selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 00:07

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 85 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Wed Sep 12, 2012 14:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Ayn wrote:
... och diskussionerna här på forumet skulle bli mångt mycket mer värdefulla.
Utan att vara elak (promise!), vilka diskussioner? Förutom ett antal säljannonser har det ju inte hänt något här den senaste veckan och väldigt lite dessförinnan.

Men om jag fäller en kommentar om en publicerad bild på en "kompaktanläggning" så anses det väldigt provocerande och det börjar tjatas om att jag tar upp samma sak gång efter gång. DET tycker jag är enormt trist och allt OT som sedan dök upp, toppat av moderatorn Per, det är nästan för mycket om man ska vara trovärdig i sin kritik.

Sportis, vilka frågeställningar är det som jag på senare tid ständigt har lyft? Jag har medvetet undvikit vissa frågeställningar just för att jag vet att de är känsliga här och att vi inte kommer någon vart med dessa. Men jag kunde inte drömma om att mina kommentarer kring specialmöbeln skulle röra upp känslorna så till den milda grad som skett.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Sep 12, 2012 14:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Denna diskussion om TuneDem är dock högeligen intressant, sedan får "surputtarna" tycka vad de vill om saken ;-)
Har du en länk till denna, är så dålig på att söka...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Wed Sep 12, 2012 15:39 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Bill50x wrote:
Ayn wrote:
... och diskussionerna här på forumet skulle bli mångt mycket mer värdefulla.
Utan att vara elak (promise!), vilka diskussioner? Förutom ett antal säljannonser har det ju inte hänt något här den senaste veckan och väldigt lite dessförinnan.
Diskussionerna här på forumet. Jag lägger inte in någon tidsaspekt i det hela.

Jag ser ingen anledning till att ge mig in i polemik med dig, utsikterna att det skulle ge något som helst av värde eller insikt för någon av oss är mycket små eller rentav obefintliga.


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Wed Sep 12, 2012 16:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Sportis, vilka frågeställningar är det som jag på senare tid ständigt har lyft? Jag har medvetet undvikit vissa frågeställningar just för att jag vet att de är känsliga här och att vi inte kommer någon vart med dessa. Men jag kunde inte drömma om att mina kommentarer kring specialmöbeln skulle röra upp känslorna så till den milda grad som skett.
Jag skrev ju vilka frågeställningar det var.
Och återigen, det är inte kommentarer kring specialmöbeln i sig det handlar om.
Dessutom är "röra upp känslorna så till den milda grad" en klar överdrift. Ser bara sansade synpunkter.

surputtar skrev du i denna tråd strax innan tråden fick fart igen ( "Sat Apr 07, 2012 7:38 pm")


Varför inte skicka PM till mig med telefonnummer så vi kan snacka om Tune dem, placering på mm och varför det blir som det blir på forumet?
Vore mer givande.


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Wed Sep 12, 2012 17:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Dessutom är "röra upp känslorna så till den milda grad" en klar överdrift. Ser bara sansade synpunkter.

surputtar skrev du i denna tråd strax innan tråden fick fart igen ( "Sat Apr 07, 2012 7:38 pm")
Bara sansade synpunkter? Du menar som Roland
"VadåMåste? :roll:
DetDuSkriverÄrBaraSvammelFörAttPåVanligtBill-manérProvocera. :evil:"
?

Detta på min fråga om man måste ha en massa lådor och sladdar för att det ska låta bra? Ja, ja, sansad kommentar till en förskräckligt provocerande kommentar :roll:

OK, jag försökte göra mig lite lustig genom att kalla de som inte ens vill diskutera TuneDem för "surputtar". Detta gjorde jag i början av april. Jag förstår att det svider fortfarande. Och ska ligga till intäkt för att bemöta mig hur som helst. Jag köper inte detta, du får faktiskt ursäkta.

Att jag tar upp samma sak om och om igen får du nog förklara lite närmare. Även om det är så att millimeterprecision på tex högtalarplacering (vilket jag är böjd att hålla med om) så behöver ju inte detta vara något som man eftersträvar att det ska behövas. Visst vore det skönt att slippa? Men har jag ältat detta många gånger? Tror inte det. TuneDem har varit på tapeten ett antal gånger, ja. Men återigen, jag har legat lågt där pga av kitsligheten hos vissa. Vad jag minns nu så har jag inte ifrågasatt något enda om metoden sedan min "come-back", snarare tvärtom när vissa andra som tex LP12 var ute och surrade. Och varför har jag inte ifrågasatt något? Jo därför att jag helt enkelt inte når fram med mina synpunkter/erfarenheter utan hela tiden blir kritiserad för att ifrågasätta metoden. Vilket jag alltså INTE gör, lägg nu det på minnet.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Mon Dec 03, 2012 00:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Jag var i Göteborg i helgen och besökte bland annat en kamrat som är mycket duktig på att tuna in sina ljudanläggningar. Idag bestod den av en Nottingham Analogue skivspelare, Audio Research för- och slutsteg (rör) samt ett par Focal (tyska) högtalare. En sub fanns med också men den kollade jag aldrig på vad det var för något. Pickup, tonarm och riaa vet jag inte heller vad det var för något.

Det var länge sedan jag hörde ett så bra ljud! Bara att konstatera att Linn inte har någon ensamrätt på att spela tydliga melodier och göra musiken lättförstådd. Vi lyssnade bland annat på en skiva med Red Hot Chilli Pepper (som jag normalt tycker är lite för skramlig och jobbig men här hörde man vartenda instrument, hur respektive musiker spelade och hur alltsammans hängde ihop på ett sätt jag aldrig hört förut. Efter denna session har jag helt omvärderat gruppen. Och motvilligt fått erkänna att även skivor som jag anser/ansett vara sönderkomprimerade faktiskt kan låta riktigt bra. Något som ju Sportis hävdar, tex.

Visst är det trevligt med sådana här positiva upplevelser!?!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Mon Dec 03, 2012 13:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Det var länge sedan jag hörde ett så bra ljud! Bara att konstatera att Linn inte har någon ensamrätt på att spela tydliga melodier och göra musiken lättförstådd. Vi lyssnade bland annat på en skiva med Red Hot Chilli Pepper (som jag normalt tycker är lite för skramlig och jobbig men här hörde man vartenda instrument, hur respektive musiker spelade och hur alltsammans hängde ihop på ett sätt jag aldrig hört förut. Efter denna session har jag helt omvärderat gruppen. Och motvilligt fått erkänna att även skivor som jag anser/ansett vara sönderkomprimerade faktiskt kan låta riktigt bra. Något som ju Sportis hävdar, tex.
Kul!
Äntligen kanske du inser ;-)
Spelade Metallica Death Magnetic igår, fruktansvärt bra - även ljudmässigt.
Synd du inte hörde av dig till mig nu när du var i närheten så kunde hört själv


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Mon Dec 03, 2012 14:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Synd du inte hörde av dig till mig nu när du var i närheten så kunde hört själv
Tänkte tanken men nästan varenda minut var intecknad och besöket hos kamraten klämdes spontant in i en liten lucka. Men vi kan säkert sy ihop nåt, kamraten bor på Skanstorget, det är en social musikälskande typ :-)

Anledningen till att jag var i Göteborg var ett 40-årsjubileum av en miniracingtävling (Gbg 1000) där jag faktiskt deltog 1972, nyss inflyttad till Götet.

Idag ser banan ut så här och ligger i Partille
Image

Men det var onekligen lite mer spännande när vi körde VM 1978 i Östra Nordstan :-)
Image

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Mon Dec 03, 2012 17:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Synd du inte hörde av dig till mig nu när du var i närheten så kunde hört själv

Men det var onekligen lite mer spännande när vi körde VM 1978 i Östra Nordstan :-)


/ B


Mäktigt..


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Thu Dec 06, 2012 00:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Cooooooolt :D

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Thu Dec 06, 2012 00:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
don Tomaso wrote:
Cooooooolt :D
Visst är det? Då, 1978, åkte vi runt den 47 meter långa banan på lite drygt 3,5 sekunder. Världsrekordet idag är mindre än hälften, lite drygt 1,5 sekunder. Inte mycket till publiksport precis... :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Fri Dec 14, 2012 02:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 451
Location: Övik
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Det var länge sedan jag hörde ett så bra ljud! Bara att konstatera att Linn inte har någon ensamrätt på att spela tydliga melodier och göra musiken lättförstådd. Vi lyssnade bland annat på en skiva med Red Hot Chilli Pepper (som jag normalt tycker är lite för skramlig och jobbig men här hörde man vartenda instrument, hur respektive musiker spelade och hur alltsammans hängde ihop på ett sätt jag aldrig hört förut. Efter denna session har jag helt omvärderat gruppen. Och motvilligt fått erkänna att även skivor som jag anser/ansett vara sönderkomprimerade faktiskt kan låta riktigt bra. Något som ju Sportis hävdar, tex.
Kul!
Äntligen kanske du inser ;-)
Spelade Metallica Death Magnetic igår, fruktansvärt bra - även ljudmässigt.
Synd du inte hörde av dig till mig nu när du var i närheten så kunde hört själv
Jaså, trodde jag var ensam om att gilla den skivan.

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Fri Dec 14, 2012 11:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
siffernisse wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Spelade Metallica Death Magnetic igår, fruktansvärt bra - även ljudmässigt.
Jaså, trodde jag var ensam om att gilla den skivan.
Man är aldrig så unik som man tror ;-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Mon Apr 28, 2014 14:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Väljer att posta i din egen tråd här under medlemspresentation.

Nedanstående citat är utklippt från Nya leksaker äntligen EXAKT!
Bill50x wrote:
Men jag ser fram emot att höra Akubariken på detta sätt. Jag är inte helt säker på att denna högtalare är så korrekt, ur ett tunedem-perspektiv, men den är verkligen trevlig att lyssna på. Det är kanske inte så viktigt för många av er men för mig får det gärna låta trevligt också, ur ett ljudperspektiv.
:roll:
Ja-a du Bill. När jag läser ovanstående tänker jag på ett citat från Stenis. Det där han sa om svårt att förklara.

Vadå inte så korrekt, tunedemperspektiv och trevlig att lyssna på? Vad menar du?


Top
   
 Post subject: Re: Bill50x
PostPosted: Mon Apr 28, 2014 14:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
Väljer att posta i din egen tråd här under medlemspresentation.

Nedanstående citat är utklippt från Nya leksaker äntligen EXAKT!
Bill50x wrote:
Men jag ser fram emot att höra Akubariken på detta sätt. Jag är inte helt säker på att denna högtalare är så korrekt, ur ett tunedem-perspektiv, men den är verkligen trevlig att lyssna på. Det är kanske inte så viktigt för många av er men för mig får det gärna låta trevligt också, ur ett ljudperspektiv.
:roll:
Ja-a du Bill. När jag läser ovanstående tänker jag på ett citat från Stenis. Det där han sa om svårt att förklara.

Vadå inte så korrekt, tunedemperspektiv och trevlig att lyssna på? Vad menar du?
Ja, alltså, vad jag menar är "korrekt" ur vilket perspektiv? Många här gör skillnad mellan ljud och musik och jag tänkte det är bäst att följa den inställningen i min kommentar.

Detta är ju inte något nytt, jag har själv suttit och lyssnat på perfekt ljud och somnat efter fem minuer därför det var så in i bomben tråkigt. Men jag har också lyssnat på skojig friskt levande musik men som låtit så illa att jag inte kunnat njuta ändå. Kanske jag inte fattat skillnaden mellan ljud och musik - men för mig är "musik" det som jag njuter av att lyssna på. Ett exempel är Akubarik som för mig är en väldigt trevlig högtalare att lyssna på. Men jag kan föreställa mig (efter det jag hört av högtalaren) att det finns de som inte uppskattar vad de hör därför att det inte är samma upplevelse som med tex 242. 242:orna har en helt annan upplösning, spelar på som man tror Bob Dylan är 20 år igen. Men totalt sätt saknar jag mycket av det som Akubarik levererar, dvs tyngd och "drag". Det jag uppskattade mest med Klimax Exakt var för övrigt jämnheten i de övre registren, ds rent musikaliskt hängde allt ihop bättre. Det kanske finns en bättre förklaring enligt tunedem men för mig så handlade det om att känna att musikerna spelade ihop, att de strävade åt samma håll. Det jag hörde med Klimax Exakt var en korsning mellan Akubarik och 242 men bättre på alla vis.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 85 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited