selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 15:00

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 208 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 714 Next
Author Message
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Tue Jan 13, 2015 17:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Ett kanalpar i en M6100 räcker inte till för att driva runt M140 ordentligt alls i mitt tycke. Har testkört det och det blev inte alls speciellt bra, Mx100 är helt enkelt för klen och det börjar dista rätt så tidigt på volymskalan.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Tue Jan 13, 2015 18:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Hjälper det att använda flera av kanalerna, med tanke på att de delar närdel?

/Erik


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Wed Jan 14, 2015 13:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Erik wrote:
Hjälper det att använda flera av kanalerna, med tanke på att de delar närdel?

/Erik
Ja, det gör det. Vidhåller, triampat med 6100 bör bli det bästa tills du går aktivt.


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Wed Jan 14, 2015 19:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
stefan wrote:
Erik wrote:
Hjälper det att använda flera av kanalerna, med tanke på att de delar närdel?

/Erik
Ja, det gör det. Vidhåller, triampat med 6100 bör bli det bästa tills du går aktivt.
Intressant - ska testa under helgen.
Fråga - hur koppla upp? M6100 till Bas, Mid, Tweeter (och sedan blecken mellan diskant och superdiskant) eller någon annan konfiguration?


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Thu Jan 15, 2015 01:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Hultin wrote:
stefan wrote:
Erik wrote:
Hjälper det att använda flera av kanalerna, med tanke på att de delar närdel?

/Erik
Ja, det gör det. Vidhåller, triampat med 6100 bör bli det bästa tills du går aktivt.
Intressant - ska testa under helgen.
Fråga - hur koppla upp? M6100 till Bas, Mid, Tweeter (och sedan blecken mellan diskant och superdiskant) eller någon annan konfiguration?
Ja, så här enl manualen för 140


Attachments:
Skärmklipp.JPG
Skärmklipp.JPG [ 48.54 KiB | Viewed 15970 times ]
Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Thu Jan 15, 2015 09:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
stefan wrote:
Hultin wrote:
stefan wrote:
Ja, det gör det. Vidhåller, triampat med 6100 bör bli det bästa tills du går aktivt.
Intressant - ska testa under helgen.
Fråga - hur koppla upp? M6100 till Bas, Mid, Tweeter (och sedan blecken mellan diskant och superdiskant) eller någon annan konfiguration?
Ja, så här enl manualen för 140
Jag har inte provat på M140, men jag är rätt övertygad om att det är bättre att koppla båda till diskant istället för en till diskant och en till superdiskant. Ett exempel på när praktiken inte stämmer med teorin.

/Erik


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Thu Jan 15, 2015 14:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Erik wrote:
Jag har inte provat på M140, men jag är rätt övertygad om att det är bättre att koppla båda till diskant istället för en till diskant och en till superdiskant. Ett exempel på när praktiken inte stämmer med teorin.
/Erik
Ja, det är lite märkligt. Kollat vidare lite och i fallet singlewiring så rekommenderar Linn för 140 att sätt plus på supertweeter och minus på basen. Kollar vi i manualen för 212/242 så rekommenderar dom både plus och minus på supertweeter vid singlewire. Själv har jag singlewire 242 och har från rekommendationer satt på tweeter och inte provat något annat. Du hade ju 212 Erik, provade du fram vad som var bäst?

Ursäkta kladdande eller OT i Hultins tråd, admin får väl flytta den i så fall.


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Thu Jan 15, 2015 18:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Hej!

Jag har inget emot detta i tråden - jag ställde frågan om hur man skulle koppla upp slutsteget och det är intressant att ta del av era erfarenheter (och jag kommer ihåg att det fanns beskrivet i manualen till högtalarna men hade glömt bort det).
Men det ska bli en intressant helg med andra ord.


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Fri Jan 16, 2015 11:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Hultin wrote:
Systembild
Snygg färg- (nyans) kombination på Quadraspiren.

Kabelhärva! Nackdelen med aktiva system.


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Fri Jan 16, 2015 11:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
Hultin wrote:
Systembild
Snygg färg- (nyans) kombination på Quadraspiren.

Kabelhärva! Nackdelen med aktiva system.
Fördelen med Exakt, man slipper en massa lådor och kablar.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Fri Jan 16, 2015 12:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Fördel med högtalare med integrerad Exakt. Man slipper svart, tjock, ful K400. Ersätts av en nätverkskabel.
Nackdel med högtalare med integrerad Exakt. Högtalaren behöver strömsladd. Strömsladd som man kanske inte vill ha nära nätverkskabel.


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Sat Apr 18, 2015 10:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Många veckor senare.... har haft fullt upp med massa saker i livet.

I alla fall så är kopplingen just nu att DSI har det interna slutsteget avstängt och fungerar som DS/Pre och 6100 driver högtalarna (med bleck mellan diskant och superdiskant).
Har bara lyssnat några låtar ännu, men spontana känslan var att det gick lite långsammare? Lite som att artisten släpar lite på betoningen... Eller så är det bara att det hörs tydligare vad som sker i bakgrunden. :D

Nu blir det musik under helgen och sedan mer funderingar på vad man ska jobba vidare med. Antingen gå mot ett analogt system (köpa in en Klimax Renew DS) eller spara för att gå mot Exakt. Hmm...


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Sat Jul 25, 2015 19:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Köpte i helgen en ny kabel, och ska testa den mellan DSI och den närmaste switchen.

Det blev en AQ Cinnamon - Se info http://www.audioquest.com/ethernet/cinnamon

Delvis pga det som finns skrivet i diverse tester på nätet, men även för den tråd som finns här på forumet om jämförelser mellan Cat5/6/7. Den är inköpt på Hifiklubben och så länge som den är i bra skick så kan jag lämna tillbaka den och få igen pengarna - så jag bestämde mig för att testa under semestern.... Om det är ett lyft så är det ett relativt billigt sätt att uppgradera systemet, och om det inte är det så har jag inte tappat pengarna.

Jag har än så länge bara lyssnat någon timme på kabeln så det är för tidigt att säga något. Den får sitta i några dar och sedan ska jag byta tillbaka till den Cat6-kabel som suttit tidigare.


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Wed Jul 29, 2015 13:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Var förbi High Fidelity idag - när frun och barnen njöt av Gröna Lund passade jag på att uträtta lite andra ärenden... :D

Skulle serva min LP12, men det slutade med att jag beställde en uppgradering istället... Det blir en Kore som ska monteras inom några dagar....

En annan liten praktisk sak som letade sig hem var den här:
Attachment:
1165416.jpg
1165416.jpg [ 100.54 KiB | Viewed 15403 times ]
Har precis hunnit hem och kopplat in den i datorn. Klart värt pengarna! Mellan en MacBook Air och ett par AKG 518DJ så städade den upp avsevärt i basen och den blev roligare att lyssna på. Det blir både Hifi och Musik!
Med inkoppling av ett par HD650 så är det viss skillnad.... Den ligger precis på gränsen volymmässigt att orka driva dem (fast viss skillnad mellan ett par AKG med 32 Ohm och ett par Sennheiser på 300 Ohm...).
Men - om jag ska sitta länge så lyssnar jag hellre på HD650, de är bekvämare och mer upplösta. Jag hör mer detaljer och försvinner in i musiken på ett annat sätt. Samtidigt är AKG-lurarna roliga att lyssna på, de är inte helt korrekta utan färgar ljudet jämfört med Sennheiser.... Hmm...finns det hörlurar som kan ge både och?

Har inte avgjort om det gör någon skillnad med den AQ Forest USB-kabel som jag fick med på köpet....

Hörde om prisförändringarna på Exakt idag, Exaktboxen (Akurate) går upp ordentligt i pris, och Exakt ADSM går ner - totalpriset för båda två skiljer sig inte från tidigare. Måste fundera mer på om det är läge att gå mot Exakt eller inte...


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Fri Jul 31, 2015 18:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Nu med Kore... :D :D
Lyssnat på någon skiva - mer intryck kommer under helgen - i någon paus under lysningarna... :D


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 208 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 714 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited