selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 16:11

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 293 posts ]  Go to page 1 2 3 4 520 Next
Author Message
PostPosted: Sun Dec 19, 2004 12:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Min anläggning nu:
Högtalare: Aktiva Majik 109, Majik 112, Komponent 104, MJ Acoustics reference 200
Försteg: Kinos
Slutsteg: C6100, 5125
Skivspelare: LP12, Trampolin 2, Linto, Lingo 2, Ekos 2 och Klyde.
Digitalt: Spelar upp mina flac-filer från en Drobo (trådlöst) genom en Squeezebox digitalt in i Kinosen som jag styr med min iPad.
Kablar: K600, silver och svart lite blandat.
Harmonihyllan Oden 2,5 4 hyllplan
Vägghylla Quadraspire med hyllplan av akryl.
Quadraspire AV hylla


Här kommer min hifi historia, som bygger på lite vaga minnen och en hög skrynkliga kvitton.
Min första stereon (kring 86-87)
Just nu kan jag faktiskt inte minnas var jag köpte dessa bestar förutom att kassettdäcket inhandlades på Hages.
Technics förstärkare
Technics kassettdäck, Hittade kvittot, Technics so 450, 990 sek inköpt på hages 1986
Jamo högtalare
Sony Skivspelare: Skivspelaren var ett äventyr. Jag och min kompis Ragge var båda musikintresserade och jag hade hittat en annons i gula tidningen om en kille som sålde en Technics förstärkare på 2x100 watt och en Sony discospelare för 2000 sek. Det var ju alldeles för bra för att vara sant. han bodde i Täby, det var otroligt långt bort för två vilsna ungdomar. vi hittade ditt med kommunala färdmedel, köpte dom av honom, jag fick skivspelare han stärkaren. Jag vet att han kör på den fortfarande och min syster använder fortfarande skivspelaren. Hon har även fått jamon och min första technics stärkare (ingen rolig kombination). Nyligen sa syrran till mig att köp en stereo för 15000 som jag kan köra skivor på! Det är ett kul uppdrag. Planerar att köpa en klassik och ett par Tukan till henne. Nu är det inköpet klart, köpte en classik k och kan högtalare på ebay, syrran blev salig och jag kunde pusta ut. Kändes lite jobbigt att ha 10.000 av min systers pengar som jag lekte med. Har aldrig köpt något så dyrt på ebay.

Andra stereon (typ 90)
Efter att ha tänkt japanskt och med plånboken, leddes jag in i det som var lite mer engelskt och stramt men fungerade fortfarande bra för min plånbok. Man kan väl säga att det var nu som blev jag mer intresserad av Hifi. Jag köpte detta på en butik som låg på Norrlandsgatan, en riktigt krängar butik, som jag då tyckte verkade seriös. Han som sålde stereon till mig nu, driver nu pause ljud och bild på Sveavägen. Det sjuka är att han låtsas känna igen mig fortfarande när jag dyker in o kollar på något. Men skulle aldrig handla av en sådan butik nå mer. Jag blev grymt förolämpad där för något år sedan. Jag kom in strax före stängningsdags och ville lyssna på en dyr Primare anläggning. Det var en ganska ung säljare och jag ställde lite frågor kring produkten och vad den kosta. Eftersom dom skulle just stänga så ville jag inte vara så långvarig. Kände hur han sucka och så sa han, så du ska köpa den då? Nja... jag drog på det, visste inte om han skoja med mig. Trodde han på allvar att en kund glider in strax före stängningsdags och köper en dyr produkt som han inte känner till så mycket om. Men du kan ta avbetalning sa han i lite desperat ton. Kände mig otroligt förolämpad.
Dual förstärkare (min kompis Ludde kör min dual, gav den när hans paja. Den lät ju helt ok nu på gårdagens glöggfest)
Systemdek I skivspelare
Goodman högtalare (mamma har dessa, men letar små alternativ för henne)

förändringar på vägen

Tannoy högtalare (91)
En butik som låg nära Rådmansgatan, de hade tok utförsäljningen, rabatten gick upp för varje dag (det blev 50% för mig, vågade inte vänta längre). Jag köpte där ett par Tannoy sgm 10, fina monitorer som jag fortfarande kör på. Dessa högtalare visste jag var bra men men Linn förstärkeriet har de visat en helt annan sida än vad jag trodde de kunde spela, wow.... De är ganska små, gamla men låter fint och har en fin bas.

Harman Kardon CD-spelare (91)
Jag var emot CD-fomatet, jag var en motsträvs vinylare, men när jag insåg att det började bli problematiskt att hitta de titlar jag ville på vinyl fick jag krypa till korset. Nu lämna jag tyvärr det engelska o gick amerikanskt(?!).

Harman Kardon Förstärkare (92?)
Jag köpte en kraftfull integrerad förstärkare i champagnefärg. Det var nedsatt och säljaren sålde in idén till mig. Jag är nog ganska lättlurad ibland men det är ju den förstärkaren som ljuder fortfarande är i vardagsrummet( fram till 050225). Men jag undrar hur många gånger mina kompisar har hånat mig för den champagne färgade fronten. Kändes fånigt att säga jo men jag köpte den för att den var nedsatt. Det är en HK 990 vxi. Men när den drömmer är den en Linn med för och slutsteg (den har fått sin dröm i uppfyllelse nu).

Linn LP12(93)
bytte in Systemdek I mot en beggad LP12:a. Det var i en stereobutik som låg på sydvästra sidan av Götgatsbacken, fanns inte så länge. hittade kvittot och jag gjorde affären 93 och fick betala 7500 efter inbytet. Nog en bra deal anser jag idag, när High Fidelity ger mig 7000 i inbyte, den har ju rullat i elva år sedan dess och bara tappat 500 i värde. Butiken sålde egentligen bara nya grejer men de hade haft en kund som hade fått sina skivor stulna. Hade gav då upp vinylen och köpte då en ny cd-spelare. Det var min lycka att jag fick förmånen att köpa en LP12:a till ett sådant bra pris. Undrar om säljare riktigt visste vad han sålde. Jag hade besökt High Fidelity några gånger och min tanke var att Linn verkar ju vara ett bra och spännande märke men grejerna var på tok för dyra. Hade inte detta erbjudande kommit på Götgatsbacken hade nog det aldrig blivit Linn.
Kassettdäck (94)
Kanske mitt mest misslyckade köp, jag blev så lurad av köparen :). Produkten var kanon men vad skulle jag ha ett värsting kassettdäck till när jag inte längre lyssna på det formatet i princip. men det var ju halva priset, men va fan, har jag blivit lycklig för det? Så om det är ngn på forumet som är sugen på ett Nackamichi däck, skrik till då.

Md (01)
En musikkompis till mig hade helt fastnat i md formatet, han hade både en stationär md-spelare och en bärbar. Hans skivsamling är otrolig på CD-sidan, mycket musik som jag ville ha. Jag tycket även att det var ett smart format, bra ljud och god kvalité på kassetterna. Däremot tillät inte min studentekonomi så mycket cd-inköp eller inköp av Hifi. men hittade en billig md-spelare för 1500 i ringen. Genom det så kunde jag lyssna på massa musik i bra ljudformat. Nu kanske man kan säga att den vilar i hifiracket, även om jag har en samling md-skivor så kanske de inte spelas så ofta. MD: Technics SJ-MD100

Subwoofer: Hembygge, en 95 liters Isobarik konstruktion, med två stycken 10”s Seas P25Rex. (Med nya Linn förstärkeriet har jag ännu inte kännt ett behov denna subwoofer men ska testa att koppla in den senare idag).

CD-spelare (01)
Harman Kardon HD760
När min trotjänare Harman Kardon HD7600 hade gett upp blev det ett panik köp, jag köpte helt enkelt samma fast nyare. Den låter ok, men det finns mycket mycket bättre. Intressant att de kosta nästan exakt lika mycket, 4000 sek som första cd-spelaren.

Subwoofer (04)
Tyckte inte att mina monitorer riktigt var så roliga, kände att jag vill hade lite mer djup i ljudet. Kikade på många olika typer av subbar, det blev lätt så att de drog iväg till 10 tusen men kände att det var för mycket. Köpte då en genom Hifimagasinet av två gymnasiekillar som hade byggt detta som deras projektarbete. jag tycker den låter bra, speciellt för pengarna. Hade man flickvän hade den nog fått flyttas ner i källaren, se bild. När är den nedflyttan, trots bristen av flickvän.

Linn signal kabel black (04 dec)
Köpte min första Linn pryl på 11 år! Äntligen tillbaka.

Linn Kairn (05)

Linn 5105 (05)

Linn Karik III (05)

Linn Katan med stativ (05)

Linn Cirkus, Adikt, skeets till Katan (05)

C6100 med aktiva filter (05)

K400 (05)

Linn Lp12:a, Linto, Lingo 2, Ekos 2 och Troika (06)

Exotik (06)

Harmonihyllan (07)

Majik CD (07)

Klyde och Trampolin 2 (07)

Skeets till Harmonihyllan (08)

Akrylhyllplan till Quadraspirevägghylla (08)

Majik 109 (08)

Kinos (09)

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image


Last edited by ed on Wed Dec 08, 2010 18:02, edited 44 times in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 19, 2004 12:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Bilderna talar för sig själva :), alltid härligt med lite anti-bilder kontra alla snorskarpa bilder och välstädade hem!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 19, 2004 13:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Jo det speglar nog min personlighet, tyvärr? :lol:

Jag ska försöka tota ihop en history, men oj va svårt det är minnas vad för grejer man har haft i ordning, inte för att jag har haft så mycket direkt. Men ska leta efter kvitton.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 23, 2004 11:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
Hej!
Häftigt!
Hur mycket gav du för Tannoyerna?
Mvh


Top
   
 Post subject: Re: Ed´s System
PostPosted: Thu Feb 24, 2005 07:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
..


Last edited by ed on Fri Feb 25, 2005 21:46, edited 2 times in total.

Top
   
PostPosted: Thu Feb 24, 2005 07:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Hej,

har spännande för och slutsteg på ingång. Nu blir det spännande med kablar, det måste bli nya. Fungerar en bfa kontakt i min tannoy högtalare? Om inte, vad göra? Se bifogad bild, sist i listan av bilder.

ed


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 24, 2005 11:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
Ser inte ut så


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 24, 2005 11:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 18, 2004 01:38
Posts: 245
Location: Norrbotten
Hehe...förstår inte problemet?
Bfa kontakten har du ju bara i slutstegsänden av kabeln...
Du kan alltså välja vad du vill till högtalaren och på delen som ska in i stärkaren så skruvar/löder du bara på en bfa kontakt


Top
   
 Post subject: nytt och läckert!
PostPosted: Fri Feb 25, 2005 21:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Har nu kånkat hem ett försteg (kairn phono) och ett slutsteg (5105:a). Har hållt på pulat nu ett ganska långt tag, blir lite vimsig av hur jag ska koppla mellan försteget och slutsteget, trodde inte jag gjorde rätt, men det låter skön sång nu!!!!!!!!!! Men under arbetet råkade jag i ivern, stressen och den onda ryggen ha sönder den tunna kabeln som stoppar i gnd kontakten på förstärkaren, men undrar om det är kris då? Men skivorna låter i alla fall.

Efter att ha lyssnat på en cd skiva och en lp skiva, jag är lyrisk!!!!!! wow, jag visst att saker skulle hända, för vad kan man tro när man lämnar harman/kardon och träder in i linn.

Att mina Tannoy är bra högtalare har liksom vetat men det har saknat en bra förstärkare, nu låter de helt annorlunda. Har ju tidigare haft en rejäl subwoofer inkopplad men nu blir jag ju lite tveksam om det det behövs, samtidigt som jag är jätte osäker hur jag ska koppla den från försteget till subwoofern, men det är inget bråttom.

Imorgon i dagsljuset när kartonger o så är borta, ska jag ta bilder.

kram på er alla, tack för hjälpen!!!!

ed


Top
   
 Post subject: Re: nytt och läckert!
PostPosted: Tue Mar 01, 2005 17:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
ed wrote:
Har nu kånkat hem ett försteg (kairn phono) och ett slutsteg (5105:a). Har h
ed
Det ser ut att rokka på bra eddie! Men du det verkar vara nåt mongo med kairnen på ena
bilden. Har du kört in en slägga i munnen?

Kairn+5105 verkar vara en trevlig kombination.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 01, 2005 18:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
Dina Tannoy SGM är värda ett par bra, sandfyllda 50-60cm höga stativ. Det är den billigaste uppgraderingen du kan göra...
Det härliga med Tannoyerna (enligt min mening) är att man kan uppgradera, dom bara levererar...verkar inte finnas någon gräns för vad dom kan ge - ännu :wink:


Top
   
 Post subject: Re: nytt och läckert!
PostPosted: Tue Mar 01, 2005 18:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
fredrik wrote:
ed wrote:
Har nu kånkat hem ett försteg (kairn phono) och ett slutsteg (5105:a). Har h
ed
Det ser ut att rokka på bra eddie! Men du det verkar vara nåt mongo med kairnen på ena
bilden. Har du kört in en slägga i munnen?

Kairn+5105 verkar vara en trevlig kombination.
Jo de rockar på nu, musiken låter hur trevlig som helst. Idag har jag varit hemma och lyssnat på både vinyl och cd, en helt annat rymnd i grejerna.

Angående kairn bilden är det ljuset som spökar, ingen slägga här ännu:)

men i displayen kan du se min kohud reflekteras.

ed


Top
   
 Post subject: bokad
PostPosted: Sat Apr 30, 2005 17:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Bokade just en liten grej som ska förbättra systemet... samt att jag blir linnofierad.


Top
   
 Post subject: Re: bokad
PostPosted: Sat Apr 30, 2005 17:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
ed wrote:
Bokade just en liten grej som ska förbättra systemet... samt att jag blir linnofierad.
Förköp din nu inte ed så du har rå med matdchställ till frisbeen.
Blir det en Skenki!?


Top
   
 Post subject: ...
PostPosted: Sat Apr 30, 2005 22:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
fredrik, när du kan lägga glidarpassar eller studspassar kommer jag att sluta köpa linn:)

ed


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 293 posts ]  Go to page 1 2 3 4 520 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited