selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 18:32

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 208 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 914 Next
Author Message
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Thu Jul 14, 2016 23:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Hultin wrote:
Nu med Lingon i drift....
Lingo 1, 2 eller 3?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Fri Jul 15, 2016 10:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Lingo 3 :D


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Sat Aug 13, 2016 17:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Nu med Harmonihylla..... (Tack Edmund!)

Inte riktigt på plats ännu, ska lyssna in mig på det nuvarande systemet på Q4 Evo innan jag flyttar över grejerna....

Gissar att det är Oden-hyllor, av något äldre slag på den.


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Thu Aug 18, 2016 06:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Några dagar senare - hmm...det hände något när jag lyfte över LP12 på Harmonihyllan... Jag blev faktiskt förvånad - det var en annan presentation, en annan känsla av musiken som presenterades.
Då satt spelaren ändå från början på en helt ok hylla - men att det skulle bli skillnader så här var jag nog inte förberedd på. Tja - hyllan var definitivt värd resan till Stockholm för avhämtning.

Nu kanske man ska fundera på att byta ut ett hyllplan eller två till en Torhylla (Mimer är än så länge för dyrt för min smak).


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Thu Aug 18, 2016 07:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Hultin wrote:
Några dagar senare - hmm...det hände något när jag lyfte över LP12 på Harmonihyllan... Jag blev faktiskt förvånad - det var en annan presentation, en annan känsla av musiken som presenterades.
Då satt spelaren ändå från början på en helt ok hylla - men att det skulle bli skillnader så här var jag nog inte förberedd på. Tja - hyllan var definitivt värd resan till Stockholm för avhämtning.
Vi är ju ett gäng som nära nog propagerat oss blå för just Harmonihyllan, men det allmänna intresset har *som vanligt* varit svalt. Det är troligen så att man måste höra med egna öron för att riktigt tro att skillnaden kan vara så tydlig och betydelsefull.


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Fri Aug 19, 2016 09:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Jag skulle gärna se en harmonihylla som bara är optimerad för Lp 12'an

Alltså en hylla med botten plan samt ett topp plan i bra höjd för manövrering av Lp12

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Sat Aug 20, 2016 15:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
pekka71 wrote:
Jag skulle gärna se en harmonihylla som bara är optimerad för Lp 12'an

Alltså en hylla med botten plan samt ett topp plan i bra höjd för manövrering av Lp12

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Har du provat någon variant på Harmonihyllan?


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Sat Aug 20, 2016 16:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Ny systembild - Den är tagen med lite grodperspektiv. TV:n skyms inte från min position i soffan.

Ska fundera lite på vad jag ska göra med min Q4Evo...

3 av hyllorna inköpta -15, 1 hylla i somras, även Bronze spikes.... Någon som är intresserad av den? :)


Attachments:
Systembild.jpg
Systembild.jpg [ 73.78 KiB | Viewed 14188 times ]


Last edited by Hultin on Sun Aug 21, 2016 13:24, edited 1 time in total.
Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Sun Aug 21, 2016 12:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
HCL wrote:
pekka71 wrote:
Jag skulle gärna se en harmonihylla som bara är optimerad för Lp 12'an

Alltså en hylla med botten plan samt ett topp plan i bra höjd för manövrering av Lp12

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Har du provat någon variant på Harmonihyllan?
Inte hemma, men vi har jämfört den mot andra hyllor och det är en mycket bra hylla, dock har jag aldrig varit med om att Lp12 blir bättre när man lastar ner hyllan med mera prylar, svårt att tänka mig att harmonihylla är ett undantag

Så därför skulle jag gärna se en hylla i rätt höjd för Lp12 som endast är optimerad för skivspelaren vikt

Vill bara vara tydlig med att jag tycker harmonihylla är en riktigt bra bänk under Lp12, kanske en av de bästa

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Sun Aug 21, 2016 15:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
forsätter diskutionen här om hyllor till LP 12

viewtopic.php?f=1&t=9847&p=99192#p99192

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Sun Jul 30, 2017 15:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Funderingar slår till igen, allt från Exakt till att ta bort det aktiva och gå passivt med Lejonklous förstärkare....

Men den här gången ska jag faktiskt försöka få till en fungerande hemmabio i vardagsrummet.

Utgångsläget är det system som finns idag, dvs aktiva Majik 140 (Drivs med min DSI och en majik 6100).
Jag har ett hemmabiosystem uppe på övervåningen, men det är lite trångt och vi ser ändå mer film tillsammans i vardagsrummet så då går tankarna på att få till det okej här nere.

Ingen projektor (ännu) men det kommer nog på 1 eller 2 års sikt. Tanken är att köpa en vettig hemmabiostärkare som kan driva center och surround (bak), och sedan växa allt eftersom budget och behov blir tydligare.
Budget ca 20k. Kan gärna köpa begagnat om det är läge för det.

ALT 1 - Anthem MRX 520 (ny) - hela budgeten rök där..... :D Inga högtalare med andra ord. Tror inte resten av familjen uppskattar den lösningen...

ALT 2 - Majik 112 (Vit) - kostar ca 9k ny (Kan man köra med en majik 109 som center?). Inköp av Unik för bakhögtalare, eller ett par Monitor audio Bronze.
Hemmabiostärkare - inte särskilt kräsen - den ska driva center och surround, och kunna skicka signalerna rätt, och vara möjligt att bygga på med Atmos etc. Kravet är pre-out på fronterna (vilket betyder att jag skulle kunna dra ner den starkare jag har där uppe men det är lite bökigt att koppla ur allt...)
Typ Denon AVR-X4100 eller nyare....
Hur har ni forumister löst era behov av hemmabio tillsammans med musiken?

Skulle hemskt gärna ha ett Linn Exakt surround system, men det lär inte ske förrän den där Trisslotten hittar högvinsten...


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Sun Jul 30, 2017 19:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Hultin wrote:
Funderingar slår till igen, allt från Exakt till att ta bort det aktiva och gå passivt med Lejonklous förstärkare....

Men den här gången ska jag faktiskt försöka få till en fungerande hemmabio i vardagsrummet.

Utgångsläget är det system som finns idag, dvs aktiva Majik 140 (Drivs med min DSI och en majik 6100).
Jag har ett hemmabiosystem uppe på övervåningen, men det är lite trångt och vi ser ändå mer film tillsammans i vardagsrummet så då går tankarna på att få till det okej här nere.

Ingen projektor (ännu) men det kommer nog på 1 eller 2 års sikt. Tanken är att köpa en vettig hemmabiostärkare som kan driva center och surround (bak), och sedan växa allt eftersom budget och behov blir tydligare.
Budget ca 20k. Kan gärna köpa begagnat om det är läge för det.

ALT 1 - Anthem MRX 520 (ny) - hela budgeten rök där..... :D Inga högtalare med andra ord. Tror inte resten av familjen uppskattar den lösningen...

ALT 2 - Majik 112 (Vit) - kostar ca 9k ny (Kan man köra med en majik 109 som center?). Inköp av Unik för bakhögtalare, eller ett par Monitor audio Bronze.
Hemmabiostärkare - inte särskilt kräsen - den ska driva center och surround, och kunna skicka signalerna rätt, och vara möjligt att bygga på med Atmos etc. Kravet är pre-out på fronterna (vilket betyder att jag skulle kunna dra ner den starkare jag har där uppe men det är lite bökigt att koppla ur allt...)
Typ Denon AVR-X4100 eller nyare....
Hur har ni forumister löst era behov av hemmabio tillsammans med musiken?

Skulle hemskt gärna ha ett Linn Exakt surround system, men det lär inte ske förrän den där Trisslotten hittar högvinsten...
Jag kör ut ljudet från TV:n direkt till stärkaren, inga konstigheter, sen har jag bara mina två högtalare. Tycker ändå ljudet blir hur bra som helst även fast det bara är stereo, har aldrig saknat center eller bakhögtalare.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Sun Jul 30, 2017 22:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
hemmabiostärkare är skräp jämfört med samma pengar på 2-kanalstärkare!! (Linn, Lejonklou, Naim)
Och strunta i 5.1 - lägg alla pengar på BRA 2-kanal.

Ska 5.1 bli bra kostar det så pass att Exakt framstår som billigt :lol:

Köp beggad Oppo105, skicka 2-kanal till valfri stärkare av klass, se ovan, och 3677 (proffsbiohögtalare) på Ofil-stativ.
Bild till stor TV eller Sonyprojje (beroende på tittavstånd)

Ljudet är viktigare än bild för upplevelsen!!


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Sun Jul 30, 2017 23:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
leif_lar wrote:
Hultin wrote:
Funderingar slår till igen, allt från Exakt till att ta bort det aktiva och gå passivt med Lejonklous förstärkare....

Men den här gången ska jag faktiskt försöka få till en fungerande hemmabio i vardagsrummet.

Utgångsläget är det system som finns idag, dvs aktiva Majik 140 (Drivs med min DSI och en majik 6100).
Jag har ett hemmabiosystem uppe på övervåningen, men det är lite trångt och vi ser ändå mer film tillsammans i vardagsrummet så då går tankarna på att få till det okej här nere.

Ingen projektor (ännu) men det kommer nog på 1 eller 2 års sikt. Tanken är att köpa en vettig hemmabiostärkare som kan driva center och surround (bak), och sedan växa allt eftersom budget och behov blir tydligare.
Budget ca 20k. Kan gärna köpa begagnat om det är läge för det.

ALT 1 - Anthem MRX 520 (ny) - hela budgeten rök där..... :D Inga högtalare med andra ord. Tror inte resten av familjen uppskattar den lösningen...

ALT 2 - Majik 112 (Vit) - kostar ca 9k ny (Kan man köra med en majik 109 som center?). Inköp av Unik för bakhögtalare, eller ett par Monitor audio Bronze.
Hemmabiostärkare - inte särskilt kräsen - den ska driva center och surround, och kunna skicka signalerna rätt, och vara möjligt att bygga på med Atmos etc. Kravet är pre-out på fronterna (vilket betyder att jag skulle kunna dra ner den starkare jag har där uppe men det är lite bökigt att koppla ur allt...)
Typ Denon AVR-X4100 eller nyare....
Hur har ni forumister löst era behov av hemmabio tillsammans med musiken?

Skulle hemskt gärna ha ett Linn Exakt surround system, men det lär inte ske förrän den där Trisslotten hittar högvinsten...
Jag kör ut ljudet från TV:n direkt till stärkaren, inga konstigheter, sen har jag bara mina två högtalare. Tycker ändå ljudet blir hur bra som helst även fast det bara är stereo, har aldrig saknat center eller bakhögtalare.
Medhåll.
Fast jag kör bara film, från Oppo105


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Mon Jul 31, 2017 15:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Tja - jag är egentligen inte förvånad att jag får rådet att lägga pengarna på ljudet istället (dvs 2-kanals uppgraderingar). Större TV kommer det troligen inte att bli i närtid, men en del kring ljudet kan nog göras.

Även om det låter bra här nere (med aktiva M140) så saknar jag en del av effekterna från filmspåren...

Att lägga de pengar som Exakt innebär på hemmabio är bara att fetglömma, det kommer inte att hända.

Spåret just nu är en begagnad hemmabiostärkare som tar han om bildvisning/växling, och som sköter ljudet för center/surround.
Säg 2-4k för en beggad stärkare, center och surr - beror på om man kan köra en 109 som center. Det är svårt att hitta en 112 som begagnad....

Säg att det går under 10k. Då finns det kvar cirka 10-15k att lägga på 2-kanals delen. Med en del tur så skulle det gå att få tag i en Majik DSM/3 för 25k och sedan lite försäljning av 6100 och DSI. Kanske kan man göra den rockaden för 15k. Då är den förberedd för om man vill haka på Exakt, och den kan ta digitala signaler etc...

Alternativt att köpa en Akurate DSM - och då gäller samma som ovan förutom Exaktdelen, det blir avsevärt dyrare....

Hmm...Ska springa in på HighFidelity på fredag och prata med dem om valen och kvalen framöver...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 208 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 914 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited