selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 10:01

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 186 posts ]  Go to page 1 2 3 4 513 Next
Author Message
 Post subject: andkan (Linn etc)
PostPosted: Fri Dec 17, 2004 21:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Hejsan...

Har inte skrivit in mig som medlem förrän nyligt trots att jag vill minnas att jag varit en av de dolda besökarna sedan denna plats började, ett tag sedan. :D

För att göra en lång historia kort: Bor i Luleå, 31 år och har haft ett gediget intresse för hifi i alla dess former sedan 15 års åldern. Då detta är ett Linn forum så får jag väl berätta lite om Linn historiken. Bilder kommer väl framöver...har annars min otroligt inaktuella websida (www.gaqsystem.se/rallynalle) som har lite gamla bilder.

Vintern -93/-94 köpte jag min första Linn, en Majik som var rätt ny på marknaden då. Den ersatte en Creek och väckte verkligen mitt intresse för mycket av det som Linn står för- känslan och engagemanget i musiken! Strax därefter inhandlade jag ett par beggade Helix, kompletterade dem med Ku-stone och nu spelade det bra trots eller kanske tack vare (på den tiden) Harman Kardons cd spelare.

-97 snubblade jag in i hemmabiotrsäket och förstärkeriet byttes. När jag sedan (-99?) dumpat helix'arn för ett par Cantorn Ergo RC-L så blev det generande tydligt att det behövdes mer kontroll. Nödåtgärden blev en LK85 och därefter spårade det ut. In kom Kolektor, Genki, Ninka plus aktiva kort och ytterligare en LK85. Kul det här! Det var många skivor som for genom spelaren.

Vet dock inte om jag var 100% nöjd...lånade hem Ikemi och visst händer det grejor. Provade oxå en 5125 med aktiva kort vilket gav mersmak, mycket, mycket bra slutsteg. Annat hände i livet just då så hifi'n låg i träda. Hur som helst, efter bla separation och lägenhetsbyte så blev det nästan hopplöst att få till ljudet. Blev därför ett par nya Kan med Katanstativ, dessa högtalare får ej underskattas...lätt att få dem att spela fint trots dess begränsningar.

Sedan dess så har Kan högtalarna modifierats (hejdå garanti!). Filtret är utbytt, rejält förbättrat och urplockat, lådan uppstagad/dämpad - ljudet då? Tja, de låter inte som ett par Kan någemer. Svårt att göra en före efter jämförelse men det funkar över förväntan, allt sitter där de ska när det gäller musiken! Hur som helst så har jag laborerat med biodelen mycket, filmer är kul! Blev dock nu senast behov av ett hyfsat försteg igen, Linn's biogrejer är bra men inte anpassade ekonomiskt för en som börjat plugga igen på universitetet. Fick tag i en nyare Majik som används biampat med LK85, funkar faktiskt riktigt bra...

Så nuläget är Genki, Majik+LK85, moddade KanIV + Katanstativ. Vad framtiden ger får vi se...

Ska fixa bilder!
/ Anders


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 18, 2004 00:54 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Trevligt när en av de "dolda" besökarna ger sig till känna! Känns nästan lite fel att säga välkommen hit när du är som hemma här redan då men gör det ändå för säkerhets skull. :D Låter intressant med moddningen av dina Kan, skulle vara kul att veta mer om varför och hur osv... får du gärna berätta om någon gång när du är på skrivhumör!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 18, 2004 11:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Härligt att den norrländska styrkan ökar iu antal! :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 31, 2005 20:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Har varit alldeles för dålig på att logga in och skriva men nu så, lite ändringar sker ju hela tiden så det är väl bara berätta...

Tänkte i alla fall inhandla Komponent golvarna ända tills det blev dags för lite seriösare lyssning. Det var givetvis ett par riktigt bra högtalare, inte frågan om det men det kändes inte som en vettig investering då jag blev medveten om att det är Akurate som är vägen att vandra - varken jag eller min sambo kommer inte att bli nöjd med något annat. Det fick helt enkelt bli en bra budgetlösning för att bryta tystnaden i hemmet och behålla pengar på sparkontot!

Så, jag sitter nu med ett par Keilidh i riktigt bra skick som jag köpte beggad här i Luleå. Tyvär stämmer inte färgen med möblemanget då högtaleriet är Rosenut (mahogny ifall ngn föredrar det) och allt annat i björk eller lönn!

Hur som helst, har aldrig ägt Keilidh och den imponerar faktiskt! Finns givetvis en hel del saker som nyare konstruktioner gör bättre om minnet inte sviker men musiken kommer fram. För de pengar Keilidh kostar begagnat idag måste de vara svårslagna eller? Ett LK85 steg har oxå ramlat in genom dörren...de har blivit en duo...är i valet o kvalet om det är värt att leta efter aktiva kort då detta skulle bli en budgetlösning tillsvidare men ifall någon har sådana över så...tja...varför inte. Ska försöka ta mig i kragen och få in bilder...

För er som är hårda "source first" anhängare så kan jag säga att en Unidisc SC är nästa steg i planeringen. Måste ju fixa källan ifall jag ska kunna ge mig på akurat...undrar bara hur jag ska finansiera allt? Är plugg ett halvår till så inget lär nog hända innan det är över. :)

Återkommer...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 31, 2005 21:24 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Det har sagts tidigare... Men att köra Keilidh biampat borde vara kriminellt! Keilidh växer något fantastiskt vid aktiv drift.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 31, 2005 21:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Så sant....aktivt är ju vägen att gå. Vet ju hur Ninkorna jag hade rasade samman då korten plockades ut innan de såldes. Jag får ha ett öga och öra öppet ifall stereokort dyker upp någonstans.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 31, 2005 23:03 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Lite surt kanske när du skriver att du sålt ett par Ninkakort, men glöm ändå inte att det är samma kort till Keilidh/Ninka. Spana även efter Ninkakort med andra ord.


Top
   
 Post subject: aktivkort
PostPosted: Sat Sep 03, 2005 18:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
hej,

på tyska ebay säljer de stereokort till dina högtalare.. just nu är de nästan gratis..

http://cgi.ebay.de/Linn-Keilidh-Active- ... dZViewItem


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 24, 2006 20:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Oj så sällan jag skriver här. Läser desto mer (alltid då o då!) så det är väl dags att berätta lite om anläggningen idag så som den ser ut. Lider dock lite av att inte ha en riktig digitalkamera så det är lite tunt med bra bilder just nu. Kameramobilen är bara ok på riktigt nära avstånd samt i ljusa miljöer och då det är lite dunkelt i v-rummet så...tja...

Hur som helst, har uppgraderat källorna för ett par månader sedan, vi har bytt lägenhet samt lite smått o gott i form tex väldigt bra strömkablar har kommit till användning. Sånt som har gjort en hel del för ljudet mao.

Sitter idag helt plötsligt med en splirrans LP12'a men med ngt så udda som Valhalla styrning. Då det finns barn och husdjur ville jag oxå mjukstarta med de känsliga delarna så det fick bli en Rega arm samt AT95 pickup. I samma veva så bytte jag till mig en lätt beggad Ikemi (nästan ny alltså!) istället för min gamla trotjänare vid namn Genki som hängt med länge.

Image

Det lustiga med det hela är att jag idag upplever Ikemiköpet som min sämsta affär på länge ty den används inte...suck...trots att tolvan är relativt enkel i sin bestyckning avseende tonarm/puppa så är den på en helt annan spelplan än Ikemin. Är dock inget fel på Ikemin bör jag nog nämna utan den låter väl så bra som en Ikemi kan och känsla och ös finns det gott om. Men, hittils föredrar jag att lyssna med tolvan 24 timmar per dygn sju dagar i veckan och ingen besökare som suttit i soffan har tyckt annorlunda. Får mao säga som många andra, varför har jag inte skaffat den tidigare...?

Ni som jämfört de olika spelarna vet ju vad som skiljer men för er som inte fått möjlighet så kan jag säga att det handlar om musik...det går inte att sitta still, det går inte att vara oberörd och man engageras vare sig man vill eller inte på ett väldigt positivt sätt. Vill man bryta ner det i andra termer som är mer hifimässiga så har tolvan en helt annan tajthet och kontroll, speciellt i botten där Ikemin känns bumlig trots att så nu inte är fallet...finns ärligt talat inget som Ikemin gör bättre!?!? Hmmm, allt flyter så mycke lättare med tolvan trots den simpla pickupen.

Nå, inte mycket att säga om det. Snurrar mycket vinyl här hemma nu...

Anläggningen i övrigt består av en sen Kolektor, LK85 samt Keilidh med fötter. Samtliga saker omsorgsfullt placerade i WOG möbel bestående av ljusa bokskivor samt silverdistanser. Egentligen inte optimalt då golvet är lite för mjukt men det lirar uppenbarligen rätt ok ändå. Funkar riktigt bra och stämmer väl överens med min filosofi att ju enklare desto bättre...det mesta rörande installationen ska vara så seriöst det nu går. Intunat på alla sätt och vis...
:wink:

Återkommer med mera bilder vad det lider.


Attachments:
lp12_close.jpg
lp12_close.jpg [ 248.38 KiB | Viewed 8811 times ]
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 25, 2006 00:25 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Hej, vad trevligt med en presentation! Mina erfarenheter från Ikemi-köp är liknande, dvs Ikemin är bra som sjutton, men i jämförelse med LP12 upplevs den ändå tråkig. Fast man börjar dock köpa lite mer cdskivor än tidigare, och dessa förblir inte helt olyssnade, så... : )


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 27, 2006 11:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Brukar bli skivinköp titt som tätt här men ännu så länge har Ikemin inte fått mig att köpa mer CD utan snarare är det tolvan som fått mig att inhandla massor av vinyl. Blir omvända världen ibland... :)

Ska ge Ikemin en chans, funderade faktiskt på att byta den mot ngt annat men körde fast i tankegångarna...det behövs faktiskt en vettig källa för silverskivorna och Unidiskarna är helt enkelt aningens för kostsamma ännu.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 10, 2006 08:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Kröp till korset och insåg att Ikemin används för lite. Dock ingen dålig spelare utan snarare tvärtom men den har fått åka tillbaka till Takt & Ton. När det är dags för musik så är det vinylen som regerar och i övrigt så är det film/tv som står för källan...får helt enkelt ställa in siktet på en Unidisk på sikt så alla silverskivor blir nöjda. Hur det nu ska gå till???
:)

Blev dock ett högtalarbyte ty både jag och sambon har varit innerligt less på de klossiga burkarna. Ut med Keilidh (hamnade hos en kompis!) och in med ett par Komponent 110 i grafit grå nyans. Sågade ju dessa högtalare förra hösten men har kapitulerat efter senare provlyssningar. De är både ohyggligt bra samt diskreta i sin visuella framtoning. Efter att de nu fått spela på i två dagar så börjar de till och med komma lite bastoner från dem. Har låtit lite tunt men väldigt naturligt redan från början. Riktigt följsamma och behagliga, med Keilidh hörde man när man spelade högt men med dessa märker man det inte förrän man börjar prata. Rätt intressant fenomen...

Väntar med intryck om dem tills de är lite mer inspelade men potential verkar de ha. Allt går så lätt...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 10, 2006 09:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
andkan wrote:
med Keilidh hörde man när man spelade högt men med dessa märker man det inte förrän man börjar prata. Rätt intressant fenomen...
Utmärkt, just detta är en indikation att det verkligen ÄR bra.
Lycka till, vill hjärna höra mer av dina intryck av Komponent.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 10, 2006 21:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jul 29, 2005 00:55
Posts: 254
Visst känner du till den utmärkta beg-vinylaffären:

MUSIC RECORD & BAKERY AB
Tel. 0920-88100
V. Brog. 30, 972 45 LULEÅ

Goda polkagrisbisvier också!

/Fuffe


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 13, 2006 15:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Jo, känner till affären men har inte tagit mig dit ännu. Tur är väl det! Allt har sin tid...
:)

Komponent'arna blir för övrigt bara bättre och bättre. De känns rätt befriade från alla "lådkaraktärsljud" jag är van vid från förut oavsett vad det varit för högtalare och nu börjar de kunna rocka lite. Känns åxo som att det inte går att förutse ungeför var de ska stå för att låta bra...ni vet, har man kört x antal för många ggr med tune dem för att installera högtalare börjar man få en känsla för var de blir hyfsat resultat i ett rum redan innan man börjat men med dessa...hmmm. Tja, jag vet inte...de uppför sig annorlundare på ngt sätt??? Återkommer om detta...

Lyftet dessa två högtalare gett för film här hemma är för den delen makalöst! Ett rätt uppställt komponentsystem (5.1) måste vara fantastiskt...vill ha!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 186 posts ]  Go to page 1 2 3 4 513 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited