selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 11:50

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 208 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 1014 Next
Author Message
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Mon Jul 31, 2017 20:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Märkligt.... flyttade om lite i racken idag, och gjorde en sak som jag borde ha gjort för länge, länge sedan...
Jag skaffade en Harmonihylla för cirka ett år sedan och har varit för lat/bekväm för att flytta över DS och förstärkare till den. Nu har vi renoverat utsidan och det ena har gett det tredje så lite hyllor etc har flyttats om - och när jag ändå rev ner stereon så satte jag över allt till Harmonihyllan. Jag har haft LP12 på Harmonihyllan och DSI och M6100 på en Q4Evo.

Slog på systemet igen... kollade så att alla register är med och att jag inte kopplat fel... höjde lite försiktigt och tyckte att det låter bra..., riktigt bra.... :D
Samma musik, samma utrustning, samma högtalarplacering -men mer musik. Instinktivt så känns det som att jag spelar 5-10 steg högre än tidigare... Man tar sig för pannan och får ta på sig dumstuten och skämskudden....

Alla saker spelar roll. Det har sagts så många gånger, av så många av er, men kanske är det så att jag behöver uppleva det själv först innan jag tror på det?
Attachment:
DSC_0049-2.jpg
DSC_0049-2.jpg [ 1.88 MiB | Viewed 14088 times ]
Hmm...kanske en bättre hylla är en bättre investering? Att uppgradera från Oden till Tor var ju inte särskilt dyrt.


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Mon Jul 31, 2017 22:47 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Jan 10, 2015 11:08
Posts: 33
Hur ofta tittar du själv och hur ofta i sällskap?

Jag går i liknande tankar och hittills - tittar oftast på film ensam och har tv:n avstängd när jag har sällskap - så kör jag med hörlurar. Tanken på en enkel "soundbar" med subwoofer för filmvisningen finns.

Allt detta sedan jag flyttade bort TV:n från att stå mellan stereohögtalarna. :)


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Tue Aug 01, 2017 08:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Tja, vi tittar på TV varje kväll jag och hustrun. Film cirka 2-3 ggr per vecka - oftast alla 4 (2 tonåringar).

Hmmm..skulle vara intressant att ta bort TV:n från vardagsrummet.... Kanske att man får tid för annat då? :D


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Wed Aug 16, 2017 09:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Det blev inte någon hemmabiovariant i rummet. Det kommer att bli något annat istället....


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Thu Sep 07, 2017 19:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Det blev tomt ett tag i racket, men nu på kvällen är ordningen återställd.


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Fri Sep 08, 2017 07:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Attachment:
DSC_0157-2.jpg
DSC_0157-2.jpg [ 1.11 MiB | Viewed 13760 times ]
Så här såg det ut ett tag...


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Sun Sep 10, 2017 11:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Hmm..ska jag dra ut på det eller inte?

Jag tänkte, och funderade och till slut insåg jag att jag ändå var på väg mot
Attachment:
Exaktbild.png
Exaktbild.png [ 328.25 KiB | Viewed 13702 times ]
Frågan var bara i vilken form det skulle bli..


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Sun Sep 10, 2017 11:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Under det senaste året så har jag undrat över hur man kan få ihop det med bättre ljud (den resan verkar aldrig ta slut) och även en mer smidig hantering av av-lösningar (just nu körs allt HDMI till TV och sedan optisk ut till min tidigare DSI).

Frågan var alltså vilken lösning som det skulle bli här hemma?

De alternativ som hade seglat upp var
1. Köpa en MDSM/3 och sedan komplettera med en Exaktbox i nästa steg, när ekonomi tillåter. Antingen en Majik Exaktbox-I eller separata versioner.
2. Gå på AEDSM och Exaktbox direkt.

Ett besök på HF i augusti planerades in, lyssning på alternativ (när resten av familjen var på Gröna Lund). Win-win med andra ord. :D


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Sun Sep 17, 2017 12:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Sedan vidtog sedvanlig fundering, räknande, och förhandling (på hemmafronten alltså... :D ).

I slutändan blev det följande konfiguration som hamnade här hemma:

En AEDSM och en Majik Exaktbox-I.

Mycket, mycket nöjd, även om jag fått ge avkall på hörlurslyssningen just nu. Letar efter en vettig hörlursförstärkare som tar digitalt in och som kan driva HD650 på ett bra sätt (finns fler lurar här hemma men den här är väl den som är tyngst att driva). Vettig prisklass dessutom...efter Exaktinköpet är det inte läge med en dyr burk till (skulle gärna testa Pioneers U-05 men den blir en aning för dyr).

I början tyckte jag att Exakt lät lite för "tunt", det kändes periodvis som att ett register tappats. Jag upplever det som större skillnad nu mellan skivor, och hur de är producerade.

PS. Michael McDonalds senaste "Wide open" är klart värd ett inköp.


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Sun Sep 17, 2017 14:14 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Jul 26, 2014 22:39
Posts: 88
Location: Ski, Norway
Kuult. Har hatt samme i litt over ett år og er veldig fornøyd. Også med LP12 (Urika etc)


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
LP12, Keel, KRadikal2, Ekos SE/1, Kandid, Linto, KDSM/1, 2250 Klimax 350P


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Wed Oct 18, 2017 18:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Har du en akuratexaktdsm eller en akuratexaktdsm med exakt. Om du har det senare så kan man väl koppla både RCA ut till en hörlursförstärkare och välja vilket man kör med exakt utgångar eller anloga


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Thu Oct 19, 2017 16:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Tyvärr inga analoga utgångar.... :(
Skillnaden i pris var ganska stor... och man får väldigt mycket hörlursförstärkare för de pengarna...

Just nu lutar det åt en Schiit-kombo. Någon som har testat?


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Wed Dec 20, 2017 12:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Tiden går snabbt - är riktigt, riktigt nöjd med stereon nu. Känner ingen riktigt dragning åt att uppgradera ytterligare (jo, dragningen finns men plånboken sätter effektivt stopp nu :))

Hörlurslyssningen tar mer tid, speciellt nu när det blir fler som ska samsas om utrymmet här hemma, och nu går det via MacBook Air - AQ Forest USB - Hegel Super - Philips Fidelio X2.
Tyvärr så kommer jag inte åt att ta signalen från EADSM till en DAC/Hörlursförstärkare.

Jag inser att jag inte kommer att lägga pengarna på en OPPO HA-1, eller en Pioneer U-05 eller Marantz. Lite för mycket pengar i dagsläget.

Jag har varit mycket sugen på en Schiitkombo (Magni/Modi) fast nu har det även kommit ett alternativ från Project.
PRO-JECT PRE BOX DIGITAL S2 - Den har funktionerna som jag vill ha, dvs kunna ta en digital signal från Linn och ett bra hörlurssteg på det. Att den sedan kan ta DSD och MQA är mer som grädde på moset och något som jag inte ser att jag behöver idag - fast det kanske kommer längre fram?

Har någon av er ett bra alternativ i prisklassen cirka 5k? Ska kunna ta en digital signal från EADSM och driva ett par Sennheiser HD650, Fidelio X2 m.m. Lyssnar mest på AOR, och ibland lite hårdare. Men jag uppskattar mer det välproducerade stuket (som några kallar för "slick").


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Wed Dec 20, 2017 13:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Akurate Exakt DSM har digital utgång så du kan ansluta en DAC på den utgången. Sedan hörlursförstärkaren till DAC:en.

Jag köpte en Micca OriGen+ för en tid sedan och är nöjd med den. Har också Philips X2.
https://www.miccatron.com/micca-origen- ... -preamp-2/


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Fri Dec 22, 2017 13:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Ser intressant ut - men jag går bet på att hitta en försäljare som skickar till Sverige.... Det verkar även finnas ytterligare en version.

Hmm...funderar på vad som blir en bra väg framåt - billigt (typ 1000:-), eller mellanklass (Project för typ 4k) eller dyrare... (Pioneer U-05 eller något liknande)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 208 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 1014 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited