selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 20:47

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 85 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6
Author Message
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Thu Mar 26, 2015 23:37 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Mar 26, 2008 23:46
Posts: 49
Bill50X... har du varit borta?
I så fall välkommen tebaks. jaaaaa, nu började jag andra meningen med en bisats.

// Tutan

_________________
Tape It Or Leave It


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Fri Mar 27, 2015 08:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Jag har varit i Sälen några dagar, har du saknat mig så? ;-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Thu Jul 23, 2015 23:53 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Oct 30, 2014 23:00
Posts: 73
Förlåt sportis, men death magnetic är väl kanske den skiva som låter sämst av alla metallica plattor. Clipping är ett faktum, rent pinsamt framförande av vissa låtar dessutom. Var du sarkastisk?

_________________
LP12//EXOTIK/5105/K600/M140/NEXUS


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Fri Jul 24, 2015 09:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
DrJones wrote:
Förlåt sportis, men death magnetic är väl kanske den skiva som låter sämst av alla metallica plattor. Clipping är ett faktum, rent pinsamt framförande av vissa låtar dessutom. Var du sarkastisk?
Hej!
Jag försöker alltid diskutera seriöst.

Skivan är tokbra enl mig. Både musikaliskt, artistiskt framförande och den är inspelad med omsorg. Disten är medvetet pålagd och musiken är starkt komprimerad - det hör man tydligt. På en bra anläggning hör man att det är gjort medvetet o med en tanke bakom = man störs inte av det. Nästan tvärtom!

U2 får ofta skit för sina inspelningar, helt ogrundat imho.


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Fri Jul 24, 2015 14:42 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Oct 30, 2014 23:00
Posts: 73
sportbilsentusiasten wrote:
DrJones wrote:
Förlåt sportis, men death magnetic är väl kanske den skiva som låter sämst av alla metallica plattor. Clipping är ett faktum, rent pinsamt framförande av vissa låtar dessutom. Var du sarkastisk?
Hej!
Jag försöker alltid diskutera seriöst.

Skivan är tokbra enl mig. Både musikaliskt, artistiskt framförande och den är inspelad med omsorg. Disten är medvetet pålagd och musiken är starkt komprimerad - det hör man tydligt. På en bra anläggning hör man att det är gjort medvetet o med en tanke bakom = man störs inte av det. Nästan tvärtom!

U2 får ofta skit för sina inspelningar, helt ogrundat imho.
Jag blev rent ledsen när denna släpptes.. Jag kanske borde lyssna på den hos någon med en schysst linn setup helt enkelt.

_________________
LP12//EXOTIK/5105/K600/M140/NEXUS


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Sat Jul 25, 2015 16:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
DrJones wrote:
Jag blev rent ledsen när denna släpptes.. Jag kanske borde lyssna på den hos någon med en schysst linn setup helt enkelt.
Gör gärna det.

Satte på skivan (well.. via Kinsky) och bandet spelar astight och musikaliskt. Bra ös o driv med tydlig tanke bakom. Mycket bra låtar rakt igenom.
Dunkade även på U2 "Songs for Innocence" och samma sak. Nedskriven överallt (ljud, mastring, låtar) men rysande bra.
"Raised by Wolves" tex är en pärla!!
(och versionen är en 256k mp3 från apple som man fick gratis)

Det var länge sedan jag slutade att kalla skivor för dåligt inspelade, för efter varje tweak&uppgradering blir "hopplösa" skivor plötsligt musikaliskt njutbara och välljudande.


Kan förövrigt tipsa om E Dalgren "Snö". Lysande bra platta.


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Sat Jul 25, 2015 18:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
sportbilsentusiasten wrote:
DrJones wrote:
Jag blev rent ledsen när denna släpptes.. Jag kanske borde lyssna på den hos någon med en schysst linn setup helt enkelt.
Gör gärna det.

Satte på skivan (well.. via Kinsky) och bandet spelar astight och musikaliskt. Bra ös o driv med tydlig tanke bakom. Mycket bra låtar rakt igenom.
Dunkade även på U2 "Songs for Innocence" och samma sak. Nedskriven överallt (ljud, mastring, låtar) men rysande bra.
"Raised by Wolves" tex är en pärla!!
(och versionen är en 256k mp3 från apple som man fick gratis)

Det var länge sedan jag slutade att kalla skivor för dåligt inspelade, för efter varje tweak&uppgradering blir "hopplösa" skivor plötsligt musikaliskt njutbara och välljudande.


Kan förövrigt tipsa om E Dalgren "Snö". Lysande bra platta.
Just detta du beskriver är det som gjort Linn speciellt, oavsett inspelning när grejerna lirar så funkar det mesta, när man börjar leta bra inspelningar så är det ofta för att systemet inte presterar på de viktiga parametrarna

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Sun Jul 26, 2015 21:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Medhåll Pekka.
Lyssnar om Metallicaplattan idag o "Broken Beat & Scarred" är ett under av driv och ös. Och efter det kommer "that day that never comes" som börjar lite smygande och lugnt för att sedan bli ursinnigt i perioder. Låten efter är lika bra. Hög klass från Metallica rakt igenom detta album!


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Fri Aug 28, 2015 00:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 451
Location: Övik
sportbilsentusiasten wrote:
Medhåll Pekka.
Lyssnar om Metallicaplattan idag o "Broken Beat & Scarred" är ett under av driv och ös. Och efter det kommer "that day that never comes" som börjar lite smygande och lugnt för att sedan bli ursinnigt i perioder. Låten efter är lika bra. Hög klass från Metallica rakt igenom detta album!
Lyssnat mycket på denna platta oxo, ett jäkla driv o ös som du säjer. Inflames senaste 3 skivor är också väldigt njutbara på liknande sätt.

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Fri Aug 28, 2015 11:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Medhåll Pekka.
Lyssnar om Metallicaplattan idag o "Broken Beat & Scarred" är ett under av driv och ös. Och efter det kommer "that day that never comes" som börjar lite smygande och lugnt för att sedan bli ursinnigt i perioder. Låten efter är lika bra. Hög klass från Metallica rakt igenom detta album!
Har du/ni lyssnat på Death Magnetic - (Guitar Hero rip by D34DL1N3R)?? Gör det. Det är mer än dubbelt så hög dynamik på denna än CD'n.

Jag har lagt upp "Broken Beat & Scarred" i tre versioner i min dropbox - bara att ladda ner och testa. Tänk på att volymen/nivån skiljer rätt mycket, Guitar Hero rip'en har en medelnivå som ligger bra långt under CD'n, det gör vinyl-rip'en också. Så när ni jämför, skruva upp volymen på Guitar Hero/vinyl alternativt dra ner på CD'n. OBS, jag har ingen pejl på vad för utrustning som använts vid vinyl-rip'en.

Nå, hur låter det, tycker ni?

Dropbox-länk
https://www.dropbox.com/sh/q68854p9dz9s ... OEJDa?dl=0

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 85 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited