selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 11:29

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Perka & Linn
PostPosted: Wed Apr 07, 2010 15:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Hej,

Efter en tids smygande i korridorerna är det nu dags för en liten presentation. Jag är en 40+ kille med familj, boendes i yttre Sthl och där musik står högt på agendan för hela familjen. Såklart diskuteras det en del om ”resursallokeringsfrågan” kontra andra behov och här finns det väl lite olika synpunkter. Grundförståelsen är dock på plats!

Mitt musikintresse början tidigt i livet och som för många tog det sig olika uttryck. I mitt fall från low-fi blandband, inte sällan inspelade med extern mick mot en radio (Poporama..), via någon halvtaskig stapel (Pioneer tror jag), till närradio/piratradio och DJ:ande. Musikmässigt är jag nog att betrakta som rimligt bred men med tyngdpunkten i Soul & RnB. Gissar att jag sticker ut en aning genom att medge att melodiös house och hip-hop även spelas en hel del. Med barn i huset kommer man heller inte ifrån Mello och de mest förekommande radiohitsen såklart – varför inte!?

Hursomhelst, Linn dök upp på min radarskärm för ganska många år sedan via en god vän som redan då hade investerat en hel del i detta (för mig då) mystiska märke från Skottland. Och visst lät det bra, inget snack om den saken, men mitt fokus var då fortsatt på Cerwin Vega, Technics1200 och Vestax mixers och kanske inte på dessa melodiska lönnfärgade högtalare med groteskt grova svarta kablar.

I några år har det nu spelats lite försiktigt på en Rotellösning (RA2+RCD03) + Dynaudio 42:or som har fungerat helt OK. Då dyker det av olika anledning upp ett par Ninka (mint till ett bra pris) mitt framför näsan på mig och nu väljer jag att ta steget fullt ut mot Linn. Målet är att bygga upp ett 2-kanalssystem (bio/tv sköts i källaren av Onkyo+Polk audio och där skall det förbli!) där CD-spelare kommer att vara enda källan. Jag har något slags motstånd mot att rippa CD-samlingen och anamma DS-tänket och så länge det inte finns bättre kvalitet på köpefiler än mp3 så får nog silveralternativet regera ett tag till. Utbudet av köpeflac är för dåligt och passar inte min musiksmak. Jag kommer aldrig någonsin köpa musik bara för att formatet låter bra men tror och hoppas att de stora bolagen kommer ikapp audiophil utgivarna inom en snar framtid och då får jag kanske anledning att omvärdera.

Initialt kommer mitt system innehålla en Ikemi->försteg (ännu inte på plats men det lutar åt Kikkin 2 men här skall det provas lite)->AV5105->Ninka passivt och sen får väl upgrade dj*vulen regera bäst han vill i konkurens med ny tvättstapel och garderober till barnens rum….

Det kommer bilder jag lovar men just nu är det mer byggarbetsplats än något annat.

Häls Per


Top
   
 Post subject: Re: Perka & Linn
PostPosted: Wed Apr 07, 2010 15:57 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Välkommen till forumet, roligt att läsa andras musik- och stereohistoria! När byggarbetsplatsen ser någorlunda städad ut blir det kul att se lite bilder. Låter som en bra plan för ett kommande system, aktiva kort till Ninka finns det rätt gott om så där har du en prisvärd uppgradering senare!


Top
   
 Post subject: Re: Perka & Linn
PostPosted: Wed Apr 07, 2010 16:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Tack Sony!

Det som redan nu känns så kul är att man kan få det att låta så bra men en relativt liten insats, både vad gäller pengar och arbete. Vart skall detta sluta...

Aktivering finns på listan!

//Per


Top
   
 Post subject: Re: Perka & Linn
PostPosted: Wed Apr 07, 2010 16:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Klart du ska aktivera vad det lider! Stoor skillnad på passiva-aktiva Ninka! Sen har jag ju full förståelse för vardagens triviala målkonflikter eller vad man ska kalla den regelbundna budgetmanglingen i familjen för... välkommen till forumet hursomhelst! :)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Perka & Linn
PostPosted: Wed Apr 07, 2010 18:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Tack!

Har förstått att Ninkorna lyfter vid aktivering, känns som något att se framemot. Måste dock trassla på plats ett försteg och ev slutsteg, sen blir det kort. Fördelen med den typen av upgrade är ju att den inte syns...till skillnad från att stappla upp en knippe slutsteg eller så.

Kul med så aktivt forum! :D

//Per


Top
   
 Post subject: Re: Perka & Linn
PostPosted: Wed Apr 07, 2010 18:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Välkommen Perka har du en till som fortfarande spelar silverskivor, vi är några tappra :mrgreen:

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject: Re: Perka & Linn
PostPosted: Wed Apr 07, 2010 18:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Tack - det är väl tur det! Resonerar vi på samma sätt dvs jobbet med rip/brist på flac utbud eller?

//Per


Top
   
 Post subject: Re: Perka & Linn
PostPosted: Thu Apr 08, 2010 12:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Perka wrote:
... Jag kommer aldrig någonsin köpa musik bara för att formatet låter bra men tror och hoppas att de stora bolagen kommer ikapp audiophil utgivarna inom en snar framtid och då får jag kanske anledning att omvärdera.
Hej Per!

Linns egna skivbolag LinnRecords har faktiskt ganska mycket bra musik och inspelningarna är nästan alltid mycket bra. Det är väl nästan bara i den klassiska avdelningen som man hittar något som påminner om mainstream, men de skivor(/filer) jag köpt har varit bra ur ett musikaliskt perspektiv. Skivorna är inte av den sort som man annars ser på typiska audiofil-bolag.

MVH

HCL


Top
   
 Post subject: Re: Perka & Linn
PostPosted: Thu Apr 08, 2010 20:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
HCL,

Får väl titta in igen och se om jag hittar något. Dock vore det bästa om vi kunde börja köpa flac via CDON etc. Har förstått att dom tvekar pga bandbredd och begränsat intresse/efterfrågan men det dröjer nog inte länge förs något släpps på test.

Häls Per


Top
   
 Post subject: Re: Perka & Linn
PostPosted: Thu Apr 08, 2010 21:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
Hej Perka!
När uppgraderings- :twisted: dyker upp tror jag att han kommer med en DS :lol:
Ser fram emot bilder.

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
 Post subject: Re: Perka & Linn
PostPosted: Fri Apr 09, 2010 16:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 30, 2007 23:14
Posts: 165
Location: Luleå
Perka wrote:
HCL,

Får väl titta in igen och se om jag hittar något. Dock vore det bästa om vi kunde börja köpa flac via CDON etc. Har förstått att dom tvekar pga bandbredd och begränsat intresse/efterfrågan men det dröjer nog inte länge förs något släpps på test.

Häls Per
Hej å välkommen!

Jag skulle utan tvekan betala för flac24 (studiomaster),
dock inte 2,8k för "The Beatles Stereo USB (Album)".

Men vad skulle ett album kosta som inte behöva tryckas?
Det borde nog mer än halvera ny priset (spekulation)?
Hoppas att den möjligheten dyker upp snart...

/Teuvo


Top
   
 Post subject: Re: Perka & Linn
PostPosted: Fri Apr 09, 2010 17:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Hej Teuvo och tack,

Jag har ingen aning ang. pris men skivbolagne/marknadsförings kostnader kommer man väl inte ifrån gissar jag. Sen kan man ju alltid spekulra hur det faktum att man "bara" äger en datafil kommer att påverka priset + själva CD produktionen då så klart men men vi får nog snart se något.

Annars får vi väl träffas och byta filer med varandra....eller är det som kallas fildelning :D


Top
   
 Post subject: Re: Perka & Linn
PostPosted: Fri Apr 09, 2010 17:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
MNn wrote:
Hej Perka!
När uppgraderings- :twisted: dyker upp tror jag att han kommer med en DS :lol:
Ser fram emot bilder.

Säg inte sådär.....har ju inte ens fått första set-upen på plats ännu - men snart och då blir det någgra bilder också såklart.

//Per


Top
   
 Post subject: Re: Perka & Linn
PostPosted: Fri Apr 09, 2010 18:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Teuvo wrote:
Jag skulle utan tvekan betala för flac24 (studiomaster),
dock inte 2,8k för "The Beatles Stereo USB (Album)".

Men vad skulle ett album kosta som inte behöva tryckas?
Det borde nog mer än halvera ny priset (spekulation)?
Hoppas att den möjligheten dyker upp snart...
Linnrecords prismodell är jag lite sur på. En 24/96 flacfil kostar mer (€23) än att köpa en CD över disk/postorder. Trots att dom inte ens har behövt konvertera om till CD-formatet (16/44), inte pressa och distribuera några diskar, inte behöva hålla på med plastaskar. OK att den fysiska produkten inte kostar många kronor i ren produktion men gissningsvis kostar lagerhantering, distribution etc lika mycket som att hålla igång några snabba linor för nedtankning. Nog tycker man att åtminstone en del av rationaliseringsvinsten borde komma kunderna till godo?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Perka & Linn
PostPosted: Sat Apr 10, 2010 15:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Quote:
Linnrecords prismodell är jag lite sur på. En 24/96 flacfil kostar mer (€23) än att köpa en CD över disk/postorder. Trots att dom inte ens har behövt konvertera om till CD-formatet (16/44), inte pressa och distribuera några diskar, inte behöva hålla på med plastaskar. OK att den fysiska produkten inte kostar många kronor i ren produktion men gissningsvis kostar lagerhantering, distribution etc lika mycket som att hålla igång några snabba linor för nedtankning. Nog tycker man att åtminstone en del av rationaliseringsvinsten borde komma kunderna till godo?
Kan hålla med dig att det är lite surt att det ska vara så dyrt speciellt då det borde vara billigare av de anledningar du gav.
Vi får väl hoppas på lite konkurans och att de kommer fler sajter som säljer 24/96 då borde priset sjunka. Men tyvärr så verkar marknaden tycka att mp3 duger som nedladdningsbart material.. :? Skrev till ginza och cdon om de hade planer på att lägga ut högupplöst musik för nedladdning. Fick till svar att några sådana planer inte fans för tillfället.

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited