selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 18:32

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Fri Sep 19, 2008 10:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Hur har det gått med detta? Många synpunkter och flera diskussioner, men inte något tydligt
beslut.

Ett sub-forum med icke-Linn-prylar tycker jag verkar vara en enkel och rimlig lösning.

Att vissa märken (Rega, Lejonklou, Bonnec m fl) skulle accepteras p g a att de ligger "nära till
hands" blir en luddig gråzon. Vart går gränsen, och hur ska en sådan gränsdragning se ut.

Om vissa tillbehör (möbler etc) ska vara godkänt så ska rimligtvis alla tillbehör vara godkända
(även om det är shakti-stenar eller Voodoo-prylar).

Givetvis ska dessa närliggande märken och prylar även diskuteras under "Övrigt" och inte under
"Diskutera Linn" (vilket jag tidigare påpekat åt moderatorerna). Samma gäller här, vart går annars
gränsen mellan närliggande och icke närliggande?

Nej, enklast är det ett sub-forum där allt annat än Linn skall ligga (så länge det rör sig om hifi
och hemmabio). Annonser om bastuaggregat, snöskotrar och mobiltelefoner kan dock få hänga
på Blocket.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Fri Sep 19, 2008 11:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Här är mitt förslag som ni kan fundera över.
Annonser under säljes och köpes på selleri ska endast vara Linn. Alla andra märken oavsett om det gäller elektronik, möbler eller kablar hänvisas till andra webbsidor.
Sedan skulle ni kunna skapa en Tips-tråden (andra märken här och där..) vilket ger en chans till att man kan nå selleri explicit.


Top
   
PostPosted: Fri Sep 19, 2008 12:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Men om vi kan diskutera andra prylar här, varför skulle vi då inte kunna annonsera
dessa här också?

Däremot vill j a g inte att de köp-/sälj-annonserna blandas med Linn-prylarna, så
idén om att separera dessa tyckte jag var mycket bra.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Fri Sep 19, 2008 15:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Magnus wrote:
Men om vi kan diskutera andra prylar här, varför skulle vi då inte kunna annonsera
dessa här också?

Däremot vill j a g inte att de köp-/sälj-annonserna blandas med Linn-prylarna, så
idén om att separera dessa tyckte jag var mycket bra.

/M
Håller med. Kan väl finnas en avdelning "Säljes Linn" och en "Säljes övrig hifi". Och den ska vara strikt så även med Linn närbesläktade saker ska läggas under "Övrig hifi".

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Sep 19, 2008 17:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Tue May 23, 2006 09:38
Posts: 539
Location: Luleå
Bill50x wrote:
Magnus wrote:
Men om vi kan diskutera andra prylar här, varför skulle vi då inte kunna annonsera
dessa här också?

Däremot vill j a g inte att de köp-/sälj-annonserna blandas med Linn-prylarna, så
idén om att separera dessa tyckte jag var mycket bra.

/M
Håller med. Kan väl finnas en avdelning "Säljes Linn" och en "Säljes övrig hifi". Och den ska vara strikt så även med Linn närbesläktade saker ska läggas under "Övrig hifi".

/ B
Håller med men lycka till att sälja "övrig hifi" på ett Linn forum :mrgreen: :wink:

_________________
Källa: LP12 (Kore-Radikal-Akito-Adikt),MajikDSM
Riaa: MajikDSM
Försteg: MajikDSM
Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.


Top
   
PostPosted: Fri Sep 19, 2008 17:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Så sant... :D men det finns nog ett visst intresse av att sälja gamla Rotel-förstärkare, små
KEF-högtalare etc vid uppgraderingstankar. Det är nog framförallt vid sådana situationer som
det kan vara effektivt att annonsera här...

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Fri Sep 19, 2008 18:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Vem använder selleri kan man börja med att fråga sig.
Jag tror att svaret är folk som redan äger Linn och folk som på ett eller annat sätt är intresserad av deras produkter. Att det skulle vara effektivt att försöka sälja KEF eller Rotel här har jag svårt att tro på. :?

Men är det egentligen något stort problem på säljesavdelningen här på forumet?
Om någon säljer en Regasvarv, Lejonklouprodukt eller Bonnec så låt det passera då. Det känns som att det bara händer en gång i halvåret vilket inte är ofta. Skulle det däremot skapas tio annonser i månaden på andra märken av tex medlemmar med totalt en forumpost kanske det är värt att fundera ut någon alternativ lösning.

Tänkte precis posta min ovanstående text om kom på att om någon vill sälja sina B&W DM601 S3 på selleri skulle många vilja att annonsen raderas medans en Rega P3 till superpris skulle väcka någons intresse.

Balansgång.

Vem ska bestämma att Bonnec och Rega är okej men inte Naim? Det är lite av den anledningen jag tidigare skrev att det endast ska tillåtas Linn.

...to be continued :)


Top
   
PostPosted: Fri Sep 19, 2008 19:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
Vem använder selleri kan man börja med att fråga sig.
Jag tror att svaret är folk som redan äger Linn och folk som på ett eller annat sätt är intresserad av deras produkter. Att det skulle vara effektivt att försöka sälja KEF eller Rotel här har jag svårt att tro på. :?

Men är det egentligen något stort problem på säljesavdelningen här på forumet?
Om någon säljer en Regasvarv, Lejonklouprodukt eller Bonnec så låt det passera då. Det känns som att det bara händer en gång i halvåret vilket inte är ofta. Skulle det däremot skapas tio annonser i månaden på andra märken av tex medlemmar med totalt en forumpost kanske det är värt att fundera ut någon alternativ lösning.

Tänkte precis posta min ovanstående text om kom på att om någon vill sälja sina B&W DM601 S3 på selleri skulle många vilja att annonsen raderas medans en Rega P3 till superpris skulle väcka någons intresse.

Balansgång.

Vem ska bestämma att Bonnec och Rega är okej men inte Naim? Det är lite av den anledningen jag tidigare skrev att det endast ska tillåtas Linn.

...to be continued :)
Tänkvärda ord, det är inte lätt. Naturligtvis är det många här som har 100 % Linn i sina anläggningar. Men många har också blandat med andra fabrikat. Ibland sådant som är "närbesläktat" med Linn, ibland helt andra grejor. Ska man då få sälja dom här, man har ju ändå några Linngrejor? Ja kanske, eller nej. Får jag sälja min Pioneer bilstereo här för att jag äger en LP12a?

Jag tycker nog ändå att antingen har man en strikt "Linn-policy" och då ska inga andra prylar tillåtas (oavsett att Linn saknar den prylen i sitt sortiment, som möbler, separat mm-steg etc), eller så har man en avdelning för icke-Linn-grejor.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Sep 19, 2008 20:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
1. Jag ser inte någon skillnad på att sälja en REGA skivspelare eller ett par B&W högtalare, det är lika mycket icke-Linn båda två.

2. Att det inte är så ofta som det dyker upp icke-Linn-prylar till salu på forumet kan lika gärna bero på att reglerna efterlevs som att det inte finns något intresse av att annonsera.

3. Jag själv har vid flera tillfällen annonserat icke-Linn-prylar på blocket och hifi-magasinet. Annonser som jag gärna hade satt in på selleri också, men avstått p g a reglerna.

4. Givetvis är selleri ett bra ställe att sälja t ex Rotel eller KEF (som både Roland och jag haft som exempel). Detta då forum-medlemmarna kanske vill ha en enklare anläggning till datorn, sommarstugan, flickvännen, svärmor eller till något annat.

5. Att godtyckligt låta vissa annonser "passera" skulle i mina ögon vara en sämre lösning än att separera icke-Linn-annonser till ett sub-forum. Detta då det snabbt uppkommer följdfrågor som hur/vem/vad/när vissa annonser ska tillåtas.

6. Roland, du skriver själv: "Vem ska bestämma att Bonnec och Rega är okej men inte Naim? Det är lite av den anledningen jag tidigare skrev att det endast ska tillåtas Linn." Det är just detta jag menar under punkt 5. Bonnec och Rega är lika mycket icke-Linn som Naim och skall därför annonseras under ett eget sub-forum istället för blandas med Linn-prylarna (eller inte alls). Jag skulle i a f gärna se Naim-annonser här.

7. Bill50x skriver: "Jag tycker nog ändå att antingen har man en strikt "Linn-policy" och då ska inga andra prylar tillåtas (oavsett att Linn saknar den prylen i sitt sortiment, som möbler, separat mm-steg etc), eller så har man en avdelning för icke-Linn-grejor."

Det är precis det jag menar, och egentligen är det en enkel fråga: Antingen ingenting förutom Linn-produkter, eller fritt att annonsera om allt inom hifi och hemmabio under en för detta avsedd forumdel. - Vad tycker ni?


/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Fri Sep 19, 2008 21:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
Tycker Magnus (och andras) förslag om att inte blanda Linn utrustning med andra märken är en bra delare.

...och jag är för att få sälja/köpa andra HiFi-produkter än av märket Linn. Själv är jag f n otrogen på playbackdelen.

Något som ingen ännu tagit upp är ju att det faktiskt finns andra produkter/märken som hävdar sig bra Tunedem mässigt och som ofta rekommenderas på detta form, ex. Lejonklou, Bonnec, AudioTechnica, Naim, Rega, Logitech, Grado m fl.....

Peronligen då jag generellt sätter detta foum högt tycker jag det är intressant med andra märken/lösningar som prövats ihop med Linn-utrustning och med gott resultat.

Funderar också på om det kan vara en fördel med att det bara är medlemmar som nått nivå "två" - Erfaren medlem och uppåt, som får annonsera andra märken. Se ovan. Då slipper man möjligtvis det man kanske inte vill ha - tillfälliga medlemmar som bara befinner sig här enkom för att sälja och troligen inte har något intresse av Linn eller detta forum. En liten "kvalitets" tröskel... ?

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
PostPosted: Fri Sep 19, 2008 21:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Att sätta en viss ribba för att få annonsera icke-linn-prylar är väl inte helt fel, detta för att undvika spamming och ett okontrollerat ökande av antal "engångs-medlemmar".

Vilken nivå den ribban skall sättas på har jag dock inte någon aning om själv. Komris förslag låter väl bra. "Risken" finns dock att nyfrälsta som vill bli av med sina gamla prylar till förmån för nya eller beggade linn-prylar blir diskriminerade... Men det är en orättvis värld vi lever i, och alla behov kan inte bli tillgodosedda.

Alternativet är att även icke medlemmar ska få annonsera? Det kanske blir mycket annonser, men då blir inte medlemsregistret fullt av icke-intresserade.

/M

PS:

Aktiv medlem = 20 inlägg (2 loggor vid avataren)
Erfaren medlem = 50 inlägg (1 logga vid avataren)

DS.

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Fri Sep 19, 2008 22:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
Magnus wrote:
Att sätta en viss ribba för att få annonsera icke-linn-prylar är väl inte helt fel, detta för att undvika spamming och ett okontrollerat ökande av antal "engångs-medlemmar".

Vilken nivå den ribban skall sättas på har jag dock inte någon aning om själv. Komris förslag låter väl bra. "Risken" finns dock att nyfrälsta som vill bli av med sina gamla prylar till förmån för nya eller beggade linn-prylar blir diskriminerade... Men det är en orättvis värld vi lever i, och alla behov kan inte bli tillgodosedda.

Alternativet är att även icke medlemmar ska få annonsera? Det kanske blir mycket annonser, men då blir inte medlemsregistret fullt av icke-intresserade.

/M

PS:

Aktiv medlem = 20 inlägg (2 loggor vid avataren)
Erfaren medlem = 50 inlägg (1 logga vid avataren)

DS.
Jag ändrar min fundering/förslag till att lägga ev. tröskel vid aktiv medlem (det var det jag tänkte från början). Tack Magnus för att du angav nivåerna... (som jag inte behärskar).

Vidhåller fortfarande att både få rekommendera och sälja annan utrustning som fungerar bra ihop med Linn och Linnfilosofin ger ett mervärde i stort. Om Linnhandlarna både får och kan, varför skulle inte vi? :roll:

PS! Fick du det rätt om antal loggor... :wink:

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
PostPosted: Mon Sep 29, 2008 22:49 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Ursäkta att ni inte får/fått någon reaktion på era synpunkter ni tagit er tid att skriva. Idag gäller väl i princip följande vilket jag förstår vissa (många) tycker är väldigt subjektivt:

Linn - självklart ok
Lejonklous produkter - anpassade för Linn --> ok
Naim - Ok då Linn och Naim (både ägare & företag) har ungefär samma filosofi.
Rega skivspelare - ok då de är instegsmodeller under Linn och anses ha samma filosofi
Grado pickup - samma som för Rega ovan..
Bonnec - försteg ok då det ansågs vara alternativ till Kairn för rätt många år sedan

Resten raderar vi, undantaget om någon säljer ett system med tre Linnlådor och en icke-Linnlåda kanske. De två första punkterna står för en överväldigande majoritet av annonserna så jag har inte sett problemet. Men vi skulle kanske kunna prova att göra en separat för icke-Linn och då köra hårdare på regelverket i den nuvarande.

Två konkreta frågor då:

Personligen ser jag Lejonklous produkter som en utökning av Linns sortiment och tycker de då ska vara kvar i Linn-delen medan allt annat är i "Övriga annonser". Tänker jag fel då?

Säljes/Köpes - skivor är väldigt glest med annonser i, ska man byta namn på den så att även det fåtal skivannonser som dyker upp också hamnar i "Övriga annonser" eller ska den vara kvar?


Top
   
PostPosted: Mon Sep 29, 2008 23:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Sony wrote:
Två konkreta frågor då:

Personligen ser jag Lejonklous produkter som en utökning av Linns sortiment och tycker de då ska vara kvar i Linn-delen medan allt annat är i "Övriga annonser". Tänker jag fel då?
Ja.

På vilket sätt är tex Slipsik "...en utökning av Linns sortiment" när Linn har försteg med mm-riaa?

Det är alltid bättre med klara avgränsningar även om de ibland inte speglar den allmänna inställningen. OM man nu tillåter Naim, Bonnec, Grado etc bland Linn-annonserna, vem avgör vad som är rätt eller fel? Hur mycket "off" från tunedem eller "vaddå" får en produkt avvika men ändå kvala in?

Det enda rätta, som jag ser det, är att ha en Linn-avdelning och en icke-Linnavdelning. Då blir det aldrig något snack, inga tveksamheter.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Sep 29, 2008 23:11 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Bill50x wrote:
Det är alltid bättre med klara avgränsningar även om de ibland inte speglar den allmänna inställningen. OM man nu tillåter Naim, Bonnec, Grado etc bland Linn-annonserna, vem avgör vad som är rätt eller fel? Hur mycket "off" från tunedem eller "vaddå" får en produkt avvika men ändå kvala in?
Samtidigt är det skillnad på ett forum med 10000 medlemmar där det kommer ett par hundra annonser dagligen och vårat Linnforum där något hundratal medlemmar står för en majoritet av inläggen. Jag håller med dig till 100% att det är inte är stringent men är det inte en tillgång för Linnfolk att ha för dem intressanta produkter i en och samma avdelningen istället för att man blandar en Lejonklou-låda med 25 annonser för "vanliga" produkter?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited