selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Apr 19, 2024 08:52

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 186 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 13 Next
Author Message
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Sat Mar 13, 2010 20:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Har det inte varit tyst länge nog nu?


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Sun Mar 14, 2010 12:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Jo, det har det...alldeles för tyst...använder mina "nödhögtalare" i storlek sockerbitskartong just nu. Lite tunt/platt är en underdrift men bättre än tv'ns eget ljud...nu till veckan borde det bli ändring och sen får vi väl se vart, när och hur snabbt det drar iväg!
:)

Och ne, blir absolut inga 109'or...

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Sun Mar 14, 2010 15:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
Skulle tro att det finns gemensamma nämnare med Volvo :wink:
...och då inte 60 och början på 70 talet...

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Tue Mar 16, 2010 18:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
DL eller GL eller jag menar mk1 eller mk2 :)

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Tue Aug 17, 2010 15:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Blir alldeles för sällan jag underhåller denna presentation men systemet som är mer o mer anpassat för användarvänlighet och osynlig integrering av film och musik består i dagsläget av en Majik DSi samt ett par vita Majik 140 med alufot. För filmen så används en Sony BD spelare samt en Netgear EVA9100 för filmstreaming från servern. Den sistnämnda maskinen är den absolut största överraskningen då den ger grym prestanda på framför allt bilden, den har dock sina brister pga inte fullt stöd på mjukvarusidan men det kan jag ta.

För närvarande används dock inte DSi'n som källa då en svart Klimax DS står för musiken...passerar en del roliga produkter här och denna lär inte bli kul att skicka tillbaka till dess ordinarie ort.
;)

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Sun Aug 22, 2010 23:28 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag blev lite nyfiken på den där Netgear EVA9100? Vilka briser upplever du? Och hur är hanteringen? Vore den bra för någon som inte är teknikvan? Har du testat ta ut ljud digitalt via sp-dif?


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Mon Aug 23, 2010 08:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Quote:
Jag blev lite nyfiken på den där Netgear EVA9100? Vilka briser upplever du? Och hur är hanteringen? Vore den bra för någon som inte är teknikvan? Har du testat ta ut ljud digitalt via sp-dif?
Tjipp

Netgear'en och jag har lite hatkärlek mellan oss. På pappret ska den klara allt men i praktiken har den sina brister. Den är grymt snabb i menyerna (Tvix och andra känns som Sirap) men nackdelen är att man alltid ska igenom alla menyer. Hur man än ställer in den finns inga genvägar i praktiken...

Håller på och läser in min DVD samling och i min iver så gjorde jag en del .mkv filer i början då Tvixen jag testade med innan lätt kunde hantera kapitel, texter etc inbäddade i filen. Enkelt och smidigt tyckte jag men med Netgear finns inga sådana stöd, inga texter kan väljas och det där med kapitel i en mkv...vad är det? Men men, jag kör nu in varenda DVD precis som den är (video ts katalog ni vet) och då fungerar allt precis som på vilken dvd spelare som helst så i praktiken blev det ett "icke problem"...

Netgear kan inte heller skicka ut en "native" signal. Den upplösning jag ställer in på spelaren är den som skickas ut oavsett vad filen har för format och detta är så idiotiskt så jag undrar om de som utvecklat maskinen testat på ngt annat än en svartvit 14 tummare från -82?

Till Netgears fördelar ska sägas att med rätt inställningar så får jag en bild som överträffar det jag haft hemma hittils!!! På DVD material alltså, känns som att streaming även här har sina fördelar för tex flytet i filmerna är fantastisk bra! I jämförelse mot Tvix 6500 som är en erkänt bra spelare så lirar Netgear i en helt annan liga när det gäller bildkvalitet och bristerna i mjukvaruhanteringen är lätt förlåtna...
:)

Ljudmässigt då? Tja, kör en koaxial överföring av den digitala signalen till DSi och det fungerar faktiskt. Betydligt tydligare och lättare att hänga med i dialogen än Unidisk SC'n som jag hade innan men svängmässigt så tror jag SC'n kanske skulle ta hem jämförelsen. Unidisk 2.1/1.1 är fortfarande ett snäpp upp i prestanda ljudmässigt men detta är ändå oerhört involverande...DSi'ns digitala ingångar är riktigt bra och lyfter nog nästan vilken digital källa som helst!

För att summera frågan så skulle jag säga att Netgear kräver en viss grundförståelse för att hantera den. Tvix spelarna är mer användarvänliga...

Fritt fram att komma och kika!

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Mon Sep 20, 2010 19:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Jobbigt att inte ha Klimax delarna hemma from nu...
:(

Har dock fått hem Tvix HD S1 media streamer för seriös test och denna lilla tingest har visat sig vara riktigt trevlig för film och även för foton. Kul med roliga prylar som tillför något till hela familjen. Den börjar faktiskt kännas rätt mogen som produkt och hyfsat redo för att tjänstgöra i ett normalt hem. Fortfarande måste man dock ha lite koll på hur man når delar av nätverk etc men när allt det är gjort så rullar det på!

Oavsett, är ett steg närmare en ren lättanvänd anläggning som ger bra prestanda mot både film och musik! Drömmer lite försiktigt vidare om en snygg låda med Klimax prestanda för både film och musik - vore ngt! Och vinylsuget som uppstod i somras pga besökande LP tolvor är definitivt ngt jag behöver ta tag i. Spännade med de nya träslagen som fanns på bild från andra trådar...men det är väl så att svart är mest tidlöst? Småfolket hemma har börjat bli mer städade så man kanske vågar ställa in en tolva igen? Hmmm...

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Mon Sep 20, 2010 22:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Tue May 23, 2006 09:38
Posts: 539
Location: Luleå
Tycker jag absolut du ska göra!

Själv har jag en 12:a och mina barn är 5 och 2 och peppar peppar ta i trä inget har då hänt ännu förutom att min dotter (5)
en gång tog en stol och lyfte ner armen på filtmattan den var avslagen men nålen rök men det var bara bra för den behövdes bytas...

En rolig anekdot vi spelade lite musik via 12:an i lördags och barnen dansade och tjoade sen satte min sambo på CD:n ett tag (var med mp3 låtar
ska tilläggas) och efter en stund ledsnade ungarna varvid min dotter sa att vi skulle sätta på dom "stora skivorna igen" och sen var det full fart igen 8)

_________________
Källa: LP12 (Kore-Radikal-Akito-Adikt),MajikDSM
Riaa: MajikDSM
Försteg: MajikDSM
Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Tue Sep 21, 2010 07:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Barn är roliga, blir så himla tydligt när det är bra! När jag första gången körde Klimax DS hemma så trodde jag de skulle dansa så de skadar sig (6 och 8år). Helt klart en bra indikation på prestanda som betyder ngt, kan man dansa, vill man dansa...? Att kunna få dansa och hoppa lite är även en anledning till varför jag ansåg att tolvan mest blev en dammsamlare och inte det upplevelseverktyg den egentligen är. Med även en storpudel som självklart oxå ska vara med när det händer ngt så vart riskerna för stora. Det är klart, vägghylla...(inte så snyggt med dagens placeringar) så hade det kunnat funka hjälpligt men men...

Nu är det i alla fall mer förståelse för vad som tål och vad man ska vara försiktigt med. Mao, känns som att det är dags!
:)

Gällande Klimax DS i svart så gick den designmässigt verkligen hem hos de små här hemma! Linn verkar ha lyckats göra en produkt som tilltalar alla och att de inte verkar göra fler Klimax serier i svart är därför en gåta?!

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Tue Sep 28, 2010 19:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
Stackars dig, ingen Klimax och ingen Qudraspire Q4-evo (för den står hos mig :lol: )
Ska bli spännade då min Tvix kommer, men du kanske behåller den som pant tills du får igen hyllan...

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Wed Sep 29, 2010 09:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Vad har du köpt för tvix MNn har själv en 6500 som jag funderar på att byta ut till den nya versionen N1 utan fläkt.

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Wed Sep 29, 2010 22:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
Det blir en HD Slim S1.
Jag vet inget om N1 men denna verkar klart bra :) , tror att det är deras senaste modell.
Du får gärna komma och kolla på den då den kommer...

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Thu Sep 30, 2010 08:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
:D nice de som suger med tvix6500 är fläktljudet som är på tok för högt har bytt 3 fläktar av olika slag men ingen har varit tysta nog. Jag tror det är den interna tvtunern som alstrar för mycket värme. Sen så är jag inte nöjd med analoga ljudet :( Saknar faktiskt min gamla 5103 med digitala ingångar. Har faktiskt funderat på en majik dsi men frågan är hur mycket sämre den är än manjik ds ? Vad säger du ankan ?

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: andkan (Linn etc)
PostPosted: Thu Sep 30, 2010 11:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Tvix 6500 är en rätt ok spelare, den känns dock lite trött och seg både på ljud och bild i jämförelse mot de nyare spelarna. Körde med 6500 ett tag (en inlånad) och den var inte riktigt rolig i jämförelse mot SC vare sig man jämförde bild eller ljud. Fick sen hem min Netgear mediaspelare och den kopplad digitalt till DSi gjorde att SC'n kändes väldigt överflödig...och nyaste tvixen har ytterligare lite bättre bildprestanda men ljudet har jag inte hunnit jämföra så ordentligt ännu mot Netgear. Det är dock helt ok via digitalutgången, klart bättre än Xtreamern tex.

Och här är väl även den stoooora fördelen med DSi'n. Det är riktigt bra digitala ingångar på den så länge man klarar sig med två kanaler! Hur den sen står sig prestandamässigt mot Majik DS som spelare idag kanske vi borde testa ordentligt? Som jag upplever det har dock vanliga Majik DS ett litet övertag men skillnaden är inte natt och dag, det är fortfarande Majik prestanda på båda om man säger så. Stora skillnaden är fortfarande upp till ADS...

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 186 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 13 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited