selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 12:03

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Tue Sep 01, 2009 21:01 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
TONNY wrote:
Ursäkta nyfikenheten men vem betalar idag???
Jag, Ayn och Hepcat.

Det där med Paypal är en bra ide. Handlar nog mest om brist på företagsamhet att vi inte ordnat något ännu.


Top
   
PostPosted: Tue Sep 01, 2009 21:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Får man vara ofin och fråga vad årskostnaden är idag och, dessutom, om du råkar veta vad den skulle bli om man skruvade upp kraven på tillgänglighet något (om det nu ö h t går att göra hos samma hostingföretag - de problem som varit kanske har drabbat alla kunder rakt av och då handlar det ju istället om att byta hostingföretag antar jag)? (Kanske nån automatisk periodisk back-up också vore bra ingick i tjänsten med tanke på alla bilder etc som försvann i samband med kontokapningen och kraschen häromåret.)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Tue Sep 01, 2009 21:16 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Det går alldeles utmärkt, är väl inga företagshemligheter :D

Har inte exakt koll, vi tar varannan räkning när det dyker upp... kanske en tusenlapp / år om jag ska gissa.

Ang. backup så tas det en gång/dygn automatiskt, varför bilderna inte blev kvar vet jag inte. Då Ayn har betydligt bättre koll på php och databasen än mig så kan han nog förklara.

Oavsett om du har billigaste eller dyraste paketet så delar man serverhall så får de driftstörningar kan det drabba alla. Har fungerat bra en period men en hel del strul senaste dagarna. Däremot kan bandbredden variera mer på ett billigare paket då man delar 'internetanslutning' med fler andra kunder. Vi har crystone som leverantör så du får gärna kika på deras sida ang. olika paket, eller om du har förslag på andra bättre leverantörer.


Top
   
PostPosted: Tue Sep 01, 2009 22:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Problemet är att Crystone förmodligen är den sämsta internetoperatören i Sverige. Vi på 1x.com stod ut i 6 månader innan vi flyttade våra servrar till en annan hall. Strul hela tiden. DOS-attacker och trasslande switchar... Och då hade vi egna servrar. Det var ännu värre när vi låg på deras webbhotell...

/ Jacob


Top
   
PostPosted: Tue Sep 01, 2009 22:22 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Jag har inte märkt av några problem med Crystone som ren nätleverantör senaste året. Det var lite routingproblem förra sommaren, men i övrigt har jag haft konstant tillgång dygnet runt till min burk som står där.

De hostade tjänsterna har däremot haft en del problem, nu var det ett bra tag sen sist men varje gång det händer dyker givetvis de här frågorna upp. Såklart det ska hända så sällan som möjligt. De här problemen har varit av sån karaktär att de påverkat alla som använder Crystones webbhostingtjänster, oavsett vad de betalat. Tydligen fallerade kylningen i serverhallen där servrarna stod. Skillnaden om man betalar extra ligger i att man får ett telefonnummer att ringa direkt till när det är trubbel, men i det här sammanhanget hade det inte gjort någon skillnad ändå. Vi återfick access till vår sajt samtidigt som resten av kunderna.


Top
   
PostPosted: Tue Sep 01, 2009 22:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Glädjande att Crystone skärpt till sig.

Jag är dock mer än övertygad att ni skulle kunna hitta en bättre hosting. Selleri är fortfarande segt och på nattetid får jag ofta fel från phpbb att den inte kan komma åt databasen.

För att inte bara gnälla och också vara lite konstruktiv tycker jag att ni ska kolla på Ballou(.se). Deras Linuxhosting kostar 99kr/mån och jag känner ett par kunder till dem som är mycket nöjda.

Jag kan som sagt också hjälpa till med hosting, men jag förstår att ni kanske hellre har ett fast avtal med en leverantör.

/ Jacob


Top
   
PostPosted: Wed Sep 02, 2009 08:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
Sony wrote:
TONNY wrote:
Ursäkta nyfikenheten men vem betalar idag???
Jag, Ayn och Hepcat.

Det där med Paypal är en bra ide. Handlar nog mest om brist på företagsamhet att vi inte ordnat något ännu.
Ni kan ju grunna på det, alternativ har ni ett konto man man sätta in en lite summa på - blir det pengar över kan ni köpa lite Pizza som bonus för ett gott arbete. :D


Top
   
PostPosted: Wed Sep 02, 2009 11:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ni gör ett kanonbra jobb med selleri, jag kan bidra med. Paypal är en ide....


Top
   
PostPosted: Wed Sep 02, 2009 11:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Varför krångla till det med PayPal!? Jag vill att hela mitt bidrag ska gå till Ayn, Sony och hepcat och inte till PayPal Inc.
Om det blir aktuellt att sponsra selleris eminenta administratörer gör jag det gärna genom att överföra mitt bidrag till ett vanligt bankkonto.


Top
   
PostPosted: Wed Sep 02, 2009 11:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
Roland wrote:
Varför krångla till det med PayPal!? Jag vill att hela mitt bidrag ska gå till Ayn, Sony och hepcat och inte till PayPal Inc.
Om det blir aktuellt att sponsra selleris eminenta administratörer gör jag det gärna genom att överföra mitt bidrag till ett vanligt bankkonto.
Håller med, det är enkelt och smidigt med bankkonto.


Top
   
PostPosted: Wed Sep 09, 2009 15:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Jag är oxå med att bidra med en slant. Fixa fram ett konto bara :) Ni gör ett kanon jobb Sony, hepcat, Ayn

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
PostPosted: Fri Sep 11, 2009 18:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Just nu tar det 7-10 sekunder innan webbservern reagerar när man klickat på en länk.

Inte klagomål mot er, bara information som kan vidarebefordas som klagomål till internetleverantören.

/ Jacob


Top
   
PostPosted: Mon Sep 14, 2009 08:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2008 08:23
Posts: 116
Location: Luleå
jajo wrote:
Just nu tar det 7-10 sekunder innan webbservern reagerar när man klickat på en länk.

Inte klagomål mot er, bara information som kan vidarebefordas som klagomål till internetleverantören.

/ Jacob

Jajo,

Jag har inte märkt detta. Max 2-3 sekunder räcker vilket är vanlig responstid.

Det där är förmodligen pga att din internetleverantörs DNS server är seg på att göra DNS uppslag. Selleri går under '.de'. i dnsträdet vilket kan medföra segare responstid då den måste fråga .de rootservern efter namnuppslaget för selleri, och sedan efter namnuppslaget för forum.selleri.de.

Prova ändra din dnsserver till opendns. De är snabba! Se ifall du märker någon skillnad.

Adresser:
208.67.222.222
208.67.220.220

_________________
Unidisk SC/D, AV5125, Sneaky Music DS, Aktiva Ninka, Trikan, Sizmik 12.45 Chakra, LK100.


Top
   
PostPosted: Mon Sep 14, 2009 10:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Narux wrote:
Jajo,

Jag har inte märkt detta. Max 2-3 sekunder räcker vilket är vanlig responstid.

Det där är förmodligen pga att din internetleverantörs DNS server är seg på att göra DNS uppslag. Selleri går under '.de'. i dnsträdet vilket kan medföra segare responstid då den måste fråga .de rootservern efter namnuppslaget för selleri, och sedan efter namnuppslaget för forum.selleri.de.

Prova ändra din dnsserver till opendns. De är snabba! Se ifall du märker någon skillnad.

Adresser:
208.67.222.222
208.67.220.220
Hej!

Tack för tipsen. Det är dock inte DNS som strular. Alla moderna operativsystem cachar DNS-data och då skulle det bara sega när man surfar till sidan första gången.

Det är segt varje gång man klickar på en länk. Och det är lika både hemma och på jobbet. Just nu handlar det om cirka 3 sekunder, men det är ändå inte normalt för ett enkelt webbforum. Det borde gå snabbare än så. På kvällarna handlar det ibland om 7-8 sek innan servern reagerar.

Jag tror att Ayn kommit fram till att felet ligger nånstans mellan webbservern och databasen men det verkar inte som att leverantören bemödar sig att titta på det.

/ j


Top
   
PostPosted: Thu Sep 24, 2009 08:54 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Roland wrote:
2009-05-28 någon gång mellan 10:45 - 11:00


General Error
SQL ERROR [ mysql4 ]

Can't connect to MySQL server on '83.168.227.129' (4) [2003]

An sql error occurred while fetching this page. Please contact an administrator if this problem persists.
Ayn wrote:
Under morgonen har det som ni märkt varit åtkomstproblem för selleri. Det var problem hos hela vår webbhost Crystone, som påverkade även oss.

Lite mer info ang. detta om någon undrar.

Som många av er märkt var forumet nere stora delar av sista helgen i augusti, orsaken hos leverantören var att deras kylvattenslangar i deras serverhall läkt vilket innebar att varken huvudkylsystemet eller backupsystemet fungerade. Med 1200 servrar i ett och samma rum blev det då rätt varmt rätt snabbt och de fick helt enkelt stänga av alla för att undvika överhettning. Finns lite info här och även länk ett blogginlägg som innehåller några rader till.

Deras största driftsproblem under 12 år skriver dem så får väl anses lite extraordinärt.

När sedan servrarna kom igång igen fick Ayn göra en del handpåläggning för att allt skulle fungera smärtfritt igen, därav det tog en del extra tid utöver deras angivna nedtider.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited