selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 11:23

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 69 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Wed May 26, 2021 13:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Förlåt Erik, jag gjorde en väldigt dålig citering på dig nyss. Plockade ditt "Nej" från en komplett mening. Det blev inte rättvisande.
Erik wrote:
Nej, inte om både A och B är bättre i rummet än den bästa av dem utanför rummet.
Roland wrote:
Erik wrote:
Nej
Här skulle jag faktiskt svara ja.
Bortsett från min dåliga citering så vidhåller jag det jag skrev här, som svar på Bill50x fråga...
Roland wrote:
Dvs det finns något i rummet som stör processen.
Det som finns och stör är, enligt mig, ljud. :?:
Om man efter t.ex. åtskilliga A/B jämförelser (typisk för att hitta rätt högtalarplacering) börjar känna sig osäker eller kanske bara trött så kan det vara ett lämpligt tillfälle att testa lyssna utanför stereorummet. Det man (bara jag?) vinner med att göra det är att vissa ljud i musiken uppfattas på ett annorlunda sätt, möjligen så enkelt som att det är lägre volym på dessa, men kvar finns i alla fall kärnan av musiken vilket är det som avgör huruvida något är bättre eller sämre.


Top
   
PostPosted: Wed May 26, 2021 14:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Roland wrote:
Erik wrote:
Bill50x wrote:

"...något i rummet som stör processen, eller?"
Nej
Här skulle jag faktiskt svara ja.
Dvs det finns något i rummet som stör processen.
Det som finns och stör är, enligt mig, ljud. :?:
Om man efter t.ex. åtskilliga A/B jämförelser (typisk för att hitta rätt högtalarplacering) börjar känna sig osäker eller kanske bara trött så kan det vara ett lämpligt tillfälle att testa lyssna utanför stereorummet. Det man (bara jag?) vinner med att göra det är att vissa ljud i musiken uppfattas på ett annorlunda sätt, möjligen så enkelt som att det är lägre volym på dessa, men kvar finns i alla fall kärnan av musiken vilket är det som avgör huruvida något är bättre eller sämre.

Ja, du har rätt på så sätt att det bara är musikaliska budskapet kvar utanför rummet. Sweetspot, ljudbild och allt annat ointressant stör inte upplevelsen så det är lättare att avgöra vad som är bättre eller sämre. Däremot är det som bäst i rummet när allt stämmer.


Top
   
PostPosted: Wed May 26, 2021 15:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
...du har rätt på så sätt att det bara är musikaliska budskapet kvar utanför rummet. Sweetspot, ljudbild och allt annat ointressant stör inte upplevelsen så det är lättare att avgöra vad som är bättre eller sämre. Däremot är det som bäst i rummet när allt stämmer.
Om vi bortser från (din åsikt) att sweetspot och ljudbild är ointressant så har du helt rätt. När är inte sweetspot och ljudbild samma sak på skalan av natutrogen återgivning, sweetspot är det område där man har en bra ljudbild/ljud/etc och där det ganska ofta dessutom är mest musikaliskt upplyftande.

Men som den svensk jag är så väljer jag inte antingen eller, jag vill ha båda :-)

Alltså, illusionen av att var där är också viktig och ett bra komplement till att leva sig in i musiken. Med en bra inspelning och en bra återgivning blir det så mycket tydligare vad musikerna vill åstadkomma. Här är egentligen Linn ganska kassa, det är ytterst sällan som det målas upp ett rum framför en, med musiker med kropp som spelar. Förmodligen beror det på att de flesta Linnisar inte prioriterar (eller åtminstone beaktar) den aspekten när de sätter upp sina anläggningar, eller?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed May 26, 2021 16:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Bill50x wrote:
Erik wrote:
...du har rätt på så sätt att det bara är musikaliska budskapet kvar utanför rummet. Sweetspot, ljudbild och allt annat ointressant stör inte upplevelsen så det är lättare att avgöra vad som är bättre eller sämre. Däremot är det som bäst i rummet när allt stämmer.
Om vi bortser från (din åsikt) att sweetspot och ljudbild är ointressant så har du helt rätt. När är inte sweetspot och ljudbild samma sak på skalan av natutrogen återgivning, sweetspot är det område där man har en bra ljudbild/ljud/etc och där det ganska ofta dessutom är mest musikaliskt upplyftande.

Men som den svensk jag är så väljer jag inte antingen eller, jag vill ha båda :-)

Alltså, illusionen av att var där är också viktig och ett bra komplement till att leva sig in i musiken. Med en bra inspelning och en bra återgivning blir det så mycket tydligare vad musikerna vill åstadkomma. Här är egentligen Linn ganska kassa, det är ytterst sällan som det målas upp ett rum framför en, med musiker med kropp som spelar. Förmodligen beror det på att de flesta Linnisar inte prioriterar (eller åtminstone beaktar) den aspekten när de sätter upp sina anläggningar, eller?

/ B
Du är lurad precis som alla andra hifi-nissar som pratar om sweet-spot och en massa BS-parametrar.
När jag går hem från en konsert och lycklig nynnar på en låt minns jag musiken, inte ljudbild, sweet spot eller nåt annat ointressant.
När jag lägger mig på kvällen och har en musikslinga i huvudet har det noll att göra med ljudkaraktär, signatur eller annat utan endast med det musikaliska budskap och den känsla jag bär med mig.
För mig finns inget både ock, om man bedömer musik efter annat än känsla så är det konstigt.
Att tro att musikåtergivning handlar om soundstage eller sweet spot är tragiskt tycker jag. Hur ofta har ni lyckliga vandrat hem efter en konsert och tänkt på vilken bra ljudbild det var?


Top
   
PostPosted: Wed May 26, 2021 16:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
Bill50x wrote:
Erik wrote:
...du har rätt på så sätt att det bara är musikaliska budskapet kvar utanför rummet. Sweetspot, ljudbild och allt annat ointressant stör inte upplevelsen så det är lättare att avgöra vad som är bättre eller sämre. Däremot är det som bäst i rummet när allt stämmer.
Om vi bortser från (din åsikt) att sweetspot och ljudbild är ointressant så har du helt rätt. När är inte sweetspot och ljudbild samma sak på skalan av natutrogen återgivning, sweetspot är det område där man har en bra ljudbild/ljud/etc och där det ganska ofta dessutom är mest musikaliskt upplyftande.

Men som den svensk jag är så väljer jag inte antingen eller, jag vill ha båda :-)

Alltså, illusionen av att var där är också viktig och ett bra komplement till att leva sig in i musiken. Med en bra inspelning och en bra återgivning blir det så mycket tydligare vad musikerna vill åstadkomma. Här är egentligen Linn ganska kassa, det är ytterst sällan som det målas upp ett rum framför en, med musiker med kropp som spelar. Förmodligen beror det på att de flesta Linnisar inte prioriterar (eller åtminstone beaktar) den aspekten när de sätter upp sina anläggningar, eller?
Du är lurad precis som alla andra hifi-nissar som pratar om sweet-spot och en massa BS-parametrar.
När jag går hem från en konsert och lycklig nynnar på en låt minns jag musiken, inte ljudbild, sweet spot eller nåt annat ointressant.
När jag lägger mig på kvällen och har en musikslinga i huvudet har det noll att göra med ljudkaraktär, signatur eller annat utan endast med det musikaliska budskap och den känsla jag bär med mig.
För mig inns inget både ock, om man bedömer musik efter annat än känsla så är det konstigt.
Att tro att musikåtergivning handlar om soundstage eller sweet spot är tragiskt tycker jag. Hur ofta har ni lyckliga vandrat hem efter en konsert och tänkt på vilken bra ljudbild det var?
Nu blandar du äpplen och päron. Jag har fö vandrat hem efter en konsert och tyckt att hur bra musikerna än var så lät det för pissigt. Chicago i Göteborg på 70-talet tex där hela konserten förstördes av inkompetenta ljudtekniker, Simple Minds på kåren i samma stad där man spelade tokhögt och jag fick lämna lokalen, Blue Öyster Cult på Scandinavium (Gbg) där man spelade så högt så jag har fått bestående tinnitus etc.
Själklart tänker jag inte på soundstage, ljudbild och annat när jag är på en konsert. Jag är ju mitt uppe i det! Det är när jag lyssnar på samma konsert hemma (vilket är sällsynt att man kan, jag kan bara påminna mig om Sparks vars konsert på Södra Teatern faktiskt spelades in och gavs ut på DVD) som jag vill komma tillbaka till den plats där jag upplevde den. Vad är det för tragiskt med det?

När du lyssnar på en klassisk konsert eller ett framförande av en jazz-combo, på vilket sätt tycker du att det är tragiskt att du också upplever rummet, att du är där, tillsammans med musikerna och sitter där och lyssnar?

Jag har sk Low-fi-skivor där ljudet är kass men musiken är på topp. Med en bra anläggning som också presenterar rummet och, ja, soundstage, så är man ett med musikerna i deras vardagsrum och förstår precis vad de håller på med. Vad är det för tragiskt med det?

Har du/ni lyssnat på Iggy Pop "TV-Eye 1977 live" någongång? Den, om något, är tragiskt illalåtande på vilken anläggning som helst. Utom den anläggning som kan återskapa konserthallen. För då förstår man musiken, hör vad musikerna spelar och kan tom njuta. Det kan jag inte idag med min Linn-anläggning, men det gick bra med en LP12:a och ett par Stax elektrostathörlurar i början av 80-talet.

Vad som är riktigt tragiskt är inte att jag blivit lurad såsom varande en hifi-nisse, det tragiska är att Linnisar är lurade på halva upplevelsen. Som att dricka världens bästa champagne i plastmugg tillsammans med sämsta kompisen.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed May 26, 2021 16:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Tänkte den tanken men orkade inte skriva.

När jag lämnat spelningar med t.ex. Neil Young, Lars Winnerbäck, Lisa Ekdahl, Tonbruket, David Gray, Miss Li, Michael Ruff, Black Sabbath, Christy Moore eller något annat så oavsett om det spelats på liten klubb, utomhusområde typ festival, stadium/arena, biograf så nej, det är inte ljudbild eller sweet spot som snurrar i huvudet efter dessa tillfällen.


Top
   
PostPosted: Wed May 26, 2021 17:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Roland wrote:
Tänkte den tanken men orkade inte skriva.

När jag lämnat spelningar med t.ex. Neil Young, Lars Winnerbäck, Lisa Ekdahl, Tonbruket, David Gray, Miss Li, Michael Ruff, Black Sabbath, Christy Moore eller något annat så oavsett om det spelats på liten klubb, utomhusområde typ festival, stadium/arena, biograf så nej, det är inte ljudbild eller sweet spot som snurrar i huvudet efter dessa tillfällen.
Spot on!


Top
   
PostPosted: Wed May 26, 2021 18:10 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Blir själv fort trött och har svårt att fokusera när det blir en mängd jämförelser, brukar lösa det med att ringa än vän men har också insett fördelen flera nämnt med att lyssna från annat rum eller liknande. För min del gör det att jag inte lika lätt råkar lyssna på ljudet istället för timing/melodi.

Extremt exempel på det vill jag minnas Lejonklou gjort med A/B genom att jämföra komponenter genom en telefon.


Top
   
PostPosted: Wed May 26, 2021 19:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
haraldur wrote:
Långt o BRA inlägg...
Hej!
Bra skrivet


Top
   
PostPosted: Wed May 26, 2021 19:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Sony wrote:
Extremt exempel på det vill jag minnas Lejonklou gjort med A/B genom att jämföra komponenter genom en telefon.
Inte alls extremt, det görs ofta bland de som fortfarande använder TD.
Utförs ibland live...och ibland genom att spela in på iPhone och messa ljudfilen

PS
Är det BRA på riktigt, minns man bara hur BRA musiken var. Inget annat.


Top
   
PostPosted: Wed May 26, 2021 22:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
När jag lämnat spelningar med t.ex. Neil Young, Lars Winnerbäck, Lisa Ekdahl, Tonbruket, David Gray, Miss Li, Michael Ruff, Black Sabbath, Christy Moore eller något annat så oavsett om det spelats på liten klubb, utomhusområde typ festival, stadium/arena, biograf så nej, det är inte ljudbild eller sweet spot som snurrar i huvudet efter dessa tillfällen.
Varför slåss med väderkvarnar? Det är väl ingen som påstått att ljudbild och sweetspot är något man tänker på när man är på konsert, eller hur? Precis som man inte tänker på svaj, att högtalarna inte står på spikes, att kablarna mellan mixerbordet är vända åt rätt håll - eller något annat hifirelaterat. Är man på konsert så är det vad som gäller, där och då.

För övrigt verkar det vara flera här inte vet vad ljudbild eller sweetspot är överhuvudtaget, kanske okunskapen runt grundläggande terminologi är lika dålig bland TuneDemare som TD är bland "hifi-nissar"?

De flesta som sitter och lyssnar seriöst och koncentrerat gör det ofta i sweetspot. Det är det område som täcks av en tänkt triangel mellan de två högtalarna och lyssnaren. Denna sweetspot kan vara supersmal, dvs man behöver skruva fast huvudet i ett städ för att nå nirvana. Eller så har man en bred sweetspot och kan utnyttja hela 3-sittssoffan. Men sweetspot är den yta där anläggningen låter som bäst, oavsett vilken metod man bedömer återgivningen efter. Möjligen med betoning på ljudet, dvs hur det låter. Men även TD påverkas givetvis.

Ljudbild kan vara ganska mycket men för min del handlar det om att en någorlunda realistisk scen återges framför mig. Det kan vara en verklig i form av en liveupptagning, det kan vara en konstruerad i studio. Jag tycker det kan vara nice att nästan kunna se artisten framför sig traktera sitt instrument. Riktigt nära kom det när jag hos HF lyssnade på en jämförelse mellan Cirkus och Karousel och låten You Look Good To Me på skivan We got requests med Oscar Peterson. Fantastisk inspelning från 1964! I ett Linnsystem hör man direkt hur musikerna spelar och det svänger utan bara h-e. Skillnaden mellan C och K var dessutom att detaljer från de enskilda instrumenten var tydligare och att den gungiga rytmen kom fram bättre med K. Men, jag fick aldrig känslan av att jag befann mig i samma lokal som musikerna, Jag var inte där och deltog. Från en riktigt bra anläggning får jag detta också - tragiskt eller?

Jag står med benen i båda lägren och tycker det är tragiskt att bli bedömd som hifi-nisse bara för att jag vill ha bra, realistiskt ljud - också.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu May 27, 2021 09:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Avseende konsertbesök och upplevelsen efteråt. Jag har varit på alltför många konserter som inte har gett mig så stor musikalisk upplevelse. Företrädesvis har det gällt arenaspelningar av olika slag men även i musikaliskt bättre anpassade lokaler där den som sköter mixerbordet gått bort sig i ljudbalansen. Jag är övertygad om att musikerna gör sitt jobb precis så professionellt som de brukar göra. Efter sådana konserter brukar jag inte gnola så mycket på låtarna. När ljudet sitter däremot sitter, då upplevs musikerna lira fantastiskt och då finns det en kvardröjningseffekt som kan upplevas som irriterande för omgivningen i form av gnolande med mera. Så att soundstage påverkar musikupplevelsen är helt uppenbart, även om det förmedlas som musik i huvudet. (Jag går alltså inte omkring och minns vilket fantastiskt soundstage det var på den eller den konserten, jag minns hur bra de lirade. Men de hade inte upplevts lira så bra om det inte hade varit bra ljud). Exempel, Toto i Borgholms slottsruin, helt fantastiskt bra. Toto i Cloetta center, katastrof.


Top
   
PostPosted: Thu May 27, 2021 13:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
För väldigt länge sedan, mitten av 70-talet, besökte jag stenkyrkan i Helsingfors för att lysna på en konsert. Duon bestod av flygel och fiol. Jag och dåvarande sambom satte oss till vänster i lokalen så vi hade bra uppsikt över artisterma. Vi var däremot inte speciellt nöjda med det musikaliska framförandet, tyckte att samspelet inte var på topp.

Men vi såg en person som satt mitt i lokalen och följde det hela med ett partitur i handen och jag tänkte, kanske han vet något som inte vi vet?

Så efter pausen satte vi oss direkt bakom honom. Och vips! så satt musiken som den skulle. Den andra halvan av konserten blev så bra som förväntat, samspelet var grymt.

Det kan givetvis finnas andra faktorer som spelade in, bland annat flyttade jag mig inte tillbaka till de ursprungliga platserna vilket givetvis hade varit bra i studiesyfte. Men jag ville inte störa under spelningen. Tror ändå att placeringen i lokalen hade en betydelse för upplevelsen.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu May 27, 2021 15:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Bill, jag är övertygad om att du har rätt.


Top
   
PostPosted: Thu May 27, 2021 17:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Rälser wrote:
Bill, jag är övertygad om att du har rätt.
Självklart.
Men jag är den första att erkänna om jag har fel, vilket ännu inte har hänt. Jo, en gång förresten, jag trodde att jag misstagit mig, men det hade jag inte.

"Det är min blygsamma framtoning som gör min storhet så charmerande" :mrgreen:

Skämt åsido, jag tror starkt på att upplevelsen av ett live-framträdande kan bero på yttre faktorer. Inte bara fysiska faktorer utan även i vilket "mood" man är i själv. Samma faktorer kan givetvis påverka hur man upplever en lyssning på en anläggning.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 69 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited