selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 10:54

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Mon Sep 29, 2008 23:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Sony wrote:
Bill50x wrote:
Det är alltid bättre med klara avgränsningar även om de ibland inte speglar den allmänna inställningen. OM man nu tillåter Naim, Bonnec, Grado etc bland Linn-annonserna, vem avgör vad som är rätt eller fel? Hur mycket "off" från tunedem eller "vaddå" får en produkt avvika men ändå kvala in?
Samtidigt är det skillnad på ett forum med 10000 medlemmar där det kommer ett par hundra annonser dagligen och vårat Linnforum där något hundratal medlemmar står för en majoritet av inläggen. Jag håller med dig till 100% att det är inte är stringent men är det inte en tillgång för Linnfolk att ha för dem intressanta produkter i en och samma avdelningen istället för att man blandar en Lejonklou-låda med 25 annonser för "vanliga" produkter?
Med tanke på hur många som häckar här är detta ett icke-problem... Och vem avgör vad som är "vanliga" produkter? Mina Dahlquist DQ10:or låter bättre än många Linn-högtalare, vem avgör om dom hamnar bland Linn-relaterat eller bland "vanliga" produkter?

För övrigt är "vanliga" produkter en avgränsning som snudd på gränsar till "rasism". Det borde snarare vara så att här på Selleri ska en öppenhet frodas, en öppenhet inför andra tillverkares produkter. Inte bara för sådana som säger sträva i samma anda som Linn (det är lätt att säga) utan som de fakto presterar som Linn.

Fortfarande, jag anser att antingen begränsar man sig till Linn - eller så öppnar man upp för allt annat. Alla mellanlägen öppnar för ett subjektivt godtycke som är oacceptabelt.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Sep 30, 2008 08:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Bill50x wrote:
Fortfarande, jag anser att antingen begränsar man sig till Linn - eller så öppnar man upp för allt annat. Alla mellanlägen öppnar för ett subjektivt godtycke som är oacceptabelt.

/ B
Precis

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Tue Sep 30, 2008 09:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Sony wrote:
Idag gäller väl i princip följande vilket jag förstår vissa (många) tycker är väldigt subjektivt:

Linn - självklart ok
Lejonklous produkter - anpassade för Linn --> ok
Naim - Ok då Linn och Naim (både ägare & företag) har ungefär samma filosofi.
Rega skivspelare - ok då de är instegsmodeller under Linn och anses ha samma filosofi
Grado pickup - samma som för Rega ovan..
Bonnec - försteg ok då det ansågs vara alternativ till Kairn för rätt många år sedan

Personligen ser jag Lejonklous produkter som en utökning av Linns sortiment och tycker de då ska vara kvar i Linn-delen medan allt annat är i "Övriga annonser". Tänker jag fel då?
Loewe då? Linn är distributör för dem i UK och många Linn-butiker säljer Loewe.

ProJect? De gör precis som Rega också instegsmodeller under Linn.

Arcam? De har precis som Naim en filosofi som liknar Linns.

Audio Technica? Jag misstänker att AT är vanligare bland Linnissarna än Grado.

Visst, det går kanske att inkludera märkena ovan (och några till som faller inom "ramarna"),
men om Arcam och AT är Ok, då ligger det nära till hands att "godkänna" KEF och Ortofon,
och så spinner det vidare och vidare och vidare....
Quote:
Rega skivspelare - ok då de är instegsmodeller under Linn och anses ha samma filosofi
Regas dyrare skivspelare då? De kostar mer än en Majik LP12 och är således inte "instegsmodeller
under Linn" Ska de märken som är Ok att annonsera ha begränsningar?

Själv tycker jag att det skulle kännas ganska fånigt med en klistrad lista över vilka produkter som
är "godkända" resp "icke godkända" att annonsera ut. Ska det förresten vara samma regler och en
likadan lista under Köpes-tråden också?

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Tue Sep 30, 2008 10:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Som Sony redan skrivit, se på dagens annonser så är väl detta inget att tjafsa om, Bill/Magnus?

Speciellt med tanke på hur relativt få annanser (o ÄN FÄRRE icke Linnrelaterade) vi har idag behöver vi inte styra upp det allt för hårt.
Tycker moderatorena har gjort det rätta, större svängrum i säljes/köpes än bara Linn.


Top
   
PostPosted: Tue Sep 30, 2008 11:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
sportbilsentusiasten wrote:
Som Sony redan skrivit, se på dagens annonser så är väl detta inget att tjafsa om, Bill/Magnus?

Speciellt med tanke på hur relativt få annanser (o ÄN FÄRRE icke Linnrelaterade) vi har idag behöver vi inte styra upp det allt för hårt.
Tycker moderatorena har gjort det rätta, större svängrum i säljes/köpes än bara Linn.
För det första: Varken jag eller Bill är emot annonser av andra märken.

Få annonser? Dagens annonser som vi inte ser här då?

Hur kan vi veta hur mycket icke-Linn-annonser det finns intresse av
att publicera, avsaknaden av dessa annonser kan lika väl bero på att
reglerna efterlevs.

Jag ser gärna att det finns mer än Linn bland annonserna, men
"problemet" är att det inte finns någon strikt linje att följa när det
gäller vilka annonser som är tillåtna och icke.

Finns det någon anledning till att inte tillåta Rotel, B&W, Denon,
Krell m fl bland annonserna (gärna då under en egen rubrik)?

Ska vi bara tillåta skivor från Linn Records under köp/sälj också?

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Tue Sep 30, 2008 12:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Förresten, jag anser att det borde vara obligatoriskt att ange (åtminstone
ungefär) vart i landet prylarna i annonserna finns.

Det trevligaste vore om ALLA angav under sina avatarer i vilken ände av
landet de bor (Norr/Syd/Ost/Väst/Sthlm/Mellansverige etc).

Jag har t ex svårt att hålla isär Per och Pär ibland, jag vet att en av dem
bor i Luleå och en av dem i Skåne och det hade varit lättare att inte blanda
ihop dem om landsände eller ort var angivet... :wink:

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Wed Oct 01, 2008 08:18 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Jisses vilken fart det blivit här...

Som nån av oss säkert sagt tidigare så går det absolut att titta närmare på att ordna en separat säljes-sektion. Anledningen till att det inte gjorts något dylikt hittills är att vi helt enkelt inte sett behovet, och jag är egentligen fortfarande av samma åsikt. Vi är inget fetingstort säljes-forum där strikta regler måste appliceras allmänt för att styra upp nån sorts ordning i kaoset. Vi är ett litet forum där folk då och då säljer lite Linn-prylar som de har till salu, eller lite annat smått och gott som kan tänkas vara relevant. Börjar man styra upp med regler och sektioner som ska följas med millimeterrättvisa tror jag det bara blir krångligt och i slutändan ändå inte bra.

Det talar iofs för en separat sektion om nu folk tycker det känns gravt kränkande, ondskefullt och orättvist osv med hur det funkar idag. Är det så det känns för medlemmarna? I så fall får vi väl ta oss en funderare igen.


Top
   
PostPosted: Wed Oct 01, 2008 09:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Quote:
vi helt enkelt inte sett behovet
Givetvis ser ni inte detta om folk följer de regler som finns uppsatta.
Quote:
Vi är inget fetingstort säljes-forum där strikta regler måste appliceras allmänt för att styra upp nån sorts ordning i kaoset.
Det handlar om en enda fråga: Linn eller Allt? Upplever ni det som ett kaos att hålla isär icke-Linn-relaterade frågor i resten av forumet? Det är för i o f s en punkt som moderatorerna missar för det mesta, så du kanske har rätt där.
Quote:
Vi är ett litet forum där folk då och då säljer lite Linn-prylar som de har till salu, eller lite annat smått och gott som kan tänkas vara relevant.
Fel! Ni hindrar folk från att annonsera ut "annat smått och gott som kan tänkas vara relevant." då det endast är tillåtet att annonsera ut Linn-prylar och vissa tillbehör.
Quote:
Börjar man styra upp med regler och sektioner som ska följas med millimeterrättvisa tror jag det bara blir krångligt och i slutändan ändå inte bra.
Sälj-avdelningen är redan uppdelad, verkar det bli krångligt med en avdelning till? Krångligt blir det om godtycklighet får råda och vissa prylar accepteras och andra accepteras inte.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Wed Oct 01, 2008 09:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Magnus wrote:
Finns det någon anledning till att inte tillåta Rotel, B&W, Denon,
Krell m fl bland annonserna (gärna då under en egen rubrik)?

Ska vi bara tillåta skivor från Linn Records under köp/sälj också?

/M
Bump.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Wed Oct 01, 2008 09:50 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Vi ska se vad vi kan göra.

Jag förstår bara inte var all denna dramatik kommer ifrån. Har det byggts upp ett raseri mot dessa djupa orättvisor under en lång tid? Det är ju tråkigt i så fall, självklart är vi inte ute efter att göra medlemmarna missnöjda. Det är bara först nu som jag hört något om att det här faktiskt skulle vara något reellt problem, jag har trott att det har funkat hyfsat med lite sunt förnuft men under ytan verkar det bubbla av ilska... :?

Men, ska inte raljera mer - åsikterna är uppfattade och vi tar oss ett snack om vad som kan tänkas vara en bra lösning.


Top
   
PostPosted: Wed Oct 01, 2008 10:04 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Magnus wrote:
Det handlar om en enda fråga: Linn eller Allt? Upplever ni det som ett kaos att hålla isär icke-Linn-relaterade frågor i resten av forumet? Det är för i o f s en punkt som moderatorerna missar för det mesta, så du kanske har rätt där.

/M
Se annan tråd på samma avdelning ang. funktionen "Report this post":
Sony wrote:
Knappen ser ut som ett "!"-tecken och finns nere till höger på alla inlägg. Med denna kan alla användare enkelt skicka ett meddelande till mods om ett inlägg / tråd. Då standarden på inläggen här håller så hög nivå att de sällan behöver modereras kan man istället använda den för att tipsa oss om att trådar exempelvis

x Bör flyttas till en annan avdelning
x Går off-topic och borde delas upp i två olika trådar
x Två aktuella trådar berör ett och samma ämne och bör slås ihop (också ny efterlängtad funktion i nya mjukvaran)

Vi skummar de flesta trådar men det är lätt att missa något så använd gärna funktionen om ni tycker det är motiverat, det bidrar till ett mer användarvänligt forum för oss alla!


Top
   
PostPosted: Wed Oct 01, 2008 11:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Ayn wrote:
Jag förstår bara inte var all denna dramatik kommer ifrån. Har det byggts upp ett raseri mot dessa djupa orättvisor under en lång tid? ...

Men, ska inte raljera mer - åsikterna är uppfattade och vi tar oss ett snack om vad som kan tänkas vara en bra lösning.
Jag har personligen inte uppfattat någon dramatik, bara en stillsam diskussion om en eventuell policyändring av köp- och säljregler på forumet :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Feb 17, 2010 14:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Hmm min ikke-linn annons togs bort, har vi fortfarande strika regler om att bara linn får säljas på forumet??

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Wed Feb 17, 2010 14:33 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Inget har ändrats i reglerna. Jag skickade dig ett PM.


Top
   
PostPosted: Wed Feb 17, 2010 17:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
finns det någon anledning varför det inte skulle kunna ligga en avdelning under sälj som heter övrigt, därimot kan man ju sätta någon gräns att man ska kanske ha 20-30 inlägg innan man får anonsera ikke Linnprodukter så slipper man folk som bara annonserar ikke linn produkter

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited