selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 15:45

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next
Author Message
PostPosted: Fri Mar 23, 2012 20:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Nu är äntligen Kiston inkopplad och på plats.. Den är meckig som tusan att sätta upp kan jag lugnt säga, tog ett tag att få den att göra som jag ville :) Tack Mats på T&T för assistansen trots att du var ledig!

Prestandamässigt är jag faktiskt helt nöjd med den, Kisto är en väldigt bra maskin helt enkelt, kan som inte säga så mycket annat än så.. stereolyssning blev snäppet bättre och på filmsidan så blev det tom mycket bättre, satt som klistrad igår och glodde igenom ett par konserter till klockan blev väldigt sent.. Det jag har att lyfta fram jämfört med AKn är att basen blev klart tydligare, nu hör jag bas som jag inte alls lagt märke till förr (frugan hajade till rejält på denna punkt), Kiston är snäppet mer oborstad, lite rivigare och det tilltalar mig då den framförallt är mer musikalisk och den har ett lite annat driv än AK. Frugan är helnöjd med Kiston och hon satt mest bara och flinade igår när vi drog igång den och jag satt nog och flinade en hel del jag med varvat mellan stunderna med gåshud..

Däremot, så märker jag än tydligare nu när Majiksteget inte orkar med längre, skulle tom vilja påstå att Majik x100 är underdimensionerad för M140, det märks väldigt tydligt när det börjar tappa greppet om högtalarna. På reguljär volym fungerar det dock väldigt bra totalt sett som systemet ser ut nu.

Såå.. nästa projekt blir helt klart att fixa nytt slutsteg alt. köra aktivt med Majiksteg.. Ska testa 2250, A2200 och se hur det fungerar passivt. Aktivt vetetusan hur jag ska komma åt att lyssna på.. Nån i norrbotten som sitter med aktiva M140? Klimaxsteg blir för dyrt för mig i nuläget :(

Märkligt hur det blir ibland.. Jag och frun var överens om att nedgradera anläggningen en bit för att frigöra pengar för hus.. Så vi testade med lite enklare grejer och slutsatsen blev rätt fort att, nää det går inte!

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Fri Apr 27, 2012 01:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Det ramlade in en till M6100 idag.. monterat kort och lött och lött och skalat K400 och dolat på..

Ett stort tack till Per på Takt och Ton för guidningen i hur det skulle göras.. Hade varit avsevärt knepigare utan hjälp..

Resultatet.. ?

Jag säger såhär, har man ett par M140 och avser behålla dom så är det snudd på helgerån att inte aktivera dom.. Dom här högtalarna är riktigt bra redan passiva men aktiva blir det en helt ny dimension egentligen, jag hade förväntat mig att det skulle bli snäppet bättre men, jag sitter mest förundrad just nu och är slagen av häpnad över hur bra det lirar, mitt system är inte världens tyngsta eller dyraste men det spelar så förbannat bra så det inte är klokt.. Tycker också jag har uppnått en rätt schysst balans i hela kedjan tillslut och det hörs verkligen.

Nu blir det nog inga fler förändringar på en lång tid då jag tycker jag har nått i mål i min resa i ljudträsket :) Jag hade en ide om ungefär vad jag ville ha och det blev lite mer än så men jag tycker det är värt det med tanke på slutresultatet.. Hade verkliga funderingar kring Linn när det jävlades med högtalarna.. Men slutet gott trots allt :)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Fri Jun 08, 2012 19:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Sprang på ett problem iom aktiveringen av M140.. den passiva centern lät förj***igt, hela fronten tappade allt vad homogenitet kan tänkas innebära i film och konsert osv..

Köpte loss aktiva filter till centern idag (tack Micke för en snabb och smidig deal) och nu måste nåt mindre slutsteg inhandlas för att driva bak-kanalerna.. vad det blir vetetusan dock, har inte ens plats i racket för det :( Hade inte räknat med att det bli så uselt i film om man inte aktiverar hela fronten. Hoppas bara centern hänger med när den aktiveras den också.. :?

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Thu Jul 19, 2012 19:57 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
LK85 inhandlat till surrounderna, centern numera aktiverad och nu kommer jobbet med att fintrimma in allting.. kablarna bl.a är ett jädra ormbo rent ut sagt..

Sprang på en intressant grej, det spelar faktiskt väldigt stor roll var man drar in kablarna i kedjan i slutstegen från försteget.. Löjligt stor skillnad tom..

Jag kör just nu M140 (bas+mid)2 på ena 6100 och M140 (diskant+superdiskant)2 på det andra, centerns bas+diskant på den med M140(bas+mid) och centerns superdiskant till steget som driver M140(diskant+superdiskant.) Har nån nåt vettigare förslag? Jag har bara tänkt utifrån belastning när jag har kopplat. (i ena 6100 (centerns bas+diskant) var jag tvungen att koppla en linn black mellan kanalerna då bygelkabeln som följer med var för kort.. Den räcker inte över dynamiken.. Var lite surt, Mats sade det finns längre bygelkablage så jag ska testa med det senare)

Jag testade att köra in i bas från försteget för M140 och då låter det bra, ösigt och lite sådär smårockigt.. Men in i superdiskant och sen vidare så lyfte toppen ganska så rejält faktiskt, det blev tydligare och lättare att uppfatta sång t.ex men det blev direkt basfattigare och viss musik vinner mycket på det men t.ex Five Finger Death Punch vill jag nog ha lite mer tryck i faktiskt. Ska testa med linn silver mellan stegen, i teorin (min egen teori alltså) borde det göra störst skillnad där iom att det händer såpass mycket om jag vänder på det hela. Har ju redan silver från källan till försteg men om man puttar in ett till par, var gör det paret bäst resultat? Tänker jag tokigt eller ska det kopplas mellan försteg och slutstegen isf om man nu ska gå source first all the way? Eller är det 2 par silver som gäller dvs mellan försteg > slutsteg och mellan slutstegen?

Tips och trix kring hur man bäst kopplar aktiva system rent generellt emottages väldigt tacksamt.. Har kablar typ överallt och känner mig en aning förvirrad över intrycken och det vore kanon med råd av nån som är van dessa installationer.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Fri May 30, 2014 23:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Höll på att rota runt i lite nätverkskablar som skulle in i switchen bakom stereoracket och råkade komma åt chassit på min DS och elementet samtidigt, det kittlade rätt duktigt! Vad i hela friden tänkte jag..

Fram med multimeter och mätte upp 110V mellan jordskruven på DS och elementet.. vad i hela hel...

Mätte mellan chassit och sann jord dragen från köket i förlängningssladd.. 110V..

började dra ur allt en och en ur grenuttaget och spänningen minskade en aningen när jag kopplat ur kiston samt streamern samt mina M6100 men fortfarande 75V direkt mot jord på grenuttaget från DS'ns chassiskruv.

Börjar tro att mitt grenuttag är rätt så defekt! Vad tror ni? :D Jag tror det läcker mellan en fas och jord inne internt i själva grenuttaget, ser ingen annan möjlig orsak just nu såvida jag helt bommat nåt här men då borde det väl mäta 230V? Jag ska testa dra ur allt ur grenuttaget och mäta direkt mellan jord där i den och jord från köket..

(Uttag i V-rum där stereon sitter kopplad är tyvärr ojordat, hyres så jag har inte varit så sugen på att dra jord till hela V-rummet och bekosta det själv men jag börjar inse att det kan vara en vettig investering :) )

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Sat May 31, 2014 08:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Har du testat att koppla ur nätverkskabeln ? har väldigt ofta märkt att det "kittlar" i fingrarna när man tar på vissa nätverkskablar ute hos kunder. Har aldrig fördjupat mig i varför utan bara konstaterat att det är så.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Sat May 31, 2014 10:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Aleann wrote:
"...men fortfarande 75V direkt mot jord..."
Högst normalt.


Top
   
PostPosted: Sat May 31, 2014 13:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
leif_lar wrote:
Har du testat att koppla ur nätverkskabeln ? har väldigt ofta märkt att det "kittlar" i fingrarna när man tar på vissa nätverkskablar ute hos kunder. Har aldrig fördjupat mig i varför utan bara konstaterat att det är så.
Jorå, testat detta och det gjorde ingen skillnad alls :)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Sat May 31, 2014 13:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Roland wrote:
Aleann wrote:
"...men fortfarande 75V direkt mot jord..."
Högst normalt.
Jag fick lägre värden med olika grenuttag märkligt nog.

Roland, orkar du förklara lite snabbt om grunden i varför det är det på viset? Jag förstår det inte riktigt och jag finner ingen info i varken mina el-läroböcker eller via min hyfsat usla google-fu :)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Mon Jun 02, 2014 10:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Aleann wrote:
Fram med multimeter och mätte upp 110V mellan jordskruven på DS och elementet.. vad i hela hel...
Ditt element är inte, och ska inte vara, samma jordpunkt som jord i vägguttaget.
Det finns folk som drar en fuljord mellan elprodukter/skarvuttag direkt till t.ex. ett element och det är förenat med livsfara i samband med elfel på någon elapparat.

Använd inte elementet som någon referenspunkt när du mäter med multimeter.


Top
   
PostPosted: Mon Jun 02, 2014 15:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Roland wrote:
Aleann wrote:
Fram med multimeter och mätte upp 110V mellan jordskruven på DS och elementet.. vad i hela hel...
Ditt element är inte, och ska inte vara, samma jordpunkt som jord i vägguttaget.
Det finns folk som drar en fuljord mellan elprodukter/skarvuttag direkt till t.ex. ett element och det är förenat med livsfara i samband med elfel på någon elapparat.

Använd inte elementet som någon referenspunkt när du mäter med multimeter.
Jaha du menar så, ja det där vet jag om. Därför tog jag fram en förlängningsladd och drog från köket så jag fick tillgång till sann jord via jordblecket på den, även där mäter det upp spänning vilket jag inte riktigt tycker det borde göra.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Mon Jun 02, 2014 16:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Ingen förbindelse från stereon via TV-box till antenn-uttag för TV i lägenheten ? Där kan det också vara en tvivelaktig jord. Råkade ut för lite liknande fenomen pga det en gång i tiden.


Top
   
PostPosted: Mon Jun 02, 2014 18:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
stefan wrote:
Ingen förbindelse från stereon via TV-box till antenn-uttag för TV i lägenheten ? Där kan det också vara en tvivelaktig jord. Råkade ut för lite liknande fenomen pga det en gång i tiden.
Testade dra ur allt sådant och problemet kvarstod märkligt nog.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Tue Jun 03, 2014 00:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
När du säger "sann jord" menar du då skyddsjorden i uttaget? Denna ledning har som enda syfte att vid elfel (t.ex. att chassit blir strömförande i en apparat) leda tillbaka strömmen till proppskåpet så att proppen löser ut eller smälter (beroende på typ). Du bör inte använda skyddsjorden som en referens för nollpotential. Faktum är att genom induktion i ledningarna kan potentialen mellan t.ex. nollan och skyddsjord vara fullt mätbar och även skilja sig åt mellan olika uttag.

Kan du inte höra med din hyresvärd om de kan bekosta jordning av uttagen i alla rum?


Top
   
PostPosted: Tue Jun 03, 2014 07:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Problemet med jord är att den kan vara olika beroende på var man mäter. Klassiskt problem var/är dator ansluten via modem till telefonlinjen och samtidigt till jordat eluttag. Det kan det hända spännande saker vid tex åsknedslag :-)

Kanske du ska prova med att dra en separat matning från proppskåpet/elcentralen till din anläggning?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited