selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 21:07

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
PostPosted: Sun Jun 05, 2016 08:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ok.
Då skulle jag ha som mål KDS/1 och KK eller Sagatun. Vägen dit kan gå via Renew


Top
   
PostPosted: Sun Jun 05, 2016 13:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Ok jag missuppfattade vilken modell av akubarik du hade köpt, men jag håller nog med dig Sportis

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Sun Jun 05, 2016 14:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Yeps det lutar nog åt det, att först byta ut kiston mot KK eller Sagatun. Sen byta ut streamern som är en renew DS/0 mot en nyare klimax DS. Eller kanske tvärtom om man ska tänka source first :)

Klimax DS/1 + Kisto > aktiva akubariks

eller

KRDS/0 + KK/sagatun > aktiva akubariks

Har faktiskt ingen aning om vilket alt. som är bäst. Nån som har en tanke kring det? Jag måste tyvärr prioritera ena eller andra till en början. Det jag måste kunna koppla in är DS'n, en mediaspelare, digital-TV-boxen samt en PS3'a på något sätt och det verkar ju finnas ingångar så det räcker på både KK samt Sagatun.

Fråga om balanserat också.. Linn säger själva på sin hemsida: The Linn Silver balanced interconnect cable is our highest performing interconnect cable. Menar man då att man bör koppla in sin DS med balanserad kabel till försteget? Någon som har testat och jämfört mellan balanserat och obalanserat? Jag har aldrig ens tänkt på det men ser nu att med KK skulle jag nästan behöva köra min DS balanserat i och med att den bara har 3 par obalanserade ingångar som då skulle behöva användas till mediaspelare/digital-TV-boxen/PS3'an. Sagatun har 5 par ingångar såvitt jag kan utläsa av specen och då blir det ett ickeproblem.

Exakt tillåter inte min plånbok i nuläget i alla fall :) Nyskolad industrielektriker blir man tyvärr inte särskilt rik som :)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Sun Jun 05, 2016 21:53 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Jag märkte en stor skillnad när jag bytte ut silver rca till silver xlr mellan min Uphorik och KK´n, så nog spelar det roll alltid, synd att det bara finns ett par xlr på KK´n
Sen vet jag inte hur mycket det skulle göra med xlr på utgångarna till slutstegen, om någon har erfarenhet av det så ge en kommentar på skillnaden.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Sun Jun 05, 2016 22:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
smirre67 wrote:
Jag märkte en stor skillnad när jag bytte ut silver rca till silver xlr mellan min Uphorik och KK´n, så nog spelar det roll alltid, synd att det bara finns ett par xlr på KK´n
Sen vet jag inte hur mycket det skulle göra med xlr på utgångarna till slutstegen, om någon har erfarenhet av det så ge en kommentar på skillnaden.
På utgången måste jag köra balanserat med XLR till högtalarna då det är XLR-ingångar på aktiva akubariks.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Sun Jun 05, 2016 23:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Måste säga att jag fortfarande inte riktigt fattar: på Linns webb http://www.linn.co.uk/hifi-separates/speakers/akubarik, presenteras 2 varianter av Akubarik: Exakt och passiva. Men det finns alltså en tredje variant, aktiva, som dock, av någon anledning, inte presenteras på Linns webb?!?

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Sun Jun 05, 2016 23:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Linncredible wrote:
Måste säga att jag fortfarande inte riktigt fattar: på Linns webb http://www.linn.co.uk/hifi-separates/speakers/akubarik, presenteras 2 varianter av Akubarik: Exakt och passiva. Men det finns alltså en tredje variant, aktiva, som dock, av någon anledning, inte presenteras på Linns webb?!?
Ah jo, dom har nyligt utgått ur sortimentet :) Det är därför du inte ser dem. Det är den första varianten som kom av Akubarik med inbyggda slutsteg för alla elementen dvs helaktiva. Sen kom de passiva akubarikarna och nu senast exaktvarianten och i samband med det utgick de vanliga aktiva akubarikarna. Har suktat efter dem sen jag hörde dem första gången hos Takt & Ton här i Luleå :)

Ruggigt skönt också att få tömma racket på grejer! Mina Majik 140 aktivt drivna har tjänat mig väldigt väldigt väl men jag vill slimma ner hela lösningen till ett minimum av lådor och då är akubariks helt perfekta. Streamer > försteg > högtalare och thats it, framförallt frun var inte svårövertalad haha :)

Det är alltså denna variant jag har beställt:

http://www.taktoton.com/linn-akubarik.html

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Mon Jun 06, 2016 09:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Tack, då är jag med. Kul, hoppas du blir nöjd! :)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Tue Jun 07, 2016 16:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Jag mfl har föredragit obalanserat mellan DS och KK. Det skall sägas att KK's XLR-ingång är konfigurerbar balanserat/obalanserat så man har ju fyra obalanserade ingångar om man så vill. XLR-kontakt består förstås på en av ingångarna.


Top
   
PostPosted: Tue Jun 07, 2016 17:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
stefan wrote:
Jag mfl har föredragit obalanserat mellan DS och KK. Det skall sägas att KK's XLR-ingång är konfigurerbar balanserat/obalanserat så man har ju fyra obalanserade ingångar om man så vill. XLR-kontakt består förstås på en av ingångarna.
Ahaa, visste inte att man kunde konfa om XLR-ingångarna, tack så mycket för informationen :)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Tue Jun 07, 2016 20:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Aleann wrote:
stefan wrote:
Jag mfl har föredragit obalanserat mellan DS och KK. Det skall sägas att KK's XLR-ingång är konfigurerbar balanserat/obalanserat så man har ju fyra obalanserade ingångar om man så vill. XLR-kontakt består förstås på en av ingångarna.
Ahaa, visste inte att man kunde konfa om XLR-ingångarna, tack så mycket för informationen :)
Då Akubarik har balanserat in så kan ju Sagatun bli lite knepigt, här får man ju kolla med Lejonklou själv eller typ Tonläget om det kan fungera bra. Med KK vet man ju att det kommer att fungera bra.


Top
   
PostPosted: Tue Jun 07, 2016 21:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
stefan wrote:
/snip/

Då Akubarik har balanserat in så kan ju Sagatun bli lite knepigt, här får man ju kolla med Lejonklou själv eller typ Tonläget om det kan fungera bra. Med KK vet man ju att det kommer att fungera bra.
Hrm, där har du en god poäng, jag ska köra med 6.1m långa kablar och då blir balanserat bäst såvitt jag vet i och med längden. Jäkla tur att Kiston jag har just nu har balanserade in/utgångar :)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Thu Jun 09, 2016 19:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Aleann wrote:
Yeps det lutar nog åt det, att först byta ut kiston mot KK eller Sagatun. Sen byta ut streamern som är en renew DS/0 mot en nyare klimax DS. Eller kanske tvärtom om man ska tänka source first :)

Klimax DS/1 + Kisto > aktiva akubariks

eller

KRDS/0 + KK/sagatun > aktiva akubariks

Har faktiskt ingen aning om vilket alt. som är bäst. Nån som har en tanke kring det? Jag måste tyvärr prioritera ena eller andra till en början. Det jag måste kunna koppla in är DS'n, en mediaspelare, digital-TV-boxen samt en PS3'a på något sätt och det verkar ju finnas ingångar så det räcker på både KK samt Sagatun.

Fråga om balanserat också.. Linn säger själva på sin hemsida: The Linn Silver balanced interconnect cable is our highest performing interconnect cable. Menar man då att man bör koppla in sin DS med balanserad kabel till försteget? Någon som har testat och jämfört mellan balanserat och obalanserat? Jag har aldrig ens tänkt på det men ser nu att med KK skulle jag nästan behöva köra min DS balanserat i och med att den bara har 3 par obalanserade ingångar som då skulle behöva användas till mediaspelare/digital-TV-boxen/PS3'an. Sagatun har 5 par ingångar såvitt jag kan utläsa av specen och då blir det ett ickeproblem.

Exakt tillåter inte min plånbok i nuläget i alla fall :) Nyskolad industrielektriker blir man tyvärr inte särskilt rik som :)
Strunta i försteg och kör balanserade signalen direkt från KDSM direkt in i Högtalaren.


Top
   
PostPosted: Fri Jun 10, 2016 08:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
fredrik wrote:
Strunta i försteg och kör balanserade signalen direkt från KDSM direkt in i Högtalaren.
Det låter som en dålig lösning då det är klart sämre än att ha ett försteg.

Det går att köra obalanserat in i Akubarik, om det är bra måste provas. Det är en myt att det alltid är bäst med balanserat bara för att det är några meter kabel och störningsmässigt upplevde jag inga som helst problem när jag hade 8 meter signalkabel mellan försteg och aktiva högtalare.

Linns obalanserade Silver är bättre än balanserad Silver använd obalanserad.

/Erik


Top
   
PostPosted: Sat Jun 11, 2016 08:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Erik wrote:
Linns obalanserade Silver är bättre än balanserad Silver använd obalanserad.
Nu talar jag i egen sak, men mycket tyder på att det finns i varje fall ett (musikåtergivningsmässigt) betydligt bättre alternativ till Linn Silver. Jag och några till har lyssnat och jämfört under en tid nu och indikationerna är entydiga. Den alternativa kabeln billigare än Linn Silver, men inte jättebillig. Dessvärre är den väldigt styv, vilket ofta är opraktiskt.

Skillnaden mellan obalanserad och balanserad Linn Silver är betydligt mindre än mellan denna alternativa kabel och Linns balanserade Silver. Vilket alternativ som är bäst i ett system som kan kopplas både balanserat och obalanserat beror troligen på vilken variant som är bäst implementerad i den aktuella utrustningen.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited