selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 15:23

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject: Re: Forumets moderering
PostPosted: Thu Mar 16, 2017 23:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Foundation First wrote:
I min värld tycker jag att jag gjort allt för att reparera ev skrivning som kunde såra eller missförstås.

Vad tycker du?
Jag vet fortfarande inte vad du skrev till mig eftersom inlägget har tagits bort. Så jag tycker ingenting :-) Men se det så här, jag tål det mesta :mrgreen:

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Forumets moderering
PostPosted: Thu Mar 16, 2017 23:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Bill50x wrote:
Foundation First wrote:
I min värld tycker jag att jag gjort allt för att reparera ev skrivning som kunde såra eller missförstås.

Vad tycker du?
Jag vet fortfarande inte vad du skrev till mig eftersom inlägget har tagits bort. Så jag tycker ingenting :-) Men se det så här, jag tål det mesta :mrgreen:

/ B
:-) :-),jag vet.....du är en hårdhudad 08.Visst var det där du huserar?
Min syster med man bor där sen,tror det är ca 25 år.
Ha det gott,provade ringa dig i seneftermiddags.Gör ett nytt försök imorgon :-).

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Fri Mar 31, 2017 12:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
För Information

Har skrivit ett PM till Ayn som tog nästan 2timmar att få ihop,kanske lite mer.
Det är långt.
Vi/jag emotser svar på alla delmoment.

Handlar om framtid,forumets ledarskap,stötta medlemmars engagemang,
subtil vuxenmobbing,moderering,bevara kompetens,skadlig gruppdynaimik mm,mm.

Vi/jag,ovan....då avser jag den slutna grupp av medlemmar härifrån som bildades på Facebook,ett initiativ av medlem härifrån efter en Moderators inblandning i Stampa Takten-Feeling tråden.
Vi börjar bli ett stort antal nu :-).

/Foundation First

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Fri Mar 31, 2017 13:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Foundation First wrote:
För Information

Har skrivit ett PM till Ayn som tog nästan 2timmar att få ihop,kanske lite mer.
Det är långt.
Vi/jag emotser svar på alla delmoment.

Handlar om framtid,forumets ledarskap,stötta medlemmars engagemang,
subtil vuxenmobbing,moderering,bevara kompetens,skadlig gruppdynaimik mm,mm.

Vi/jag,ovan....då avser jag den slutna grupp av medlemmar härifrån som bildades på Facebook,ett initiativ av medlem härifrån efter en Moderators inblandning i Stampa Takten-Feeling tråden.
Vi börjar bli ett stort antal nu :-).

/Foundation First
Ursäkta O/T, men jag anser det nödvändigt att klarlägga:

Vilka är "vi" i det här fallet?
Att uttala sig som grupp förpliktigar att berätta vilka som deltar i den gemensamma uppfattningen.
Jag tycker du indirekt bygger ett vi/dom-förhållande med ovanstående text.

/Erik


Top
   
PostPosted: Fri Mar 31, 2017 13:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Erik wrote:
Foundation First wrote:
För Information

Har skrivit ett PM till Ayn som tog nästan 2timmar att få ihop,kanske lite mer.
Det är långt.
Vi/jag emotser svar på alla delmoment.

Handlar om framtid,forumets ledarskap,stötta medlemmars engagemang,
subtil vuxenmobbing,moderering,bevara kompetens,skadlig gruppdynaimik mm,mm.

Vi/jag,ovan....då avser jag den slutna grupp av medlemmar härifrån som bildades på Facebook,ett initiativ av medlem härifrån efter en Moderators inblandning i Stampa Takten-Feeling tråden.
Vi börjar bli ett stort antal nu :-).

/Foundation First
Ursäkta O/T, men jag anser det nödvändigt att klarlägga:

Vilka är "vi" i det här fallet?
Att uttala sig som grupp förpliktigar att berätta vilka som deltar i den gemensamma uppfattningen.
Jag tycker du indirekt bygger ett vi/dom-förhållande med ovanstående text.

/Erik
Välkommen,man ser dig inte så ofta här sen du lämnade med övriga gruppen för ngr år sen.

Vi brukar skämta och säga att när Bill skriver om Tune Dem,då dyker Erik upp som "Gubben i Låddan" med nån kommentar.

Som vi sagt,ett tecken på att du läser här trots den grupp som du lämnade med.

Du vet inte vad som är skrivet i detta pm,därav faller dina andra argument,Detta är även en sluten grupp som sagt med högt förtroende.

Men,för att tillfredställa Erik trots att det inte behövs ;-)....så skriver jag.

"jag,som ingår i en sluten grupp"......så där,då är även Erik nöjd :-).

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Fri Mar 31, 2017 15:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Vad kul att jag kan få er att skämta!

Jag läser sporadiskt men bryr mig inte så ofta.
Nu känner jag att jag måste få medverka. Jag har ingen anledning att försvara Linn och jag förstår att de har försämrat servicen. Det är sorgligt.
Jag säger som Sportis, en bra relation med en handlare är av största vikt vid dessa problem.

Linn är idag inte vad det var. Kortsiktiga ekonomiska vinster hägrar på bekostnad av varumärket som byggts under lång tid. Det är Linns val och vi som konsumenter kan välja att inte längre köpa deras produkter.

Att ta varje tillfälle i akt att smutskasta Linn är lika nyanserat som att vara "fanboy" och det leder ingen vart.

Några råd till dig, FF:

- Inse att ett forum inte är demokratiskt och att moderatorerna bestämmer. Ta inte den striden genom att polarisera "vi erfarna som testat allt" mot moderatorerna.

- Du skriver att din erfarenhet och det stora förtroende du åtnjuter inte behöver ifrågasättas. Detta är inte klädsamt och inse att du bara är en av alla forummedlemmar. Låt andra ifrågasätta och svara istället sakligt. Vi har alla olika preferenser. Att gömma sig bakom "vi" för att få mer pondus är fegt.
"En sluten grupp med högt förtroende" torde vara er egen bedömning.

- Smileys är lika fegt som ironi, det finns alltid en väg ut.

- Ta inte på dig offerkoftan så fort det går dig emot. Ta en saklig debatt.

De ovan givna råden är med de bästa förhoppningar om ett fortsatt intressant och balanserat forum och för att denna och övriga trådar skall hållas till ämnet och utveckla oss alla. Detta svar tog nio minuter att skriva.


Top
   
 Post subject: Re: Forumets moderering
PostPosted: Fri Mar 31, 2017 19:32 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Jag tog och flyttade ett par inlägg från annan tråd hit. Nu är det lite klurigt för det är Foundation First som tagit upp missnöje med hur forumet modereras och vi har tills vidare stängt av honom - inte för att han har åsikter (man får absolut ha åsikter!) men de har framförts på sätt som inte är acceptabla. Bland annat. Hursomhelst, diskussionen här blir alltså svår att hålla på så vis att FF ska svara på något och således flyttar jag inläggen hit snarare för att öppna upp möjligheten mer allmänt för diskussion. Upplever ni användare att vi moderatorer inte gör vårt jobb, eller att vi gör det dåligt? Bör vi tillåta mer/mindre? Ha mer skinn på näsan? Framgår det tydligt när vi skriver i egenskap av helt vanliga användare med åsikter vem som helst och när vi kliver in i moderatorrollen? Upplever ni att vi sitter med dolda agendor och gynnar någon särskild kategori användare (och i så fall varför)? Ordet är fritt om någon känner behovet att lufta sina åsikter. :)


Top
   
 Post subject: Re: Forumets moderering
PostPosted: Fri Mar 31, 2017 20:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Det är grymt svårt att få en helhetsbild när en massa inlägg försvinner, visst ta bort inlägg med hets mot folkgrupp och dåligt men att som t.e.x ta bort siffernisses inlägg eller haraldurs gör bara mer skada än det tillför till forumet

Om användare känner sig illa till mods och vill att moderatorerna ska plocka bort inlägg, då ä det helt ok att plocka bort men att snygga till i forumet bara för att en del har svårt att hålla sig på mattan känns mera som en skyddad verkstad

Jag har inte sett alla inlägg och lägger ingen vikt i eran moderering, dock så tror jag det finns 2 olika åsikter på forumet om modereringen av inlägg att den inte är gjord opartiskt

Hur som helst är intresset för litet för att de få som håller på ska kasta skit på varandra

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Forumets moderering
PostPosted: Fri Mar 31, 2017 21:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Det jag kan tycka är att diskussioner hålls i denna tråd (eller via PM) istället för att "alla" trådar smittas av OT om hur andra trådar har modererats.

Personligen tål jag påhopp och spydigheter etc, även om jag anser att de inte är nödvändiga på ett ställe som detta.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject: Re: Forumets moderering
PostPosted: Fri Mar 31, 2017 23:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Jag har länge undrat varför så många trådar hamnar i dispyter mellan forumdeltagarna. Vi är ju trots allt här av samma anledning och vi är ju faktiskt överens om det mesta.

Trevligast vore om vi ägnade oss åt sakfrågor och att ge positiv respons och uppmuntran till de som faktiskt lägger ner en massa tid på att redovisa sina erfarenheter.

Det är dock inte samma sak som att man inte kan ha synpunkter på det som skrivs och påstås och ibland kan man även vara såväl kritisk som frågande till detta. Men det betyder fortfarande inte att det är OK att angripa personen utan diskussionen/debatten ska handla om sakfrågan.

Svårare än så är det inte, tycker lilla jag :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Forumets moderering
PostPosted: Sat Apr 01, 2017 15:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Ja, jag är förvånad över innehållet och tonen i en hel del inlägg här på senaste tiden. Mycket personpåhopp och smutskastning som jag har svårt att se vad det tillför oss andra här på forumet. Sånt kan få ske i PM istället.

Jämför jag med Fakiskt.se där jag också hänger en hel del ser jag att de hade modererat betydligt hårdare. Och jag tycker de sköter sin moderering på ett klart och tydligt sätt.

- bra att använda rött i moderering. Då är det lätt att skilja när ni moderatorer modererar och när ni skriver inlägg som oss andra
- bra att beskriva vad som modereras och konsekvener om modereringen inte får önskad effekt
- sen uppskattar jag att modereringen också beskriver vad ni gjort - att någon har fått semester, bortplockade inlägg etc. Så andra kan förstå vad som hänt och varför någon aktiv försvinner från forumet ett tag
- sen tycker jag endast trådskaparen ska få avgöra om en tråd ska splittras, modifieras eller låsas, annat än sånt som klart strider mot forumreglerna (som ni moderatorer sköter)
- jag tycker det är ok med off topic avstick så länge som de är trevliga och intressanta i sig själva, och så länge trådskaparen tycker de är ok - trådskaparen bestämmer
- sen tycker jag inlägg så mycket som möjligt ska få vara kvar i en tråd, och bara plockas bort på trådskaparens begäran, uppenbart personangrepp eller annat som klart strider mot forumregler. Rättar inte tråden till sig efter uppmaningar låser ni tråden med förklaring varför. Annars kan det vara svårt att följa trådinläggen tycker jag

Kloka tankar från Erik, pecka71 och Bill50x här också.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited