selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 20:03

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Forumets moderering
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 15:28 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Comstedt wrote:
Jag förstår att du blir ledsen och arg när hela inlägg försvinner, det hade jag också, men det bästa är att försöka glömma det. Dock hade jag jog blivit lite paranoid och börjat ta kopior av det jag skrivit, det är en del tid som går till att skriva.

Jag tror nog att det kan vara bra att se över hur man önskar att det skall modereras, det finns en egen forumdel för det, där gi kan komma med konstruktiv kritik. Jag tror flera med mig undrar vad vi missat, så jag håller definitivt med det sportis skrev. Men ett forum är ingen demokrati, Hej många gånger är varken Sveriges eller Norge Demokratiskt än när det gäller statliga organ... tro mig jag kan ge hårresende exempel, men du vill nog hellre sova tryggt om natten :(

Tekniskt sett ska det jag nu skrivit modereras bort då det inte handlar om det trådskaparen från början hade tänkt :wink:
Vi tar gärna en konstruktiv och öppen dialog kring forumets moderering här. Rena oförskämdheter kommer dock att tas bort även i fortsättningen.

Det är möjligt att några uppföljande inlägg till borttagna inlägg dolts bort lite för lättvindigt. Den kritiken tar vi i så fall åt oss av.

Inget av det borttagna materialet har tagits bort på grund av själva budskapet, eller att vi håller med eller inte håller med om åsikter och uppfattningar. Det är angrepp, förolämpningar, oförskämdheter samt en dålig samtalston som föranlett mig och andra moderatorer att agera.


Top
   
 Post subject: Re: Forumets moderering
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 16:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Ibland kan man känna sig orättvist behandlad, och det kan känns jobbigt att något man verkligen vill ha sagt,,, plockas bort.

Men jag antar och hoppas att modereringen fungerar bra här!


Jag har själv blivit hårt ansatt, i andra forum, och ofta så är det "den enkla vägens logik och grupptryck" som styr moderatorn. Känns aldrig bra! Men viktigt att vi alla håller en god ton och lär oss att hantera andras åsikter. Det är kul att fajtas om vad som är rätt eller fel, men det handlar oftast om personliga åsikter!

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
 Post subject: Re: Forumets moderering
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 16:13 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Målsättningen är att ha högt till tak här. Men rena påhopp och oförskämdheter bidrar inte till ett bra diskussionsklimat.


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 17:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
per wrote:
Några formuleringar i ovanstående inlägg är borttagna. Vi ska inte ha pajkastning här.
Fegheten fortsätter att råda,mitt råd är kryp ut ur eran håla och ta debatten,det handlar inte om pajkastning utan att stå för sitt agerande.

Hur tror du bilden av dig är/blir då du bara sitter och raderar mitt och andras sakliga faktaåtergivningar av vad som sker.Har du ingen stolthet.

Detta blir väl också raderat ............

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
 Post subject: Re: Forumets moderering
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 17:22 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Ett inlägg flyttat till denna tråd.


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 17:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Jag har själv tidigare klampat ur Selleri med hög svansföring när jag känt mig mer än påhoppad. Dock inte av moderatorerna som ju normalt sköter sig bra. Just i detta fallet vet jag inte vad som skrivits eftersom jag inte hann att läsa innan inläggen togs bort. Men kommit tillbaka eftersom det avhandlas mycket matnyttigt här.

Numera är jag ganska hårdhudad och bryr mig inte om tvetydigheter vad gäller min mentala hälsa och förstånd. Så ur just den synvinkeln betackar jag mig för moderering och borttagande av kommentarer för att bespara mig elakheter. Med bortraderade inlägg är det dock ruskigt svårt att veta vad som hände och hur diskussionen fördes.

Men trådarna som blivit infekterade har varit verkligen intressanta och det är tråkigt att de blivit stympade. För min del är det bättre om lite skitsnack blir kvar, dels för att kunna ta del av och bemöta, dels för att saker och ting kvarstår i sitt sammanhang.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 17:25 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Foundation First wrote:
Fegheten fortsätter att råda,mitt råd är kryp ut ur eran håla och ta debatten,det handlar inte om pajkastning utan att stå för sitt agerande.

Hur tror du bilden av dig är/blir då du bara sitter och raderar mitt och andras sakliga faktaåtergivningar av vad som sker.Har du ingen stolthet.

Detta blir väl också raderat ............
Här tar vi en konstruktiv debatt kring vilken typ av moderering av forumet ni vill se.


Top
   
 Post subject: Re: Forumets moderering
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 17:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
per wrote:
Målsättningen är att ha högt till tak här. Men rena påhopp och oförskämdheter bidrar inte till ett bra diskussionsklimat.
Ursäkta,är du på riktigt.....
Varför tog Sony då bort mitt avslutningsinlägg där jag tackade för mig,berömde stämningen i tråden samt ärligt angav orsaken?

Du erkänner att vissa inlägg av medlemmar kan ha raderats i obetänksamhet,varför är inte dessa återförda i tråden under Övrigt?

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
 Post subject: Re: Forumets moderering
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 18:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Känner igen "tonen"...

Min rekommendation är att man backar hem lite,, låter saker vila lite,, innnan man öser på med mer åsikter, tankar, känslor!

(Kanske inte helt lätt för en moderator att ta hänsyn till, men kanske kan man uppmana några att faktiskt chilla en stund?)


Ett exempel förresten,, solkat nyligen var med om.

En tråd som handlade om ord/uttryck som inte längre används.

Jag skulle vara lite lustig, OCH allvarlig.

Stack ut hakan och skrev att ordet Hen är på väg bort. Dess ursprungliga betydelse!


Efter 0.000001 sekund började andra reagera starkt negativt över mig och min person. Jag försökte förklara,, ordets URSPRUNGLIGA betydelse.. ingen lyssnade och efter typ 250 hat, hot m.m. så blev jag bannad.

Dålig moderator!

Ordet Hen, används i sin ursprungliga betydelse mer eller mindre aldrig! Det är en sorts slipsten.



Btw,, jag är inte direkt positiv till censur eller raderande av andras text. Bättre att tillfälligt frysa tråden!

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
 Post subject: Re: Forumets moderering
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 18:39 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Light Head wrote:
(Kanske inte helt lätt för en moderator att ta hänsyn till, men kanske kan man uppmana några att faktiskt chilla en stund?)
Det har föreslagits-dock inte riktigt med önskat resultat.
Light Head wrote:
Jag skulle vara lite lustig, OCH allvarlig.

Stack ut hakan och skrev att ordet Hen är på väg bort. Dess ursprungliga betydelse!


Efter 0.000001 sekund började andra reagera starkt negativt över mig och min person. Jag försökte förklara,, ordets URSPRUNGLIGA betydelse.. ingen lyssnade och efter typ 250 hat, hot m.m. så blev jag bannad
Jobbig sits :mrgreen: Hoppas och tror inte vi gjort motsvarande men är ju väldigt mycket enklare med några tiotal inlägg/dag mot 100+ andra har.
Light Head wrote:
Btw,, jag är inte direkt positiv till censur eller raderande av andras text. Bättre att tillfälligt frysa tråden!
Bra tips, håller med.


Top
   
 Post subject: Re: Forumets moderering
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 18:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ordet "hen" är problematiskt.
Då dagens svenskar i princip är tvåspråkiga (eng) samt att mer o mer intryck&ord tas och influeras från engelskan är "hen" ett synnerligen obra val.
Som dessutom inte behövs.


Top
   
 Post subject: Re: Forumets moderering
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 19:30 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Foundation First wrote:
Du erkänner att vissa inlägg av medlemmar kan ha raderats i obetänksamhet,varför är inte dessa återförda i tråden under Övrigt?
Nu tror jag inte du är intresserad av att försöka förstå hur vi tänker men gör ett försök. Min version-Per kan komplettera/justera.

Din tråd om mod på lingon är väldigt intressant och många läser/skriver. När inlägg är helt utanför ämnet riskerar läsare missa det intressanta/viktiga med tråden. Då har Per först förtydligat 'håll er till ämnet' och sedan när saker som inte har med lingon att göra skrivs har jag tagit bort dem och påminner om ämnet.

Gjort för att DIN tråd ska behandla vad DU med flera upptäckt. Nu blev det istället för 'tillbaka till DITT ämne' 20 inlägg off-topic. Olyckligt tycker jag medan andra inte bryr sig.


Top
   
 Post subject: Re: Forumets moderering
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 19:53 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Sony wrote:
Foundation First wrote:
Du erkänner att vissa inlägg av medlemmar kan ha raderats i obetänksamhet,varför är inte dessa återförda i tråden under Övrigt?
Nu tror jag inte du är intresserad av att försöka förstå hur vi tänker men gör ett försök. Min version-Per kan komplettera/justera.

Din tråd om mod på lingon är väldigt intressant och många läser/skriver. När inlägg är helt utanför ämnet riskerar läsare missa det intressanta/viktiga med tråden. Då har Per först förtydligat 'håll er till ämnet' och sedan när saker som inte har med lingon att göra skrivs har jag tagit bort dem och påminner om ämnet.

Gjort för att DIN tråd ska behandla vad DU med flera upptäckt. Nu blev det istället för 'tillbaka till DITT ämne' 20 inlägg off-topic. Olyckligt tycker jag medan andra inte bryr sig.
Det är nog du som inte verkar,eller vill förstå,hur många trådar per vecka hamnar inte på ngt sidospår i ett antal inlägg för att sedan komma tillbaka.
Det kan många gånger också ge andra infallsvinklar....att se lite utanför "boxen" så att säga.

Händer hela tiden här,påstår du annat ljuger du......OCH....det är så forum fungerar,trådskaparen brukar ha bra koll på detta då det är hans/hennes tråd.

Här går du in i min skapade tråd som jag drivit aktivt då jag meddelar mitt avhopp,anledningen till det,MEN...säger att nu kör vi vidare,jag kommer att vara med och avsluta denna tråd dvs Stampa-tråden.

Då går du in helt plötsligt och tar bort MITT INLÄGG,för alla som hört av sig till mig är ditt agerande/beteende helt oförståeligt.Och det är många som vet vem jag är och har ringt,tro inget annat.
Men det säger ju det mesta att du inte verkar/vilja förstå.

Vi skulle ju köra den klart,en tråd med ett känsligt ämne (åtminstone förrut) som vi alla balanserat till ngt mycket positivt o roligt,kunde du inte ha hållit fingrarna därifrån......det gick ju bra i 140 inlägg och 3600 visningar......eller hur,tills du dök upp.

Detta är fakta som du inte kommer runt hur mkt du än skriver här. Punkt.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Last edited by Foundation First on Wed Mar 15, 2017 20:21, edited 2 times in total.

Top
   
 Post subject: Re: Forumets moderering
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 20:14 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Jag påstår ingenting utan förklarade varför.


Top
   
 Post subject: Re: Forumets moderering
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 20:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Sony wrote:
Jag påstår ingenting utan förklarade varför.
Vissa människor förstår inte fakta/sammanhang.....tyvärr.
Du hade inte i tråden att göra,det klarade jag bevisligen själv med bravur,enl andra en av forumets intressantaste,roligaste,trevligaste på mkt länge,ngn sa i forumets historia.

Men inga fakta biter på dig/er......om jag får ge ett tips i all välmening,om du/ni inte redan är politiker så har ni bra förutsättningar ;-) :-) :-).

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited