selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Apr 25, 2024 22:53

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 208 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 614 Next
Author Message
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Mon Nov 17, 2014 20:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Riaa tror jag är bra... Har inte jämfört med något annat. Hade ett ASR mini basis under en tid och tyckte att det var riktigt bra, men det var innan Majiken kom in över tröskeln.
Jo, jag vet att Kore borde vara "given" men jag har inte hört den - och jag är lite rädd att den inte motsvarar förväntningarna... Fast det kanske jag inte behöver vara...
Borde åka till High Fidelity med andra ord och lyssna... :D


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Mon Nov 17, 2014 20:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Apr 22, 2010 17:40
Posts: 114
Location: Östersund
Kore är given på din spelare.

_________________
Källa:KlimaxLp12. Klimax kontrol/1. M6100/D. M4100/D.
Aktiv Akurate 242 mk3.


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Mon Dec 29, 2014 11:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Ångest, ångest...är min arvedel (för att travestera en författare...).

Har njutit under helgerna av Tidals streamingtjänst - och det lär nog bli ett köp av prenumerationen framöver också.
Har inte tagit mej i kragen och fixat en lyssning av de olika alternativen ännu. Men mina tankar går starkare i riktning mot ett slusteg just nu. Jag inbillar (?) mig att med ett separat slutsteg så avlastas DS/Pre-delen i DSI:n så att det bör bli bättre? Åtminstone hoppas jag det....

I alla fall satt jag och funderade på vad det långsiktiga målet med Hifin är, och för min del så kommer jag inte att ta klivet upp till Exakt. Det är för mycket pengar för min del - åtminstone just nu och då ser mitt mål ut så här:

DS Klimax Renew (finns för inte sååå mycket pengar), Alt Akurate DSM (för pre-funktion och DA-omvandling)
LP12/Kore/Lingo/Ittok/Adikt
Pre Akurate DSM/Pre/Exotik
Pwr 2*4100/4200
Högtalare Majik 140 (aktiva)

Synpunkter? Om nu detta är målet, vad är nästa lämpliga steg just nu? Lyssnar till vardags 90% på DS och cirka 10% på LP12, vid vissa tillfällen är det tvärtom...


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Mon Dec 29, 2014 13:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Hultin wrote:
Ångest, ångest...är min arvedel (för att travestera en författare...).

Har njutit under helgerna av Tidals streamingtjänst - och det lär nog bli ett köp av prenumerationen framöver också.
Har inte tagit mej i kragen och fixat en lyssning av de olika alternativen ännu. Men mina tankar går starkare i riktning mot ett slusteg just nu. Jag inbillar (?) mig att med ett separat slutsteg så avlastas DS/Pre-delen i DSI:n så att det bör bli bättre? Åtminstone hoppas jag det....

I alla fall satt jag och funderade på vad det långsiktiga målet med Hifin är, och för min del så kommer jag inte att ta klivet upp till Exakt. Det är för mycket pengar för min del - åtminstone just nu och då ser mitt mål ut så här:

DS Klimax Renew (finns för inte sååå mycket pengar), Alt Akurate DSM (för pre-funktion och DA-omvandling)
LP12/Kore/Lingo/Ittok/Adikt
Pre Akurate DSM/Pre/Exotik
Pwr 2*4100/4200
Högtalare Majik 140 (aktiva)

Synpunkter? Om nu detta är målet, vad är nästa lämpliga steg just nu? Lyssnar till vardags 90% på DS och cirka 10% på LP12, vid vissa tillfällen är det tvärtom...
Utan att ha jämfört skulle jag gissa att en Akurate DSM skulle göra allt bättre (och behålla din MDSi som slutsteg - det alternativet är betydligt bättre än separat slutsteg till en MDSi), både vinylavspelning och digital-avspelning. Visserligen får du då dubbla nätverksspelare och försteg, men du kan när som helst uppgradera till ett riktigt slutsteg. Är en RDS helt självskriven så är det kanske bäst att gå på en sådan direkt, men då återstår att skaffa försteg och slutsteg.


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Mon Dec 29, 2014 13:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Tack för input - en ADSM är ett hett alternativ, men den är än så länge så pass dyr (65000:- ) att den inte ryms inom budgeten. Den är nog mer ett långsiktigt mål. Jag har inte sett den som begagnad ännu, jag tror att det har funnits enstaka på Ebay, men även där får jag se det som ett långsiktigt mål.

I det korta perspektivet är ett slutsteg eller Kore till LP12:an mer rimliga att få in här hemma. De kommer dessutom att finnas kvar när jag tar steget vidare mot bättre DS/Pre.


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Mon Dec 29, 2014 19:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
KDS/Kikkin o LSNAS är ju självklart om du ska satsa långsiktigt. sedan uppgradera försteget alt harmonihylla


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Mon Dec 29, 2014 23:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Med ett tydligt slutmål känns det inte så himla viktigt i vilken ordning du tar det. Jag skulle hålla utkik efter bra priser på de grejer du i slutändan vill ha, och sen slå till när det kommer klipp...

DSM känns inte så himla prisvärt, med tanke på hur pass billiga försteg har blivit idag. ADS/KRDS+Exotik går att få för under 30, ADSM är som du säger väsentligt dyrare.

Kikkin+DS hade ju varit toppen om du inte haft LP12. Med tanke på din nuvarande fördelning av speltid skulle jag inte ge mig på en lösning som kräver omkoppling för att byta källa, då kommer nog tolvan bli stående alltför mycket.

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Tue Dec 30, 2014 10:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
KDS/Kikkin o LSNAS är ju självklart om du ska satsa långsiktigt. sedan uppgradera försteget alt harmonihylla
Ja, eller en KDSM. Jag uppfattade att KDS låg över budget.


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Tue Dec 30, 2014 16:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Hej

Ja - en KDSM ligger långt över min budget, och i dagsläget gör även en ADSM det. Jag tror att jag följer rådet lite tidigare i tråden - att ställa klart vilket mål jag har, och sedan ta en sak i taget. När det dyker upp något intressant så köper jag in det.

Just nu är det mer troligt att jag köper in ett slutsteg. Då kan jag avaktivera det inbyggda steget i DSI, och får då i teorin en uppgradering även av DS och Pre. Sedan blir det en fråga om vad som blir nästa steg..


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Mon Jan 05, 2015 18:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Uppdatering :D


Attachments:
Steg 1024.jpg
Steg 1024.jpg [ 63.25 KiB | Viewed 14302 times ]
Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Thu Jan 08, 2015 11:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Det blev alltså ett slutsteg här hemma. Ett Majik 6100, som tillsammans med DS-I driver högtalarna i Quad-amp.
Det är ett mellansteg just nu, för det långsiktiga målet är att driva det hela aktivt. (Aktiva kort till M140 är inte helt vanliga på begagnatmarknaden om man säger så...).
Efter några dagar har intrycken börjat komma ihop och jag tycker att det är ett lyft jämfört med att köra enbart med DS-I. Ytterligare en variant skulle kunna vara att stänga av slutsteget i DS-I och köra tri-ampat med 6100... Hmm... blir kanske för många olika variabler här nu... :)


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Sun Jan 11, 2015 12:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Systembild


Attachments:
Systembild januari 2015b.jpg
Systembild januari 2015b.jpg [ 160.89 KiB | Viewed 14165 times ]
Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Sun Jan 11, 2015 14:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Ett tredje förslag är att köra med bara ett slutstegspar single-wire. Koppla högtalarkablarna till diskanten.

/Erik


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Tue Jan 13, 2015 08:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Hmm... nu blev det ännu fler variabler.... :o
Jag kommer nog att fega ur och köra som det är just nu, ett tag och sedan testa några variabler när jag tycker att det finns tid att testa...

Det kom i alla fall ett brev under gårdagen, innehållandes ett litet inköp...
Attachment:
File comment: Krescendo Hifi Cable
Kabel 1.jpg
Kabel 1.jpg [ 61.81 KiB | Viewed 14077 times ]
Jag såg annonsen via Ebar och tog kontakt med dem. Fick snabba svar och köpte en kabel. Ska testa den här hemma mellan DSI och 6100. (Just nu har jag en äldre Monster Interlink inkopplad). Tyvärr kan jag inte göra en jämförelse med Linns Black eller Silver eftersom jag inte äger någon av dessa kablar.


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Tue Jan 13, 2015 13:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Erik wrote:
Ett tredje förslag är att köra med bara ett slutstegspar single-wire. Koppla högtalarkablarna till diskanten.

/Erik
Förstår tanken och håller med generellt. Har kört 4200 på 242 och föredrog ett slutstegspar single-wire. Men i fallet 6100 så är ett slutstegspar för klent för det jag provat som är Espek och 242, föredrog definitivt triampat i dom bägge fallen. Däremot är det väl så att 6100 är ett bättre slutsteg än DS-I's inbyggda? Då torde det bli sämre med quad-ampa med det än att triampa med enbart 6100.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 208 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 614 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited