selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 22:39

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Thu Apr 01, 2010 20:11 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Jan 28, 2010 11:25
Posts: 93
Quote:
Selleri är egentligen inte ett Linn-forum utan ett forum där vi vill ha så bra "tune" som möjligt på stereon.
Adressen är iallafall linnforum.se. Det brukar vara en indikation på innehållet.


Top
   
PostPosted: Thu Apr 01, 2010 20:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
TONNY wrote:
Våra moderatorer lägger egna pengar och fritid till att hålla igång forumet (som jag tolkar ändå varit relativt självgående).. i nuläget gissar jag att man funderar och diskuterar sinsemellan hur man hanterar ett läge där det krävs ett mer aktivt modererande som kräver mer tid för bevakning och underhåll - kanske är man inte så intresserad av att driva ett sådant forum. :?:

Bara en tanke som slog mig..
Enkelt.. Plocka in flera moderatorer.


Top
   
PostPosted: Thu Apr 01, 2010 20:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Fisherking wrote:
Adressen är iallafall linnforum.se. Det brukar vara en indikation på innehållet.
Hehe, inte visste jag om den adressen, har alltid kört på selleri.de (ja, egentligen dit man blir skickad dvs http://forum.selleri.de/index.php) :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Apr 01, 2010 20:35 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Jag har inte fått något PM och det finns inga trådar som är anmälda (finns ikon för det intill alla inlägg). Visst försöker jag och Ayn ögna igenom alla trådar men ibland blir det inte så av tidsbrist. Är tex. i fjällen den här veckan och loggar in betydligt mindre då än en vanlig arbetsvecka då man ändå sitter framför en dator större delen av dagen. Men om det nu varit kalabalik senaste veckan är det ju konstigt att ingen nämnt det för oss..

Det är länkat till reglerna i tråden, vi ska utgå från Tundem när vi testar produkter, och ska ange om vi frångår det. Är länkat till Lejonklous definition på den eftersom den helt enkelt är bättre än om vi skulle skriva samma med andra ord. Däremot kan vi inte hålla på att ta bort inlägg som inte följer detta tillräckligt, utan då får var och en bedömma om de anser kommentarerna är till nytta eller inte. Var och en måste själv ta sitt ansvar att hålla en hög nivå på inläggen, finns ju faktiskt hififorum för de som vill skriva med fokus på andra kriterier.

Fler som modererar har vi diskuterat och haft ett par förslag men inte tagit tag i det. Bra att det kommer fram så är det större chans att vi styr upp det i närtid. Finns många rutinerade här så det känns inte som något problem att hitta ett par till.


Top
   
PostPosted: Thu Apr 01, 2010 20:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Sony wrote:
Fler som modererar har vi diskuterat och haft ett par förslag men inte tagit tag i det. Bra att det kommer fram så är det större chans att vi styr upp det i närtid. Finns många rutinerade här så det känns inte som något problem att hitta ett par till.
Utlys det i forumet och be intresserade att skicka in en ansökan. Det är alltid en början.

/ j


Top
   
PostPosted: Thu Apr 01, 2010 20:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Erik wrote:
Hela forumet är Hardcore Linn, det är därför den kanske lite otydliga "En plats för sveriges linnister" står överst på sidan!
Om jag vill ta del av annat söker jag på andra forum, det borde fler göra.
/Erik
Ok.Fair enough.Då släpper jag detta forum och raderar min medlemspresentation.

/n.o


Top
   
PostPosted: Thu Apr 01, 2010 20:55 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
jajo wrote:
Utlys det i forumet och be intresserade att skicka in en ansökan. Det är alltid en början.
Absolut, skicka ett PM ni som anser er vara lämpade, intresserade och framförallt tror sig ha tid för detta. Lite koll på PHP och databaser är meriterande :D


Top
   
PostPosted: Thu Apr 01, 2010 21:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
new order wrote:
Erik wrote:
Hela forumet är Hardcore Linn, det är därför den kanske lite otydliga "En plats för sveriges linnister" står överst på sidan!
Om jag vill ta del av annat söker jag på andra forum, det borde fler göra.
/Erik
Ok.Fair enough.Då släpper jag detta forum och raderar min medlemspresentation.

/n.o
Om mitt påpekande var nytt för dig så borde du kanske göra det, det kan du bara själv avgöra .
Om du med ovanstående inlägg söker sympati för att stanna är det patetiskt.

/Erik


Top
   
PostPosted: Thu Apr 01, 2010 21:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Erik wrote:
new order wrote:
Erik wrote:
Hela forumet är Hardcore Linn, det är därför den kanske lite otydliga "En plats för sveriges linnister" står överst på sidan!
Om jag vill ta del av annat söker jag på andra forum, det borde fler göra.
/Erik
Ok.Fair enough.Då släpper jag detta forum och raderar min medlemspresentation.

/n.o
Om mitt påpekande var nytt för dig så borde du kanske göra det, det kan du bara själv avgöra .
Om du med ovanstående inlägg söker sympati för att stanna är det patetiskt.

/Erik
Nä du.Har inte en tanke på det.Har inte varit aktiv på detta forumet på ett bra tag utan kollade in det nu.
För min del spelar det ingen som hellst roll.Även om jag inte riktigt gillar din ton.
Hur som hellst.No hard feelings från min sida.Kanske dags att helt släppa Linn nu.
Nä,ni ska få argumentera vidare. :)


Top
   
PostPosted: Thu Apr 01, 2010 22:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Sep 16, 2006 10:07
Posts: 289
Location: uppsala
Låt inte samtalet spåra ur även här, Erik. Men jag håller absolut med dig. Om man, oavsett anledning, inte kan skriva under på det som gäller på forumet kanske man borde avsluta sitt medlemskap eller varför inte bli passiv medlem och bara läsa då och då? För om vi ska ha en meningsfull och konstruktiv diskussion kring hifi-utrustning så går det inte att ha helt olika infallsvinklar. Då blir det en kakafoni av tyckande och ingen vet vad någon verkligen menar till slut. Om vi inte utgår från samma grund kan vi aldrig få någon skärpa. Och är det inte därför vi ofta repriserar helt i onödan här? Om man sedan tycker att det är trångsynt att enbart utgå från ett utvärderingssätt eller en viss tillverkare så står det var och en fritt att tycka det. Och om man ändrar sig (detta inkluderar såklart även Ivor) och ist. tycker något annat är bättre än t.ex. source first så är det också OK. Men då får han sluta skriva här :D Vidare är ett missförstånd att vi sellerister skulle vara trångsynta och vägrar lyssna på vad andra har att säga, men just här har vi valt att utgå från tune dem och source first.

_________________
Kristoffer, som gillar vinyl...


Top
   
PostPosted: Thu Apr 01, 2010 22:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Jag ser absolut inga fel i att ni kör hårdare med tune dem och source first.När det är ett Linn forum är det ju det logiska steget.Absolut.Passivt medlemskap blir bra för mig.Jag gillar Linns DS produkter så helt Linn lös kanske jag inte kommer att vara i framtiden.Lycka till.

/n.o


Top
   
PostPosted: Thu Apr 01, 2010 22:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Problemet Ligger inte i tunedem, utan att folk blir dryga och klappar folk på huvudet och glömmer att hålla en trevlig ton även om man tycker inläggen är uppåt väggarna

Om vi nu ser på Haldur som ex så har han inte varit otrevlig förrän någon varit otrevlig mot han, men när inläggen blir mera spydiga än sakliga (gäller alla) blir det lätt turbulent

Håller helt och fullt med om att vi måste utvärdera med tunedem som utgångspungt och om man har andra metoder bör man förklara det.

Och tycker vi testet verkar osanoligt påpeka gärna det, men bli inte översittare och tala om för den som testat att de han håller på med är nonsen, utan håll er sakliga och förklara att när ni prövat samma grejer har ni inte alls upplevt samma sak

Som sagt en trevlig ton tror jag löser det mesta, och känner man att man inte klarar det så kanske man ska hoppa över att komentera?

Nu kanske vissa tycker att detta sänker nivån på selleri om folk får skriva vad de vill, men vill vi verkligen ha ett forum med förhållningsregler vad folk ska tycka?

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Thu Apr 01, 2010 23:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 18, 2004 12:58
Posts: 328
Location: Linköping/Luleå
pekka71 wrote:
Problemet Ligger inte i tunedem, utan att folk blir dryga och klappar folk på huvudet och glömmer att hålla en trevlig ton även om man tycker inläggen är uppåt väggarna

Om vi nu ser på Haldur som ex så har han inte varit otrevlig förrän någon varit otrevlig mot han, men när inläggen blir mera spydiga än sakliga (gäller alla) blir det lätt turbulent

Håller helt och fullt med om att vi måste utvärdera med tunedem som utgångspungt och om man har andra metoder bör man förklara det.

Och tycker vi testet verkar osanoligt påpeka gärna det, men bli inte översittare och tala om för den som testat att de han håller på med är nonsen, utan håll er sakliga och förklara att när ni prövat samma grejer har ni inte alls upplevt samma sak

Som sagt en trevlig ton tror jag löser det mesta, och känner man att man inte klarar det så kanske man ska hoppa över att komentera?

Nu kanske vissa tycker att detta sänker nivån på selleri om folk får skriva vad de vill, men vill vi verkligen ha ett forum med förhållningsregler vad folk ska tycka?
Huvudet på spiken! Det här var det bästa inlägget på länge. Tack även till alla entusiaster på forumet som delar med er av ert stora kunnande och era erfarenheter.


Top
   
PostPosted: Fri Apr 02, 2010 00:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
griedl wrote:
... För om vi ska ha en meningsfull och konstruktiv diskussion kring hifi-utrustning så går det inte att ha helt olika infallsvinklar. Då blir det en kakafoni av tyckande och ingen vet vad någon verkligen menar till slut. Om vi inte utgår från samma grund kan vi aldrig få någon skärpa...
Det låter logiskt men frågan är om det är så?

Varför har man ett Linn-forum? För att skapa bästa möjliga återgivning från Linn-apparater? Eller för att vi vill skapa bästa möjliga återgivning med Linns filosofi? I det senare fallet, får man diskutera andra synsätt än Linns? Och vilka ÄR Linns synsätt? Det verkar variera över tiden, ser man på vad Linn officiellt säger så har det skett en kraftig förändring mot förr, speciellt när det gäller Source First.

Jag tror att dessa frågor är väsentliga om man ska prata om forumets framtid och hur man ska förbättra det.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Apr 02, 2010 03:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Bill50x wrote:
I det senare fallet, får man diskutera andra synsätt än Linns? Och vilka ÄR Linns synsätt? Det verkar variera över tiden, ser man på vad Linn officiellt säger så har det skett en kraftig förändring mot förr, speciellt när det gäller Source First.
För att krångla till det ännu mer... Jag är egentligen inte intresserad av ett Linnforum utan ett forum fokuserat på hifi-apparaters förmåga att återge musik på bästa möjliga sätt (med tunedem som method för utvärdering av prestanda). Linn är bara ett företag som råkar göra bra produkter. Musik är så mycket mer. Och apparater som spelar på ett sätt som engagerar och hjälper mig att komma in på djupet i musiken är det viktigaste. Sen får det stå Linn eller något annat på lådan. Det skiter jag i. Men tunedem som metod fungerar bättre än något annat jag stött på. När det tillämpas på rätt sätt är det objektivt och olika personer med olika ljudpreferenser kommer fram till samma resultat. Min pappa har lärt sig tunedem och använt det för att få bättre musikåtergivning från datorhögtalarna. Mina kompisar har skrattat åt mig men fått aha-upplevelser när jag demonstrerat metoden. Det fungerar verkligen, och det är det som jag brinner för. Inte Linn.

/ j


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited