selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 12:39

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Wahlens anläggning
PostPosted: Tue Aug 22, 2006 19:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Aug 08, 2006 17:51
Posts: 129
Location: Stockholm (Småland)
Till min hustrus stora förskräckelse :wink: så har jag återupptagit mitt intresse av få en anläggning med musik med ännu mer sväng i!

Det hela började i slutet av 80-talet med under åren många besök hos Eufonia i Jönköping. Om jag kommer ihåg rätt så bestod den första anläggningen av en Denon CD till föräldrarnas "stero". Sedan blev det egen förstärkare från Rotel och högtalare som hette Heybrook (eller något liknande).

Efter något år så återuppstod vinylen och jag köpte en Rega och den otäckt vassa Rotelförstärkaren byttes mot en ION Obelisk 3. När jag sedan började plugga (på den tiden så räckte studiemedel både till det dagliga brödet, skivor och att uppgradera systemet) så bytte jag högtalare till Royd Eden och Regan till en LP 12, basik och K9. Ett år senare så fick LP 12 tillökning i form av Lingo. Det var en häftig upplevelse att jämföra min LP 12 med Lingo med en (då) topputrustad LP 12 utan Lingo och inte höra någon skillnad :D .

Nästan 10-år senare så ”dog” Denon CDn rent fysiskt och in kom istället en Mimik II och det blev genast mer intressant att börja lyssna på CD. Den senaste uppgraderingen gjorde jag för två år sedan då den tekniska livslängden för ION förstärkaren börja närma sig sitt slut och frugan mjuknat lite 8) så var det dags för Kollektor och LK100. Det var ett rejält lyft på alla sätt och vis, allt blev bara så mycket bättre och de gamla högtalarna nåde tidigare oanade höjder.

På senare tider har jag fixat lite med högtalarplaceringen med gott resultat. Jag har även tagit bort locket till LP 12 och tycker att det är en stor skillnad, dels ser den riktigt snygg ut, det låter bättre och det går att gå normalt i rummet utan att nålen hoppar (något som var omöjligt tidigare). Så sedan i våras så är det i huvudsak vinyl som spelas här hemma. Till och med hustrun, som hävdar att hon inte tycker om musik, tycker att vinyler är mer ”levande” än CDn.

Som en konsekvens av små barn och fru som inte tycker om sladdar så har anläggningens omfång minskat.

Tack för ett intressant forum!

Så nu ser det ut som följer
Majik DS

Högtalare: Komponent 110


Last edited by Wahlen on Sat May 23, 2020 16:37, edited 5 times in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 22, 2006 19:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Välkommen hit.
Till updateringarna du först bör göra enligt mig är Cirkus helt klart.
Vad gäller högtalare kan jag inte ge något konkret tipps mer än att jag personligen gillar Ninka skarpt och ännu mer aktivt.

Hur man övertalar en motsträvig fru har jag inte en aningom då jag inte är begåvad med en sådan (motsträvig då).

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject: Re: Wahlens anläggning
PostPosted: Tue Aug 22, 2006 21:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Wahlen wrote:
När det gäller högtalarna så tar jag gärna emot tips kring hur man övertalar en motstävig fru som tycker golvhögtalare är det fulaste som finns att byte av högtalare är nödvändigt :wink:
Då hon tydligen verkar gilla musik är det enkelt.
Låt henne vara med när ni demar, hon hör skillnaden direkt = klart! Sedan är det bara en diskussion om prioriteringar.
Lycka till.
Fast uppgradera LP12 först, sedan för o sist slutsteg. det gör MYCKET större skillnad än att byta högtalare.
Lycka till!


Top
   
 Post subject: Re: Wahlens anläggning
PostPosted: Tue Aug 22, 2006 23:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2250
sportbilsentusiasten wrote:
Fast uppgradera LP12 först, sedan för o sist slutsteg. det gör MYCKET större skillnad än att byta högtalare.
Lycka till!
Precis! Du kan ju dessutom antagligen byta till Maxad 12:a, Kairn och Klout innan hon märker något! Förutom gröten... ;)

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 22, 2006 23:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2250
Varför inte aktiva Tukan? Dom är ju så snygga att ingen kan ha något att invända!

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 22, 2006 23:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Absolut, ta med din hustru på demo. Sedan kan du jobba på att öka hennes musikintresse, det bästa är att gå och höra musik live.
/Stefan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 25, 2006 18:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Aug 08, 2006 17:51
Posts: 129
Location: Stockholm (Småland)
Nu har det hänt lite. Tyvärr blev det inga högtalare... Däremot så har Rolands Ikemi hamnat hemma hos mej :D Så nu får vi se hur länge det dröjer innan grannarna börjar knacka på dörren... MEN en av de positiva sakerna med Ikemien är att det låter bra (mycket bättre än Mimiken) på låg volym, något som jag inte alls hade förväntat mej.



Så nu ser det ut som följer
Källor:
*LP 12, Lingo 1, Basik plus, K9
*Ikemi

Förstärkeri:
Kollektor
LK100

Högtalare: Royd Eden (liknar Kan)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 26, 2006 02:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Trevligt och grattis till uppgraderingen, en väl vald spelare för dessa silverskivor, misstänker att du kommer att sitta fast framför den och spisa en hel del go musik framöver.

Kanske läge med lite trevliga bilder oxå 8)

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 10, 2006 20:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Aug 08, 2006 17:51
Posts: 129
Location: Stockholm (Småland)
Här kommer en bild, tror jag kan inte se den då jag förhandsgranskar men det blir säkert bra

Har inte tillång till något bildredigerings program så jag fick klippa ut en del av bilden...

Ja det finns två högtalare :wink: men den andra fick inte plats i bilden


Attachments:
File comment: mindre bild
mindre bild.JPG
mindre bild.JPG [ 71.15 KiB | Viewed 13962 times ]
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 14, 2007 13:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Aug 08, 2006 17:51
Posts: 129
Location: Stockholm (Småland)
uppgradering på gång, blev inte alls som jag tänkt... men en stor kartong har kommit.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 14, 2007 14:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
hmmmm man blir ju nyfiken vad du har köpt. Du skrev en stor kartong, min gissning är att du har köpt ett par ninka, med de ligger väl i två kartonger?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 14, 2007 15:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Aug 08, 2006 17:51
Posts: 129
Location: Stockholm (Småland)
anledninge till att det blev en kartong istället för två var det jag köpte demo ex... som sagt var inte alls de högtalare jag hade tänkt.

behoven kommer dock att kompletteras med en Adikt till helgen, dock då syftar jag på skivspelaren och inte på musik bruk :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 14, 2007 16:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
så var min gissning fel eller korrekt? du är härligt hemlighetsfull.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 14, 2007 16:13 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Katan ryms båda två i en kartong men å andra sidan kan det väl knappast räknas som stor kartong... Kanske specialemballage för två Keltik i en enda kartong. Lättsamt och bra att bära :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 14, 2007 17:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Aug 08, 2006 17:51
Posts: 129
Location: Stockholm (Småland)
ed wrote:
så var min gissning fel eller korrekt?
nej den var fel.
Frugan sågade:
Ninkas utseende i nivå med fötterna... :(
Keilidh tyckte hon var för knubbiga :?
men sedan tittade hon runt på HF och pekade på ett par gråa Komponent 110.

Så var gör en stundtals lydig man. Jo på tisdag traskade jag ner till HF och lyssnade en bra stund på Komponent 110. Det lät bra, förvisso bättre med basen. Sedan bar de in Keilidh. Efter 5 sekunder hade jag bestämt mej, Komponent är helt klart bättre :!:

Känns helt bissart att fruga, utan att lyssna, pekade ut en bättre högtalare som jag hade ratat :oops:

Så nu står det ett par välljudnade Komponent 110 hemma.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited