selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 21:19

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 69 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5
Author Message
PostPosted: Thu May 27, 2021 20:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
haraldur wrote:
Långt o BRA inlägg...
Hej!
Bra skrivet
Vill bara påpeka att det var jag som ersatte haraldur text med "Långt o BRA inlägg...", för att slippa citera hela haraldur's text bara för att ge beröm för ett bra inlägg.


Top
   
PostPosted: Thu May 27, 2021 22:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Kul att läsa om medlemmarnas tankar kring olika sätt att jämföra.
Vi är redan på sidan fem och jag är en aningens förvånad att ingen tagit upp Linns Brittiska konkurrent Naims metod, PRAT (Pace Rhytm And Timing).
Jag är faktiskt själv lite osöker på om det är samma sak som TD?
Dom påminner väl iaf väldigt mycket om varandra iom att man utvärderar musikalitet istället för "ljud"?
För egen del tog det ett par år innan jag greppade TD-konceptet, jag var insnöad upp över öronen i HIFI-termer och siffror.
Jag blev med Linn (Linn Axis/ Akito / K5) långt innan jag förstod TD ordentligt. Jag tyckte nog det var ganska befriande att fokusera på musiken istället för prylarna, samt att personalen på HF var så extremt engagerade i sin metod, allt handlade till 100% om musik.
Vartefter jag bytte delar i stereon och jämförde olika märken började pusselbitarna falla på plats.
Nuförtiden orkar jag inte ens jämföra med andra märken, jämför på sin höjd med andra Linnprodukter, men skulle egentligen gärna vilja jämföra med Naim.

Finns det andra märken därute som har egna metoder eller annammar TD/PRAT/Signatur etc?

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Thu May 27, 2021 22:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Tack Sportis, är bara nere en sväng och fikapausar, innan sista FTX röret ska på plats. Trångt som f-n..

Några inlägg tidigare skrev Bill, att alla seriösa lyssnare satt i sin sweetspot i soffan eller fåtöljen och lyssnade. Är det verkligen så? Och vad är i så fall en seriös lyssnare? Så kan jag ha gjort på tidigt nittiotal, i en lägenhet dekorerad med ljudförbättrande tingeltangel, och högtalare uppställda enligt triangeln där. Du hänger ju på faktiskt också, du vet ju vad Öhman säger: ”tumregler är dumregler”

Sitter man i sweetspot och lyssnar efter hur det låter, har man en trist hobby, dåliga eller dåligt uppsatta grejor. Fokuserar riggen på sådant, så får jag beklaga sorgen.

Jag menar att när det är sång i grejorna så spelar det överallt i våningsplanet. Ställde faktiskt upp ett par Unik/5110, en komponentsub, med en roomamp, och leker lite med tanken på var jag skulle få plats med lite mer högtaleri, som bara spelar bra som tusan, fastbultat, så man inte kan göra annat än gilla läget och spela på grejorna. Fast samtidigt så j-la bra att grejorna används. Om än UFO’t är rätt vackert, så vet både jag och min högra stortå att den är hård att sparka tån i, och att man kan råka sätta samma tå i den två gånger(fast öm denna gång) och då kan komponentsuben bli ett irritationsmoment. Ska kånka upp den på vinden och labba med om den går att få att spela i bjälklaget.

Hur som helst så inbillar jag mig att Micro systemet svänger(sär skriver med flit Bill för att jävlas med dig :-) ) på duktigt, trots att man står på knä uppe på takstolarna med endast vindsluckan öppen.

Gäller lyssna efter rätt saker, sen apropå lyssna ”seriöst” snacket:

Knappt nån normal tycker om att i längden ha en rigg för att sitta och imponeras av detaljer, lika intressant är det att tuna riggen så, det fokuset har ingen eller väldigt få, går man och kör igång kaffemaskinen eller tar sig något ur kylen, så släpper man på det där och är fullt kapabel att lyssna ändå, och det är nog anledning nummer två till att det är bra att inte sitta mellan burkarna och lyssna efter ljud.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Thu May 27, 2021 23:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Nä, jag menade inte att alla sitter i sweetspot när man lyssnar seriöst. men OM man vill krama ur max ur sin anläggning så är det väl lämpligt att göra det där det känns som bäst? Om man får ut mest av musiken sittandes på sin träningscykel i källaren medan anläggningen spelar för fullt i vånongen ovanför - vem är jag att ha synpunkter på detta? Ja, alltså, det har jag, men själv gillar jag inte träningscykel.

Personligen tycker jag om att anläggningen målar upp en tänkt lokal med musikerna spelandes. Och det låter sig inte göras om jag står i köket och fixar min rostas. Dvs, när jag lyssnar seriöst (=vill ha hela kittet) så sätter jag mig där det låter bäst. Annars kan jag njuta av musik överallt i huset, tom mina datorhögtalare låter ok om jag sitter i närfältet (=sweetspot!).

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri May 28, 2021 14:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
leif_lar wrote:
Finns det andra märken därute som har egna metoder eller annammar TD/PRAT/Signatur etc?
Lejonklou

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Fri May 28, 2021 15:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
leif_lar wrote:
Nuförtiden orkar jag inte ens jämföra med andra märken, jämför på sin höjd med andra Linnprodukter, men skulle egentligen gärna vilja jämföra med Naim.
När jag jämfört överkomliga prylar, nu senast nån soundbar, integrerad grej och tidigare på ljudkompaniet i Uppsala har Naim aldrig leverarat.
Kanske deras fantasidyra pryla låter bra, men de har alltid lämnat mig med en känsla av att nånting är "fel".


Top
   
PostPosted: Fri May 28, 2021 19:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Bill: poängen med storyn jat drog om träffen hemma hos Mats, var att snubben där som inte tillförde så mycket vid själva ”tundemleken” insåg att allt det där andra han pratat om, även föll på plats när vi var färdiga. Tror jag nämnt boken ”omgiven av en idioter” förr, blåa personer med autistiska drag, eller aspiga personer(där finner man många gånger ingenjörer och läkare bland annat) ser ju delheten före helheten. Det är så jag menar. Jag har säkerligen en massa diagnoser själv med, men mera åt adhd hållet kan man tänka, jag fixar inte då musiken blir för svårkodad eller det inte stämmer helt enkelt.

Sen verkar det gå lite prestige i det här med, en kompis brukar säga att om nån är tvärsäker, så är de i själva verket osäkra. Tror många, kanske inte de flesta, men många, skulle kunna lära sig det här, men antagligen inte av att läsa den här tråden. Det funkar, och som redan nämnts, så inte bara på Linn. Anti Linn kompisen som börjat fatta, sa i går: ”-Linn har ju egentligen inte gjort något som inte är bra.”

Han är en sådan som gärna gått omvägar via nån tonarm ”som sopar banan med Ekosen” eller skulle sätta SD kuddar under tolva och högtalare, finna ett stelopererat subchassie intressant (i kanske en halvtimme så pass han hunnit köpa det) för att sen ha besvär med att hitta nån som är villig att bli pålurad skräpet.

Nu mera sitter det en Ekos i tolvan, så det går att lära sig..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Sun Aug 15, 2021 22:56 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Mar 26, 2008 23:46
Posts: 49
Roland wrote:
Tänkte den tanken men orkade inte skriva.

När jag lämnat spelningar med t.ex. Neil Young, Lars Winnerbäck, Lisa Ekdahl, Tonbruket, David Gray, Miss Li, Michael Ruff, Black Sabbath, Christy Moore eller något annat så oavsett om det spelats på liten klubb, utomhusområde typ festival, stadium/arena, biograf så nej, det är inte ljudbild eller sweet spot som snurrar i huvudet efter dessa tillfällen.
plus en (1) från mig också.

_________________
Tape It Or Leave It


Top
   
PostPosted: Sun Sep 19, 2021 10:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
fredrik wrote:
leif_lar wrote:
Nuförtiden orkar jag inte ens jämföra med andra märken, jämför på sin höjd med andra Linnprodukter, men skulle egentligen gärna vilja jämföra med Naim.
När jag jämfört överkomliga prylar, nu senast nån soundbar, integrerad grej och tidigare på ljudkompaniet i Uppsala har Naim aldrig leverarat.
Kanske deras fantasidyra pryla låter bra, men de har alltid lämnat mig med en känsla av att nånting är "fel".
Grov generalisering från min sida :D
Jag tycker gamla grejer från Linn och Naim levererar om än en aning olika. När det gäller nya grejer tycker jag tvärtom mot ovan, dvs jag föredrar Naim.

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 69 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited