selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 15:56

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 132 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 79 Next
Author Message
PostPosted: Sun Sep 26, 2010 18:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Clas wrote:
The Archangel wrote:
Kanske möjligt med 2250 till basen och sen en akurate till k-arrayen
Nu har jag själv ingen erfarenhet av biamp med olika slutstegsmodeller men vad jag förstår är det inget att rekomendera. Sedan är tex Lejonklou inte mycket för biamp överhuvudtaget även fast det är likadana slutsteg.(Om jag förstått honom rätt.)
Alla linns slutsteg har samma gain, så det ska inte vara nåt problem.

Bättre kommer alltid vara bättre. Låt säga att man biampar med två st. 2250 och sen byter ut den ena med 2200 så finns det ingen möjlighet att det blir sämre. Då kan man ju undra om det inte blir ännu bättre om man kör allt på 2200, och i många fall är det nog så. MEN, i det här fallet så kan det vara en god idé ändå då det är just basen som är extremt krävande (under 2ohm på lägre frekvenser), så jag är lite orolig för att 2200 kommer få problem att driva det hela. Men å andra sidan kanske den gör det, och då blir säkert single-amp bättre.

Så det är ett intressant I-landsproblem att undersöka :).
Man blir snabbt kär i höga volymer.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Sun Sep 26, 2010 18:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
The Archangel wrote:
hardcorelinnie wrote:
Grymt kul (och sportis lär ju ändå skaffa ngt bra ... bättre tillslut ändå - vad nu det skulle kunna vara)!

Skulle tippa på att ett 2250/D är vettigare än ett 6100/D i.o.m. 2250:ns högre smärtgräns, vilken ni säkert kommer kliva runt titt som tätt. En 2200 är givetvis att föredra, men i.o.m. att ni provat 6100...
Jo 6100 är inte riktigt aktuellt just pga kraften. Jag vill kunna dra på ordentligt utan att oroa mig för problem.
Kanske möjligt med 2250 till basen och sen en akurate till k-arrayen

basarna är väl aktiva?

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Sep 26, 2010 18:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
pekka71 wrote:
The Archangel wrote:
hardcorelinnie wrote:
Grymt kul (och sportis lär ju ändå skaffa ngt bra ... bättre tillslut ändå - vad nu det skulle kunna vara)!

Skulle tippa på att ett 2250/D är vettigare än ett 6100/D i.o.m. 2250:ns högre smärtgräns, vilken ni säkert kommer kliva runt titt som tätt. En 2200 är givetvis att föredra, men i.o.m. att ni provat 6100...
Jo 6100 är inte riktigt aktuellt just pga kraften. Jag vill kunna dra på ordentligt utan att oroa mig för problem.
Kanske möjligt med 2250 till basen och sen en akurate till k-arrayen

basarna är väl aktiva?
Lågbasen är ju aktiv, sen har den upper bass som drivs med slutsteg, det är den jag syftar på. De aktiva basarna får också sin signal från det steget vilket ger en komplicerad last för slutsteget. Sammanfattat med att slutsteget snabbt blir väldigt väldigt varmt :).

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Sun Sep 26, 2010 18:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
The Archangel wrote:
Lågbasen är ju aktiv, sen har den upper bass som drivs med slutsteg, det är den jag syftar på. De aktiva basarna får också sin signal från det steget vilket ger en komplicerad last för slutsteget. Sammanfattat med att slutsteget snabbt blir väldigt väldigt varmt :).
Att de aktivt drivna elementen plockar sin signal från mellanbasen (är det så - vore ju vettigare att plocka drivningen från lågnivåutgång på försteget p.s.s. som med en sub) påverkar knappast det steg som driver denna märkbart. Däremot ställer det krav på just det steget på så sätt att det inte kommer låta bra om det steget drivs över sin förmåga => också lågbasarna kommer då låta illa.

I vilket fall. Bi-amping med olika slutsteg är inte succeartat. Vanligen bättre att driva rubbet med det bästa steget. Aktivt är en annan femma eftersom respektive steg då har en lättare signal och last (driver enbart ett register). När det blir bättre att köra passivt med ett steg kontra aktivt med olika steg bör nog provas från fall till fall.

Att stoppa in en 2250/D tillsammans med en 6100/D kommer troligen också begränsas av 6100/D:s lägre toppeffekt. Det är ju både kvalitet och effekt du vill åt här. Två 2250/D i så fall, men då är det ju lika bra att skaffa en 2200/D d.v.s. en 2250/D eller en 2200/D är nog minimum. En eller två 4200/D är givetvis ändå bättre, men då är det nog ännu bättre att gå på två Klimax Solo...

Många antaganden här. Hör med Sportis, han har säkert en klar uppfattning i frågan!?


Top
   
PostPosted: Sun Sep 26, 2010 18:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
hardcorelinnie wrote:
The Archangel wrote:
Lågbasen är ju aktiv, sen har den upper bass som drivs med slutsteg, det är den jag syftar på. De aktiva basarna får också sin signal från det steget vilket ger en komplicerad last för slutsteget. Sammanfattat med att slutsteget snabbt blir väldigt väldigt varmt :).
Att de aktivt drivna elementen plockar sin signal från mellanbasen (är det så - vore ju vettigare att plocka drivningen från lågnivåutgång på försteget p.s.s. som med en sub) påverkar knappast det steg som driver denna märkbart. Däremot ställer det krav på just det steget på så sätt att det inte kommer låta bra om det steget drivs över sin förmåga => också lågbasarna kommer då låta illa.

I vilket fall. Bi-amping med olika slutsteg är inte succeartat. Vanligen bättre att driva rubbet med det bästa steget. Aktivt är en annan femma eftersom respektive steg då har en lättare signal och last (driver enbart ett register). När det blir bättre att köra passivt med ett steg kontra aktivt med olika steg bör nog provas från fall till fall.
Vanligen bättre driva rubbet med bästa steget ja. Vanligen :). Lite extremfall med lasten här bara, men visst, nog lutar jag åt ensamt med ett bättre steg. Vi får se vad det blir i slutändan.

Och jo den får signalen från det steget och det är säkerligen bättre att få signalen från lågnivå via den kopplingen smo också finns (balanserad), men man måste öppna upp komri och koppla om isåfall, men den har lågnivåingång. Får jag hit en linnkunnig kopplare så kommer det också bli så. Känns bättre, är bättre.

Enligt linn själva så är det pga detta som den har fått den överdrivet jobbiga lasten, dom kommenterar detta i en rescension av just Komri, då man har kommenterat den svåra impedanskurvan som går under 2ohm.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Sun Sep 26, 2010 18:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
The Archangel wrote:
...Och jo den får signalen från det steget och det är säkerligen bättre att få signalen från lågnivå via den kopplingen smo också finns (balanserad), men man måste öppna upp komri och koppla om isåfall, men den har lågnivåingång. Får jag hit en linnkunnig kopplare så kommer det också bli så. Känns bättre, är bättre.

Enligt linn själva så är det pga detta som den har fått den överdrivet jobbiga lasten, dom kommenterar detta i en rescension av just Komri, då man har kommenterat den svåra impedanskurvan som går under 2ohm.
Verkar kontraproduktivt att försvåra lasten för det steg som också avses ge insignal till lågbasarna, men de har säkert goda skäl.


Top
   
PostPosted: Sun Sep 26, 2010 19:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
Kan varmt rekommendera Solo till Komri!

Går ju att hitta Solo till anständiga priser numera om man kollar runt lite grand.

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
PostPosted: Sun Sep 26, 2010 19:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
PS! Varmt grattis till ett par fantastiska högtalare!!! 8)

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
PostPosted: Sun Sep 26, 2010 20:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Det låter märkligt att Komris aktiva lågbassteg skulle påverka det passiva filtrets impedans. Ingången till de interna stegen har en impedans på mellan 5 och 10 tusen ohm.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Sun Sep 26, 2010 21:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Lejonklou wrote:
Det låter märkligt att Komris aktiva lågbassteg skulle påverka det passiva filtrets impedans. Ingången till de interna stegen har en impedans på mellan 5 och 10 tusen ohm.
länge sen jag läste rescensionen så det är möjligt jag kommer ihåg eller missuppfattade. Kan ha varit att filtret (det passiva) var uppbyggt på nåt speciellt sätt också.

Hursomhelst så är det svårdrivet!
Men nu finns en plan iaf :)

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Sun Sep 26, 2010 21:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Dubbelkollade, jag hade vänt på det. Jag skyller det dåliga minnet på min höga ålder. Nån ursäkt ska man ju ha.

Det är K-arrayen som är svårdriven med impedans ner mot 1.7ohm. Har en dip just innan lågbasarna också och går sedan upp.

Hade inget med det inbyggda aktiva filtret. My mistake.

Men kontentan är densamma, det är en tungdriven talare :).

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Sun Sep 26, 2010 23:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
krell steg kanske :) inga problem med 1 ohms last

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Mon Sep 27, 2010 10:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
The Archangel wrote:
Dubbelkollade, jag hade vänt på det. Jag skyller det dåliga minnet på min höga ålder. Nån ursäkt ska man ju ha.

Det är K-arrayen som är svårdriven med impedans ner mot 1.7ohm. Har en dip just innan lågbasarna också och går sedan upp.

Hade inget med det inbyggda aktiva filtret. My mistake.

Men kontentan är densamma, det är en tungdriven talare :).
Du hade faktiskt rätt från början, impenansen dippar strax över 100Hz där även fasvinkeln är stor = jobbig last.
Den dippen är ju betydligt jobbigare att hantera för slutsteget än den runt 11kHz då det är betydligt mer kräm som går åt där nere.
Överhuvudtaget är inte den kombinerade fas o impedanskurvan direkt enkel att mästra.

Kollar man hur en Twin beter sig i labbet drar man slutsatsen att även den kommer att ha det kämpigt med Komris impedans/faskurva- något jag bekräftat genom tester där en Twin från 2010 inte alls drev Komri bra. Inge drag, musiken o dynamiken dog, jämför med mina 4200/D. Andra Komriägare som kör Twin passivt rapporterar att 2 Twin är minimum.
Och först med dynamik funkar icke-Klimaxsteg hyfsat bra.
Dvs 200w/Dynamik eller Solo är det som gäller. Jag tycker därför; börja med ett 2200/D o spara sedan till Solo.

Blev även en klar skillnad från ett 200Wsteg upp till biamped och än bättre upp till quadamped. De suger effekt, bara att inse det.

Kommer bli ett GRYMT lyft med riktig matning.
Iom att 2200 är så pass mycket bättre än 2250 skulle jag inte rekomendera 2250 ens med dynamik.

Och du behöver verkligen lägga matter på golvet, speciellt framför talarna. :wink:
Annars ser det kalasbra ut!!

Grymt snygga burkar det där, låter rätt ok med har jag hört det ryktas om... :mrgreen:

När det gäller varför Linn tagit nedre bassignal från övre bas är det antagligen för att förenkla för kunden.. Dippen strax över 100Hz beror ju inte på basstegen per se, den beror ju på filtret som sitter före som ska skicka full signal till övre bas samtidigt som filtret ska skicka signal till basstegen (som först ska dämpa,sedan filtrera för att sedan återigen förstärka signalen)
Har givetvis testat att ha en balanserad kabel direkt från KK till Komri och det blev givetvis bättre bas MEN MEN jag testade inte att samtidigt köra alla 4200 samtidigt. Körde endast med övre bas igång.
Ville vara försiktig och detta är ju just så man kopplar om man kör aktivt vilket detta test egentliga mening var. Dvs att förbereda aktiv drift. Nu kom inte jag så långt...


Top
   
PostPosted: Mon Sep 27, 2010 12:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
...Kommer bli ett GRYMT lyft med riktig matning.
Iom att 2200 är så pass mycket bättre än 2250 skulle jag inte rekomendera 2250 ens med dynamik.
I samma mening skulle man ju lika gärna kunna säga; "Iom att Solo är så pass mycket bättre än 2200 borde man inte rekomendera 2200 ens med dynamik."

Allt är ju relativt, om 3xLK140 -> 1x2250 är ju i princip kostnadsfritt och då är sannolikt 2250-alternativet klart bättre. Om de nu är en så knivig last kanske en Klout t.o.m. skulle kunna hävda sig.

Vad tror ni om följande prioritetsordning:

x*Solo - bäst
4200 - jättebra
Twin alt. 2200 - bra
1x2250/D - funkar - variant 1
1xKlout - funkar - variant 2


Top
   
PostPosted: Mon Sep 27, 2010 13:19 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
The Archangel wrote:
Nu har jag dock haft en 6100 hemma hos mig och fått lyssna på jämfört med mina lk140. STOR skillnad.

Inte roligt nu att spela med 140or. Suck alltså. Men vad gör man.

Måste ordna bättre steg.
Ja det var intressant att du föredrog chakrasteget, trodde nog att 140:orna skulle klara sig bättre då de tillsammans har betydligt högre effekt än mitt 6100. Själv är jag mest nöjd över att det överlevde hela eftermiddagen utan överhettning!

Knivigt hur man ska resonera med slutsteg till dem, angenämt dilemma när Linn-budgeten har återhämtat sig. :mrgreen:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 132 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 79 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited