selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 19:08

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 85 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Wed Apr 04, 2012 21:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Där kan du ha rätt Bill. En del av dessa fjortissar har aldrig hört hört en en bra stereon, ännu mindre en Linn anläggning. Synd om dem. Vet inte vad man skall göra...
Vi har ju bra inkomster eller kunskaper, det har inte fjortissar...

Ljud är viktigt, viktigare än TV men men vem skall ta den taktpinnen....?

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Wed Apr 04, 2012 22:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Bill50x wrote:
Vet ni här hur mycket spott och spe jag drabbats av på Faktiskt.se därför att jag försvarat Linn/Selleri/TuneDem-tänket?
Jag blir arg när jag hör att du försvarar Tune Dem. Hur kan du försvara något du inte har en aning om vad det är för något?
Bill50x wrote:
Vad jag vänder mig emot är vissas åsikt om att så länge TuneDem är på topp så är allt OK.
Okej. Då är du emot min åsikt. Kul. Kan du beskriva några fler metoder som jag bör börja använda för att lättare kunna bedöma bättre och sämre vid demo. Jag vill gärna lära mig av dig och dina erfarenheter, tack. Ge mig några konkreta exempel så att jag lätt förstår för här måste jag erkänna att jag börjar på noll.
nonick wrote:
Jag har haft mina barnbarn hos mig i en vecka, de bor i Stockholm annars. Tre och ett år. Det är inte klokt, lillgrabben som knappt kan stå grabbar tag i ett bord och börjar gunga i takt med musiken. Tösen som är tre börjar dansa runt i hela rummet så jag måste ställa mig upp och skydda LP 12 med min kropp :D .
Härligt med glädje och att det spritter i kroppen i samband med bra musik.


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Wed Apr 04, 2012 23:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Roland wrote:
Bill50x wrote:
Vad jag vänder mig emot är vissas åsikt om att så länge TuneDem är på topp så är allt OK.
Okej. Då är du emot min åsikt.
Nej allt är inte OK men ljud kan man försaka. Det är inte det viktigaste.

Ta det här med bas.
Du lyssnar via en komponent* som gör att man uppfattar en stor mängd djup bas mot kroppen när bandet spelar musik. (att lyssna på ljud)
Sedan jämför du mot en bättre (Enligt Tune Dem) komponent* och med denna känns det som att musikerna har repat i källarlokalen två ggr i veckan i säkert ett halvår. Jösses vad bra bandet har utvecklat sig!!! Men den där djupa basen har till stor del försvunnit. Den här /versionen/ av bandet har helt struntat i nära på all bas. :wink:

Jag vet att jag hellre lyssnar på det bättre bandet utan bas. Det är kanske inte 100% OK att basen försvunnit, men jag accepterar det för musiken når och berör mig mycket mer i denna presentation.


Är det denna åsikt du är emot?

Om du svarar 'ja' på frågan kan jag inte begripa varför du håller på att försvara Tune Dem på andra forum.



*T.ex. källa, försteg, slutsteg eller högtalare.


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Thu Apr 05, 2012 10:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
Roland wrote:
Bill50x wrote:
Vad jag vänder mig emot är vissas åsikt om att så länge TuneDem är på topp så är allt OK.
Okej. Då är du emot min åsikt.
Nej allt är inte OK men ljud kan man försaka. Det är inte det viktigaste.

Ta det här med bas.
Du lyssnar via en komponent* som gör att man uppfattar en stor mängd djup bas mot kroppen när bandet spelar musik. (att lyssna på ljud)
Sedan jämför du mot en bättre (Enligt Tune Dem) komponent* och med denna känns det som att musikerna har repat i källarlokalen två ggr i veckan i säkert ett halvår. Jösses vad bra bandet har utvecklat sig!!! Men den där djupa basen har till stor del försvunnit. Den här /versionen/ av bandet har helt struntat i nära på all bas. :wink:

Jag vet att jag hellre lyssnar på det bättre bandet utan bas. Det är kanske inte 100% OK att basen försvunnit, men jag accepterar det för musiken når och berör mig mycket mer i denna presentation.


Är det denna åsikt du är emot?

Om du svarar 'ja' på frågan kan jag inte begripa varför du håller på att försvara Tune Dem på andra forum.



*T.ex. källa, försteg, slutsteg eller högtalare.
Nej, det är inte din åsikt jag är emot. Men du måste acceptera att andra kanske har andra preferenser. Att de kanske försakar lite av "spelglädjen" för att få mer tryck i basen (tex, eftersom du nu tog fram just det exemplet). Eller att man lyssnar mycket på akustiska framföranden som är inspelade i verkliga lokaler. Där kan rumsklang och annat ge en mycket naturtrogen upplevelse - som ju naturligtvis inte spelar någon roll om det låter som om det är tredjeklassens musiker som spelar.

Men, detta är ju inget svart/vitt - antingen/eller, utan en lång glidande skala där enskilda preferenser kan hamna på olika ställen. För övrigt gäller mitt detta resonemang till 95 % högtalare, det är mycket sällan elektroniken ger anledning till samma ställningstagande. (Möjligen med undantag för en del rörelektronik som kan låta fantastiskt trots rent ljudmässiga begränsningar.) Samma sak med installation och "tweaks" (vända kablar, olika underlag för apparaterna etc), där verkar spelglädjen och ljudet gå hand i hand hela vägen.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Thu Apr 05, 2012 12:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Roland wrote:
Bill50x wrote:
Vad jag vänder mig emot är vissas åsikt om att så länge TuneDem är på topp så är allt OK.
Okej. Då är du emot min åsikt.


Nej allt är inte OK men ljud kan man försaka. Det är inte det viktigaste.
Jag vet att jag hellre lyssnar på det bättre bandet utan bas. Det är kanske inte 100% OK att basen försvunnit, men jag accepterar det för musiken når och berör mig mycket mer i denna presentation.

Är det denna åsikt du är emot?
Bill50x wrote:
Nej, det är inte din åsikt jag är emot.
I mitt exempel lovordar jag, och väljer, systemet som vann på Tune Dem. Jag försakade andra ljud-parametrar.
Hur kan du inte vara emot min åsikt då? Är det inte det som du skrivit högst upp?
Bill50x wrote:
Men du måste acceptera att andra kanske har andra preferenser.
Självklart. Det gör jag.
Tycker du att vi som kan och använder Tune Dem, som metod vid utvärdering, har svårt att acceptera att det finns andra preferenser?

Man måste skilja på "andra preferenser" och Tune Dem. Det är det man måste lära sig för att klara av metoden/verktyget Tune Dem.


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Thu Apr 05, 2012 19:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
I mitt exempel lovordar jag, och väljer, systemet som vann på Tune Dem. Jag försakade andra ljud-parametrar.
Hur kan du inte vara emot min åsikt då? Är det inte det som du skrivit högst upp?

Tycker du att vi som kan och använder Tune Dem, som metod vid utvärdering, har svårt att acceptera att det finns andra preferenser?

Man måste skilja på "andra preferenser" och Tune Dem. Det är det man måste lära sig för att klara av metoden/verktyget Tune Dem.
Jag är inte emot din åsikt därför att det just är din åsikt. Den har du absolut rätt till utan att jag behöver anamma den för egen del. Och jag har full förståelse till de som vill köra TuneDem till hundra procent oavsett hur det låter rent ljudmässigt. Vem är jag att sätta mig över ett sådant ställningstagande?

Självklart ska man kunna skilja på TuneDem och "andra preferenser". Det är ju precis det jag menar. Det är ju först när man har de olika metoderna klart för sig som man på ett relevant sätt kan välja sin egen ståndpunkt. De finns ju faktiskt de som väljer tex cd-spelare och slutsteg enbart på tekniska specifikationer... jag säger bara: stackars dem vad de går miste om! Det finns de som bara lyssnar på ljudet, hur mycket bas och diskant (tex) man hör. Men glömmer helt att lyssna efter musiken.

Men alla blir ju saliga på sin tro, eller hur? Huvudsaken för mig är att vara medveten om vilka möjligheter som finns - och välja det som passar en bäst.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Fri Apr 06, 2012 12:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Jag vill inte välja mellan "bas" eller källartränade band - jag vill ha både bas och musik/er som spelar i takt och ton! Jag skulle aldrig välja Komponent 104 istället för mina 212:or om det nu är så (beskrivet i annan tråd) att 104:orna är bättre Tune ty 212:or "låter" så vansinnigt mycket bättre på allt annat. Gissar att detta gör mig non grata på Selleri (må så vara) men hellre det med bra ljud (och musikalitet så det räcker) än vise versa.

Nu får du behålla din medlemstråd Bill

//Per


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Fri Apr 06, 2012 12:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Roland wrote:
Tune Dem är en utvärderingsmetod för att avgöra om A är bättre eller sämre än B. Ett verktyg, precis som du skriver.
Sedan håller jag inte med om att det verkar finnas olika Tune Dem-skolor. Däremot väger vissa personer in andra aspekter i sitt tyckande om vad som är bäst utifrån sitt egna önskemål i hur de vill att musiken ska presenteras av stereon. Det i sig har inget med Tune Dem att göra. Ett konkret exempel: Med hjälp av Tune Dem lyckas någon konstatera att högtalaren Linn Komponent 110 är mycket bättre än Linn Ninka. Denna någon väljer trots upptäckten och vetskapen att köpa och äga Ninka, en sämre högtalare, för att den är kapabel att spela mer hörbar bas. Det är inget fel i sig att göra det högtalarvalet. Vissa vill ha mycket bas och köper en sådan högtalare. Någon annan vill ha en diskret högtalare och väljer t.ex. Unik.
Ett bra exempel MEN man ska också fundera på OM man föredrar en högtalare där man vet att viktig information saknas, såsom exempelvis bas, så har man ofta andra problem som den basfattiga högtalaren maskerar.

Enligt min uppfattning är det detsamma när man föredrar ett system med exempelvis Akurate-stärkare framför ett med Klimax. Systemet kan vara felaktigt intunat, rummet har problem med akustiken, etc, etc.

Vid demos tycker jag det förvånande ofta visar sig senare att allt inte var optimalt installerat. Nu senast när Lejonklou Tundra demonstrerades, kunde man läsa att en högtalarfot inte var rätt justerad, så även de mest erfarna "tunedemare" kan göra fel i uppställningen av ett system. Och då har ju lyssnarna på "felaktiga grunder" bildat sig en uppfattning av de produkter som ingick i demonstrationen.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Fri Apr 06, 2012 12:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Perka wrote:
Jag vill inte välja mellan "bas" eller källartränade band - jag vill ha både bas och musik/er som spelar i takt och ton! Jag skulle aldrig välja Komponent 104 istället för mina 212:or om det nu är så (beskrivet i annan tråd) att 104:orna är bättre Tune ty 212:or "låter" så vansinnigt mycket bättre på allt annat. Gissar att detta gör mig non grata på Selleri (må så vara) men hellre det med bra ljud (och musikalitet så det räcker) än vise versa.

Nu får du behålla din medlemstråd Bill

//Per
+1 :wink:

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Sat Apr 07, 2012 20:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Perka / toriq wrote:
Nu får du behålla din medlemstråd Bill
Som jag skrev tidigare, detta är en fasligt intressant diskussion. Och fortsätt den gärna här. Detta är väl förresten inte min "riktiga" medlemstråd, den heter "Bill50x - motvalls käring...." :-)

Varför jag begåvats med två trådar vet jag inte, jag ligger bara bakom den första.

Denna diskussion om TuneDem är dock högeligen intressant, sedan får "surputtarna" tycka vad de vill om saken ;-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Sep 10, 2012 16:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Perka wrote:
Måste väl ändå vara ett skämt? Men det är klart med lite sköna blomkrukor på så... :D
Joooo...

Men varför måste en bra anläggning ta beslag på halva vardagsrummet, kräva millimeterinstallation vid placering av högtalarna, kräva speciella bord att ställa sin elektronik på, kräva separat strömförsörjning med speciella nätkablar, vända kablarna rätt, innehålla en massa elektroniklådor och kablar...

Varför kan man år 2012 inte ens få en bra musikåtergivning med en låda som man ställer på valfri plats i lyssningsrummet? Har utvecklingen verkligen inte kommit längre, trots att man betalar hundratusentals kronor för detta?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Sep 10, 2012 16:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
VadåMåste? :roll:
DetDuSkriverÄrBaraSvammelFörAttPåVanligtBill-manérProvocera. :evil:


Top
   
PostPosted: Mon Sep 10, 2012 21:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
VadåMåste? :roll:
DetDuSkriverÄrBaraSvammelFörAttPåVanligtBill-manérProvocera. :evil:
Jag tycker nog du mer ska fundera över vad som skrivs - och inte av vem.

Jag var verkligen inte ute efter att provocera. Perka tyckte att det hela är ett skämt. Men varför det? Jag kommenterade det hela med att att man väl inte måste ha en massa lådor och kablar för att det ska låta bra, att vi borde ha kommit längre nådens år 2012. Och med undermeningen att om någon försöker ta fram en ren och snygg anläggning så är väl det positivt.

Tycker du inte också det Roland, eller är det något sorts självändamål med en massa lådor och sladdar?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Sep 11, 2012 13:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Bill50x wrote:
Tycker du inte också det Roland, eller är det något sorts självändamål med en massa lådor och sladdar?
Jag är den första att gladeligen slippa lådor och sladdar. Kommer inom snar framtid att modifiera eller bygga en byrå att gömma stereon i pga jag inte tycker om att se den.
Bill50x wrote:
Men varför måste en bra anläggning ta beslag på halva vardagsrummet, kräva millimeterinstallation vid placering av högtalarna, kräva speciella bord att ställa sin elektronik på, kräva separat strömförsörjning med speciella nätkablar, vända kablarna rätt, innehålla en massa elektroniklådor och kablar...
Tycker bara att ordvalet måste är väldigt olyckligt valt av dig. Du vet dessutom att ingen av de punkter du påstår måste är sanna. Men för att du ska kunna skriva tillspetsat - som du själv kallar det - krävs det väl att du överdriver i vissa fall.

Förstår inte om det var jag eller någon annan som nu blev kallad försvarsadvokat. Om det nu var jag så är det märkligt att man ska bli anklagad för något sådant pga jag upplyser en annan forumdeltagare/skribent att han far med osanning.


Top
   
PostPosted: Tue Sep 11, 2012 14:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
Om det nu var jag så är det märkligt att man ska bli anklagad för något sådant pga jag upplyser en annan forumdeltagare/skribent att han far med osanning.
Nu spekulerar jag, men jag gissar att det är undertecknad som blivit "upplyst". Jag har inte farit med osanning. I vilket avseende menar du?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 85 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited