selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 16:05

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 85 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Tue Apr 03, 2012 18:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
Det är inte Bill50x som är komprometterat utan det hamsterhjulsmässiga ifrågasättandet av Tune Dem, vilket jag fortfarande är övertygad om att du i sig inte förstår.

Detta gör för mig att alla dina resonemang som innehåller ordet Tune Dem är utan värde och detta gör absolut inget så länge ingen villfars av denna rappakalja.
Nu ska du vara snäll Erik :-)

Jag ifrågasätter inte alls TuneDem, var har du fått det ifrån? Jag ifrågasätter däremot TuneDem som enda kriterie, något som ju tex Roland så förtjänstfullt framförde ovan.

Och hur, eller om, mina resonemang berör dig eller inte - ja det struntar jag högaktningsfullt i. Du har inte visat på någon som helst vilja att gå till mötes och du är dessutom stundtals rätt oförskämd. Om du tror att det är rätt väg för dig att få acceptans så får det stå för dig. En hövlig ton brukar annars vara betydligt mer gångbart.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Tue Apr 03, 2012 20:17 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Tråden flyttad till avdelningen Medlemspresentation.


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Tue Apr 03, 2012 20:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Bill50x wrote:
Nu ska du vara snäll Erik :-)
Ja det ska han vara men jag tror att jag förstår hans frustration.
Tycker vi kan lämna historien bakom oss. Nu har det legat bakom i 8 månader, låt det ligga kvar där.
Lyft blicken och se framåt. Låt oss utvecklas tillsammans istället. :lol: 8)
Bill50x wrote:
Jag ifrågasätter däremot TuneDem som enda kriterie, något som ju tex Roland så förtjänstfullt framförde ovan.
Tack, det var så lite så. :oops: :)
Det du skriver här är intressant. För mig är det inte helt självklart varför man använder en annan metod än Tune Dem. Någonsin. :D
Enda gångerna jag förstår är av ekonomiska- eller utseendemässiga skäl.


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Tue Apr 03, 2012 21:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Det här måste väl ändå vara Selleris motsvarighet till Såssarnas ordförandefejder :-) detta eviga lansdragande för Linns (??) tune dem eller. Sjukt roligt eller tragiskt? Åtminstone tröttttsamt även på ett dedikerat Linn forum. Se gärna tråden om Tundra där bäste herr Sport... (kudos i övrigt!!) börjar skriva om att det finns trots allt olika åsikter om musikalitet...Hmmm. Håll gärna på men löjets skimmer lyser över Linn-Sverige :-)

Bill: sorry att jag kapade din medlemstråd...

//Per


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Wed Apr 04, 2012 08:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Perka wrote:
Bill: sorry att jag kapade din medlemstråd...

//Per
Inga problem alls, jag diskuterar gärna som du vet :-)

Och ja, TuneDem diskuteras faktiskt även om TuneDem-talibanerna gärna stoppar huvudet i sanden och förnekar att det inte finns någon diskussion om detta. Förnekar att det finns varianter (vilken de möjligen har rätt i, jag är inte så kunnig, jag får förlita mig på andra initierade inlägg [Sportis och Lejonet tex] och dra mina egna slutsatser...), vill förhindra all diskussion osv. Att talibanerna vet vad de gör och har full koll på TuneDem är dock mycket troligt/säkert, det är snarare deras syn på andra människor med frågor eller avvikande åsikter som är irriterande.

För övrigt lär strutsen inte stoppa huvudet i sanden, det sägs vara en skröna :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Wed Apr 04, 2012 09:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Perka wrote:
Det här måste väl ändå vara Selleris motsvarighet till Såssarnas ordförandefejder :-) detta eviga lansdragande för Linns (??) tune dem eller. Sjukt roligt eller tragiskt? Åtminstone tröttttsamt även på ett dedikerat Linn forum. Se gärna tråden om Tundra där bäste herr Sport... (kudos i övrigt!!) börjar skriva om att det finns trots allt olika åsikter om musikalitet...Hmmm. Håll gärna på men löjets skimmer lyser över Linn-Sverige :-)


//Per
Om du uppfattat det som att jag anser det finnas olika åsikter om musikalitet, har jag antagligen uttryckt mig oklart. Tune Dem som metod ger alltid konsekvent resultat.

Dock kan ju, som jag o många andra tidigare skrivit, förutsättningarna vara olika vilket leder till olika resultat.
Vissa anläggningar kan ju dölja skillnaderna. Och angående Tundra kan uppvärmningstiden av steget påverkat utfallet. Det har dessutom Fredrik fixat efter återkopplingen från de som testat det.

Sedan tycker jag det är trist att du försöker raljera med "löjets skimmer" och "eviga lansdragande".
Är ju inte de som behärskar Tune Dem som ständigt tar upp diskussionen om metoden!


Bill50x, bra att du vågar står för vad du skriver utan att gömma dig bakom andra NIC. MEN FÖR GUDS SKULL, starta inte fler försök till Tune Dem diskussioner!

Och även du ska sluta med raljerandet!! "TuneDem-talibanerna" vad är det för trams...

Det är ingen som stoppar huvudet i sanden eller förnekar att det är en diskussion finns om metoden. Nu skriver du som du tidigare gjort, dvs tvista till sanningen för att starta debatt -gör inte det.
Däremot är det flera som missuppfattat metoden.

Du kan kontakta mig via PM om du verkligen vill diskutera/lära dig metoden så slipper vi detta i forumet.


Jag ser tyvärr tendenser i dina senare inlägg att återigen "röra om i grytan" som du flertalet gånger tidigare sagt dig vilja göra.
Gör nu en nystart Bill och lämna det gamla bakom dig!

Vill du diskutera, fine! Du får tycka olika, fine! - men gör det med värdighet och respekt.


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Wed Apr 04, 2012 14:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Jo, Sportis, visst är jag raljerande. I denna min egen tråd :-)
Tycker även att raljerande ibland har sin plats och är långt bättre än rena ohövligheter och trångsynthet. Tycker inte du så också? Jag medger lätt att du har långt större förmåga att framföra dina ibland avvikande åsikter från de renläriga än vad jag har. I det avseendet en mer social kompetens helt enkelt :-)

Det finns de som förnekar att det finns olika åsikter om TuneDem-metoden. Det är bara att läsa i denna tråd. De finns också de som menar att metoden inte ens ska få diskuteras. Har du missat detta eller tolkar vi inläggen olika?

Jag tvistar inte till sanningen, jag presenterar den såsom jag uppfattar den (oftast). Har du annan åsikt är du givetvis välkommen att presentera denna men anklaga inte mig för att alltid missförstå. "Röra om i grytan" är givetvis inget självändamål, men genom att göra så ibland har jag kommit till insikt om de åsikts-/erfarenhetsskillnader som faktiskt (no pun intended) finns här. Det händer inte när alla stryker varandra medhårs och inte ens får diskutera saken. Eller har du missat detta också?

Värdigheten och respekten jobbar jag på, tro mig. Men det är inte lika med att vara tyst.

För övrigt, om du inte gillar Perkas inlägg, adressera gnället till honom och blanda inte in mig. Även om jag i stort håller med :-)

/ B

PS - Jag gömde mig inte bakom ett annat nick, jag höll mig med ett annat alter ego.

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Wed Apr 04, 2012 16:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Nu är jag mer än lovligt förvirrad ang Tune Dem - kan denna utvärderingsmetod alltså ge olika resultat berorende på tex varma/kall steg (Tundra exemplet), rumsparametrar etc etc? Att det kan ge en skillnad på "ljudet" står utom allt tvivel såklart men så alltså även för Tune Dem?

OBS: min fråga/fundering är absolut seriös

Ber även om ursäkt för mitt raljerande även om de uttryckta känslorna faktiskt dyker upp ibland :oops: :roll:

Nu åter till afterski aktiviteter - garanterat fritt från välljud

//Per


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Wed Apr 04, 2012 16:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Perka wrote:
Nu åter till afterski aktiviteter - garanterat fritt från välljud
Mjae. Klangen från en tomt ölglas som ställs tillbaka på bordet är inte att förakta :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Wed Apr 04, 2012 16:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Elektronik presterar ofta bättre vid drifttemperatur,
Därför har jag grejjerna påslagna dygnet runt.

Dessutom är en del grejjer bättre efter man har spelat på dom en stund, strömförbrukningen i standby är inte tillräckligt för att få upp tempen tillräckligt.

Allt detta innebär att utfallet vid jämförelser blir olika på produkter som presterar nära varandra OM ena enheten inte nått drifttemperatur. Efterhand insåg vi som testade Tundra att den var ovanligt långsam att komma upp i temperatur. Numera åtgärdat.
Högtunade enheter typ Klimax o Tundra kan ha större hörbara skillnader än instegsprodukter.

Edit, min DS spelar därför en playlist dygnet runt för att vara redo att toppprestera direkt jag vill lyssna.


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Wed Apr 04, 2012 16:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Edit, min DS spelar därför en playlist dygnet runt för att vara redo att toppprestera direkt jag vill lyssna.
Detta måste väl ändå vara på gränsen till nörderi... ;-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Wed Apr 04, 2012 19:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Roland wrote:
Bill50x wrote:
Nu ska du vara snäll Erik :-)
Ja det ska han vara men jag tror att jag förstår hans frustration.
Tycker vi kan lämna historien bakom oss. Nu har det legat bakom i 8 månader, låt det ligga kvar där.
Lyft blicken och se framåt. Låt oss utvecklas tillsammans istället. :lol: 8)
Bill50x wrote:
Jag ifrågasätter däremot TuneDem som enda kriterie, något som ju tex Roland så förtjänstfullt framförde ovan.
Tack, det var så lite så. :oops: :)
Det du skriver här är intressant. För mig är det inte helt självklart varför man använder en annan metod än Tune Dem. Någonsin. :D
Enda gångerna jag förstår är av ekonomiska- eller utseendemässiga skäl.
Det är klart jag blir frustrerad när någon som inte vill bli betraktad som en människa utan ett nick hela tiden ifrågasätter något den inte förstår. Det är som att diskutera franska viner och att ha en side kick med tomtemask som är absolutist och tycker om krusbärssaft.

Jag gör ingen parallell mellan vinbedömning och tune dem, utan belyser bara bristen på kunskap och insikt.

Jag kan synas oförskämd men väger det mot det totala oförståendet och självinsikten som jag upplever Bill50x och ev LK-lovet har.

Bill, du skulle göra dig utmärkt som moderator i en tv-sänd debatt där det är extremt viktigt att inte favorisera någon part. En sällsynt och eftersökt egenskap men inte här. Ett selleris allsmäktige samvete gör inte debatten bättre.

Erik


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Wed Apr 04, 2012 20:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
Bill, du skulle göra dig utmärkt som moderator i en tv-sänd debatt där det är extremt viktigt att inte favorisera någon part. En sällsynt och eftersökt egenskap men inte här.
Varför inte? Varför är det fel att hålla en neutral/öppen profil här? Varför är det fel att ta hänsyn till flera åsiktsriktningar därför att man helt enkelt vill nå längre (på skalan bättre musik)?

Du kanske tycker det är fel därför att vi(ssa) bryter mot "grundreglerna". Jag tycker det är viktigare att nå målet med ljudåtergivningen än att hålla stenhårt på vissa åskådningssätt. För mig handlar det om en totalupplevelse och ibland kan faktiskt något sådant som rumsklang, stereoperspektiv och separation mellan röster/instrument vara av vikt för att skapa en naturlighet, även om man får offra en del av TuneDem-egenskaperna*. Att jag tycker så betyder inte att jag inte vet vad TuneDem innebär, trots vad några här påstår. Det betyder inte heller att jag ifrågasätter vad TuneDem innebär, eller dess förtjänster. Varför är detta så svårt att förstå? Vet ni här hur mycket spott och spe jag drabbats av på Faktiskt.se därför att jag försvarat Linn/Selleri/TuneDem-tänket?

Vad jag vänder mig emot är vissas åsikt om att så länge TuneDem är på topp så är allt OK. TuneDem påverkas väl inte av lite brus i bakgrunden, kanske man tycker? Det kan mycket väl vara så att en inspelning med högt brus trots allt är mer musikalisk än en "tystare" inspelning. Det är tom rätt vanligt förresten. Men någonstans går gränsen, när bruset helt enkelt blir för högt för att man ska kunna ta till sig melodierna, rytmen och samspeltheten. Och den här gränsen, dvs när man störs av bruset, är en ganska individuell sak. Vissa kan lyssna "igenom" bruset, andra kan inte. Vilket då kommer att påverka olika människors åsikt om en given apparats prestanda just i enlighet med TuneDem. Nu är brus bara ett exempel, inte något som ni ska ta för bokstavligt. Det finns ju massor av andra variabler (dist, dynamik etc) som kan påverka TuneDem. Men eftersom människor påverkas olika av denna negativa påverkan så kommer man också ha olika åsikter om en apparats prestanda enligt TuneDem.

Naturligtvis kan man hävda att alla tekniska aspekter vägs in i TuneDem och det är slutresultatet. Min erfarenhet när jag lyssnar/läser på argumenten här stämmer dock inte med det synsättet.

/ B

* som jag uppfattar att en del personer bedömer TuneDem. Jag kan naturligtvis ha fel (även?) här.

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Wed Apr 04, 2012 21:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Jag förtsår inte i vilka olika "tankeboxar" vi befinner oss när vi komuniserar på på internet
Tunedem Dem tar ca 5-30 sekunder om det är bättre musik.

Om dessutom man desutom vill ha mer bas, större ljudbild, "renare ljud" är det upp till varje lyssnare att ta ställning till det, "men"det kan betyda att musiken blir blir lite sämre. Vi måste ta ett aktivt val :D
Jag ser till helheten, jag vill ha både bra ljud och musik i dessa prisklasser vi snackar om.

Jag har haft mina barnbarn hos mig i en vecka, de bor i Stockholm annars. Tre och ett år. Jag har haft lyssningsrummet låst men de vill komma in när jag sitter och lyssnar.
Det är inte klokt, lillgrabben som knappt kan stå grabbar tag i ett bord och börjar gunga i takt med musiken. Tösen som är tre börjar dansa runt i hela rummet så jag måste ställa mig upp och skydda LP 12 med min kropp :D .
Unik är fantastiska högtalare att testa Tune Dem emot. Jag tror det mesta klarnar då, musik eller ljud, valet är upp till varje person.
Inget som hindrar någon att klättra upp för stegen. HiFi nirvanan eller det räcker...

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Wed Apr 04, 2012 21:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
nonick wrote:
Jag förtsår inte i vilka olika "tankeboxar" vi befinner oss när vi komuniserar på på internet.
TuneDem tar ca 5-30 sekunder om det är bättre musik.
Javisst. Och kanske fjortisarna som diggar någon låt via mobiltelefonens högtalare på tunnelbanan har fattat mer än vad vi har :-) Så kan det mycket väl vara. Det är kanske en brist att ha krav på hur det ska låta.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 85 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited