selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 11:18

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Peders Ljudresa
PostPosted: Fri Oct 05, 2012 21:27 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Sep 25, 2012 10:12
Posts: 51
Location: Luleå
Gissar att det här är ett vettigt ställe att starta som både ny forum medlem och dessutom någon sorts linnist :)

Som sen 60talare började musikintresset med syrrans skivor i stil med Freestyle, Gyllene Tider och en del Abba i slutet av 1970 och början av 1980. Spelades frenetiskt på någon minimal kasettbandspelare och jag har hört senare att min mor var VÄLDIGT trött på en del av dem...
Fick en så kallad bergsprängare i början av 1980 och då var den mesta musik konsumtionen inspelningar från Trackslistan där jag som nog rätt många andra satt djupt koncentrerad för att kunna klippa undan pratet.

Hann med både en hårdrocks och en synthvåg under högstadiet och fick dessutom min första riktiga anläggning i form av en Philips med vinyl, kasett och radio. om jag minns rätt gick den på då svindlande 4500kr och stora delar av valet bestod i att den hade störst högtalare av kandidaterna :)
Handlade mina första egna skivor här också och några av de jag minns är tex Iron Maiden - Piece Of Mind, Magnum - On A Storytellers Night och Y&T - Mean Streak. Synthperioden handlade nog mest om Alphaville - Big In Japan, Depeche Mode - Some Great Reward och Yazoo.
Tog med min trogna Philips när jag började gymnasiet och bodde inackorderad i Skellefteå. Fyllde på med en del klassiker som Def Leppard - Hysteria men nog lånade man skivor rätt friskt av varandra också.

Via ett år med värnplikt (jo man var tvungen på den tiden) där mitt bestående musikminne är The Hooters som var en av de få sakerna som alla kunde leva med på logementet så hamnade jag i Stockholm där ett kompakt Sony system inhandlades när musiksuget blev stort och dåtidens mp3 spelare Sony walkman användes också flitigt.
Då Stockholm inte var något för mig så återvände jag till Skellefteå efter ett år för att gå skola. Umgicks mycket med en kille som heter Peter som hade en helt sjuk samling vinylskivor och som dessutom köpte mina när tåget gick för övergång till CD. Efter en sommar med massor av jobb så inhandlades ett Pioneer Impresso system som jag än i dag minns med kärlek, det lät riktigt bra i mina öron och plågade mina grannar en hel del under studietiden.
Det slumpade sig att flytten gick till Luleå -93 då min (nu) fru flyttade hit för att läsa till förskollärare. Musik intresset fick rätt mycket konkurrens av datorer även om musiken följde med dit också.
minns att jag halkade in på Takt o Ton då och kan väl säga lite diplomatiskt att jag blev närmast förskräckt över den hänförelse som säljaren visade mig :)

Kring 2003 så konstaterades att det nog var omöjligt att leva utan en så kallad hemmabio varpå en Harman Kardon DVD och Surround förstärkare inhandlades. Den användes väl en del till film under kommande år men upplevde aldrig någon riktig musikglädje med den anläggningen. I princip all musik förtärdes vid dator istället oftast på sat/sub system av varierande kvalitet.
Då det blev klart med flytt till hus sent 2011 inhandlades en Sonos streamer som fick ta över mina nu pensionerade bakkanaler och placerades i köket. Den har fått spela mycket då det är en del kökstjänst med ett par barn i familjen. Fastnade för Spotify möjligheten men ångrar att det inte blev en Sneaky då det skulle ha passat in bättre med facit i hand. Missade tex att Sonos inte stödde 24bit och hade egen variant på indexering istället för att bara använda upnp servern.

När då jag nu bestämt mig att det var dags med ett nytt huvudsystem så gick jag igenom rätt många teoretiska möjligheter då förberedelserna och efterforskningarna är nästan lika kul som att handla, fastnade jag för en Akurate Renew DS då jag redan visste att Linns källor stod högst på önskelistan. Per på TOT demade även Majik 140 för mig och det gav att jag handlade ett par begagnade när chansen dök upp. När jag nu redan hade Linn både som källa och högtalare så kändes det lite konstigt att inte förstärka så också. Ett Akurate 4200 med dynamik hittades på ett forum och köptes helt på god tro.
Mina första intryck var dock mest tveksamma, upplevde systemet som rätt platt och tryckfattigt. Nu är jag nog dessutom lite loudness förstörd men ändå.
Efter en vända på TOT med högtalar service och inköp av skeets och silver IC så hände dock något och även basen började komma fram. Kan fortfarande uppleva att jag skulle vilja ha mer bas vid lite lägre volym då det nu är lätt hänt att jag drar på så jag får öronsus efteråt. Nästa sparmål känns nog som Isobarik i nuläget men skulle vara roligt att höra aktiva 140 också.
Tyckt mig se att det är gott om Luleå användare här så man kanske kan bli inbjuden på demo någongång :wink:
Tack för visat intresse
Peder

_________________
Main:Naim NAC 172XS / Akurate 4200 / Majik 140/REL T9
Kök: Naim Unitiqute 2 och PSB monitorer.
Sovrum:Zonos zp 120 / Wharfedale
Badrum: Raumfeldt streamer Maestro 50 slutsteg och inbyggda JBL


Top
   
 Post subject: Re: Peders Ljudresa
PostPosted: Fri Oct 05, 2012 22:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Hej
Kul att läsa om din resa och hjärtligt välkommen till Selleri!

Att du saknar lite bas kan mycket väl handla om anpassning mellan slutsteg och högtalare, det är inte givet att en bra stärkare ger ett bra ljud med en bra högtalare. Sök lite bland trådarna här så kommer du hitta mycket intressanta diskussioner om detta.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Peders Ljudresa
PostPosted: Sat Oct 06, 2012 16:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
En undran; har du något mellan DS och slutsteg? Det är nog bara xDSM-erna som funkar riktigt bra att driva slutsteg med direkt (d.v.s. utan försteg). En Lejonklou Kikkin gör underverk (rel. den ringa kostnad en sådan betingar - ja, om du nu inte behöver försteg med flera ingångar).


Top
   
 Post subject: Re: Peders Ljudresa
PostPosted: Sat Oct 06, 2012 17:31 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Sep 25, 2012 10:12
Posts: 51
Location: Luleå
Jo HCL det stämmer, jag kör streamern som volymkontroll, upplever du att det gör stor skillnad med separat försteg även om det är enbart för att inte köra på den interna volymkontrollen? Vill helst inte tappa volymstyrning från Chorus ds mjukvaran då det är väldigt bekvämt dessutom. Skulle inte tacka nej till några digitala ingångar men det är inget jag satt så högt på önskelistan.

Jo Bill50x märker att anpassning påverkar mer än vad jag nog trodde, risken är väl att jag börjar sitta och jämföra elkontakter istället för att lyssna på musiken :)

_________________
Main:Naim NAC 172XS / Akurate 4200 / Majik 140/REL T9
Kök: Naim Unitiqute 2 och PSB monitorer.
Sovrum:Zonos zp 120 / Wharfedale
Badrum: Raumfeldt streamer Maestro 50 slutsteg och inbyggda JBL


Top
   
 Post subject: Re: Peders Ljudresa
PostPosted: Mon Oct 08, 2012 10:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Körde ett par veckor förra året utan försteg mellan Akurate DS och 6100 när min Unidisk SC/D, som då agerade försteg, var på service. Precis som du upplever så låter det bra på högre volym, ju högre desto bättre, men platt på lägre volymer. Det är så det blir med DS inbyggda digitala volymkontroll. Ett försteg råder bot på detta och är det tillräckligt bra (SC'n är det) så är det ett lyft även på hög voym.

Är väl så att alla Linns försteg (efter Exotik kom i alla fall) kan volymstyras av DS via RS232 ? Då kan du fortsatt styra volymen från Chorus. Problemet var att jag upplevde en försämring när jag kopplade in mellan DS och SC så jag tog bort det. Fast det här får man ju prova själv. Medger att jag vande mig vid bekvämligheten att styra volym via DS när jag körde utan försteg och jag saknar det. RS232-kontrollerat försteg är dock i alla händelser bättre än utan försteg.


Top
   
 Post subject: Re: Peders Ljudresa
PostPosted: Mon Oct 08, 2012 11:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Det verkar som att volymreglering i den digitala domänen låter sämre än i den digitala. Själv har jag skäligen enkla saker (Squeezebox Classic och Kairn Pro) men upplever absolut en skillnad om jag reglerar ljudet i SB´n jämfört med Kairn.

När man jämför digitalströmmen från en apparat till en annan (tex från en CD och efter ett försteg) så kan man notera om bitströmmen är sk bitperfekt. Gör man samma sak mellan en DS (dvs i praktiken en rippad CD eller en hemtankad fil) och hur det ser ut efter försteget så måste man ha 100 % utstyrning från DS´en för att resultatet ska bli bitperfekt.

Jag gissar att detta är varför Linns DSM´er har både analog och digital volymkontroll.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Peders Ljudresa
PostPosted: Mon Oct 08, 2012 15:50 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Sep 25, 2012 10:12
Posts: 51
Location: Luleå
Verkar onekligen som ett försteg skulle vara intressant även om kanske lite opraktiskt i styrning. Har nog egentligen inget akut behov av fler ingångar men vilka Linn försteg har digitala ingångar och kan avkoda DTS från mkv uppspelade datorfiler annars?
Ett Kikkin verkar kanske annars rimligast prismässigt och för mitt egentliga behov gissar jag. Synd bara att det behövs fler dyra interconnect kablar dessutom :)
/Peder

_________________
Main:Naim NAC 172XS / Akurate 4200 / Majik 140/REL T9
Kök: Naim Unitiqute 2 och PSB monitorer.
Sovrum:Zonos zp 120 / Wharfedale
Badrum: Raumfeldt streamer Maestro 50 slutsteg och inbyggda JBL


Top
   
 Post subject: Re: Peders Ljudresa
PostPosted: Tue Oct 09, 2012 10:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
peder69 wrote:
Verkar onekligen som ett försteg skulle vara intressant även om kanske lite opraktiskt i styrning. Har nog egentligen inget akut behov av fler ingångar men vilka Linn försteg har digitala ingångar och kan avkoda DTS från mkv uppspelade datorfiler annars?
Dom jag kommer på är Unidisk SC (då får du en diskspelare på köpet), Exotik+DA, Akurate Kontrol (första generation, ej nuvarande), Kinos och Kisto (detta i min personliga rangordning). Har dom dynamik är det ett klart plus utom i fallen Kinos och Kisto som har andra nätdelar och ej kan dynamikuppdateras. Är väl så att någon version av Classic Movie (DI?) har digitala ingångar också men den är väl inte så intressant kanske. SC känns nog som miniminivån i ditt fall.

Edit: samtliga dessa kan kopplas med RS232 från din DS och då kan du ju styra volymen på samma sätt som du gör nu. Jag och andra har ju som sagt rapporterat en upplevt försämring med RS232 inkopplat men vi skall inte överdriva den skillnaden. Vissa jagar ju alla uns av prestanda medan andra offrar lite för bekvämligheten.
peder69 wrote:
Ett Kikkin verkar kanske annars rimligast prismässigt och för mitt egentliga behov gissar jag. Synd bara att det behövs fler dyra interconnect kablar dessutom :)
/Peder
Bra kablar har du ju kvar efter ett antal apparatbyten, slår man ut det på den tid du kommer att behålla dom så är det ju inte så dyrt. Tycker jag motiverar investering i Silver. Finns ju beg att hitta, försäkra dig om att dom är fabrikslödda bara.

Film-filer från dator ? Det bästa är ju att streama till DS med songcast. Finns till både PC och Mac. Då räcker ju Kikkin.


Top
   
 Post subject: Re: Peders Ljudresa
PostPosted: Tue Oct 09, 2012 11:17 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Sep 25, 2012 10:12
Posts: 51
Location: Luleå
Jo på lite sikt tror nog jag också att kablarna är värt investeringen, svider dock lite när den ska göras då det känns som man får mer när man köper elektronik ;)

Songcast är nog det som gör att nödvändigheten av fler ingångar minskar rätt mycket åtminstone, är väl möjligen om man vill ha in icke dator källor som HD boxar och TV spel samt fördelen med volymstyrning som kan få mig att snegla mot Linns egna men en väldigt stor prisskillnad som jag inte kan motivera jämfört mot tex ett beg Kikkin.
/Peder

_________________
Main:Naim NAC 172XS / Akurate 4200 / Majik 140/REL T9
Kök: Naim Unitiqute 2 och PSB monitorer.
Sovrum:Zonos zp 120 / Wharfedale
Badrum: Raumfeldt streamer Maestro 50 slutsteg och inbyggda JBL


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited