hålla igång forumet (som jag tolkar ändå varit relativt självgående).. i nuläget gissar jag att man funderar och diskuterar sinsemellan hur man hanterar ett läge där det krävs ett mer aktivt modererande som kräver mer tid för bevakning och underhåll - kanske är man inte så intresserad av att driva ett sådant forum. :?:

Bara en tanke som slog mig..


Top
   
PostPosted: Thu Apr 01, 2010 20:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Jag tror hela pudelns kärna ligger runt "tune method".
Selleri är egentligen inte ett Linn-forum utan ett forum där vi vill ha så bra "tune" som möjligt på stereon.
Ofta frångår man detta till viss del.
Man kanske gillar vissa högtalare bättre än andra (mycket bas tex)
Eller har "problem" med nya format :wink:
Men grunden är ändå "tunen" och alla som skriver måste utgå ifrån att det är själva grundkriteriet på en bra stereo.

Om man inte delar den grundsynen så tycker jag man skall gå till andra forum (det finns gott om HiFi-forum).
Problemen uppstår framförallt när man börjar argumentera utan att förstå värdegrunden.
Man måste dock inte vara helt "renlärig" för att vara här, tvärtom.
Jag är själv inte speciellt bra på "tune dem" och har väl dessutom en ganska baktung stereo.
Jag hinner dessutom inte göra så mycket egna tester mm.
För mig är Selleri ett fantastiskt forum som verkligen ligger i teknikens framkant med flera otroligt begåvade och energiska anhängare.
Man får grymma tips och det har varit många intressanta diskussioner, Sportis får man väl nämna här som en närmast överenergisk pådrivare.

Tips:
-Användare rekommenderas att sätta sig in i "tune method" om det inte tycker detta is "da shit" så finns det [b]Faktiskt[/b] andra forum.
-Vintageavdelning, jag kan själv ha känslor för äldre Linnprylar, funderar ofta på tex en Keltik/Klout setup

-Ingen hardcore avdelning!!! Vad blir då resten???
-En DS-avdelning kanske
-En LP-tolvavdelning kanske
-En playbackdel kanske

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited