selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 14:46

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Emils Krypin
PostPosted: Tue Jan 03, 2012 16:15 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Jan 03, 2012 00:27
Posts: 22
Location: Limhamn
Hej!

Här kommer en lite medlemspresentation.

Häng förrästen med i mina övriga trådar....

Mimik renovering: http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=6&t=8489

LK100 renovering: http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=6&t=8494

Emil heter jag och har precis hittat hit eller för att vara ärlig så har jag läst och bläddrat bland forumets många intressanta trådar en längre tid med stort intresse. Nu tänkte jag att det var dags för registrering och att bli medlem.

Bor i Limhamn nere i Skåne med min fru och Vovve. Har ett digert musik, Hifi och elektronik intresse som egentligen startade för runt 15 år sedan. På den tiden var det Cerwin Vega som stod på önskelistan och stora slutsteg, mycket bas var det viktigaste och höga ljudtryck.

Hifi intresset kom av en ren slump, Hificenter hade slått upp portarna i Lund och jag gled in där med lagom entusiasm. Tyckte mest det var dyrt, men när ägaren demade Dire Straits på ett par QLN högtalare och en Sugden förstärkare slogs jag av hur mycket mer man kunde höra på skivan i form av detaljer med mera. Rösterna fick en härlig dynamik och det kändes mer som om sångaren stod där och sjöng i rummet. Mitt dåvarande system lät i jämförelse som om man ställt 20 cm tjocka madrasser framför högtalarna, då förstod jag att det var så här det skulle låta.

Jag sommarjobbade som en galning på sommaren och efter mycket slit lyckades jag få ihopa till ett par QLN Qubic 222, en Cambridge CD-spelare och en Sugden förstärkare. Detta system följde mig sedan ett par år och jag var mycket nöjd. Genom åren har jag provat en massa olika prylar och i takt med att jag läste Analog och Digital Elektronik i skolan och sedermera fick jobb som Servicetekniker växte även ett DIY intresse fram. Sedan dess har jag byggt en massa lyckade och mindre lyckade högtalare samt Slutsteg/Försteg/Förstärkare i ett flertal olika varianter.

Visst har jag haft en hel del system som låtit otroligt bra jämförbara långt upp i prisklass mot kommersiella produkter men ändå aldrig hittat 100% rätt enligt mina egna lyssnings preferenser. Det var först för ett år sedan när en polare till mig lät mig byta laser pickup och spindelmotor i en Mimik CD-spelare som det första Linn begäret satte klorna i mig. Efter servicen kopplade jag in spelaren i min anläggning mest för att testa sen gick det av bara farten, jag spelade en hel massa skivor hela kvällen med öppen mun. Visst var spelaren färgad men den förmedlade musiken med entusiasm och glädje, det var helt enkelt roligt att lyssna på musik via den spelaren. Ett nytt sätt att lyssna på musik dök fram, nu satt jag inte och analyserade efter detaljer och blev inte trött efter att ha spelat 5 skivor utan fokuserade mest på musiken. Det var helt enkelt kul att lyssna på musik.

Det enda som jag egentligen har kvar av mitt gamla system är mina högtalare som jag har väldigt svårt att skiljas från, ett par Proac Respons 2.5 kloner. Jag älskar hur dessa högtalare förmedlar ljudet och tillsammans med Linn elektronik är dom otroligt dynamiska och spelglada.

Kör idag med en Mimik CD-spelare ihop med ett Kolektor försteg och ett LK100 slutsteg. Känner inga uppgraderingsbehov för tillfälligt. Det ända som jag eventuellt är sugen på är ett investera i ytterliggare ett LK100 slutsteg och köra Biamp. Det roligaste av allt är att elektroniken är förhållandevis billig att köpa in eftersom delarna har några år på nacken, men jag klagar inte :D

Kommer att lägga in fler bilder efterhand, ett bildreportage är också planerat då jag ska renovera mina Linn enheter. Ska ta tjuren i hornen och byta kondensatorer och annat som slits, vill gärna att elektroniken håller så länge som möjligt.

Här kommer en bild på mina högtalare, bilden är tagen strax efter färdigställande så fanéren har till dagens datum mörknat en del. Byggda av MDF och fanéren är körsbär som sedan vaxats.

Image


Last edited by eskil81 on Sun Jan 08, 2012 18:22, edited 2 times in total.

Top
   
 Post subject: Re: Emils Krypin
PostPosted: Tue Jan 03, 2012 16:37 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Välkommen hit, och kul att läsa om din histioria. Hur går dina tankar då det gäller att kanske byta ut Mimiken mot något annat? Det har ju hänt en del på spelarfronten sedan Mimik. Begagnatmarknaden för cdspelare är bra för köparen, och DS-spelarna är än mer lysande köp ur pris- och prestandasynvinkel.

Kul med bilder!


Top
   
 Post subject: Re: Emils Krypin
PostPosted: Tue Jan 03, 2012 17:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Roligt att läsa din historia! Snygga högtalare! Jag kör själv ett par Renässans (design R. Persson) som jag driver med en Majik I (LK) och ett Proton D1200 slutsteg till TV:n. Detta system var med en standard LP12:a och senare en Karik/Numerik mitt huvudsystem i många år. Det låter forfarande riktigt bra. Jag tycker Linns elektronik funkar riktigt bra att blanda med andra märken. Om jag skulle byta något i ditt system skulle det vara källan dvs CD-spelaren som några redan varit inne på. LP12:a? Det viktigaste är att lyssna själv och helst låna hem över en helg så intrycken hinner sjunka in. Ibland kan man bli superimponerad av en anläggning som har ett häftigt ljud som man sedan snabbt tröttnar på.

_________________
-----------------------
LP12 (EkosII/Krystal/Radikal/Keel/Woodsong), Sagatun, Tundra, A242


Top
   
 Post subject: Re: Emils Krypin
PostPosted: Tue Jan 03, 2012 17:46 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Jan 03, 2012 00:27
Posts: 22
Location: Limhamn
Tackar Tackar!

Jovisst har det hänt en hel del sedan Mimiken men det gör inte spelaren sämre. Har lyssnat en del på Linns nyare system dock inte i hemmiljö tillsammans med min egen elektronik, därför är det svårt att dra vettiga slutsatser. Enligt mina egna slutsatser så är matchningen mellan de ingående komponenterna något av det viktigaste för att få en anläggning som kan återge informationen på ett balanserat sätt. Många anläggningar jag hört som demats i butiker eller i hemmiljö har visat tydliga tecken på obalans t ex hissad diskant eller liknande fenomen. Det spelar egentligen inte någon roll hur dyr eller hur billig en Hifi anläggning är, om inte de ingående komponenterna matchar varandra blir den inte rolig eller tilltalande att lyssna till. Det som gör att mimiken får stanna är helt enkelt att den smälter så bra ihop med den övriga elektroniken.

Om man kollar på ren komponentnivå så är inte Mimiken gammalmodig bortsett från en sak och det är DA-omvandlaren som är av äldre sort. Det finns en hel del nya omvandlare som på pappret visar imponerande data. När det gäller analogdelen sitter det OP-ampar från Burr Brown närmare bestämt OPA2604 som än idag används flitigt bland en hel del tillverkare långt upp i prisklass. Bortsett från DA-omvandlaren är den inte mycket annorlunda från CD-spelare som säljs idag, sen finns det såklart alltid lösningar som är bättre och sämre både på gamla och nya spelare. Modellen jag har är version 2 som dessutom är ytmonterad, dåligt ur servicesynpunkt men bra när det gäller att hålla korta signalvägar. En överlag sund och ganska påkostad konstruktion i alla fall när det gäller komponentval.


Top
   
 Post subject: Re: Emils Krypin
PostPosted: Tue Jan 03, 2012 23:33 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Sep 06, 2011 16:40
Posts: 49
eskil81 wrote:
Jovisst har det hänt en hel del sedan Mimiken men det gör inte spelaren sämre.
...
Om man kollar på ren komponentnivå så är inte Mimiken gammalmodig bortsett från en sak och det är DA-omvandlaren som är av äldre sort.
...
Modellen jag har är version 2 som dessutom är ytmonterad...
Var helt nöjd med min Mimik II tills jag bytte till en Ikemi. Då först insåg jag vad jag gått miste om. Försök låna upp en och jämför. DS-spelarna är ännu bättre men då pratar vi andra pengar, en Ikemi kan du få för typ fyra tusen, en bra DS kostar minst det tredubbla.

/ B


Top
   
 Post subject: Re: Emils Krypin
PostPosted: Wed Jan 04, 2012 15:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Det kommer ge mycket mer att byta källa eller försteg.

Billiga och bra uppgraderingar. Byta CD till Ikemi, antagligen kan du få en Ikemi från 4500-6500 beroende på vem som säljer och skick. Men det ska inte vara omöjligt att få tag i en bra runt 5000.

Billigare och fortfarande en bra uppgradering, byt kollektor till Kairn, gärna av så sen modell som möjligt. 3500-4500 (vad jag mins så var Kairn riktigt bra och dyrt när det kom så det är ingen dålig uppgradering även om priset är i budgetklassen.)


Ska du ändå uppgradera på slutstegssidan så skaffa ett lk140 istället, ett beggagnat lk100 får du förr eller senare 2000 för och du bör kunna hitta en lk140 för 3500-4500 Då får du ett kraftigare och bättre slutsteg. Det gör oftast mycket mer att byta till ett bättre slutsteg än att biampa. Beroende på kablar och skillnader i slutsteg så kan det tom. bli sämre att bi-am


Om du är uten efter att göra så billiga uppgraderingar som möjligt och fortfarande vill spela cd, så gå för Ikemi+Kairn det kommer ge mycket mycket glädje.

Ps leta runt/fråga på forumet vilken modell årgång pro osv. av kairn du helst ska ha om du väljer det ds


Top
   
 Post subject: Re: Emils Krypin
PostPosted: Wed Jan 04, 2012 15:42 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Jan 03, 2012 00:27
Posts: 22
Location: Limhamn
Tack för alla tips :)

Ska nog hålla ögonen öppna efter en Ikemi och ett Kairn försteg men eftersom jag redan nu sitter nöjd tänker jag inte ha någon direkt brådska. Det bästa hade varit om man kunnat låna hem och prova i sin egen anläggning.

När det gäller slutsteg så är frågan vad som låter bäst. Antingen två stycken LK100 biamp eller ett LK140.

Det viktigaste är att inte karaktären går förlorad, anläggningen just nu är riktigt spelglad och rolig att lyssna till.

Först och främst ska jag renovera både Mimik spelaren, LK100 slutsteget och så småningom även mitt försteg. Med tanke på åldern så bör en renovering höja ljudkvalitén, hur mycket det återstår att se.


Top
   
 Post subject: Re: Emils Krypin
PostPosted: Wed Jan 04, 2012 16:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
En LK140 (som det inte är nåt fel på) låter vid passiv drivning alla gånger jag kan tänka mig bättre än 2 st LK100.

Det finns flera trådar som avhandlar för och emot bi-ampning, men oavsett så är den eventuella vinsten liten jämfört med vinsten i att byta till ett klart bättre slutsteg. Och jag skulle vilja påstå att eventuell uppdatering av slutsteg är det som kommer göra minst av de uppdateringar jag tog upp tidigare.

Hade du haft Linnhögtalare som kunde aktiveras med aktiva kort är det en annan sak. Eller om du tänkt byta till det senare, men också i ett sådant tillfälle är det bättre att göra uppdateringar nu som ger dig glädje nu och inte som du eventuellt har nytta av senare om du inte är helt säker på hur du tänkt uppgradera i framtiden.

Det bästa är forståss om du har möjlighet att testa själv, hos någon eller hos handlare och jämföra. Det ger en del att läsa vad andra skriver och tycker på ett forum, men egen erfarenhet är ofta något de flesta litar mer på. Spesiellt om något är lite kontroversiellt till det man tidigare tror, hört. läst osv. Men det kan vara bra att veta vilka saker man kan pröva och jämföra, iaf om man tänkt göra det hos en handlare. Där ibland viljan till att sälja är större än något annat...

Lycka till oavsett!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited