selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 19:11

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
PostPosted: Tue Jun 03, 2014 13:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Jord i elcentral, jord i antennsignal och vattenburna element har inte samma jordpotential. Det kan gå att mäta upp spänning mellan dessa punkter precis som du gjort. Spänningen är hög, som du upptäckte, men strömmen bör vara väldigt låg.


Top
   
PostPosted: Tue Jun 03, 2014 17:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Fick berättat för mig att man kan koppla ihop jordskruvarna på anläggningens olika delar för att få samma potential/"referens" i dom olika delarna om man saknar jordat uttag. Detta för att få bättre prestanda musikaliskt.
Ta det med en nypa salt, jag saknar bevis för påståendet, men det låter i alla fall vettigt... Eller ?

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Tue Jun 03, 2014 18:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
pejo wrote:
När du säger "sann jord" menar du då skyddsjorden i uttaget? Denna ledning har som enda syfte att vid elfel (t.ex. att chassit blir strömförande i en apparat) leda tillbaka strömmen till proppskåpet så att proppen löser ut eller smälter (beroende på typ). Du bör inte använda skyddsjorden som en referens för nollpotential. Faktum är att genom induktion i ledningarna kan potentialen mellan t.ex. nollan och skyddsjord vara fullt mätbar och även skilja sig åt mellan olika uttag.

Kan du inte höra med din hyresvärd om de kan bekosta jordning av uttagen i alla rum?
Nope dom står inte för det tyvärr, annars hade det inte varit något problem. Får ta och bekosta det själv men jag ser det som att det nog är värt det ändå, om inte annat så för att inte utsätta barn för risk. Ren tur egentligen att inget har hänt ännu och det var en ren slump som gjorde att jag upptäckte problematiken :)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Tue Jun 03, 2014 21:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Ja det är surt att bekosta det själv i en hyresrätt men planerar du att bo kvar är det säkert värt det. Är det såpass nytt att du bara kan dra in en extra jordledning och byta uttag borde det inte bli några stora summor. Lyckat till!


Top
   
PostPosted: Wed Jun 11, 2014 22:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Sådär.. nu är det draget 2.5mm2 direkt från en egen 16A diazed till stereouttaget med jord. Passade på att jorda hela vardagsrummet och förbereda för att jorda andra rum också i samma veva..

Spontant så.. HERREJÄVLARS.. har min stereo underpresterat så här tokigt mycket.. Allt (precis allt) blev bättre och det med råge dessutom, skillnaden är rent av absurd faktiskt, svårt att greppa hur stor skillnad detta gjorde, så illa är det.

Klart mest prisvärda uppgraderingen jag gjort någonsin och jag kommer nog aldrig koppla in stereon i ojordade uttag igen. Huvaligen..

(Och nu mäter det inte potentialskillnader heller så barn är utom fara)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Thu Jun 12, 2014 19:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Härligt att höra! Grattis!!


Top
   
PostPosted: Sun Jun 15, 2014 20:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Om jag förstod dig rätt, har du dragit en jordad kabel från proppskåpet till det jordade uttaget för stereon? I så fall är det nog inte bara jordningen som förbättrar det, utan att du har dragit en separat kabel för stereon. Jag gjorde samma sak (hade redan jordat uttag) och det blev väldigt mycket bättre.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Mon Jun 16, 2014 08:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Tendaberry wrote:
Om jag förstod dig rätt, har du dragit en jordad kabel från proppskåpet till det jordade uttaget för stereon? I så fall är det nog inte bara jordningen som förbättrar det, utan att du har dragit en separat kabel för stereon. Jag gjorde samma sak (hade redan jordat uttag) och det blev väldigt mycket bättre.
Joo jag hade en säkringsplats ledig så jag bytte ut passbotten till en 16A och drog 2.5mm FK (Fas/neutral/skyddsjord) direkt till uttaget där stereon är inkopplad, resten av v-rummet drog jag med 1.5mm2 och jordade alla uttagen.

Jag tror också som du, både jordningen och den separata matningen gör sitt till för slutresultatet. Det var ju rätt mycket kopplat på den gamla 10A säkringen tidigare (3 datorer, 2 plasmaTV's, belysning och lite annat småkrafs) där stereon satt kopplad tidigare så det var nog inte helt störningsfritt :)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Fri Jun 03, 2016 16:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Idag beställdes nya Aktiva Akubariks, kommer förhoppningsvis nästa vecka. Ska bli otroligt skönt att få bort lite slutsteg och boaormarna till högtalarkablage :) Sen att dom låter väldigt fint och väldigt mycket bättre än mina M140 gör ju inte saken sämre.

Svarta med svart array!

Funderar dock på nästa steg, KDSM eller KDS renew/1 med en KK.. Det är frågan. Jag tror resultatet blir bättre med KRDS/1 + KK men jag har inte möjlighet att jämföra på riktigt vis.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Fri Jun 03, 2016 21:42 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Akurate Exakt DSM och Akurate Exaktbox 10 är mitt förslag!


Top
   
PostPosted: Sat Jun 04, 2016 13:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
per wrote:
Akurate Exakt DSM och Akurate Exaktbox 10 är mitt förslag!
hrm, fungerar det mot aktiva akubariks? (har inte hundra koll på hur det är tänkt att koppla in exaktboxarna)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Sat Jun 04, 2016 19:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Var in på T&T när Graeme Urquhart var där, och vi satt och snackade Space och Exakt ett bra tag samtidigt som vi lyssnade på exakt Akubarikarna. Du kommer nog att bli mer än nöjd med dem.
Det krävs ju någon typ av Exakt enhet för att du skall kunna använda högtalarna, en ADSM, AEDSM, KEDSM eller KDSM. KK nja skall du behöva en sån? Dagens streamers är ju utrustade med bra försteg. I Akurate serien så får du ju även inbyggt Riaa ifall du hamnar i vinylträsket som jag har gjort.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Sat Jun 04, 2016 19:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
per wrote:
Akurate Exakt DSM och Akurate Exaktbox 10 är mitt förslag!
I detta fallet så har Alexander ingen nytta av Exaktbox, Exaktboxen är ju till för att driva gamla högtalare Aktivt/ Exakt.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Sun Jun 05, 2016 00:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Verkar vara lite oklart vad har du köpt.
Helt nya Aktiva analoga Akubarik, tillverkar Linn dessa nu när Exakt kommit?


Top
   
PostPosted: Sun Jun 05, 2016 01:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
sportbilsentusiasten wrote:
Verkar vara lite oklart vad har du köpt.
Helt nya Aktiva analoga Akubarik, tillverkar Linn dessa nu när Exakt kommit?
Det rör sig om aktiva akubariks, inte exakt :)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited