selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 09:54

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 69 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Fri May 14, 2021 21:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Det har snabbt blivit tråkig stämning i den här tråden. Ska det vara så djävla svårt att diskutera vilka metoder och kriterier man använder när utrustning ska utvärderas? Tala inte nedvärderande om varandra, berätta istället det positiva med just vald metod. Berätta även eventuella brister. Det finns med alla metoder.

Skäms på er!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri May 14, 2021 22:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Instämmer Bill, verkligen trist. :|

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Fri May 14, 2021 23:02 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Ja, här förelåg det tydligen städbehov :roll:

Plockade bort ett antal inlägg som var långt ifrån att följa Sonys uppmaning i början av tråden - "håll er korta och sakliga och utan att raljera om andra på forumet eller om hur mycket bättre allt var förr."


Top
   
PostPosted: Fri May 14, 2021 23:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Väntar fortfarande på en fullständig beskrivning på hur man använder Signaturmetoden. Går metoden ens att använda för tex flera personer och kan dessa komma fram till samma slutsats gång på gång? Är av åsikten att om man väljer en annan metod än Tune dem så blir samtliga påståenden om att någonting är bättre än något annat totalt intetsägande så länge inte åsikten backas av kompletterande detaljer om vad som är bättre eller sämre och på vilket sätt.


Top
   
PostPosted: Sat May 15, 2021 00:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Instämmer även här, denna gång med Roland. Det vore önskvärt och intressant om du Lennart kunde tydligt beskriva det du kallar ”Signaturmetoden”. Hur man går tillväga, syfte, viktigt att tänka på etc. Att detta önskemål kommer upp på ett märkesforum som detta där medlemmarna använder sig av den metod som förespråkas och beskrivs (https://www.linn.co.uk/tune-dem) av företaget är ju inte så konstigt kan jag tycka.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Sun May 16, 2021 11:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Ja, tråden fick en trist vinkling, men trådfrågan är intressant och jag skulle gärna läsa LinnArts beskrivning av Signaturmetoden och kanske f.f.a. i vilken utsträckning den kan vara tillämpbar även andra, mig. Om Signaturmetoden är ett bättre och mer relevant, mer kraftfullt sätt att jämföra systemprestanda än Tunedem så är det superintressant!


Top
   
PostPosted: Sun May 16, 2021 13:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
HCL wrote:
Ja, tråden fick en trist vinkling, men trådfrågan är intressant och jag skulle gärna läsa LinnArts beskrivning av Signaturmetoden och kanske f.f.a. i vilken utsträckning den kan vara tillämpbar även andra, mig. Om Signaturmetoden är ett bättre och mer relevant, mer kraftfullt sätt att jämföra systemprestanda än Tunedem så är det superintressant!
Om man som LinnArts tokdissar TundDem är det inte en bra grogrund för att få en seriös diskussion på ett Linnforum.
Att man sedan inte vill/kan förklara sin egen metod gör diskussionen bara än mer fånig.

Och notera att detta inte handlar om censur, bara ren hövlighet och respekt för de som gillar Linns produkter.
Man går inte in på ett BMW-forum och säger att deras bilar utvecklas efter helt fel premisser.


Top
   
PostPosted: Sun May 16, 2021 17:28 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jul 30, 2017 09:55
Posts: 70
Location: Haparanda
Har följt den här ”diskussionen” ett tag, för mig verkar Signaturmetoden vara nåt i stil med att ”analysera” ljudkaraktären, det är den känslan jag har fått efter LinnArts försök till beskrivning av metoden.


Top
   
PostPosted: Sun May 16, 2021 21:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
HCL wrote:
Ja, tråden fick en trist vinkling, men trådfrågan är intressant och jag skulle gärna läsa LinnArts beskrivning av Signaturmetoden och kanske f.f.a. i vilken utsträckning den kan vara tillämpbar även andra, mig. Om Signaturmetoden är ett bättre och mer relevant, mer kraftfullt sätt att jämföra systemprestanda än Tunedem så är det superintressant!
Om man som LinnArts tokdissar TundDem är det inte en bra grogrund för att få en seriös diskussion på ett Linnforum.
Att man sedan inte vill/kan förklara sin egen metod gör diskussionen bara än mer fånig.

Och notera att detta inte handlar om censur, bara ren hövlighet och respekt för de som gillar Linns produkter.
Man går inte in på ett BMW-forum och säger att deras bilar utvecklas efter helt fel premisser.
Du har en poäng där. Framför allt diskussionen Tune-Dem kontra Signatur. Men när det gäller LennArts produkter skulle jag hellre jämföra med forum där man beskriver montage och prestanda av tredjepartsprodukter till BMW och där man hävdar/tycker/kan bevisa/etc ännu bättre prestanda/utseende i något avseende.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun May 16, 2021 22:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 05, 2009 18:53
Posts: 259
Location: Göteborg
Erik wrote:
Jag tror vi människor har väldigt olika förmåga att minnas känslointryck.
Det går verkligen att minnas och jämföra med hur det lät tidigare. Dessutom går det att spela in klipp och jämföra och ha en bibliotek med tidigare inspelningar.
Tune dem är inte samma för alla, men metoden i sig när det gäller att få bästa musikaliska förståelse, hur musiken kopplar känslor, går att repeterbart jämföra.
Det som du beskrev Erik är det jag alltid går på:känslor, blir jag berörd av musiken !
Seriösa handlare är väldigt viktigt. Anders på Tonläget är mycket seriös och säljer inte på dig
något i onödan !

_________________
Klimax DSM Exakt 1.1/D,Akurate K/D, Klimax 350A/D white,Klimax340,Klimax345


Top
   
PostPosted: Mon May 17, 2021 12:08 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Bra inlägg och dialog (efter några inlägg som lyftes bort). Då kan vi ju sammanfatta var vi är (risk för självklarheter, ber om överseende med det):
- Tune Dem är användbar både för installation av system/intrimning och jämförelse av komponenter.
- Bäst och säkrast är att jämföra direkt före/efter, jämföra ett system man lyssnat på i januari med nu i maj är svårare/mer osäkert
- Vissa går 100% på Tune Dem medan andra går delvis på det och delvis på annat (flera bra exempel listade i inlägg här ovan)
- Att optimera mot mer än Tune Dem är inga problem alls så länge man är tydlig med det och inte fastnar i att övertyga eller bevisa för andra vilket av sätten som är mest rätt

Om det kommer inlägg som förklarar Signaturmelodin får vi hjälpas åt att försöker förstå den och skippar diskussionen om vem som tycker vad är rätt och fel eftersom det inte ger någon konstruktiv dialog. Samma andra alternativa sätt att jämföra såklart.


Top
   
PostPosted: Mon May 17, 2021 15:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Bra sammanfattning Sony!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat May 22, 2021 10:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Jaha. Beskrivning av ”Signaturmetoden” lyser med sin frånvaro. Trist!


Top
   
PostPosted: Tue May 25, 2021 11:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Köpte ny skivspelare förra veckan vilket innebar att jag var utan skivspelare i tre dagar. När jag lyssnar på den nya upplever jag att den låter mycket bättre än den gamla. Jag lyssnar efter hur musiken låter, hur musiken kommuniceras, hur och vad de spelar och om de spelar i takt med mera. Så, jag skulle vilja säga att jag utvärderar efter Tunedem. Men, eftersom jag inte gjorde någon direktjämförelse mellan A och B utan snarare gått på minnet hur den gamla spelade så har jag även använt mig av Signaturmetoden. Är det så det ska tolkas?


Top
   
PostPosted: Tue May 25, 2021 14:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Rälser wrote:
Köpte ny skivspelare förra veckan vilket innebar att jag var utan skivspelare i tre dagar. När jag lyssnar på den nya upplever jag att den låter mycket bättre än den gamla. Jag lyssnar efter hur musiken låter, hur musiken kommuniceras, hur och vad de spelar och om de spelar i takt med mera. Så, jag skulle vilja säga att jag utvärderar efter Tunedem. Men, eftersom jag inte gjorde någon direktjämförelse mellan A och B utan snarare gått på minnet hur den gamla spelade så har jag även använt mig av Signaturmetoden. Är det så det ska tolkas?
Tills vi har ett svar från LinnArt skulle jag vilja säga: Ja.

Han har en poäng i att alla apparater har någon form av signatur. Det märker man tydligt på seriösa företag som har någon form av idé bakom sina apparater, tex så låter de flesta KEF högtalare likartat, men bättre ju dyrare/avancerade de är. Något som gäller Linn också för den delen. Med undantag för 520/530 som hos HF lät sämre än sämst när jag lyssnade. Fast jag har hört 242:or låta totalkass på mässor så det kan ju vara tillfälligheter.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 69 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited