selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 14:37

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Re: Forumets moderering
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 20:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Foundation First wrote:
Sony wrote:
Jag påstår ingenting utan förklarade varför.
Vissa människor förstår inte fakta/sammanhang.....tyvärr.
Du hade inte i tråden att göra,det klarade jag bevisligen själv med bravur,enl andra en av forumets intressantaste,roligaste,trevligaste på mkt länge,ngn sa i forumets historia.

Men inga fakta biter på dig/er......om jag får ge ett tips i all välmening,om du/ni inte redan är politiker så har ni bra förutsättningar ;-) :-) :-).
Mycket känslor...

Jag har inte hängt med helt i denna diskussion, ochutan att ha tillgång till alla poster så är det ju såklart svårt att bilda sig en riktig uppfattning.

Men av det lilla jag ser ovan så får lutar det åt att moderatorerna har en poäng.
Ex. "Men inga fakta biter på dig/er.... "
och
"om du/ni inte redan är politiker så har ni bra förutsättningar"
Bidrar bara till att hålla öka på den dåliga stämningen som redan finns. Det är ingenting som bidrar konstruktivt på något sätt och självklart kan många ta illa upp av ett sådant påstående/tips.
hade jag varit moderator hade jag helt enkelt tagit bort det. Har ingenting med Linn etc att göra.

Mera Lingotips Foundation First :-)

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
 Post subject: Re: Forumets moderering
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 21:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
leif_lar wrote:
Foundation First wrote:
Sony wrote:
Jag påstår ingenting utan förklarade varför.
Vissa människor förstår inte fakta/sammanhang.....tyvärr.
Du hade inte i tråden att göra,det klarade jag bevisligen själv med bravur,enl andra en av forumets intressantaste,roligaste,trevligaste på mkt länge,ngn sa i forumets historia.

Men inga fakta biter på dig/er......om jag får ge ett tips i all välmening,om du/ni inte redan är politiker så har ni bra förutsättningar ;-) :-) :-).
Mycket känslor...

Jag har inte hängt med helt i denna diskussion, ochutan att ha tillgång till alla poster så är det ju såklart svårt att bilda sig en riktig uppfattning.

Men av det lilla jag ser ovan så får lutar det åt att moderatorerna har en poäng.
Ex. "Men inga fakta biter på dig/er.... "
och
"om du/ni inte redan är politiker så har ni bra förutsättningar"
Bidrar bara till att hålla öka på den dåliga stämningen som redan finns. Det är ingenting som bidrar konstruktivt på något sätt och självklart kan många ta illa upp av ett sådant påstående/tips.
hade jag varit moderator hade jag helt enkelt tagit bort det. Har ingenting med Linn etc att göra.

Mera Lingotips Foundation First :-)
Självklart har passningen ett syfte,som dom behandlat mig och andra aktiva medlemmar så är denna passning på mkt låg nivå,OCH....den står jag för.

Jag har ställt ett ANTAL frågor som inte besvarats,hotats med uteslutning (det raderade
dom när jag gav det offentlighet mm).
Skickat Sony mitt nr,han har inte ringt.
Om dom tror att dom kan behandla medlemmar/aktiva medlemmar hur som helst så tror dom fel.

Med tanke på hur dom glider undan sakargument hela tiden,skulle älska att ta en debatt live med dessa herrar :-).
Men vet också att det inte är värt att lägga energi på vissa.Jag var inte här på 4,5år pga stämningen som rådde då.
Kom tillbaka för ngr månader sen och har försökt bidra sen dess.....nu lägger jag min energi på klokare umgänge.
Obs,menar absolut inte ngr av er medlemmar ;-).

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
 Post subject: Re: Forumets moderering
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 23:43 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
HCL wrote:
Hård moderering tycks dock vara en trend. Liknande har bl.a. jag blivit utsatt för på Lejonklous forum och jag kan inte förebrå Foundation first. Jag har helt slutat följa det forumet då den typen av åsikts-moderering inte hör till ett forum jag är intresserad av att läsa eller bidra på.
Jag hoppas inte det uppfattas så att modereringen här har med åsikterna eller erfarenheterna som framförs att göra. Det är inte syftet. Modereringen har enbart med tonläget att göra.


Top
   
 Post subject: Re: Forumets moderering
PostPosted: Thu Mar 16, 2017 00:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
per wrote:
HCL wrote:
Hård moderering tycks dock vara en trend. Liknande har bl.a. jag blivit utsatt för på Lejonklous forum och jag kan inte förebrå Foundation first. Jag har helt slutat följa det forumet då den typen av åsikts-moderering inte hör till ett forum jag är intresserad av att läsa eller bidra på.
Jag hoppas inte det uppfattas så att modereringen här har med åsikterna eller erfarenheterna som framförs att göra. Det är inte syftet. Modereringen har enbart med tonläget att göra.
:-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) ja,ja........pust.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
 Post subject: Re: Forumets moderering
PostPosted: Thu Mar 16, 2017 02:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Perfekt läge till en skön natts sömn!

I morgon är en ny dag, med nya plågor, utmaningar och dumma människor. Hoppas ni sover gott allihopa!

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
 Post subject: Re: Forumets moderering
PostPosted: Thu Mar 16, 2017 10:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
God morgon!

Skall precis fixa dagens första espresso. Blir en biscotti till... :D

Oavsett, vem, vad, hur eller varför...

En sak som slog mig är att det i varje forum alltid finns en eller flera som har en extremt djup kunskap! Men att det inte är ovanligt att de med mest kunskap inte har förståelse längre för de med liten kunskap. Liten kunskap, en sådan som lille jag m.a.o.


Musik till espresso? Mike Oldfield, Crisis!

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
 Post subject: Re: Forumets moderering
PostPosted: Thu Mar 16, 2017 11:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Light Head wrote:
God morgon!
Musik till espresso? Mike Oldfield, Crisis!
God morgon själv!

Själv sitter jag och rensar bort musik som jag inte behöver och lyssnar just nu på Ekseption (med Royal Philharmonic Orchestra) "Partita No. 2 in C minor. Vinyl-rippen låter fantastiskt bra.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Forumets moderering
PostPosted: Thu Mar 16, 2017 14:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Till denna trådens ämne, vissa trådar har vart väldigt spesifika, vad de handlar om, andra har ämnen som kan tolkas på många sett.

Jag tycker det kan vara extremt slitsamt att se genom en (exempel) 33sidor lång tråd för att se vilken ethernet kabel det var som de flesta menade var best och vilken längd på den.

Att då, ta bort/korta ned/flytta inlägg, gör det möjligt att lättare följa trådar även för den som inte tittar in varje minut. Och det är också lättare att hitta igen resultat man letar efter veckor, månader senare.

Just den stampatakten tråden är väl lite mer diffust ämne, men en viss mängd moderering må tålas.

Dock som jag ser det i efterkant, är det svårt att veta vad man missat, och jag hoppas därför att eventuell moderering kan göras så smart som möjligt så att det inte försvinner värdefull

I tillägg tycker jag att all form av personangrepp skall undvikas, och sånt måste få lov at modereras. Om sånt som inte direkt ses som personangrepp ändå tas illa upp. Tex "jag tycker Klout är bäst" mot "jag tycker solo är bäst" och den förste då tær väldigt illa upp, så ta det i pm eller iaf fråga hur du menar med det.

Sist så önskar jag lite takhöjd, vi måste ha lite förståelse för att andra inte alltid menar det sämre av 2 alternativ som nåt kan tolkas på.

Nu önskar jag ALLA en god dag, en ny dag med Nya Möjligheter! Och lite sol och god musik!


Top
   
 Post subject: Re: Forumets moderering
PostPosted: Thu Mar 16, 2017 15:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Men kan vi enas om några saker?

Inte ta bort inlägg, eller trådar?! Bättre att låsa en tråd, eller kanske tillfälligt (om det behövs och efter flera tillsägelser till enskild medlem) kräva att de som träter om något faktiskt får ta det lugnt ett par dagar, kanske en vecka?

Det är lite komplicerat när det handlar om djupt nördig erfarenhet, inställning o.s.v.! Även om man själv inte ser sig som nörd, så är vi alla det, mer eller mindre, i detta forum!

Har som sagt erfarenhet från andra forum, hur otroligt infekterat det kan bli när det handlar om den egna övertygelsen ställd emot eller ifrågasatt av andra!


En försvårande sak är att det ofta finns en röd tråd genom hela tråden, och att utdrag från ett enskilt inlägg sällan påvisar något.


Flera gånger har jag själv fått bita mig i fingrarna för att inte ifrågasätta åsikter och resonemang här! Problemet är inte att jag ser saker ur annat perspektiv, utan att det lätt blir en dispyt. JAG har rätt / DU har fel!

Hoppas alla återgår till att vara hjälpsamma, lyhörda och öppna för resonemang!

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
 Post subject: Re: Forumets moderering
PostPosted: Thu Mar 16, 2017 15:21 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Man kan lätt få intrycket att vi raderar inlägg till höger och vänster hela tiden, det är alltså i EN tråd vid ETT tillfälle. Däremot har vi en användare som på ett tjugotal ställen skrivit att vi raderar, kränker och attackerar både honom och en mängd andra på forumet. Det är alltså helt felaktigt. En majoritet av dessa runt tjugo inlägg har vi dock plockat bort då de var så fulla av personliga påhopp att det vettiga egentligen bara varit att stänga av användaren.

Nu har vi istället skickat pm och bett användaren tagga ner lite (det som skrivits att vi fegt hotar stänga av honom) eftersom vi mycket hellre låter alla dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter.

Tycker själv pm är bättre för denna info men det är som sagt svårt när det tolkas som fega påhopp i det fördolda av oss maktgalna moderatorer och inte som ett sätt att markera vad som inte är acceptabelt att skriva om andra på ett diskret sätt.


Top
   
 Post subject: Re: Forumets moderering
PostPosted: Thu Mar 16, 2017 15:24 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Tack för bra och konstruktiva synpunkter. Vissa trådar som behandlar ett mycket specifikt ämne är ju smala, och dessa bör hållas så. Här behöver vi hjälpas åt att hålla oss till ämnet. Vissa trådar som är av mer allmän karaktär kan ju få ta lite yvigare svängar. När det gäller att hålla sig till ämnet eller inte bör också trådskaparen vara aktiv och tala om vilken sorts diskussion som är önskvärd, och vilka sorts inlägg man önskar någon annan stans.

Grundinställningen när det gäller att radera poster eller delar av poster är att det ska undvikas i möjligaste mån. Dock är det så att rena oförskämdheter, förolämpningar och påhopp inte ska förekomma på Selleri. Sådant har tagits bort tidigare, tas bort i nuläget, och kommer att tas bort även framöver. Det spelar ingen roll vem som står för detta, "anledningen" till detta, eller vem det drabbar. Det är så klart en bedömningsfråga vad som kan anses vara en oförskämdhet, och ytterst är det vi som modererar forumet som bedömer just detta. Ibland har vi säkert gjort felaktiga bedömningar, och det kan hända igen. Vill man delge oss återkoppling gällande specifika fall - gör detta via PM.

När det gäller påhopp och kränkningar så tar vi gärna hjälp från alla medlemmar. Det finns en anmälningsfunktion. Använd den, för det är ett stöd i att göra rätt bedömning.


Top
   
 Post subject: Re: Forumets moderering
PostPosted: Thu Mar 16, 2017 16:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Sony wrote:
Man kan lätt få intrycket att vi raderar inlägg till höger och vänster hela tiden, det är alltså i EN tråd vid ETT tillfälle. Däremot har vi en användare som på ett tjugotal ställen skrivit att vi raderar, kränker och attackerar både honom och en mängd andra på forumet. Det är alltså helt felaktigt. En majoritet av dessa runt tjugo inlägg har vi dock plockat bort då de var så fulla av personliga påhopp att det vettiga egentligen bara varit att stänga av användaren.

Nu har vi istället skickat pm och bett användaren tagga ner lite (det som skrivits att vi fegt hotar stänga av honom) eftersom vi mycket hellre låter alla dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter.

Tycker själv pm är bättre för denna info men det är som sagt svårt när det tolkas som fega påhopp i det fördolda av oss maktgalna moderatorer och inte som ett sätt att markera vad som inte är acceptabelt att skriva om andra på ett diskret sätt.
Att du orkar,uppmaning till andra....läs mina sista inlägg i Stampa-tråden,i Bills Fart på forumet-NOT under övrigt, samma övrigt min tråd FF tar Farväl,samt modereringstråden här.

Kommer senare som sagt tidigare skriva...hoppas för sista gången skriva hur det började.Per /Sony fortsätter att förneka/ha skygglappar på....sorgligt att inte kunna se sin egen roll ageranden,dra slutsatser,ha Stake att be om ursäkt mm mm.
All min reaktion, som spetsats till mer o mer är ett resultat av deras agerande/beteende/raderande mm både av mig o andra medlemmar.
Hur många gånger ska jag behöva skriva liknande inlägg innan ni fattar,tror ni fattar men är för stolta att be om ursäkt.

Upprepar. ,det var min tråd,jag var trådskapare
Var det problem i tråden: Nej
Hur var stämmningen i tråden : Mkt bra
Hur upplevdes tråden : Intressant,trevlig,den bästa på många år.

När började problemen:När Sony av någon anledning kände ett behov av att moderera mig och andra.Jag skrev att jag slutar,beskrev anledningen till beslutet,berömde stämningen i tråden samt meddelade att jag stannar kvar och kör den färdigt tillsammans med er alla.

Fick ett antal stöttande inlägg som uttryckte förhoppning att jag skulle stanna kvar.

Helt plötsligt var MITT INLÄGG samt de andras borttagna i en tråd som fungerade enligt ovan.Dessutom i en tråd där jag var trådskapare och mkt aktiv sådan.....som definitivt inte hade NÅGRA problem i tråden,tvärt om enligt ovan...en trevlig tråd på då 140 inlägg samt 3600 visningar.

Sen raderades medlemmars inlägg där dom undrade vad som pågår i en rasande fart.Ngr medlemmar blev mer o mer irriterade på vår moderator Sony. ALLT RADERADES AV SONY i en fungerande tråd
,vad hade han där att göra överhuvudtaget ?.


Läs Sportis inlägg hur man modererar i STAMPA-TRÅDEN mkt bra.

Detta påminner om anställd som opponerar sig mot chefen,den anställde får utstå mkt skit innan det visar sig vem som har rätt.
Läs: LEX MARIA,till slut fick cheferna krypa till korset.

Ett Råd Sony/Per,börja att svara på mina frågor som ni medvetet undvikit både här samt i PM,vet inte hur många gånger jag påminnt er.
Men förstår samtidigt varför ni undviker dom........


Om Sony hade insett sitt misstag/felbedömning när han raderade mitt och alla medlemmars inlägg,det borde han gjort med tanke på de reaktioner han fick av alla.
Bett om ursäkt,lagt tillbaka inlägen....då hade aldrig detta hänt

En person med lite civilkurage o "stake" hade agerat så.....IGEN,EN TREVLIG FUNGERANDE TRÅD.


HOPPAS nu jag slipper dra detta en gång till,förrutom i min FF Tar Farväl under Övrigt o mer utförligt,kommer där också redovisa mitt inlägg till Bill samt senare Livekontakt.

Ps:ALLT som jag skrivit om stämmer till 100%,bla hot om avstängning mm,sorgligt att Sony i sin skrivning försöker få det att se ut som ngt annat,men börja med att svara på mina frågor.....så tar vi det därifrån.
Men det lär väl aldrig ske om det inte skett hittills......eller hur?

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
 Post subject: Re: Forumets moderering
PostPosted: Thu Mar 16, 2017 17:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Oavsett vem som har rätt eller fel, enklast vore att lägga ner debatten och inte låta den infektera var och varannan tråd. Man kan tycka vad man vill om moderatorerna men ett forum, typ Selleri, är ingen demokratisk rättighet. Den är inte ens demokratisk utan något som moderatorerna/ägarna bestämmer spelreglerna för. För oss som hänger här är det bara att gilla läget. Och det gör vi, det är därför vi hänger här :-)

Så jag instämmer med Haraldur, lägg energin på något konstruktivt.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Forumets moderering
PostPosted: Thu Mar 16, 2017 18:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Bill50x wrote:
Oavsett vem som har rätt eller fel, enklast vore att lägga ner debatten och inte låta den infektera var och varannan tråd. Man kan tycka vad man vill om moderatorerna men ett forum, typ Selleri, är ingen demokratisk rättighet. Den är inte ens demokratisk utan något som moderatorerna/ägarna bestämmer spelreglerna för. För oss som hänger här är det bara att gilla läget. Och det gör vi, det är därför vi hänger här :-)

Så jag instämmer med Haraldur, lägg energin på något konstruktivt.

/ B
Hej Bill :-)
Jag svarade Ayu igårkväll att jag ska skriva en,hoppas för sista gången....redogörelse,samt hoppades att den fick stå kvar i min tråd under Övrigt "FF tar Farväl".

MEN,när dom fortsätter med 2 inlägg med 3-4minuters mellanrum så är iaf inte jag konstruerad så att sånt får stå oemotsagt......no way.
Igen,förmåga till självrannsakan är en viktig egenskap.

Ex:Mitt svar till dig blev modererat av Per,min andemening var definitivt inte att vara oförskämd mot dig...däremot klar o tydlig.
Nu uppfattade Per det så och modererade inlägget,vad gjorde då jag,JO.
Skickade ett PM till dig och bad om ursäkt om du uppfattat det så,samt skickade dig mitt nr så vi kunde talas Live.Dessutom skrev jag en hälsning i tråden att jag skickat dig ett PM.

I min värld tycker jag att jag gjort allt för att reparera ev skrivning som kunde såra eller missförstås.

Vad tycker du?

Ps: INGEN,kan väl påstå annat än att sen jag kom tillbaka hit så har jag lagt min tid till att vara konstruktiv och kreativ samt försökt bidra.
MEN,som ägarna/moderatorerna agerat/betett sig....och fortsätter så väljer jag att vara mkt passiv hädanefter.
Vi är många som utbytt kontaktuppgifter så det blir nog en hel del intressant framledes iaf.Synd bara för alla övriga att del 2 med Radikal-Lingo 1 inte kommer redovisas samt utvärdering efter redovisningen där vi alla tillsammans kunnat bidra.Ja det hänger på de andra isf men de verkar tveksamma med tanke på det som hänt tråden......tyvärr.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
 Post subject: Re: Forumets moderering
PostPosted: Thu Mar 16, 2017 21:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Förstår inte riktigt dramatiken här! Affär är set så allvarligt?

Tar inte någons parti, utan konstaterar mer att det känns väldigt dramatoskt!

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited