selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 01:57

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 208 posts ]  Go to page 1 2 3 4 514 Next
Author Message
 Post subject: Hultins system
PostPosted: Sat Oct 08, 2011 09:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Hej!

Har funnits på forumet några år - och ställt frågor om allt från beggade LP12:or till majik 109:or att hänga på väggen till riaa-steg, och en massa annat däremellan... Har uppskattat tonen på forumet och att det är ett ställe där man kan diskutera musiken, utan att fastna i mätträsket. Låter det bättre så är det bättre.

I alla fall, här kommer en "wall of text" som ni får stå ut med... :lol:
Min resa börjar, som för så många andra, i Luleå. Sommaren 1989, då jag var 15 år, flyttade familjen dit och mitt första system införskaffades. Men eftersom jag ännu inte "sett ljuset" (eller kanske "hört ljudet"?) gick jag till Beliva och en Technics-stapel köptes in (med JVC-högtalare - det var tufft med vita basar.... :wink: )

Jag gjorde några besök på Takt o Ton under året och lyssnade en del men insåg att jag inte skulle ha råd med det systemet som de visade där uppe. Sommaren 1990 köpte jag in ett par JBL TLX8 och strax därefter köpte jag min första Linn-produkt - en Linn Basik (av Pär B). Njutning och glädje! :D Den var min trogna följeslagare fram tills för ett år sedan.

Efter det hände inte så mycket under de kommande 10 åren (JBL byttes ut mot Klipsch-stativare). Studier, familjebildning osv....

Början av 2000-talet blev det en sväng i hemmabiosvängen, men jag hittade aldrig fram till att njuta av den musik som det systemet gav (Yamaha & Jamo....).

För några år sedan började jag bygga 2-kanal igen. Upp med hemmabion på övervningen. Rotel pre/pwr köptes in, Dynaudio högtalare. Sedan kom en Squeezebox in. Lycka igen! Lät riktigt bra och jag var nöjd. Ett tag...
Smet in på Tonläget när jag var i Göteborg, passade på att besöka High Fidelity när jag var i Stockholm. Insåg att jag lyssnade mer och mer på vinyl igen och var sugen på att köpa en LP12, men insåg att det bara skulle dra iväg och bli dyrare och dyrare..... :(
Så jag köpte in en Rega P7 förra sommaren - :D Spelar riktigt bra (men det är ingen LP12...)

Så började det smyga på igen om att det skulle vara skönt att förenkla systemet - för min del, men även för att barn och fru ska enkelt kunna spela på det. Vi hade redan infrastrukturen med en NAS med Twonky i huset, en iPad fanns sedan i somras....
När barnen och frun var på Gröna Lund i somras så smet jag iväg till High Fidelity istället (jag blir bara yr och mår illa av att åka karuseller så länge...). Alla fick göra det de ville - winwin. Där satt jag länge med en DSI och ett par Majik 109:or.... :D :D
Jag tänkte efteråt att det här ska jag ha! Bara att börja spara ihop till det.

Efter ett antal turer så står det nu en Majik DSI här hemma och sprider välljud i vardagsrummet. Fick tag i en beggad på People&Schmidt (Tack Martin!) och nöp den direkt. Osedd & ohörd så köpte jag den.
Fruktansvärt nöjd! :D
Ska försöka låta bli att tänka på uppgraderingar nu....ett tag :lol:

Ska försöka få lite ordning på kabelträsket, och byta ut möbeln mot något trevligare....


Attachments:
SAM_1647.jpg
SAM_1647.jpg [ 58.07 KiB | Viewed 50869 times ]


Last edited by Hultin on Sat Oct 08, 2011 13:54, edited 1 time in total.
Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Sat Oct 08, 2011 10:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Kul att höra storyn och att du är nöjd med grejerna! Njut av musiken! :)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Sat Nov 05, 2011 22:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Så - då har man haft DSI:n i några veckor....och redan har uppgraderingsdjävulen slagit klorna i en..... :evil:
Man får passa sig så att man inte hamnar i "Lyxfällan"...fast än så länge är det bara på planeringsstadiet.....men man vet ju hur sånt brukar sluta...

Har redan tittat på ett par 109:or, eller rent av ett par 140:or till vardagsrummet...men de är svåra att smyga in utan att den äkta hälften skulle se dem...

Men en konkret sak som har dykt upp är att jag nog kommer att vara tvungen att byta lurar. I dag kör jag med ett par HD650 som jag varit/är mycket nöjd med men konkurrensen om utrymmet där nere har ökat så jag behöver ett par slutna lurar.
Vad jag förstår så är det Denons lurar (AH-D2000/5000/7000) som är i ropet just nu - någon som kan ge ett säkert uttalande om skillnaden mellan Denon och Sennheiser? Sedan har jag mina dubier om hörlurssteget i DSI:n.....ibland kan jag tycka att det distar en del på musik med mer driv i (hör det inte med Dire Straits, Adele, Toto etc. men däremot med Kamelot, Nightwish etc...). I alla händelser så är det egna rippar som jag gjort med EAC (i något enstaka fall med annan mjukvara...).
För min del skulle det vara aktuellt med d2000, kanske d5000 om skillnaden är stor (eller så kanske man ska köpa ett par d2000 och en hörlursstärkare...).


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Thu Nov 10, 2011 17:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Så då var det dags igen - en ny möbel införskaffades (finns alltid något trevligt ute på Blocket...). WAF gick upp i varje fall... :D Om hon är nöjd och glad så ökar det antalet tillfällen man kan spela på ordentligt.

Ni får stå ut med den dåliga bildkvalitén...fri hand med halvtaskigt ljus är ingen bra kombo...

Ser just att man borde kanske göra något åt de lösa sladdarna som hänger ner från TV:n...men det är inte helt klart ännu hur det blir...


Attachments:
Stereo2.jpg
Stereo2.jpg [ 30.26 KiB | Viewed 50602 times ]
Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Thu Nov 10, 2011 18:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Man kan lägga lösa småkablar i smala kabelrännor som man skruvar fast eller limmar fast på väggen. Finns ex. vis på Bauhaus, blir mycket snyggare. (Inte WAF-snyggt men nästan)

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Fri Jul 12, 2013 13:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Det har varit lite stiltje i systemet nu. Men igår så nöp jag ett par AV5140 och kom hem med. Jag trodde nog i min enfald att det skulle bli en positiv förändring jämfört med de Dynaudio 72 som jag har idag. Men jag är inte helt tillfreds med hur de presterar...

Det låter ganska nasalt... Vissa röster låter inte helt som jag tycker att de borde göra. Samtidigt tycker jag att virveltrumman kommer fram tydligare än tidigare - så sådan ju inte elementen vara trasiga eller? Mellanregistren har haft närkontakt med små barnfingrar och är intryckta (båda två). Men enheterna fungerar och ger nivå (iaf verkar det så vid mina lyssningar samt mednågon testskiva).

Jag ska flytta runt dem lite mer i rummet för att se om det "släpper" och blir bättre... Som det känns nu så kommer de snart ut på Blocket igen och jag sparar till ett par M140...


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Fri Jul 12, 2013 14:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Linns talare med 2k är reält mycket bättre än äldre. Plus att 5140 är trixig att justera in.
Så jag är inte jätteförvånad över dina intryck.
Jag har alltid haft lite svårt med Linns mellanmodeller i golv-version. Uppenbarligen bara toppmodellerna (golv) som är bra i basen, de billiga blir lätt odefinierade/bumliga.
Gäller även 140 till viss mån, nya foten gör det hela KLART bättre ihop med modifierat filter (klippa en jumper)
109 däremot är ju grymma - övervägt dessa?

Men 3k-talarna är de som verkligen är bra. Du ska inte kolla på 212? De är ju jättebilliga! 212 är som sagt mycket bättre än 140, mycket.

Med tanke på att du tycker röster är viktiga skulle jag förslå 212.


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Fri Jul 12, 2013 14:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Tack för responsen - Om jag ska karaktärisera min musiksmak så blir det oftare singer/songwriter än Metal. (Eller hellre Dire Straits än Meshuggah).

109:orna ligger nära till hands...frestande att smälla till och beställa ett par. Jag gillar dem skarpt och har lyssnat en del på dem. Plusset är att jag vet att det skulle fungera bra med en DSI. (PLus att det går att uppgradera dem längre fram med en 6100 + kort...). Kruxet är att de kostar cirka 14k med stativ (WAF dikterar att det ska vara körsbär som färg). Frågan är om dessa 14k kan användas på andra sätt?

För 14k kan man ibland hitta ett par M140 vilket jag känner mig mer lockad av (har haft stativare tidigare och när jag bytte till golvare var det ett klart lyft).
Jag har kikat på de 212:or som ligger ute men aldrig lyssnat på dem. Funderingen blir då om min DSI orkar driva dem på ett bra sätt?

I det långa loppet så tror jag inte att jag kommer att uppgradera källan - utan det kommer att vara en MDSI, kanske att förstärkeriet kommer att byggas på. Så frågan är om det blir lite "baktungt" med ett par 212:or?
Så - jag ska dra mig till Sthlm under närmaste veckan och se om det går att lyssna på 109/140 och kanske 212? (även om jag tror att det är lite för mycket pengar i dagsläget).


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Fri Jul 12, 2013 17:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Så - ställde tillbaka mina Dynaudio - och musiken och spelglädjen kom tillbaka igen. :)
Framför allt känslan av att det hänger ihop och "stampa takten"... Så nu kommer AV5140 att läggas ut till försäljning igen. Det var en lärdom - återstår att se hur dyr den blir....


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Fri Jul 12, 2013 18:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Hultin wrote:
Så - jag ska dra mig till Sthlm under närmaste veckan och se om det går att lyssna på 109/140 och kanske 212? (även om jag tror att det är lite för mycket pengar i dagsläget).
Lite osäker på begpris på 212, har du sett annons?

Om du bara jämför dessa tre kommer du att direkt höra vem du föredrar. Köp DEN och ingen annan. Se sedan till att installationen är bra så kommer du att njuta fler år.


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Fri Jul 12, 2013 19:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
sportbilsentusiasten wrote:
Lite osäker på begpris på 212, har du sett annons?

Om du bara jämför dessa tre kommer du att direkt höra vem du föredrar. Köp DEN och ingen annan. Se sedan till att installationen är bra så kommer du att njuta fler år.
Jag har sett tre annonser det senaste halvåret på 212:or:
1) http://www.blocket.se/stockholm/Linn_Ho ... 3.htm?aw=1
2) http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=9&t=9334 (mk1)
3) http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=9&t=9310 (mk2)

De priser som ligger i annonserna är mellan 18' och 25', men hur mycket de gått för vet jag inte.
Men jag ska göra som jag borde ha gjort - lyssnat och jämfört, och köpt den som hamnar högst på önskelistan (=mest nöjd lyssnare).


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Sun Jul 14, 2013 19:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Plockade fram den gamla Technicsstärkaren från 1989 - den får komma fram ut garaget där den normalt gör tjänst (även om det blir allt mer sällan nu...). "Power consumption 670W" borde väl räcka till för att hålla ett par bångstyriga högtalare i schack?

Line out från DSI:n och sedan fulkabel in i den - och nog finns det lite mer kropp i rösterna och inte så "burkigt" längre. Visst hörs det skillnader mellan DSI:n och den gamla stärkaren men med de här högtalarna så vette tusan vilken som är att föredra.

Nu blev det lite kul att experimentera igen :) - kanske att de får följa med på nästa besök i huvudstaden? Jag blir att höra vad ett par rätt drivna 5140 kan prestera.


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Sun Jul 14, 2013 19:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
A212 är en bra högtalare om du gillar presentationen åt det mer analytiska hållet och det är kanske inte spelglädje som är den starkaste sidan. Dessutom tycker jag att en MDSM/MDSI inte räcker till på långa vägar utan det behövs bättre källa och helst aktivt. Tro mig jag har prövat och lämnat. Håll dig till M109/140 så tror jag du blir nöjd. Jag gillar 5140 men de bör köras aktivt om du ska få ordentlig kontroll och slippa den lite diffusa basen, dvs de kräver bra grejer före. Har testat med ADS/Exotic/aktivt med lk85 och det räckte inte riktigt fram så även det blir dyrt.

Bara mina tankar och vad jag upplevt.

Lycka till vilken väg du än väljer.........

/Roger


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Tue Jul 16, 2013 19:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Tillbaka efter en snabbvisit till Uppsala under dagen. Medans dottern var och handlade kläder så besökte jag Ljudkompaniet istället - hon blev glad och jag blev glad. Win-win :D

Christer på Ljudkompaniet kopplade upp en Majik DS-I --> Majik 2100 --> högtalare. (Musiken var lite Steely Dan, lite Stevie Ray Vaughn och lite Tower of Power).

Först ut ett par Guru junior (?). De lät bra - lättlyssnade och trevliga, men inte riktigt vad jag var intresserad av utan snart byttes de ut mot

Majik 109 - Nu lät det riktigt trevligt. :) Bra driv - lättlyssnade, men kanske att jag tycker att de är lite, lite beslöjade i diskanten och mellanregistret. Nu kan det spela stor roll att det är okänd miljö och jag flyttade inte runt högtalarna för att få mer info ur dem.
För att vara så pass små så har de bra driv och attack, även om jag snabbt konstaterar att jag vill ha golvare för lite mer fysiskt tryck i basen.

Tyvärr var butikens Majik 140 utlånade så det blev ett par Majik Isobarik uppställda istället. Inte mig emot - kan vara trevligt att lyssna på tänkte jag.
Steely Dan lät lite väl basigt, och periodvis under lyssningen tyckte jag att det kanske var lite för mycket av det goda med all bas, även om jag uppskattade att det gick att lyssna på låg volym med bra basstöd. Dock hade jag samma känsla av lite beslöjad diskant/mellanregister som hos 109:orna.

Han hade ett par Akkurate 242 i butiken också men dem lyssnade jag inte på, tiden var begränsad för min egen del.

Så var landar allt detta då? Jo, jag kommer att fundera lite till under de kommande dagarna, men det ligger nära till hands att jag införskaffar ett par M140 framöver. Jag baserar det på några saker:

1) Jag vill köpa ett par Linn burkar - inte för att de per automatik är bättre än allt annat, men samma tillverkare borde i varje fall ha testat sina grejer för att kunna spela bra ihop (inte minst verkar det ju så om man läser Stereophiles recension av M140).
2) Jag vill ha ett par golvhögtalare - Jag skulle sakna basstödet i ett par stativare (även om jag vet att det går att få bra bas ur dem så är det en annan fysisk känsla med golvare)
3) Budgeten medger inte att köpa ett par Akkurategolvare. Även om det skulle gå så skulle det gnaga om att jag inte har tillräckligt bra källa eller drivning framför dem....


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Mon Jul 22, 2013 19:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Nu med M140.... :D


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 208 posts ]  Go to page 1 2 3 4 514 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited