selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 16:51

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Re: Perka & Linn
PostPosted: Sat Apr 10, 2010 22:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Dessutom så det ju just nu relativt billigt att handla "silver" från England, både nytt från tex amazon och beggat från ebay mtp att GBP närmar sig 10kr/st. Jag gillar dessutom att ha det "cleana" systemet enkom för CD (musik) utan en massa infrastruktur för hd, PS:spel och allt annat "jook" men som jag sagt "never say never"

Fortsatt trevlig helg!!

//Per


Top
   
 Post subject: Re: Perka & Linn
PostPosted: Mon May 17, 2010 16:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Såja - nu börjar det äntligen spelas musik igen och på riktigt. Efter en massa turer med förstärkeriet så är nu följande lilla set-up på plats:

Ikemin->Kikkin2->AV5105->Ninka

och det låter mycket bra. Slutsteget fick åka en vända till Lejonklou och låter nu kanoners. Nästa steg blir nytt/annat/till steg (eller 2?) och aktiva kort. Tar gärna emot lite tips om vad som skulle fungera med någon slags rimlig ekonomi. "Räcker" det med ett 5105 och bara aktivera 2 vägar eller skall man köra 3? Har för mig att jag läst någon tråd hör men (såklart ) inte tillbaka till den...

Häls Per


Top
   
 Post subject: Re: Perka & Linn
PostPosted: Mon May 17, 2010 22:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Ett till 5105 och aktiva monokort är det stora steget. Antingen nya chakrakort med mono-adaptrar eller äldre aktiva monokort (2 st PCAS 119 och 2 st PCAS 142).

Från två till tre 5105 (och ytterligare ett par aktiva baskort) blir bättre men är en mindre förbättring än ovanstående.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject: Re: Perka & Linn
PostPosted: Tue May 18, 2010 22:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Jo,det där slutsteget är helt okej,man köper dem billigt också har jag noterat. Det spelar på bra,vi körde mitt 5105 på Bassmans piP i hans källare för en tid sedan tillsammans med annan blandad elektronik och vi var alla överens om att det spelade väldigt bra. Lite sturskt kar jag förvisat det till garaget av kosmetiska skäl,vilket är synd. Dock ska jag erkänna att jag kollar med ett halvt öga efter fler 5105´or...

Tanken på sex LK240 blir mig övermäktig,även en LK älskare kan få tillräckligt med lådor.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Perka & Linn
PostPosted: Wed May 19, 2010 17:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Fredrik: tack för inspel på detta. Pusselbitarna börjar så smått falla på plats. Letar vidare efter ett rimligt prissatt 5105. Kort är inte ofta man ser begagnat men det kanske man ändå skall vända sig till proffsen för hjälp med ändå.

Haraldur: "Är landsförvisningen" beroende på skicket eller på att det inte är LK-stylish? För rätt pris kan du få skicka det till Stockholm om du vill... Hör av dig om detta är av intresse.

Häls Per


Top
   
 Post subject: Re: Perka & Linn
PostPosted: Mon Oct 25, 2010 09:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Dags att ta steget över till DS. Efter mycket funderande, läsande och en del frågor har jag nu lagt en beställning och med lite tur kommer kartong och "installatör" från västkusten till bästkusten ( :wink: ) inom en vecka eller så. Source first men självfallet har ju Ackurat "mk2" lanseringen gett mycket intressanta möjligheter för oss som kan leva ett tag med "mk1". I början får det bli den enklast möjliga installationen med laptop och DS (+ev switch etc) för att på sikt bli en NAS osv. Det här skall bli riktigt roligt :D

Återkommer när det väl snurrar och då även med några bilder

Häls Per

Edit:stavfel


Top
   
 Post subject: Re: Perka & Linn
PostPosted: Mon Nov 01, 2010 12:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Så då har man blivit med DS :D I fredags var Gustav här från P&S med i en ADS/D "mk1". Till att börja med är det den enklast tänkbara uppställningen med laptop och DS, via en separat router. Men jäklars vad roligt :lol: Prestanda mässigt så är det såklart ett rejält lyft mot Ikemin, bättre på allt är väl en bra sammanfattning. Hoppas att Kinsky gui:t är en vannesak för helt ärligt...det mappar inte riktigt med Linns övriga ambitioner. Finns det kanske något alternativ för tillsvidare laptop styrning?

Nu återstår bara det inte så roliga rippningsarbetet.

Stort tack till Martin och Gustav för en kanonaffär och en fantastiskt god kundservice - 5/5


Top
   
 Post subject: Re: Perka & Linn
PostPosted: Mon Nov 01, 2010 12:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Perka wrote:
Finns det kanske något alternativ för tillsvidare laptop styrning?
Kinsky Desktop är inte bra men det fungerar att få igång musiken. Efter några månader så vänjer man sig. :lol:
Du skulle kunna testa Asset Control men den är bara beta än så länge. http://www.dbpoweramp.com/beta/Asset-Control.exe


Top
   
 Post subject: Re: Perka & Linn
PostPosted: Tue Nov 30, 2010 13:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Nu så är mycket på plats. ADS/D föds med flacfiler från en HTPC och en jäkligt cool 7" skärm. Skall peta in en lite tystare fläkt i datorn så kommer jag klara mig länge med denna lösning. Kör Asset upnp och deras beta verion av Control. Måste säga att buggarna är relativtfå och GUI:t något snyggare är Kinksy (vilket inte säger så mycket dock...).

Fick igår dessutom hem två lk85:or med aktiva kort till dom gamla Ninkorna. Aktivt är stor skillnad - wow. Tappar väl lite "rock 'n roll" jmf med 5105 men allt annat låter jäkligt OK. Ett galet lyft för en begränsad peng. Tack J för affären! Skall försöka få iväg Kikkin kontrollen till Fredrik den närmaste veckan för uppgradering till 2.2.

Skulle man kunna vrida ur något ytterligare från Ninkorna om man adderade ytterligare ett lk85? Jag har idag bass & treble kort - finns det ett "mid-kort" eller är hur fungerar det?

Häls Per


Top
   
 Post subject: Re: Perka & Linn
PostPosted: Tue Nov 30, 2010 14:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Quote:
Skulle man kunna vrida ur något ytterligare från Ninkorna om man adderade ytterligare ett lk85? Jag har idag bass & treble kort - finns det ett "mid-kort" eller är hur fungerar det?
Ja du kan addera ett till slutsteg. Ninka är tvåvägs men har två basar. Det blir ett till med bass-kort alltså. Men ha i tanke att 5125 med fyra kanaler drivna skall vara bättre än tre LK140 (som ju är bättre än tre LK85).


Top
   
 Post subject: Re: Perka & Linn
PostPosted: Thu Mar 17, 2011 13:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Så har det hänt lite på Linnfronten igen. Efter att 5105:an försvann till Spanien, Ikemin till Sthl så har även 85:orna inkl kort rest norröver till Niclas svåger Niclas, samt att Ninkorna även dom åkt norröver men inte lika långt.

Som ersättning har det kommit ett par 242:or (mk1) som idag körs med ett 6100/D. Om alla parametrar går i lås kommer det ett styck 5125/D (inkl adapters för C-kort) inom en rimligt framtid och då kan det blir riktigt roligt då det i 242-affären ingick 5 par kort :-).

Har även uppgraderat min Kikkin till 2.2 (tveka inte!) medan ADS:en är densamma sedan i höstas. Skall bli riktigt kul att få allt på plats och höra hur det spelar. Återkommer med någon bild när jag fått allt på plats.

//Per


Top
   
 Post subject: Re: Perka & Linn
PostPosted: Fri Mar 25, 2011 12:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Slutstegen hos Highfidelity för lite fix och kortmontering, kablarna hos Lejonklou för omlöddning i kombination med stundande helg = :evil: Blir säkert hur bra som helst när allt är på plats men det blir inte förs till nästa helg. Vad göra föratt stilla musikbehovet? Jo man rotar fram sin "reseförstärkare" (Nuforce Icon, lysande att ha med fjällen, Spanien + laptop och några riktigt små burkar, brukar inte bli mer än en extra resväska och det är ju helt OK WAF mässigt :wink: ) så i helgen blir det ADS+nuforce Icon+242 inkl DYI skruvade bananer på någon riktigt slirig kabel. :shock: Men som sagt det blir nog bra när allt är på plats.

//Per


Top
   
 Post subject: Re: Perka & Linn
PostPosted: Sun Apr 03, 2011 12:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Aldrig får man vara riktigt glad :(

Ett 8kgs paket från Uppsala med K400:or hanterade med stor hantverksskicklighet hjälpte bara föga då det visade sig att Chakrakorten 01-05 inte passade, trots adapters, i en 5125:a. Ännu en helg utan musik? Nej, Kalle (Highfidelity) visade stor välvilja och kundengagemang då han lånade ut två stereo kort som snabbt sattes in 5125:an + Chakrakorten i 6100:an och efter galet mycket inkoppling av kablar så spelade tillslut 242:orna upp till dans - och som dom spelade :lol: trots lite blanding av kort och en icke befintlig "installation" så är det vansinnigt roligt och välljudande.

5125:an kommer nu bytas mot en 5100:a (tack M!!!) så att de riktiga korten kan hitta sina riktiga platser och med lite tur kanske slutresultatet kan komma på plats till nästa helg. Det kommer då finnas en 5125 med Dynamik och adapters för Chakra kort (dock ej till 242 mk1 :wink: ) till salu men det tar vi under Säljes.

//Per


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited