selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 00:32

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 69 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Tue May 25, 2021 15:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Rälser wrote:
Köpte ny skivspelare förra veckan vilket innebar att jag var utan skivspelare i tre dagar. När jag lyssnar på den nya upplever jag att den låter mycket bättre än den gamla. Jag lyssnar efter hur musiken låter, hur musiken kommuniceras, hur och vad de spelar och om de spelar i takt med mera. Så, jag skulle vilja säga att jag utvärderar efter Tunedem. Men, eftersom jag inte gjorde någon direktjämförelse mellan A och B utan snarare gått på minnet hur den gamla spelade så har jag även använt mig av Signaturmetoden. Är det så det ska tolkas?
Det finns ingen tidsfaktor i Tune Dem.
Allt hänger på personlig förmåga att kunna jämföra med tidigare upplevelser, för vissa funkar ett år och för andra behövs en direkt jämförelse.


Top
   
PostPosted: Tue May 25, 2021 15:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Och jag håller med. Får en känsla av att vi pratar om äpplen och päron. Signaturmetoden som Lennart förespråkar verkar så här långt handla mest om tidsfaktorn. Att man ska ha levt med och spelat på en skivspelare en tid så att man bildar sig en uppfattning om dess signatur, dvs, komma ihåg hur den låter för att kunna jämföra med en annan skivspelare även om det gått en tid i mellan.

Tunedem är en metod för att kunna hitta det som musikaliskt låter bäst, det behöver inte handla om en skimrande diskant eller att en helikopter låter som en helikopter, utan det är hur musiken presenteras och upplevs som är det viktiga.

Så Lennart, vad lyssnar du efter när du bestämmer dig för vad som låter bäst? Hur kommer du fram till att en ny skivspelare låter bättre, (eller sämre), än den signatur som du har ifrån den gamla?


Top
   
PostPosted: Tue May 25, 2021 22:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Jag hade nästan velat få med Pekka71 i tråden, jag erinrar mig några tillfällen, apropå det här med musikalitet och förståelse. Vi träffades hos Mats i Boden och exakta temat för sammankomsten kan jag inte erinra mig, men så klart var det Linnrelaterat. Vi var några deltagare, och det positionerades högtalare bland annat, labbades med hyllor och bänkar, samt pillade i LP12´an.

Majoriteten deltagare hade nog förstått "grejen" och jag väljer medvetet att inte skriva TD då det verkar för infekterat att använda det. Men det intressanta var, att för deltagaren som inte förstått/hade gåvan eller förmågan/ännu inte blivit bra demonstrerad för, så var det mycket svårt, och dessutom tog det en fantastisk energi av de övriga. Medan de andra, skulle säga behövde två takter för att avgöra vad som var bättre eller sämre, så kom istället oändliga utläggningar om bas, ljudbild, bredd och krispigt ljud.

När vi till sist klöste på den sista millimetern för positionering av högtalarna, och knappt rörde antiskaten eller motvikten och de största skillnaderna till det bättre kom, för att inte tala om placeringen av hyllan på parkettgolvet, så satt killen mest tyst och häpnades över att det blev så J-la bra!

Bob Dylans(grattis förresten skulle man borda hälsa sin husgud) "Political World" som jag hade föreslagit som låt, då inte de övriga lyssnat in sig på den så de kunde den(dålig ide för övrigt det där med referens skivor, där av vill iaf jag ta nånting man inte kan för bra eller har nån förutfattad "signatur ide" om hur den ska låta)

Inledningsvis var låten intetsägande, som att lyssna på ett rakt streck ungefär:

"weliveinapoliticalworld".....

obegriplig,som att han skämdes för sin text,aningen nedrökt och bara ville fylla "Oh Mercy" plattan med några minuters utfyllnad.


När bitarna började lira, så upplever man Dylan först lite försiktig i första strofen, sen blir han bara argare och argare allt vartefter man kommer in i låten, man sugs in i den där New Orleans kitteln som puttrar i atmosfären som Lanois lyckats hjälpa honom att skapa illusionen av, låten "Everything is broken" är ett annat bra exempel på samma platta, då allt måste funka om du ska få stortån att resa sig. Infidelsplattan kan också vara både magisk eller en ren plåga beroende på om det funkar eller ej.

Jag har varit inne på det tidigare, och tror mig ha läst att Lejonklou textat kring något liknande, att man antagligen har någon neuropsykiatrisk diagnos eller ligger inom autismspektrat, om man har gåvan, eller förbannelsen, beroende på hur man ser det, att höra och förstå detta. Jag fixar inte att lyssna på krispiga riggar där fokuset ligger på enbart välljud, men det väsentligaste saknas, tyvärr har jag hört en del nyare Linn som drar mer åt det hållet, på bekostnad av det musikaliska, men det är måhända en annan diskussion. Jag skulle föreställa mig att det är här som Linn gett andra aktörer spelplan och utrymme, då det lämnar utrymme för besvikelse och misstro för märket, att man inte som tidigare nästan olyssnat kunde köpa i vetskap om att det var bättre.

Vi har en del duktiga musikanter och artister i gänget som är totalt hjälplösa på höra när det inte spelar, men förjävliga på traktera instrument, underhålla en publik. Frågan som alltid ställdes första gången av handlarna är synnerligen adekvat: "-vad är musik för dig?"

Inte det där raka strecket som Dylanlåten jag inledde med iaf. Man vill bli berörd av musik, glad ledsen eller förbannad, är det en dålig platta så ska den nästan bli ännu kassare då det funkar, dessvärre upplever jag sällan nu mera att jag springer på sådana, "Mustafa" från Queen Jazz plattan, är ett lysande exempel på hur hysteriskt bra en flummig låt blir då man fått ordning på bitarna. Plattan sägs ha släppts mest för att bandet var kontrakterat att släppa ett visst antal per år, och hör man den på en medioker rigg eller mediokert riggad rigg/tolva skruvad av nån lallare, så får man verkligen kvitto på det, medan man sitter och tokflinar med en kall öl i näven då plattan brakar loss då allt är rätt.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Tue May 25, 2021 22:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Kul att du har vaknat, Haraldur!

Visst har man sina stunder när allt faller på plats, för min del handlar det mest om happening och inte resultatet av hårt arbete. Fast jag kom långt på väg när jag spenderade en långhelg med att flytta högtalare i rummet. Det som förvånade mig var vilken skillnad det kunde bli med att flytta båda högtalarna ett par centimeter i sidled - i samma riktning! Till slut var jag nere i halva centimetrar (inte bara sidled och avstånd emellan utan även avstånd till vägg och invinkling). Många tejpmarkeringar på golvet blev det. Vad som förvånade mig, som inte bara bryr mig om förståelsen/beröringen av musiken, var att det gick att få både den parametern och att bygga ett "soundstage" framför mig. Dessutom blev sweet-spot betydligt bredare och hela min tre-sitssoffa kunde nyttjas för seriös lyssning.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue May 25, 2021 22:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
När det funkar går det lika bra att lyssna i rummet bredvid. Där hörs nästan skillnaden ännu tydligare om det är bra eller dåligt.


Top
   
PostPosted: Tue May 25, 2021 23:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Instämmer Erik!

Minns du när vi lekte med min tolva hos dig? Då Jespers spelare stod på golvet, satan vad bra det lirade hos dig, jobbigaste var att Mats ville prata hela tiden. Jag som inte är största Springsteen fansen, kom på mig i ditt fina badrum, med att ”helvete vad bra Bruce är”

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Tue May 25, 2021 23:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
haraldur wrote:
Instämmer Erik!

Minns du när vi lekte med min tolva hos dig? Då Jespers spelare stod på golvet, satan vad bra det lirade hos dig, jobbigaste var att Mats ville prata hela tiden. Jag som inte är största Springsteen fansen, kom på mig i ditt fina badrum, med att ”helvete vad bra Bruce är”
To hear is to believe........

Det intressanta är att känslan sitter kvar så många år senare. Känslan av en musikalisk upplevelse.


Top
   
PostPosted: Tue May 25, 2021 23:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Håller med om att det ibland kan underlätta med bedömningen (Tune dem) att göra det från intilliggande rum. Det blir bara fokus på det musikaliska då.

Den där sweet spot känns som en väldigt ointressant plats.


Top
   
PostPosted: Wed May 26, 2021 00:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Akustisk bländning.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Wed May 26, 2021 04:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Att det låter bättre i rummet bredvid upptäckte jag redan på tidigt 70-tal. Jag misstänker att en del distorsionsfenomen helt enkelt filtreras bort och att akustiken från rummet där anläggningen står helt enkelt jämnas ut.

Jag har för övrigt varit med om samma sak när jag bevistat live-konserter och besökt "bekvämligetsinrättningen" och det låtit bättre där än på arenan :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed May 26, 2021 07:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Att det låter bättre i rummet bredvid upptäckte jag redan på tidigt 70-tal. Jag misstänker att en del distorsionsfenomen helt enkelt filtreras bort och att akustiken från rummet där anläggningen står helt enkelt jämnas ut.

Jag har för övrigt varit med om samma sak när jag bevistat live-konserter och besökt "bekvämligetsinrättningen" och det låtit bättre där än på arenan :-)

/ B
Det blir väl inte bättre utanför rummet än i, bara större skillnad utanför (när systemet lirar).


Top
   
PostPosted: Wed May 26, 2021 07:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
HCL wrote:
Bill50x wrote:
Att det låter bättre i rummet bredvid upptäckte jag redan på tidigt 70-tal. Jag misstänker att en del distorsionsfenomen helt enkelt filtreras bort och att akustiken från rummet där anläggningen står helt enkelt jämnas ut.

Jag har för övrigt varit med om samma sak när jag bevistat live-konserter och besökt "bekvämligetsinrättningen" och det låtit bättre där än på arenan :-)

/ B
Det blir väl inte bättre utanför rummet än i, bara större skillnad utanför (när systemet lirar).
Absolut. Det blir inte bättre men enklare höra skillnaden. Sen kan det ändå vara väldigt bra utanför rummet.


Top
   
PostPosted: Wed May 26, 2021 11:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
Absolut. Det blir inte bättre men enklare höra skillnaden. Sen kan det ändå vara väldigt bra utanför rummet.
Om det är enklare att höra skillnaden utanför (lyssnings-)rummet betyder det väl att det är något i rummet som stör processen, eller?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed May 26, 2021 12:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Bill50x wrote:
Erik wrote:
Absolut. Det blir inte bättre men enklare höra skillnaden. Sen kan det ändå vara väldigt bra utanför rummet.
Om det är enklare att höra skillnaden utanför (lyssnings-)rummet betyder det väl att det är något i rummet som stör processen, eller?

/ B
Nej, inte om både A och B är bättre i rummet än den bästa av dem utanför rummet.


Top
   
PostPosted: Wed May 26, 2021 13:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Erik wrote:
Bill50x wrote:
Erik wrote:
"...inte bättre men enklare höra skillnaden..."
"...något i rummet som stör processen, eller?"
Nej
Här skulle jag faktiskt svara ja.
Dvs det finns något i rummet som stör processen.
Det som finns och stör är, enligt mig, ljud. :?:
Om man efter t.ex. åtskilliga A/B jämförelser (typisk för att hitta rätt högtalarplacering) börjar känna sig osäker eller kanske bara trött så kan det vara ett lämpligt tillfälle att testa lyssna utanför stereorummet. Det man (bara jag?) vinner med att göra det är att vissa ljud i musiken uppfattas på ett annorlunda sätt, möjligen så enkelt som att det är lägre volym på dessa, men kvar finns i alla fall kärnan av musiken vilket är det som avgör huruvida något är bättre eller sämre.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 69 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited