selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 01:35

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4
Author Message
PostPosted: Tue Apr 06, 2010 07:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Bill50x wrote:
Erik wrote:
Bill, lejonparten av dina inlägg gjorda på selleri ifrågasätter tune dem OCH source first trots att båda dessa saker är grundbulten i forumet. Att då ta det sista halmstråt och försöka skapa en debatt kring detta är desperation. Ge upp, du tillför inget.
Det må vara att jag inte alltid formulerar mig på bästa sätt även om jag försöker vara så tydlig som möjligt. Men jag ifrågasätter verkligen inte tune dem, inte alls. Vad jag ifrågasätter är om det alltid är så klokt att använda metoden som enda urvalsmetod, eller bedömningsunderlag.

Vad gäller source first är jag mer kluven. Jag tycker principen har sina poänger men anser samtidigt att det är för begränsande att börja med källan i en anläggning. Dessutom är det flera här på forumet som försiktigt börjat prata mer om "balans" i resonemanget och det tillsammans med Linn själva. Så jag tycker inte att jag är ute på så hal is där heller.*

Men som jag skrev tidigare, eftersom många här verkar vara så känsliga att man överhuvudtaget vill ta upp dessa ämnen till diskussion så tänker jag inte skriva/diskutera dessa mer.

Att jag tidigare använt lejonparten av mina inlägg till att ifrågasätta tune dem och source first är en grov överdrift. Men jag ska låta sandlådediskussionerna vara, så du Erik behöver inte vara orolig att dina grundvalar rubbas :-)

/ B

* Och så här skrev jag för ett tag sedan på annan plats:
"Poängen med source first är för mig tvåfaldig. 1) Med en bra källa är det bättre och enklare att utvärdera och uppgradera efterföljande komponenter utan risk att man kompenserar källans tillkortakommanden. 2) Källans skillnad för den musikaliska upplevelsen är inte direkt given utan smyger sig på efter en tid. Vid snabba jämförelser fokuserar man lätt på det som hörs direkt, tex frekvensgångsskillnader, medan de små men i längden ack så irriterande artefakterna inte märks direkt. En tränad lyssnare, eller någon som är familjär med produkterna, hör naturligtvis skillnaderna direkt men vi andra behöver nöta ett tag :-) Man måste ha i minnet att stora skillnader inte alltid är lika med viktiga skillnader. Detta missas gärna av dom som förespråkar vad skräp som helst som front-end och att man ska satsa krutet på högtalarna "för där är skillnaden störst"."

Tolkar du Erik detta som att jag i lejonparten av mina inlägg ifrågasätter Source First?

Jag upplever att huvudparten av dina inlägg ifrågasätter source first och att du inte köper tunde method vilket jag tolkar mellan raderna som att du inte förstår metoden. Skall vi ha ett trevligt och fungerande forum så måste vi vara överens om grunderna. Jag skakar gärna om mina grundvalar och jag har själv drivit iväg från tanken att source first är orubbligt men bryskt blivit överbevisad.

/Erik


Top
   
PostPosted: Tue Apr 06, 2010 09:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
Jag upplever att huvudparten av dina inlägg ifrågasätter source first och att du inte köper tunde method vilket jag tolkar mellan raderna som att du inte förstår metoden. Skall vi ha ett trevligt och fungerande forum så måste vi vara överens om grunderna. Jag skakar gärna om mina grundvalar och jag har själv drivit iväg från tanken att source first är orubbligt men bryskt blivit överbevisad.
Dina upplevelser kan ingen ta ifrån dig. Inte heller ditt val av vad du tror på. Vad jag ogillar är takhöjden och ifrågasättandet av VAD man får diskutera.

OM detta är ett dedikerat Linn-forum bör man väl få diskutera allt som har med Linn att göra, inklusive tex deras förändrade syn på just source first, eller hur? Linn har vågat ompröva sina gamla teser, vågar ni det här på Selleri?

OM detta är ett source first och tune dem-forum där dessa två begrepp är huggna i sten och inte ens FÅR diskuteras för att det stör ordningen - då förlorar forumet sitt värde, i alla fall för mig. Du får inte glömma att hela min anläggning (förutom mediaspelare och högtalare) är Linn - och det på goda grunder. Men det betyder inte att jag säger "amen" till alla "principer".

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Apr 06, 2010 16:43 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jun 21, 2009 22:29
Posts: 59
Location: Uppsala
Erik wrote:
Bill50x wrote:
Erik wrote:
Bill, lejonparten av dina inlägg gjorda på selleri ifrågasätter tune dem OCH source first trots att båda dessa saker är grundbulten i forumet. Att då ta det sista halmstråt och försöka skapa en debatt kring detta är desperation. Ge upp, du tillför inget.
Det må vara att jag inte alltid formulerar mig på bästa sätt även om jag försöker vara så tydlig som möjligt. Men jag ifrågasätter verkligen inte tune dem, inte alls. Vad jag ifrågasätter är om det alltid är så klokt att använda metoden som enda urvalsmetod, eller bedömningsunderlag.

Vad gäller source first är jag mer kluven. Jag tycker principen har sina poänger men anser samtidigt att det är för begränsande att börja med källan i en anläggning. Dessutom är det flera här på forumet som försiktigt börjat prata mer om "balans" i resonemanget och det tillsammans med Linn själva. Så jag tycker inte att jag är ute på så hal is där heller.*

Men som jag skrev tidigare, eftersom många här verkar vara så känsliga att man överhuvudtaget vill ta upp dessa ämnen till diskussion så tänker jag inte skriva/diskutera dessa mer.

Att jag tidigare använt lejonparten av mina inlägg till att ifrågasätta tune dem och source first är en grov överdrift. Men jag ska låta sandlådediskussionerna vara, så du Erik behöver inte vara orolig att dina grundvalar rubbas :-)

/ B

* Och så här skrev jag för ett tag sedan på annan plats:
"Poängen med source first är för mig tvåfaldig. 1) Med en bra källa är det bättre och enklare att utvärdera och uppgradera efterföljande komponenter utan risk att man kompenserar källans tillkortakommanden. 2) Källans skillnad för den musikaliska upplevelsen är inte direkt given utan smyger sig på efter en tid. Vid snabba jämförelser fokuserar man lätt på det som hörs direkt, tex frekvensgångsskillnader, medan de små men i längden ack så irriterande artefakterna inte märks direkt. En tränad lyssnare, eller någon som är familjär med produkterna, hör naturligtvis skillnaderna direkt men vi andra behöver nöta ett tag :-) Man måste ha i minnet att stora skillnader inte alltid är lika med viktiga skillnader. Detta missas gärna av dom som förespråkar vad skräp som helst som front-end och att man ska satsa krutet på högtalarna "för där är skillnaden störst"."

Tolkar du Erik detta som att jag i lejonparten av mina inlägg ifrågasätter Source First?

Jag upplever att huvudparten av dina inlägg ifrågasätter source first och att du inte köper tunde method vilket jag tolkar mellan raderna som att du inte förstår metoden. Skall vi ha ett trevligt och fungerande forum så måste vi vara överens om grunderna. Jag skakar gärna om mina grundvalar och jag har själv drivit iväg från tanken att source first är orubbligt men bryskt blivit överbevisad.

/Erik
Jag tänker inte gå i klinch med någon här men jag kan inte se av de Bill skriver här eller annorledes att han inte förstår metoden.

Jag förstår att Tunedem är en metod och den metod man uttryckligen vill använda här och respekterar den. Men att säga att man inte förstår den för att man inte köper den fullt ut, eller att man ser den som en delmängd av flera utärderingssätt, skall inte vara ett argument för att skapa osämja på ett forum. Lika lite som man måste vara överens om synsättet att Tune dem är den enda metoden, men givetvis så skall man respektera den.
Ett forum är i sin grund en plats att utbyta åsikter.

Mycket klokt har sagts i tråden och om ämnet och jag vill understryka vikten av att hålla debatten på en saklig nivå och skippa personangrepp, vilket man på selleri är mkt bra på =)

Jag argumenterar inte i sak för/emot tunedem, men det måste vara en självklarhet att var och en måste få ha sitt/sina sätt att utvärdera en produkt, med eller utan Tunedem eller andra metoder. Det utan att den/dessa är bättre eller sämre som metod.

---------

För att till sist knyta an och lägga till något till topic. Ett forum, måste ju vara en plattform att byta erfarenheter. Inskränker man personers val av metod till att det "måste" vara på så sätt anser jag att man är ute på väldigt väldigt tunn is. Däremot köper jag alla dagar i veckan att "jag utvärderar si eller så" eller "vad får du för resultat om man gör såhär?" vilket är betydligt mer fruktsamt om man eftersträvar musikalitet.

Tilläggas bör är även att Selleri är och ska förbli ett entusiastforum i min mening. Det finns ju en god fruktsamhet att kunna vända sig till likasinnade. Det vore ju också bra som tidigare talare nämnt att då hålla Linn delen till just "Linn" men att släppa lös diskussioner och spekulationer mer på övrigt/övriga delar.

Det här var bara min åsikt kring hur man hushåller forumet.
Väl mött!
/Andrén


Mvh

_________________
Frilansande konsult

-------------------
1+1=1


Top
   
PostPosted: Thu Apr 22, 2010 13:08 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Skulle det inte finnas stöd att lägga in funktionalitet för att betygsätta enskilda inlägg och/eller skribenter? Det skulle kunna vara ett stöd då man vill sortera ut innehåll med större relevans än viss mängd meningslösa inlägg. Och en liten feedback och belöning till de som skriver konstruktiva och givande inlägg.


Top
   
PostPosted: Thu Apr 22, 2010 13:18 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Det är en intressant idé. Det finns flera olika system för att ge och dra ifrån "cred" för användare, så rent tekniskt är det inga större problem. Vi ska ta upp saken till diskussion!


Top
   
PostPosted: Thu Apr 22, 2010 18:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
De två föregående förslag tycker jag spontant låter klart vettiga. Förhoppningsvis ett sätt att främja av medlemmarna upplevd kvalitet i inlägg och trådar framför kvantitet...

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited