selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 11:51

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: ThomasBe
PostPosted: Sat Jan 15, 2011 18:20 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Jul 10, 2008 08:35
Posts: 41
Location: San Francisco
Får väl utöka när det finns mer tid.

Min Linn-resa:
Airport Express - AV5103 - AV5125 - Aktiva Ninka
Airport Express - AV5103 - AV5125 - Chakra Aktiva Ninka
Airport Express - AV5103 - AV5125 - AV5125 - Keltik
MDS-i - 5103 - Keltik
MDS-i - C6100 - Keltik
MDS-i - C6100 - 5125 - Keltik

Fick ett sånt haksläpp idag, har aldrig varit riktigt nöjd med basen sen Keltik kom in. Har tänkt att det saknas ordentlig installation. Har puttat runt grejerna utan att egentligen komma någonvart. Men efter att ha surfat runt på lite forum om filter till chakrasteg så inser jag att trimpottarna på baskorten kanske inte är helt rätt inställda. Hade satt båda pottarna på 'klockan två' i tron att det är 'normalt'. Men efter att ha kopplat upp datorn och matat ut lite sinussvep via MATLAB samtidigt som jag skruvar börjar jag inse att jag misstagit mig något helt enormt... roll-on frekvensen är satt alldeles för högt och det är alltså inte konstigt att jag saknar botten.

Ska bli fruktansvärt roligt att få hit MDS-I snart och höra vad det gör med en 'riktig' källa.

_________________
KDS - KK - C6100 + 5125 - Keltik


Last edited by ThomasBe on Sat Dec 10, 2011 02:12, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: ThomasBe
PostPosted: Mon Jan 17, 2011 20:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
ThomasBe wrote:
Ska bli fruktansvärt roligt att få hit MDS-I snart och höra vad det gör med en 'riktig' källa.
Jag antar att det inte är något du köpt, eftersom du redan har för/slutsteg, så här kommer ett tips:
http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=9&t=7308
Då skulle du få se på grejer! :D


Top
   
 Post subject: Re: ThomasBe
PostPosted: Mon Jan 17, 2011 23:15 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Jul 10, 2008 08:35
Posts: 41
Location: San Francisco
Linnofil wrote:
Jag antar att det inte är något du köpt, eftersom du redan har för/slutsteg, så här kommer ett tips:
http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=9&t=7308
Då skulle du få se på grejer! :D
Jodå... väntar på leverans! :D
Det är många parametrar att dra i. Antalet burkar är strängt begränsande - går inte att lägga till en utan att ta bort en annan. Helst skulle jag vilja klara mig utan en 5125 också. Nästa begränsning är fjärrkontroller - finns tydligen inga som är snygga nog att ha framme över huvud taget. Min bättre hälft tycker att sin iPhone ska räcka till allt. Det blir nog bra med en MDS-I nu. 8)

_________________
KDS - KK - C6100 + 5125 - Keltik


Top
   
 Post subject: Re: ThomasBe
PostPosted: Wed Jan 19, 2011 15:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
ThomasBe wrote:
Linnofil wrote:
Jag antar att det inte är något du köpt
Jodå... väntar på leverans! :D
Låter som ett lite märkligt val av inköp, med tanke på att försteget är det som är sämst i en DSI. Men om du tänkt dig sälja Keltik/5125 och driva t.ex. ett par M.109 med DSI'n så kommer saken i ett annat läge. Det blir ju ett minimalt och snyggt system. Med tanke på källuppgraderingen så är även det minimalistiska systemet ganska rejält mycket bättre än det du har idag. Hur som helst har du en alldeles för bra playback för att inte köpa en bra DS. Kul att du nu har tagit steget. Jag tror skillnaden blir så stor att den är svår att ta in... :shock: Gratulerar!

Keltik går ju teoretiskt att driva med bara ett slutsteg (M.6100), särskilt när du använder det interna Majik slutsteget, så du får "dubbelt" i basen. Med bara ett 5125 (+2ch internt) så blir det nog för klent. Testa om att använda det interna slutsteget till diskanten ger bättre prestanda. Slutsteget är ju bättre än 5125, men om aktiveringen av det interna stegt påverkar "källdelen" i DSI'n för mycket, så kan det bli sämre. Intressant test är det iaf. Försök låna filter så du kan testa och rapportera här sen! DSI brukar låta allra bäst som enbart källa. (Ganska självklart egentligen...)


Top
   
 Post subject: Re: ThomasBe
PostPosted: Tue Jan 25, 2011 09:30 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Jul 10, 2008 08:35
Posts: 41
Location: San Francisco
Linnofil wrote:
Låter som ett lite märkligt val av inköp, med tanke på att försteget är det som är sämst i en DSI. Men om du tänkt dig sälja Keltik/5125 och driva t.ex. ett par M.109 med DSI'n så kommer saken i ett annat läge. Det blir ju ett minimalt och snyggt system. Med tanke på källuppgraderingen så är även det minimalistiska systemet ganska rejält mycket bättre än det du har idag. Hur som helst har du en alldeles för bra playback för att inte köpa en bra DS. Kul att du nu har tagit steget. Jag tror skillnaden blir så stor att den är svår att ta in... :shock: Gratulerar!
Det blir nog inte den sista ljudprylen jag köper... är fortfarande inte hundra på konceptet DS, och min fru är det ännu mindre så det här blir ett test som samtidigt ger möjlighet att inte utöka antalet burkar och t.o.m minska antalet fjärrkontroller! Finns också krav på att ha flera digitala ingångar. Om inte annat så har jag ett ett smidigt andrasystem! Ska bli kul att testa 5103 mot MDS-I också...
Linnofil wrote:
Keltik går ju teoretiskt att driva med bara ett slutsteg (M.6100), särskilt när du använder det interna Majik slutsteget, så du får "dubbelt" i basen. Med bara ett 5125 (+2ch internt) så blir det nog för klent. Testa om att använda det interna slutsteget till diskanten ger bättre prestanda. Slutsteget är ju bättre än 5125, men om aktiveringen av det interna stegt påverkar "källdelen" i DSI'n för mycket, så kan det bli sämre. Intressant test är det iaf. Försök låna filter så du kan testa och rapportera här sen! DSI brukar låta allra bäst som enbart källa. (Ganska självklart egentligen...)
Test kommer! Hittade en komplett uppsättning chakra-kort till en vettig peng som jag högg, så nu har jag möjlighet att testa att köra diskanten i MDS-I och även uppgradera slutsteg framöver. Tack för tips!

_________________
KDS - KK - C6100 + 5125 - Keltik


Top
   
 Post subject: Re: ThomasBe
PostPosted: Tue Jan 25, 2011 11:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
inte var det du som köpte de på ebay, jag la nämligen ett bud sen dan efter när jag skulle välja buyout så var dom borta

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: ThomasBe
PostPosted: Sat Dec 10, 2011 02:17 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Jul 10, 2008 08:35
Posts: 41
Location: San Francisco
Kopplade bort MDS-i's interna slutsteg och kopplade istället in en 5125 som fick ta hand om basen till Keltik. Använder stereofilter i 5125, och chakrafilter för diskant + mellan i C6100. Föredrar detta starkt framför att ha mellan i MDS-i och allt annat i C6100. Hörde att aktiva stereofilter inte skulle vara helt kompatibla med chakrafilter, men det verkar inte vara något jag lider av.

Den senaste stora förbättringen är dock att gå till Davaar 3 ifrån Davaar 1. Definitivt större än att joxa med slutstegen. Mer tryck, ompfh, och ös över alltihop - allt är roligare att lyssna på! Den bättre hälften håller med!

_________________
KDS - KK - C6100 + 5125 - Keltik


Top
   
 Post subject: Re: ThomasBe
PostPosted: Sat Dec 10, 2011 02:28 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Jul 10, 2008 08:35
Posts: 41
Location: San Francisco
Har även hunnit med att testa en Basikspelare, och det är bara att inse att vinyl är bra. Ruggigt bra. Ljudet är ett annat, men rolighetsmässigt är den klart jämförbar med MDS-i - för en skitpeng i sammanhanget.

Kopplade nyligen även upp ett par Kan, och kan bara konstatera att det inte är min högtalare någonstans. Förstår inte hur jag någonsin ska klara mig utan Keltik i köket. Förstår inte heller varför jag inte haft Keltik i köket hela tiden. Det är ju där man är mest, och således där de ska stå.

_________________
KDS - KK - C6100 + 5125 - Keltik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited