selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 15:13

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Comstedts Anläggning!
PostPosted: Fri Mar 16, 2012 17:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Jag har länge planerat att ha en egen tråd här men har haft svårt att få tid.

Jag har tänkt skriva lite alteftersom om min anläggning, lite runt valen runt diverse ting osv. Tex. Mina drömmar och framtida mål, men också hur man kombinerar anläggning med familj och framförallt baby/barn, har i skrivande stund, mars 2012, ett barn på 13månader.

Min anläggning i september 2013 (har haft det mesta ganska länge nu, förutom lite små förändringar på filmsidan i början på året)

KlimaxDSMKII
KlimaxKontrollMKII
ADA Rhapsody MKIV Balanserade verisionen (Fantastisk!), Kinos(sent exemplar från 2008 kanske den bästa kinosen!) har fått en paus, sälges til rätt pris! Eventuellt till sovrumsanlägg.
Klimax320A senaste (med Dynamik)
Klimax340A senaste (med Dynamik)
Klimax345A (senaste)
ATC aktiva bakhögtalare

Linn orginalströmkablar och en hel del LinnSilver xlr til detta, nordost hdmi, mogami xlr ti bakhögtalarna

Naim Headline rca-verisionen
Naim Highcap
Grado PS 1000

Övrig utrustning
THX kalibrerad tw9100 mot 92" DNP Supernova core II 08-85, regfri Oppo 95, Canal Digital HDbox, ps3, xbox360

Med 2 små barn blir det svårt att sitta ner. Det blir då iaf mycket musik, med avbrott för en barnfilm/program per kväll innan sovdags. Sen aktiv lyssning i soffan, eventuellt et glas godt til, til helgen en film eller två.


Last edited by Comstedt on Sun Sep 22, 2013 16:02, edited 7 times in total.

Top
   
PostPosted: Fri Mar 16, 2012 17:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Jag har nu haft K340 i 2dagar och inkopplat till KlimaxDS och Kontroll (inte i kinosen änså länge) jag har spelat med 340 i mono och i stereo med K320A. K340A är så bra den gör mig verkligen glad, antagligen mycket bättre än lyckopiler :D . Jämfört med K320A så fyller den upp mer av frekvensomfånget, den känns mer fullrange/fullkomlig. Men den har 2st 8"are mot 1st 6.5"are och 40liters invändig volym mot 20liter. Jag tycker den känns som ett mellanting 320 och 350, kanske e närmare 350, men det är nog lättare för någon som äger 350 att komentera skillnader om någon undrer.
I detta land är det omöjligt att få demat 340, intresset är närmast obefintligt här (sålt 2-3st sammanlagt i Norge sen första modell 340 kom.)
Så jag rekommenderar den för den som funderar på en, men funderar man på en borde man bygga en kartongmodell i dess mått för at se hur stor den verkligen är om den inte ska användas i ett dedikerat bio/lyssningsrum där utseende och utrymmet, WAF inte har någon betydelse.
Ett gott alternativ är med A225 och M5100 eller en A225 +1xSolo. (Jag funderade iaf på A225 och en solo till den men jag vil minska platsen i skåpet jag har till anläggningen och inte öka den.)


Top
   
PostPosted: Sun Mar 18, 2012 14:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Jag sålde mina M109 som jag tidigare har haft som bakhögtalare. Tanken är en helaktiv anläggning. Dock blir det inte Klimaxhögtalare bak, iaf inte på ett bra tag.

Jag har ansträngt Hifibudgeten till max just nu, men det finns en del saker at sälja, A225 og sen också en A4200. Om jag får helt som jag vil blir det trots allt et byte av kinos till kisto spesillt för att jeg föredrar XLR-XLR på alla aktiva högtalare, och antar att detta bara blir till fördel när
bakhögtalarna kommer ha långa signalkablar till sig.

Min upplevelse av M109 bak var att de faktiskt inte var tvunget att ha så bra högtalare bak, så om det blir enklare aktivare eller likvärdiga vet jag inte än. Skulle jeg någon gång lyssna på en konsert där kvaliten på bakhögtalarna spelar större roll kan jag helt enkelt välja att bara använda LCR+subb då.

Just nu tittar jag på dessa två till bakhögtalare, en lågbudget och en högre budget högtalare. Min Linn handlare sälger Elac modellen så den kan jag lätt jämföra med Linn. Medans andra handlare säljer Dynaudio, och jag vet faktiskt flera som använder Dynaudios dyrare modeller tillsammans med Linn elektronik med mycket gott resultat.
http://www.bildochljud.se/test/elac-am150
http://www.bildochljud.se/test/dynaudio ... 110-active

En sak jag har tänkt som jag nästan måste prova ut är att om bakhögtalarna oavsett är sämre en front och center kan det vara bra att det är satta något svagare än de andra, så att det fortfarande fins ljud bak när det ska men att till huvuddelen av när jag ser film, eventuellt spelar så är bakhögtalarna mera dämpade och märks mindre.

Iof, efter att ha kopplat in KLimax 340A igår till Kinos och Kalibrerat den till att passa betydligt bättre med mina K320A och K345 så är bio fantastiskt även utan bakhögtalare. På en volym motsvarande det som är på bio känns det som ingenting saknas. Men jag vet förståss att det blir några effekter som försvinner. Explosioner bakom en, flygplan som kör över och förbi bakom en och liknande.

Tänkt långt i framtiden så vill jag och min fru ha hus eller radhus med större vardagsrumm och i framtiden kanske ett pra K350A kan planeras in och då skulle eventuellt K320A kunna ersätta eventuella bakhögtalare då, även om det är en stor lyx.

Men för min del ser jag det som att jag hellre sparar in de pengarna genom att nu inte ha bil och när jag måste ha bil välja en mer medioker bil som utrymmesmässigt klarar alla våra behov men med en svagar motor(jag var ganska bil och motorgalen förr, med sportbilar och motorcyklar)


Top
   
PostPosted: Tue Apr 19, 2016 15:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Nytt hus,

Vi har användt en del tid på att Lägga in nytt golv med golvvärme, vi valde en variant som är ingjuten i tjocka dämpande matter, som gör golvet behagligare att gå på och dämpar vibrationer.

Nya högtalalare provas ut, DC10 Audio Kabuki-Ohaku, min har lite oppdateringar jämfört med standardmodell. En högtalarprodusent jag vart intresserad av med spännande lösningar, fick tillbud på ett par som vart med på et par få demor til et bra pris. Har dock inte haft tid at få til varken plasering helt bra eller skystering av diskant och mellanregister, sitter 2 kontroller på baksidan av dem för detta. Ska sätta upp microfon och mäta antagligen senare i veckan.
Attachment:
Kabuki.jpg
Kabuki.jpg [ 11.94 KiB | Viewed 6320 times ]
Men de är ändå kul att lyssna på, drivs nu av ett rätt nytt M4100 (2år kanske, körs som 2100) med KlimaxDSM (senaste) som källa. Som det är nu tycker jag den presterar väldigt bra, bättre än 350? Det är en helt annan typ av musikförmedlare, men de områden jag trodde den skulle kunna vara svag på har den faktiskt presterat riktigt bra på (framförallt 3K arrayens område) Det är ingen cerwinvega superbas i dem, men den har en så länge klart hänga med i farten, och de speal djupt, 18hz på +-2db tror jag det var, de är på 97db kännslighet. Jag skulle gärna höra dem med nåt bättre och kanske starkare Ktwin/solo eller Tundra gärna mono.

Har lite småsaker som e nytt också
Ny projektor, SIM2 Nero3, detta är projektorn för den som vill ha en riktigt bra bild, en naturligt och skarp kontrast, ja var tveksam när jag köpte denna och såg en del på 4K och bland annat Sony VPL-VW1100ES. Jag kommer inte skaffa en 4K på en stund, jag har inte sätt på några lösningar hur de ska utnyttja HDR på alla tv, projektorer osv, som inte klarar det nu. Och att kunna utnyttja HDR lite eller fullt ut är betydligt mer intressant för mig än själva 4K.
ny duk 100" firehawk stewart duk,
andra duken DNP Suprenova 92" hamnar i källarvardagsrummet med Epson tw9100 och komponentsurround, T+A K8 super reciver/med blurayspelare och streamer, samt kanske A226


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited