selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 15:32

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 20, 2005 21:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Jo då! Om jag kommer över en Ikemi billigt eller att Linn släpper en billigare instegs dvd så är det något jag siktar mot!

Dock är jag inte klar med min LP-12:a heller!
Bättre arm, T-cable och kanske en Klyde :?

En se Kairn skulle kanske passa.
Blir så dyrt med en Exotik då den måste kompletteras med en separat riaa!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 21, 2005 18:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Hur lirar cdn med dagens mått mätt? Blir nästan lite nostalgisk då jag ser den. Ägde storebror (Revelation hette den va?) för ett gäng med år sedan. Mycket trevlig spelare. Spelade skiten ur Mimik.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 21, 2005 21:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Tanken har funnits att jag skulle plocka med mig den till Takt & Ton för en jämförelse men har aldrig kommit så långt!

Stämmer bra att Revelation var den lite dyrare modellen.
Jag han med att uppgradera min till clock 3 version vilket jag inte tror att så många andra har gjort :? vilket gav mer detaljer och tajtare bas!
Det blir i princip aldrig jobbigt eller påfrestande att lyssna på den vilket jag inte kan säja om min nya billiga Pioneer dvd som prisats i hifi pressen!

Jag blev faktiskt lite förvånad över att den hade än mer att leverera nu när jag gått aktivt och för att uppgradera från den så tror jag nog att en Genki eller värre måste till!

Jag kommer dock inte sikta lägre än Ikemi klass om jag skall investera i det moderna formatet CD :lol:

Största skilnaden blev det på vinylåtergivningen och jösses vad detaljer, rytmkänsla och jävlar anama det finns i den vinylsvarven...
Har plöjt i genom ett antal gamla skivor i dag och hade tydligen inte en aning om vad som fanns på dom?
Nu vill jag uppgradera till bättre arm, tonarmskabel, försteg.....
Var nog inte så smart att gå och aktivera? Kommer ihåg en åhörares komentar från ett tillfälle då man demade Linns aktiva system i slutet på -80 talet! "Det här är ju bättre än sex" 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 22, 2005 10:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Sondek wrote:
Tanken har funnits att jag skulle plocka med mig den till Takt & Ton för en jämförelse men har aldrig kommit så långt!

Stämmer bra att Revelation var den lite dyrare modellen.
Jag han med att uppgradera min till clock 3 version vilket jag inte tror att så många andra har gjort :? vilket gav mer detaljer och tajtare bas!
Det blir i princip aldrig jobbigt eller påfrestande att lyssna på den vilket jag inte kan säja om min nya billiga Pioneer dvd som prisats i hifi pressen!

Jag blev faktiskt lite förvånad över att den hade än mer att leverera nu när jag gått aktivt och för att uppgradera från den så tror jag nog att en Genki eller värre måste till!

Jag kommer dock inte sikta lägre än Ikemi klass om jag skall investera i det moderna formatet CD :lol:

Största skilnaden blev det på vinylåtergivningen och jösses vad detaljer, rytmkänsla och jävlar anama det finns i den vinylsvarven...
Har plöjt i genom ett antal gamla skivor i dag och hade tydligen inte en aning om vad som fanns på dom?
Nu vill jag uppgradera till bättre arm, tonarmskabel, försteg.....
Var nog inte så smart att gå och aktivera? Kommer ihåg en åhörares komentar från ett tillfälle då man demade Linns aktiva system i slutet på -80 talet! "Det här är ju bättre än sex" 8)
Nej det är nog ingen idé att satsa på något under Ikemi misstänker jag. Det skulle vara skoj att köra Trichord mot en dyrare Linn cd. Då jag köpte min Revelation lånade jag hem både en Mimik och Revelation och testade. Då tyckte jag att Revelation var totalt överlägsen, men jag hade i och för sig inte ett helt Linnsystem då, det var bara högtalarna det stod Linn på. Men jag minns att det var väldigt skoj att spela musik på Revelation, det svängde och Mimik lät väldigt trist i jämförelse.

Aktivering är en uppgradering som verkligen lockar till att uppgradera källan, det har jag själv erfarenhet av (många kronor fattigare :) ).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 02, 2006 17:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Uppdaterade bilderna på första sidan då det var ett tag sedan sist!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 02, 2006 22:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Snyggt med WOGen, intressant kombination.
Dina DYI hade verkligen udda trä mönster, ser nästan levande ut.

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 18, 2006 20:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Tycker att det här med DIY är ruskigt kul och kan inte låta bli att bygga lite...
Har nu fått in mitt förstegsprojekt i en passande låda.

Image

Image

Lågnivåkablarna internt är Linns svarta interconnect..
Vad annars :wink:

En trafo/kanal och då också galvaniskt åtskilda!

Så nu får Linn se upp med andra ord.. :roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 18, 2006 21:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Kul!! Grattis!!

Hur låter det? Har du ritat linjesteg/volym själv? Ser ju onekligen lite proffsigare ut än hålkortet till höger... Är det 4 st OPA 627?

Motordriven volym men jag ser inget öga eller logik?

Berätta, berätta!

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 18, 2006 21:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Linjesteget är en design av Tony Giesbert och hämtat från en artikel i Elector. Kortet är köpt från pcbshop och känns riktigt gediget.
Nätdelen har jag slarvat/stressat ihop själv på ett experimentkort och är baserat på LM317/337 +-15 volt per kanal. Tanken är att senare få in en proffsigare spänningsregulator än denna även om den är flera gånger bättre än en 7815 variant och med betydligt lägre rippel.

Det sitter mcyket riktigt 4 st OPA627:or på kortet och en del kallar det för buffert steg på grund av att det är 2st för en kanal. Varför konstruktören valt denna lösning i stället för 1 st/kanal är jag nog inte man att avgöra.

Jag har testkört det via en billig Proson receiver där man kan separera för och slutsteg via en bygel. Kan bara konstatera att trots att denna receiver kostade ca 1100 kr så höjs kvaliten påtagligt!
Skall självklart testköra den i mitt Linn system där den får gå en match mot Wakondan. Avaktar med ett "tunedem" utlåtande tills dess!
Jag vill dock påpeka att jag byggt den för att det är kul och intressant och tror väl inte på allvar att den har något att sätta emot min Wakonda!

För att få ett hum av vad det handlar om kan jag ju bl.a. nämna ett fall där en som byggt detta försteg fick en Krell ägare att börja tvivla på sina dunderklumpar :? å ena sidan är väl inte Krell något som vi Linnister är särskilt impade av rent generellt.


[/img]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 18, 2006 23:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Tack för detaljerna, jag hoppas den låter bra i Linnsystemet också.

Att det sitter en OP före och efter volymen är inte så konstigt. Blir inte sällan bättre om man buffrar insignalen, speciellt om det sitter både ingångsväljare och volym där. Efter volymen måste man ju förstås ha något som driver kablar och slutstegsingång.

Troligen kan du vinna en hel del på att finjustera parametrarna på ingångs-OP:n. Om Tony G inte är nån Linnkille så har han säkert valt värderna efter andra kriterier än melodi och sväng. I vanlig hierarkisk ordning är ingångsstegen väldigt känsliga.

När du kopplar in skönheten i Linnanläggningen kan det vara trevligt att tänka på att det sitter 627:or i Klimax Kontrol också. :)

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 19, 2006 00:56 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Lejonklou wrote:
När du kopplar in skönheten i Linnanläggningen kan det vara trevligt att tänka på att det sitter 627:or i Klimax Kontrol också. :)
Bara en sån sak :!:

Blir intressant att höra om dina intryck när du kopplar in det, även om det såklart inte är helt enkelt att vara opartisk kring sina egna kreationer. Och oavsett vad man tycker om Krell så tydet väl ändå ägarens kommentar på att potential finns i lådan.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 19, 2006 19:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
När du kopplar in skönheten i Linnanläggningen kan det vara trevligt att tänka på att det sitter 627:or i Klimax Kontrol också.
Tack för den du :D
Hade ingen aning om det även om jag visste att 627:an är en riktigt bra op. Ja där gjorde du nästan min dag :D


Anyway så är det kanske inte en Klimax killer jag totat ihop :roll: men första handsintrycket är riktigt bra efter att ha kopplat in den i Linnanläggningen. Rent subjektivt upplever jag det återgivningen som mer öppen och mer detaljerad. Mitt hembyggda försteg är faktiskt helt knäpptyst när så ska vara och jag tycker mig uppleva mikrodetaljer som jag inte direkt kan påminna mig ha hört från min Wakonda. Måste dock switcha fram och tillbaka några gånger + göra några försök till tunedem innan jag törs uttala mig om dess nivå.

Lirade lite Cornelius på morgonen och min 8:a årige son började att sjunga med inne i från köket... hur tolkar man det :?
Ja stendöd verkar den i alla fall inte svara sväng/melodi mässigt.. men jag måste nog switcha till Wakondan ett par gånger för att utvärdera vilken som eventuellt är bäst! Som du påpekar Lejonklou så är nog inte konstruktören någon som kommer direkt från Linns utvecklingsavdelning så det kan nog trimmas en del på det planet. Men att det måste finnas potential OPA627 utgår jag nu från efter att du nämnt att den sitter i Klimax Kontrol.

Image


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 21, 2006 22:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
min anläggning har fått ett nytt rum vilket jag uppdaterat med text och en första bild i början av denna tråd.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 21, 2007 22:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Ja då äger man ingen LP-12:a längre...
Blev lite lat och orkar inte kliva upp ur soffan för att vända skiva i ett :wink:

Hur som helst mycket nöjd men min nya Classik!

Kör bara med 4 högtalare i dag och phantom läge när jag ser film vilket jag tycker fungerar bra. Kommer inte att plöja ner pengar i uppgraderingar nu och vill inte ha en massa silverlådor i vardagsrummet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 22, 2007 01:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Trevligt med lite DIY jag måste bara göra något snart det var ett tag sedan.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited