selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 01:01

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
 Post subject: Antes hörna
PostPosted: Mon Nov 21, 2011 00:28 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Nov 01, 2011 13:16
Posts: 13
Location: Piteå
Andreas heter jag och är Pitebo. Jag är svåger till Haraldur,så jag har blivit smittad kan man säga:-) Ända sedan föreningen Öronvax härjade här uppe så har jag varit med i bakgrunden utan att jag själv har varit särskilt aktiv. Jag är mest intresserad av musiken men förstås även av det som reproducerar den. Min resa har gått från LK1,Pro-Ject1/At95,Quad 303S,Helix vidare till moddade Index II,Kolektor,Genki,Keilidh,Aktiva Keilidh/3 LK100 till Passiva Kaber/Klout,Kairn,LP12 och nu då passiva Kaber igen. Pluggar för tillfället, så musik ges inte så ofta möjlighet att lyssnas på som jag skulle önska.

Jag lyssnar på nästan all sorts musik,dock så vurmar jag särskilt för Cornelis och hans underfundiga texter.

_________________
-Bard i Brödraskapet-


Top
   
 Post subject: Re: Antes hörna
PostPosted: Wed Dec 21, 2011 03:24 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Nov 01, 2011 13:16
Posts: 13
Location: Piteå
Syrrans karl var hit i kväll. Jag var lite tveksam till en början,han hade mycket konstigheter för sig men jisses vad det blev bra!

_________________
-Bard i Brödraskapet-


Top
   
 Post subject: Re: Antes hörna
PostPosted: Wed Dec 21, 2011 03:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Kul! På vilket sätt blev det bättre? Kan du säga nånting mer om vad han gjorde? Välkommen hit btw!

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Antes hörna
PostPosted: Wed Dec 21, 2011 06:39 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Nov 01, 2011 13:16
Posts: 13
Location: Piteå
Monterade en trampolin,justerade VTA,lyssnade fram lämpligt åtdragningsmoment på sexkantskruven som fixerar armstammen,rengjorde rem,ytter och inner tallrik. Rotationshastighet,ersatte bänken med ett beprövat gammalt bord från öronvaxtiden,provat olika positioner för dels bord i rummet,skivspelarens position på bordet,lingons position, Strömmen,fasning,orientering på signalkablar,rensning bland kablar,och elektronik. Nu återstår bara:

LP12-svart ask(Trampolin,precirkus runt S/N:83000,Ittok II,K18,Lingo)
Kairn
Klout
Kaber
K400+svart interconnect

Har fått hjälp att möblera om,förr så stod teven och stereon efter ena långväggen och jag tycker att jag kom för nära teven för att det skulle bli bra att möblera eller ur betrakningssynpunkt(en 60")Ena kortsidan vätter mot sovrummet med dörren in och sedan har jag balkongen att ta hänsyn til på andra sidan. Helst så skulle jag velat spela som Haraldur,alltså längs med rummet men det är orimligt ur möbleringssynpunkt. Nu har jag två hörnor i vardagsrummet,en hörna för Tevetitt och spel och en annan för lyssning. Jag har två lätta fåtöljer att sitta i och har möjlighet att dra fram dem lite då vi spelar musik och umgås. Nästa gång vi träffas ska vi få ordning på strömmen mer permanent,hyreshuset är från 1960talet och det finns typ ett jordat vägguttag och det uttaget finns i köket. Jag har fått hjälp att snida ihop en ordentlig skarvplint som jag rullar ut vid lyssning och tar strömmen från köket. Nu är jag övertygad om att den förbindelsen måste permanentas. Egentligen så ska man väl byta till jordade uttag överallt om man ändrar,men då jag flyttar får man väl ta och plocka dän uttaget.. Nu kan jag spela alla mina plattor,det fungerade inte tidigare.Jäkligt skumt,vissa saker gjorde fantastiskt stor skillnad. Hur hårt armen sitter med insexskruven tex. Vi drog till högtalarna lite också men de stod nog ganska så rätt..Första gången jag spelar Louis Armstrong hemma,yey!

_________________
-Bard i Brödraskapet-


Top
   
 Post subject: Re: Antes hörna
PostPosted: Thu Dec 22, 2011 03:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Hej och välkommen!
Kul att ni ställt upp grejerna ordentligt, schysst set up också, i framtiden om du vill göra något är det bara att uppgradera LP12 steg för steg, resten räcker gott och väl. Det är det klart roligaste man kan göra med stereon tycker jag, uppgradera 12an :)

Ang jordad strömkabel från köket, jag har testat det hemma hos mig där det också endast finns jord i köket. Jag fick bäst resultat med att ta ström från närmsta vägguttag med en enkel nätlist där jag kopplar in allt enligt source first istället för att dra skarvsladd från köket. Du kanske redan gjort en jämförelse men annars är det värt att lyssna A/B om det verkligen blir bättre innan du gör dig besväret.


Top
   
 Post subject: Re: Antes hörna
PostPosted: Fri Dec 23, 2011 04:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Tune dem

_________________
Tung Old School Linnist


Last edited by haraldur on Sat Feb 04, 2012 06:22, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Antes hörna
PostPosted: Fri Dec 23, 2011 16:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Ante, en grej till att se upp med om man "lånar ström" ifrån köket, är att undvika att kylskåp och frys inte ligger på samma fas eller säkring, som man tänker använda till stereon.

Det brukar vara en inte alltför välljudande kombination :mrgreen: :mrgreen:

Mvh MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Antes hörna
PostPosted: Fri Jan 06, 2012 17:53 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Nov 01, 2011 13:16
Posts: 13
Location: Piteå
Tack för tipset MRTweak!
I morgon så kör vi igen,Haraldur och Järnet kommer förbi. Farsan hade lite div. skivmaterial,vi får testa och jämföra. Har köpt uttag och kabel,den drar vi direkt till centralen. Skulle vilja ha mer smocka till hårdrock,antar att jag vill ha keltik jag också. Hörde A242/KDS på takt&ton i höst när jag köpte LP12. Vart inte imponerad:(

_________________
-Bard i Brödraskapet-


Top
   
 Post subject: Re: Antes hörna
PostPosted: Fri Jan 06, 2012 17:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
köp mina :)

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Antes hörna
PostPosted: Sat Jan 07, 2012 03:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Tunedem

_________________
Tung Old School Linnist


Last edited by haraldur on Sat Feb 04, 2012 06:22, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Antes hörna
PostPosted: Sat Jan 21, 2012 01:53 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Nov 01, 2011 13:16
Posts: 13
Location: Piteå
Så har Niclas(Haraldur) varit här och hjälp till igen med att trixa & fixa. Schysst! Efter ett besök på Nelab och inköp av rejäl kabel och uttag så började operation ta hål på betongväggar. Vi hade flyt med den vägg som vi gruvat oss mest för,hjärtväggen mellan hallen och vardagsrummet. Den visade sig vara rätt beskedlig när Haraldur satte borrhammaren från Hilti i den och vips tittade borrspetsen ut 2mm från där han siktat in sig,glad var jag eftersom jag är lite av en pedant och vill ha saker helst mer än perfekt. Tur ska man visst också ha och kabeln räckte med 2 centimeters marginal när vi slutligen nådde elcetralen. Hela härligheten fick en kabelränna från Clas i sjön och smälte in precis som jag ville ha det. LP12án har nu fått en stavlimmad skiva att vila på i stället för det vita bordet. Tolvan spelade först sämre på detta underlag,hårt och dött. Niclas beordrade mig ´sitt´ och jag fick lov att inta lyssningsposition under tiden en av oss stod för justerandet medan den andre i lugn och ro fick sitta och koncentrera sig på att lyssna. Lite förvånad blev jag när det visade sig att vi inte kunde ha tonarmen dragen lika löst/hårt som när skivspelaren stod på bordet. Det spelade så bra när vi var färdiga att det fanns anledning att hälla upp en 12-åring.

Totalt så har den här ´uppgraderingen´ kostat mig ungefär 1000:- om man inte räknar jobbet. I gengäld lär jag lär får bära plank på Niclas stuga i sommar :lol: men det känns som om jag har fått en helt ny stereo,den där tusenlappen känns snarare som tjugo tusen! I kväll så har vi kört hårdrock tema så småelementen i mina kaber fått duktigt med massage. Med hygglig källa och en Klout när allt är injusterat så rockar det sanslöst om småttingarna!

_________________
-Bard i Brödraskapet-


Top
   
 Post subject: Re: Antes hörna
PostPosted: Wed Jan 25, 2012 23:20 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Nov 01, 2011 13:16
Posts: 13
Location: Piteå
Nu så är K18 ersatt med Haraldurs Karma,kul mekarkväll och bra vart det! Börjar dra ihop sig för lyssningskväll nu..






Image

_________________
-Bard i Brödraskapet-


Top
   
 Post subject: Re: Antes hörna
PostPosted: Sun Mar 04, 2012 00:50 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Nov 01, 2011 13:16
Posts: 13
Location: Piteå
Image

_________________
-Bard i Brödraskapet-


Top
   
 Post subject: Re: Antes hörna
PostPosted: Sun Mar 04, 2012 01:26 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Kaber är en av Linns snyggaste högtalare!


Top
   
 Post subject: Re: Antes hörna
PostPosted: Sun Mar 04, 2012 02:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Ja Kaber hänger med bra, har hört dom med mycket bra källa och Kaber levererade rejält.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited