selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 22:27

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 85 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject: Bill50x
PostPosted: Sun Apr 01, 2012 22:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Yes, jag är tillbaka. Men är det en så stor sak - egentligen?

Vad många här inte förstått är att de nick man loggar in under är ens alter ego. Dvs jag är INTE Bill50x, inte heller LK-lover. Med sina nick kan man också välja vem man är, ha olika profil så att säga.

Vad jag kände efter ett tag var att Bill50x var förbrukad. Det var inte vad jag sa (skrev) som var det som bedömdes, utan just det faktum att det var Bill50x. Allt jag skrev bedömdes efter vem jag var, inte efter vad jag skrev.

Typ när Erik gissade att mitt nya alter ego var LK-lover och tyckte att det var en "typisk Bill-kommentar" när jag i ett svar helt enkelt hänvisade till Selleris policy!

Det är flera som gissat att Bill50x och LK-lover har haft samma ursprungsperson, men hur många har funderat över skillnaden mellan de olika "nick´en"? Vi, eller snarare de, har haft helt olika profiler.

Bill50x har gärna tagit strid, hävdat sina ibland (och framför allt här) oortodoxa synpunkter. Helt enkelt stuckit pinnen i myrstacken och rört om.
LK-lover har hållt en lägre profil, inte diskuterat basala förhållningssätt och framför allt inte tagit strid.

Så, nu är Bill50x tillbaka. I allt väsentligt rätt oväsentligt, eller hur? Men jag har en förhoppning. Att det jag säger/skriver bedöms efter vad jag skriver - INTE vad "man" tror/tycker/tänker om Bill50x. Tyck vad ni vill om det jag skriver, positivt som negativt, men döm mig inte bara efter mitt alter ego.

Och som ett råd i all välmening - låt det vara högt i tak. Låt allt diskuteras, tom TuneDem. Ju mer frisinnade vi är, ju längre når vi i det som är viktigast, musikalisk återgivning! OK?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Sun Apr 01, 2012 22:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Lycka till denna sväng.


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Sun Apr 01, 2012 22:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
ed wrote:
Lycka till denna sväng.
Tack :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Sun Apr 01, 2012 22:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Av någon anledning fick du för dig att sluta skriva på selleri den 30 augusti 2011. Samma dag som jag hade, några timmar tidigare, låtit meddela att jag skulle ta en selleri-paus. Idag gör jag mitt första inlägg på selleri sedan dess - så även du; tre timmar efter mig.
Komiskt. Så passande på den 1 april. Det måste vara planerat från din sida.

Jag upprepar orden; Lycka till denna sväng.


Edit: Ett 'n' hade fallit bort i 'passande'.


Last edited by Roland on Sun Apr 01, 2012 23:02, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Sun Apr 01, 2012 22:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
Komiskt. Så passa(n)de på den 1 april. Det måste vara planerat från din sida.

Jag upprepar orden; Lycka till denna sväng.
Passande, ja.
Planerat, nej.

Och tack för tillönskningen.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Mon Apr 02, 2012 20:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Bill50x wrote:
...................... Låt allt diskuteras, tom TuneDem. Ju mer frisinnade vi är, ju längre når vi i det som är viktigast, musikalisk återgivning! OK?

/ B

Suck! Hoppas det är ett aprilskämt.


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Mon Apr 02, 2012 22:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Hej Bill. Vet att du surfat som en ubåt en tid. Bättre du är är tillbaka som Bill 50x.
Vet att du tycker att Linn blivit dyrt men...
Jag har också haft LK-lådor, så fräcka men the new stuff låter bättre, dvs. bättre musik.
Tunedem behöver du träna på :D ta inte illa upp men det är där det hamnar i alla trådar. Allt löser sig med den metoden, tro det eller inte.
8)
Läser rätt mycket på faktiskt, ett lärorikt forum, men kärleken till musiken och förmåga att att koppla av utanför "boxen" är inte deras starka sida.och Avstår gärna från sinussvepen också.
Har sett du varit ganska aktiv där en tid.
Kul att se dig igen...

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Mon Apr 02, 2012 23:09 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Personangrepp borttaget. Ta sådant i PM.


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Tue Apr 03, 2012 00:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Lugnt och fint nu. Tycker jättemycket om er båda. Fakta ska bestridas om de ska vara evidensbaserade säger min fru,alltså behöver även Bourdeaxklubben lite ifrågasättande för att nå vidare och Franskt lantvin är inte så dumt om solen smekt druvorna rätt vissa år..

Erik: du är min hjälte med din röda nålförsedda Troika i Ekosen,way back på 1990-talet där det började för mig,utan dig hade jag lyssnat på Karman ännu,tror vi skulle träffas allsammans på icke tunedemiserad mark typ Bassmans källare med INO tänk och Linngrejor,röka fredspipa(eller whiskey för ickerökarna) och bara låta musiken ta över..

Nu ska jag inte surra mer utan slita lite till på Eriks Troika!

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Tue Apr 03, 2012 09:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
Bill50x wrote:
...................... Låt allt diskuteras, tom TuneDem. Ju mer frisinnade vi är, ju längre når vi i det som är viktigast, musikalisk återgivning! OK?
Suck! Hoppas det är ett aprilskämt.
Kanske det.

Men. Man får inte tappa fokus. Vad är det vi vill med vårt musik- och apparatintresse? Att musiken kommer främst utgår jag från är självklart, då med musikalisk återgivning hemma som huvudsak.

Men resan dit kan vara nog så intressant. När man kommer hem med sin nya apparat, allt låter (ännu) bättre och med lite tweakande når man ännu högre höjder.

Och då når vi huvudpunkten. Är det TuneDem som är målet eller är det den musikaliska återgivningen? Är TuneDem "bara" ett verktyg eller det slutliga målet? Jag vet att jag här blandar äpplen och päron - eftersom TuneDem är ett verktyg för att nå den musikaliska återgivningen. Jag känner dock att jag inte är den enda som blandar frukterna utan att målet (den musikaliska återgivningen) på något sätt försvinner i TuneDem-diskussionerna. Ibland känns det som att försvaret av TuneDem har högre prio än att få en bra återgivning. Och, det diskuteras ju till och med på fullt allvar om det finns olika TuneDem-skolor och där vissa här får på tafsen för att de tycker "fel"! Och då menar jag inte undertecknad utan andra här på forumet.

Personligen tycker jag att beteckningen "bättre" (återgivning) ska vara förbehållet ur TuneDem-perspektiv - här på Selleri! Men, om man menar ur någon annan synvinkel så ska detta tydligt anges. Och så tycker jag dels för att det är den officiella hållningen på detta forum, dels för att ett ljud-forum redan finns :-)

Med din kommentar, Erik, om aprilskämt så besannades mina farhågor snabbt om att Bill50x är komprometterad och oavsett vad jag skriver så läggs en massa värderingar in i texten - som inte finns där. Istället för att ta till dig texten som sådan, och bemöta den om du tycker den är fel, så fäller du nedvärderande kommentarer istället. Du till och med klagade när jag (LK-lover...) hänvisade till forumets officiella policy!

Per; Varför tar du inte bort alla personangrepp när du ändå håller på?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Tue Apr 03, 2012 13:22 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Per; Varför tar du inte bort alla personangrepp när du ändå håller på?
Det hade att göra med grovt språk, och att inlägget var ett direkt angrepp på någons person, och inte någons uttrycka åsikt eller uppfattning. Samt att inlägget blivit anmält. Jag uppmanar alla att anmäla inlägg om man tar illa upp gällande innehållet.


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Tue Apr 03, 2012 16:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Bill50x, du står fortfarande och småtrampar på samma ruta vad gäller skrivelser om Tune Dem.

Tune Dem är en utvärderingsmetod för att avgöra om A är bättre eller sämre än B. Ett verktyg, precis som du skriver.
Sedan håller jag inte med om att det verkar finnas olika Tune Dem-skolor. Däremot väger vissa personer in andra aspekter i sitt tyckande om vad som är bäst utifrån sitt egna önskemål i hur de vill att musiken ska presenteras av stereon. Det i sig har inget med Tune Dem att göra. Ett konkret exempel: Med hjälp av Tune Dem lyckas någon konstatera att högtalaren Linn Komponent 110 är mycket bättre än Linn Ninka. Denna någon väljer trots upptäckten och vetskapen att köpa och äga Ninka, en sämre högtalare, för att den är kapabel att spela mer hörbar bas. Det är inget fel i sig att göra det högtalarvalet. Vissa vill ha mycket bas och köper en sådan högtalare. Någon annan vill ha en diskret högtalare och väljer t.ex. Unik.

Mitt ovanstående exempel med Komponent 110 och Ninka är taget från mitt minne när jag besökte Ljudkompaniet i Uppsala för flera år sedan.

Min rekommendation till personen bakom signaturen Bill50x är att endast diskutera Tune Dem, och utvärderingsmetoder i denna tråd. Inte i någon fler tråd för det var så du lämnade selleri förra sommaren och det vill vi inte tillbaka till.


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Tue Apr 03, 2012 17:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Hej På dig igen,

Skoj att du hittade tillbaka hit igen oavsett Nicket och allt annat. Själv är jag kvar och har fortfarande samma LK anläggning som tidigare och den spelar fortfarande samma goa musik.Är dock medveten att det finns bättre grejor men tids nog får väl jag också införskaffa mig en DS men har dessvärre inte råd för tillfället. Med dom priser som är nu lär det dröja ett tag innan min uppgradering sker.

Kan väl nämna att jag inte ens har hört en DS spela och det hade varit skoj. Det finns inga Linn butiker eller så i den här staden.Det närmsta är väl Köpenhamn där det ev kan finnas dylika apparater.

_________________
Peter 18


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Tue Apr 03, 2012 17:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
Bill50x, du står fortfarande och småtrampar på samma ruta vad gäller skrivelser om Tune Dem.

Tune Dem är en utvärderingsmetod för att avgöra om A är bättre eller sämre än B. Ett verktyg, precis som du skriver.
Sedan håller jag inte med om att det verkar finnas olika Tune Dem-skolor. Däremot väger vissa personer in andra aspekter i sitt tyckande om vad som är bäst utifrån sitt egna önskemål i hur de vill att musiken ska presenteras av stereon. Det i sig har inget med Tune Dem att göra. Ett konkret exempel: Med hjälp av Tune Dem lyckas någon konstatera att högtalaren Linn Komponent 110 är mycket bättre än Linn Ninka. Denna någon väljer trots upptäckten och vetskapen att köpa och äga Ninka, en sämre högtalare, för att den är kapabel att spela mer hörbar bas. Det är inget fel i sig att göra det högtalarvalet. Vissa vill ha mycket bas och köper en sådan högtalare. Någon annan vill ha en diskret högtalare och väljer t.ex. Unik.

Mitt ovanstående exempel med Komponent 110 och Ninka är taget från mitt minne när jag besökte Ljudkompaniet i Uppsala för flera år sedan.

Min rekommendation till personen bakom signaturen Bill50x är att endast diskutera Tune Dem, och utvärderingsmetoder i denna tråd. Inte i någon fler tråd för det var så du lämnade selleri förra sommaren och det vill vi inte tillbaka till.
Du har rätt i att det jag kallar för olika skolor kanske lika gärna kan bero på att man helt enkelt önskar något annat (också) än just det som TuneDem fokuserar på. Ditt exempel med Komponent 110 och Ninka är mycket illustrativt. Och just därför, med detta i åtanke, menar jag att just uttrycket "bättre" ska betyda ur TuneDem-synvinkel - om inte annat anges. För jag kan ju faktiskt ha hittat något som för mitt behov/önskan är bättre trots lägre prestanda med TuneDem. Precis som du klargjorde.

Du får naturligtvis ge mig personliga råd. Men jag tänker inte avhålla mig från specifika TuneDem-diskussioner om sådana dyker upp och jag hoppas att ha något att tillföra. Inte apparatspecifika diskussioner eftersom jag inte lyssnar på en massa apparater ur just den synvinkeln (inte så organiserat i alla fall). Däremot om det skrivs om TuneDem som metod/verktyg så måste ju kommentarer (och kanske framför allt frågor) vara tillåtna även från mig, eller hur?

För just den här tråden handlar om mig och vi ska inte göra alltför långa utvikningar :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Tue Apr 03, 2012 17:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Bill50x wrote:
Erik wrote:
Bill50x wrote:
...................... Låt allt diskuteras, tom TuneDem. Ju mer frisinnade vi är, ju längre når vi i det som är viktigast, musikalisk återgivning! OK?
Suck! Hoppas det är ett aprilskämt.
Kanske det.

Men. Man får inte tappa fokus. Vad är det vi vill med vårt musik- och apparatintresse? Att musiken kommer främst utgår jag från är självklart, då med musikalisk återgivning hemma som huvudsak.

Men resan dit kan vara nog så intressant. När man kommer hem med sin nya apparat, allt låter (ännu) bättre och med lite tweakande når man ännu högre höjder.

Och då når vi huvudpunkten. Är det TuneDem som är målet eller är det den musikaliska återgivningen? Är TuneDem "bara" ett verktyg eller det slutliga målet? Jag vet att jag här blandar äpplen och päron - eftersom TuneDem är ett verktyg för att nå den musikaliska återgivningen. Jag känner dock att jag inte är den enda som blandar frukterna utan att målet (den musikaliska återgivningen) på något sätt försvinner i TuneDem-diskussionerna. Ibland känns det som att försvaret av TuneDem har högre prio än att få en bra återgivning. Och, det diskuteras ju till och med på fullt allvar om det finns olika TuneDem-skolor och där vissa här får på tafsen för att de tycker "fel"! Och då menar jag inte undertecknad utan andra här på forumet.

Personligen tycker jag att beteckningen "bättre" (återgivning) ska vara förbehållet ur TuneDem-perspektiv - här på Selleri! Men, om man menar ur någon annan synvinkel så ska detta tydligt anges. Och så tycker jag dels för att det är den officiella hållningen på detta forum, dels för att ett ljud-forum redan finns :-)

Med din kommentar, Erik, om aprilskämt så besannades mina farhågor snabbt om att Bill50x är komprometterad och oavsett vad jag skriver så läggs en massa värderingar in i texten - som inte finns där. Istället för att ta till dig texten som sådan, och bemöta den om du tycker den är fel, så fäller du nedvärderande kommentarer istället. Du till och med klagade när jag (LK-lover...) hänvisade till forumets officiella policy!

Per; Varför tar du inte bort alla personangrepp när du ändå håller på?

/ B

Det är inte Bill50x som är komprometterat utan det hamsterhjulsmässiga ifrågasättandet av Tune Dem, vilket jag fortfarande är övertygad om att du i sig inte förstår.

Detta gör för mig att alla dina resonemang som innehåller ordet Tune Dem är utan värde och detta gör absolut inget så länge ingen villfars av denna rappakalja.

Erik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 85 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited