selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 22:59

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next
Author Message
PostPosted: Sat Apr 02, 2011 21:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Enda problemet jag hade, var att frontknapparna slutade fungera. Annars klockrent och välljudande och ett stort lyft från sen Kairn.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Sat Apr 02, 2011 21:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Tendaberry wrote:
Enda problemet jag hade, var att frontknapparna slutade fungera. Annars klockrent och välljudande och ett stort lyft från sen Kairn.
Ahh, cool, går 5103 att styra med den vita remoten? Ska ju egentligen bara kunna göra 2 saker med den, byta ingång från den med unity gain till den som ADS ska sitta på samt styra volymen.

Hittar konfig 5103 förresten? Så man kan ställa in startvolymer och sånt enkelt? Dynamik, finns det till 5103?

(5103 har väl Unity Gain?)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Sun Apr 03, 2011 10:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Feb 25, 2008 01:15
Posts: 114
Aleann wrote:
Tendaberry wrote:
Enda problemet jag hade, var att frontknapparna slutade fungera. Annars klockrent och välljudande och ett stort lyft från sen Kairn.
Ahh, cool, går 5103 att styra med den vita remoten? Ska ju egentligen bara kunna göra 2 saker med den, byta ingång från den med unity gain till den som ADS ska sitta på samt styra volymen.

Hittar konfig 5103 förresten? Så man kan ställa in startvolymer och sånt enkelt? Dynamik, finns det till 5103?

(5103 har väl Unity Gain?)
Vita fjärren funkar kanon, däremot har den varken unity gain eller möjlighet att bli styrd via konfig.


Top
   
PostPosted: Sun Apr 03, 2011 16:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Ahh ok, ja det var synd, tack för infon Mrdn :)

Sökandet går vidare! Misstänker att det kommer sluta med ett försteg av ett annat fabrikat i slutändan som det ser ut nu :(

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Sat Apr 09, 2011 17:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
haha, vad naiv man är ibland :) Ser vad jag skrev ovan.

Varit och spenderat ett par timmar med att jämföra försteg och tom Linn Kolektor svänger bättre än det analoga försteget i Integras surroundsteg DHC 80.2 :)

Kolektor lät okej, svänger fint men lämnar lite annat att önska (tyckte det distade en aningens på lite högre volymer till viss musik med jobbigare diskant), försteget i DS-I'n tyckte jag lät rätt bra. Men AK'n , herrejädrars.. allt jag saknat fanns på plats med den. Nu blir det hårdspara som gäller för AK mk2 ska jag ha, inget snack om saken. ADS>AK mk2>M2100>M140 lät riktigt riktigt fint och då var 140'sarna passiva. Nu var det med nya ADS men jag tror min mk1 duger även i fortsättningen.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Sat Apr 09, 2011 18:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
En Kinos eller Kisto kanske skulle sitt rätt fint ändå då? Låter skitbra och kostar inte så mycket beg. 7.1 torde duga rätt ok också väl!? Även 5.1 med riktigt hög kvalitet slår 54.17 av lägre kvalitet.


Top
   
PostPosted: Sat Apr 09, 2011 20:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Nya AK är väl ett rent 2.0-försteg?

Trodde att du skulle ha ett 5.1-steg...?

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Sat Apr 09, 2011 20:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Magnus wrote:
Nya AK är väl ett rent 2.0-försteg?

Trodde att du skulle ha ett 5.1-steg...?

/M
AK mk2 har unity gain så det kan användas i kombination med integran utan problem, kikat på kisto och kinos men kom fram till att jag vill ha ett modernare steg med dubbla hdmi ut osv. Just i film tycker jag integra dhc-80 funkar riktigt bra men jag behöver ett 2 kanaligt försteg för musiken och där blir det helt klart en AK mk2 som jag tyckte lät helt outstanding.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Mon May 02, 2011 22:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Snubblade över ett nytt Majik 6100 hos T&T till helt rätt kurs så försteget får vänta ett litet tag till nu..

LK100'orna sålda till 08 och ett shiny nytt slutsteg står i quadraracket som ser märkligt tomt ut nu..

Tyvärr låter det total kacka med Integra DHC 80.2 som försteg :p Får se om jag kan rota fram en kolektor/sen kairn med u10-u12/wakonda eller nåt annat linnsteg med unity gain att ha tills vidare.. Ett AK mk2 eller en KK kommer ju kosta en del *host* :wink:

Om nån har nåt liggandes som samlar damm, hör gärna av er.

edit: det lät kacka ett tag.. sen börjar det ramla på plats lite bättre, kallt steg kanske? I film låter det nu riktigt fint och det ljudet kommer jag ha en längre tid tills jag har aktiverat mina M140's och ev. kanske också M112'an. Fullt tillfredställande iaf.

I musik så är Integran en flaskhals men absolut inte så illa som det var första timmarna, överlever med detta ljud tills jag köper ett 2-kanals linnförsteg i alla fall. Nu måste börsen bara återhämta sig ett tag :)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Fri May 13, 2011 19:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Så blev man äntligen med en vettig högtalarkabel också.. Ett stycke 5m K600 lött av Johan på T&T som jag splittade 90cm in och delade upp vänster, center, höger har nu ersatt K20'n som satt innan.. Tänkt använda den till en aktiv M112 senare.

Fruns reaktion.. Vad i hela helsicket är det där?! När hon såg den svarta boaormen på 5Kg eller vad den nu väger :)

Resultatet, jadå, den är bättre, på allt.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Thu Sep 29, 2011 20:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Och så har en Klimax Renew DS hittat hem till mig också.

Initialt så är jag riktigt nöjd med den, den låter helt enkelt riktigt fantastiskt bra, Akurate DS var riktigt riktigt bra men Renew DS spelar så fruktansvärt avslappnat så det är inte är klokt. Får samma feeling av den som jag får av CD12 som också har just "det där".

Varför i hela friden ska man köpa en ny ADS när renew finns? Ok att den saknar display och ser ut som.. ja jag vet inte, den är inte vacker men den är ruggigt diskret vilket jag iaf uppskattar. Jag skippade försteg till förmån för en Renew medan dom fortfarande finns att få tag på utan att behöva leta med ljus och lykta.

Jag tror nog Renew DS är det mest prisvärda från Linn, någonsin.

Nästa pinal blir helt klart en Klimax Kontrol. Frun tyckte dock att det får räcka med pinaler nu ett tag framåt..

Fått upp rejäla draperier som mörkläggning också, 10m scenmolton gick åt men nu blir det tamigtusan mörkt! En ren fröjd att se på projektorn nu, däremot måste dom hängas undan en del när man lyssnar på musik, dom dödar ljudet fullständigt annars :) I film fungerar det märkligt nog utan problem :)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Thu Sep 29, 2011 20:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 05, 2009 18:53
Posts: 259
Location: Göteborg
Grattis till grym uppdatering! Renew ds är mkt bra!
Min tanke var initialt att sälja min,men jag kom på bättre tankar :D
Jag byggde en "sommarstugeanläggning"......
Klimax renew ds-Kikkin2.2-2250-Kaber!
Skitkul! Nu är det bara sommarstugan kvar.... :mrgreen:
Sorry Alexander för trådkapningen :lol:
Bästa hälsningar Svante

_________________
Klimax DSM Exakt 1.1/D,Akurate K/D, Klimax 350A/D white,Klimax340,Klimax345


Top
   
PostPosted: Sat Oct 01, 2011 15:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Tackar :)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Tue Oct 18, 2011 19:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Så, nu är systemet i ordning igen efter min detour med integran..

En Akurate Kontrol har hittat hit, stort tack Micke för att du valde att skiljas från din i slutändan.

Konkret.. I film märker jag inte någon större skillnad faktiskt (vilket jag ser som bra då jag tyckte Integran hanterade just detta på ett mycket bra sätt.) Däremot så höll jag på att trilla ur soffan när jag drog igång en konsert med The Police.. Jädrar i mig vad det låter bra, mycket bättre än med Integran.

Bara att inse fakta.. Det blir inga fler detours.

2 kanaligt däremot så.. Den är riktigt riktigt bra (Integran är på denna punkt inte ens med i matchen) men, det låter faktiskt bättre om jag kopplar Renew DS direkt till slutsteget och kör med interna volymkontrollen. Kopplar jag så så låter det så sjukt bra så det inte är klokt. Som det låter när jag kopplar så, så vill jag att det ska låta även med ett försteg.. Ska försöka låna en KK och höra hur det blir, om det blir lika bra så är det bara att sätta igång och spara till ett beggat KK.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Fri Mar 16, 2012 19:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Och nu var det förstegslöst än en gång.. Börjar bli fånigt detta :) Skickade AKn neråt uppsala idag till en ny ägare..

Har en Kisto på gång till helt rätt kurs, annars hade jag nog behållt AK'n ett tag till.

Kopplade än en gång in RDS direkt i slutsteget och konstaterar att det låter sanslöst bra kopplat på det viset.. Sålänge man spelar på rätt volum :p

Testade för en kort tid sedan en integrerad stärkare också, en Hegel H200, jädrars vilket urmonster rent kraftmässigt sett, riktigt riktigt strömstarkt och det hörs verkligen.. Majiksteget får storstryk på denna punkt, just när det handlar om att ta tag i högtalarna och domdera runt dom som källan vill ha det, sanslöst bra stärkare på många punkter men Majiken svänger lite bättre medan Hegeln var bättre på detaljnivå och ren kraft, den är nääästan i hamn i mitt tycke. Klart positiv överraskning :) Jag skulle klassa den som väldigt neutral i sin framtoning med enorm kraft och väldigt hög detaljnivå.

Det jag lärde mig var att, M140 vill ha mer kraft, det var en rent bizarr skillnad i kontroll med Hegeln inkopplad och Majiksteget ter sig som en liten skolpojke kraftmässigt i jämförelsevis (jag höll på att smälla av när jag drog på lite tyngre grötigare musik). Hade inte riktigt koll på att Majik var såpass klen så nu går jag i funderingar kring aktivt eller A2200.. Vad jag mer lärde mig var att, M140 är en ruskigt potent högtalare om man ser till vad den kan prestera om den bara matas på med tillräckliga strömresurser, detaljmässigt så är den också fruktansvärt bra :) Det jag tidigare tolkat som brister hos M140 är inte brister, det är slutsteget som inte orkar med. Än en gång har kedjan med Källa > stärkeri > högtalare bekräftats vilket är kul :) Antingen kör jag M140 aktivt och M112 aktivt (om jag finner filter till vettig kurs till den) med majiksteg eller så försöker jag rota fram ett A2200 eller kanske Klimax Twin.. Osäker på hur tusan man ska göra, aktiva M140 med majik eller passivt med A2200 eller

Renew DS är jag ganska nöjd med, rejäl upgrade från ADS ljudmässigt men, irriterande med problemet med för liten trafo på utgångsteget så den distar så inåt till vissa låtar med mycket lågnivåinformation.. riktigt irriterande och jag tycker Linn borde erbjuda en lösning på problemet (ni som har renew DS eller gamla Klimax, testa lyssna på Ellipse från 2009 med Imogen Heap t.ex.. det är rent bedrövligt). Nya KDS lider ju inte av samma problem då dom drog lärdom från KDS/0. Funderar på om man skulle kunna modifiera detta själv eventuellt mha en duktig tekniker.. Men i övrigt är Renew Klimax DS en otroligt bra produkt till ett väldigt bra pris, troligen Linns bästa erbjudande någonsin faktiskt.

Ska bli klart intressant att se hur Kisto presterar, räcker inte den till så blir det väl en KK så småningom, eller nåt.. Just nu är det slutstegsfrågan som gör mig fundersam :)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Last edited by Aleann on Sun Jun 05, 2016 16:26, edited 1 time in total.

Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited