selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 21:45

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 168 posts ]  Go to page Previous 18 9 10 11 12 Next
Author Message
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Thu Nov 08, 2012 02:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 451
Location: Övik
Kul, och slutstegen placerade på amerikanare vis.
Hur driver man bäst ett par unik?, ger det något att köra biamp eller är det bara slöseri av utrymme.

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Thu Nov 08, 2012 14:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Jag vet inte,men det känns aningen overkill och med tanke på den hörbara skillnaden slutstegen emellan så känns det som det lika gärna kunde bli sämre.

I går kväll lirades det på Keltik och lödde om Pekkas kabel,upplever fortfarande en kontakt på interconnectsen mer svårlödd än de tre övriga. Nogsam rengöring och rensning av gammalt tenn och förtenning av både stift och kardeler ville fortfarande inte hjälpa 100% och jag är visuellt inte nöjd med resultatet. Jag jämförde den med min egen interconnect som jag lött för ett år sedan och upplevde att
Pekkas kabel hade mer drag men spretade lite,om än inte illaljudande men dock annorlunda. Min sitter musiken ihop bättre med men i jämförelse med den "nya" så påminner skillnaden dem emellan om min högtalarkabel VS andkans. Den ena spelar snyggt och återhållsamt medan den andra är mer musikalisk men saknar finess. Det kniviga är att få repeterbarhet i resultatet så man inte får åtta olikspelande element innan resan är över. Mer tryck ös och fart är vad jag vill ha,helst beständigt också. Får en känsla av att det inte bara handlar om lödningen i sig utan även hur hanterbart tennet är vid de temperaturer man vill komma upp i. Jag kan få lödningarna att flyta ut snyggt vid lägre temp också men då låter inte kabeln kul. Känner att jag snöade in lite på det här eftersom det var sådan skillnad på köpekablar och därtill ovanligt ogörligt att få till en lödförbindelse som man inte behöver skämmas för utseendemässigt. Temp,tenn och lödning får bli veckans tema. Sist en gäckande signalkabel grusade min signalväg var i en skivspelare och i form av en silver T kable. Den var verkligen en sorglig historia,numera djupt begraven i en kartong på vinden. Tidsödande energisugande och frustrerande småsaker inte helt oviktiga. Passivt med ett vettigt slutsteg ter sig stundvis frestande,eller så ska man helt enkelt inte hålla på och jämföra saker som vi gör,antar att det är en del av intresset men,det jobbiga är när man börjar lyfta på stenar,gör upptäckter i form av nya stenar,som att skala av en gigantisk lök..

Fick ett par stumpar silverkabel i helgen att leka med,lär hålla mig sysselsatt och borta från forumet ett tag..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Fri Nov 09, 2012 02:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
...Ända fram till nu!

Silverkabeln blev bra,sitter nu mellan källan och försteget och den ska nog få bli kvar där känns det som. Körde Cleaning out my closet med Eminem och insåg just att jag aldrig kommit längre in i lyriken än när han beskriver sin far och "i just fucking wish he would die"

Nu blir hela låten till sorglig berättelse som nystas upp i retroperspektiv,min fru sitter vid bordet och försöker läsa in sig inför någon examination till tonerna av mitt Linniserande och när låten tystnat säger hon det jag precis tänkte: "-Jag tror aldrig jag har hört hela texten i låten förräns nu"

Till och med Canned Heat från woodstockplattan sitter ihop och ändå så ursäktar man den stundvis dåliga ljudkvaliteten på skivfodralet men uppmanar till att se de som sprickor i gammalt fint läder,håller med! Jag hoppas kabeln mognar med värdighet,men i alla fall när detta skrivs så spelar det sanslöst bra.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Tue Nov 20, 2012 21:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Minns "gubbarna" i föreningen öronvax stod och filosoferade över en cigarr hur eminent det vore att ställa in ett ytterst enkelt men sofistikerat system i barnens rum,detta i mitten på nittiotalet innebar Naim Nait Linn Kan och en tolva med ittok samt valhalla.

Måste ha imponerats i någon mån då målbilden förföljt mig sedan dess. Huruvida dessa herrar någonsin förverkligade sitt filosoferande är i dimma höljt men när nu sonen hade lång skoldag så passade jag på att fördela lite av linngodiset till nästkommande generation. Med andra ord så är sonens bungalow inspelad och klar. Bara cigarren som fattas..

Image

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Wed Nov 28, 2012 03:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Passar på att tacka Erik från Selleri och vidare Stefan från Faktiskt.se för gästfriheten under Söndagen som förgyllde min och Pekkas egentligen tänkta snabbgenomresa i Luleå..

Dimmig trist Söndag med tjock dimma över hela regionen,gör även den bästa tung i både kropp och sinne. Kom att tänka på ett par ninkadiskanter som kanske börjat längta
in i sina tilltänkta Kaber och vad är bättre svepskäl för en utflykt till en sann musikentusiast och barrista? Mycket trevligt!

Sedan styrdes kosan vidare ner till den lokala pizzerian för intag av kebabrulle,och under tiden uppkom ideén om att spontanbesöka en vän från faktisktgänget som omväxling. Sagt och gjort så hälsade vi på Stefan Westerdahl och kom lämpligt till uppmonteringen av en tiometers diodslinga på hans tillbyggnad. Jag och Pekka kände oss lite som två utsända Jehovas Vittnen där vi stod och pratade med honom om våra tankar kring musik medan han fortfarande uppe på stegen skjöt fast slingan och kontrade med sitt synsätt om transparans. Det är alltid kul att träffa Stefan och språka kring en av bland många gemensamma intressen. Lite av anledningen till spontanbesöket var dels att jag tyckte Pekka och Stefan absolut borde träffas och även att jag ville höra Bosso/mupps högtalaren igen då min nyinköpta teve funkar över förväntningarna när det gäller bildkvaliten och lagg men suger något kopiöst när det kommer till ljudet,ja,jag sträcker mig till att påstå att det är det sämsta jag hört,det är här muppsarna kommer in i bilden. Jag ämnar nämligen köpa ett par för ändamålet lämpliga småhögtalare att ha på väggen,och då antingen bygga ett par "muppar" för ett par hundra spänn,alternativt köpa ett par Unik eller liknande.

När vår vän avfyrat det sista häftklamret i underspikningen och krypit ur overallen så fick vi komma in och prata lite över lite musik,jag föreslog lite skämtsamt att vi skulle få lämna en tidskrift,inte nu vakttornet eller vakna,utan ett exemplar av "The Record"

Inledningsvis så spelades det på mupps och omgående så kände jag att det är ett måste att sätta upp sig på forumtråden för nästa gruppinköp av dessa element för de kan inte beskrivas annat än som fruktansvärt prisvärda! Därmed inte sagt att det inte blir ett par vita Unik heller bredvid teven..
Därefter så kopplade Stefan in sina,vid det här laget,väl inspelade Ino Pi25 och spelade några spår,vi hade intressant mellansnack vid låtbytena och Pekka och Stefan fick igång en bra diskussion om stort och smått. Att oliktänkandet rådde var rätt uppenbart och samtidigt väldigt kul,två öppensinnade personer som argumenterade utifrån sin synvinkel och kanske ingen som direkt hade varken rätt eller fel. Vad som vad bland bra eller mindre bra i systemet hade vi svårt att uttala oss om men visst kunde det leverera. Vi kände att vi saknade någonting hemifrån och hos Erik men visst,omvänt så skulle jag önska en del saker som han har i mitt system med. Vi kommer dit..

Sedan förra besöket hade troligen hans profundusmoduler klonat sig för nu
var de till antalet fyra och nu var det dags att plugga in även dem,minst
sagt intressant..

Så med spikfotsdebatt,huruvida strömmen spelar roll,interconnecternas likheter/olikheter,suggestionens makt och nyfikenhet på tunedem i färskt minne så enades vi till sist innan vi skiljdes åt att vi måste ha en träff snart. Tror det skulle kunna vara både trevligt och intressant för alla medverkande. Kanske vissa inte hör skillnader eller lägger vikt vid dem på samma sätt,eller så skiljer våra preferenser oss människor åt.

Hur som heslt så tog Söndagen snabbt slut och arbetsveckan tog vid som om helgen blott varit en hägring. Säger som vi gör här uppe: "-Häj'n nöges vä jära om
Flei'r gang'r..."(det här måste vi göra om igen)

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Thu Nov 29, 2012 14:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Jag tror på "korsbefruktning". Att stå på varsin sida av staketet och tycka att de andra inte har fattat något är ju inte främjande för det som vi alla vill ha - bättre ljud/musik ur våra anläggningar!

Alltid lika kul att läsa om dina bemödanden Haraldur :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Sun Dec 02, 2012 09:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Tack Bill,jo det var en väldigt trevlig eftermiddag må jag säga,innan jobbet hanns det med lite lir hemmavid,musik kan man aldrig få för mycket av!

Image

Image


Image

Image

Image

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Tue Jan 29, 2013 01:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Här händer inte så värst mycket då det är vinter. Keltik har flyttat tillbaks mot "teveväggen" och jag har äntligen befriats från de Klimaxfilter som besudlat och smolkat min bägare. Någon på Linn måtte ha varit pårökt när de de konstruerade dem,men nu är de tack och lov förpassade till Italien och stålarna förvandlade till en betongsula i den tillbyggnad där Isobariksen snart kommer att bo och spela i en mysig inglasning i söderläge.

Jag har dragit igång ett vinterprojekt med Keltiksen att finna lämpliga bättre mellanregister och engagerat både FD konstruktören på Linn och Ingvar Öhman bakom INO audio,den sistnämnde har fått tydliga direktiv att inte döda högtalaren med ortoakustiska finesser. NOS element är skickade på analys och dissekering vilket ska bli spännande.

Ett källprojekt är på G och med lite tur så hoppas jag det funkar. I så fall så dyker det upp en Sneaky DS i säljesavdelningen..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Tue Jan 29, 2013 11:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Vad var du missnöjd med hos Klimax-filtren?

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Tue Jan 29, 2013 12:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Det som var tristast med Klimaxfiltren till Keltik var att de dödade högtalarna musikaliskt. De förvandlade högtalarna till en halvhjärtad prototyp bestående av en blandning av Kaber och A242. Väldigt mycket HI-FI om jag säger så. Det bästa med filtren varde fina lådorna,det kändes speciellt att bara äga dem,men till sist så insåg jag hur fåfängt och naivt det hela var när de ändå inte behagade leverera anständigt.

Det var som att någon hade tagit en skalpell och med milimeterpresicion skurit bort allt liv ur högtalaren och endast lämnat kvar allt som jag avskyr i audiofilsystem. Musikaliskt? -Knappast!

Ironiskt nog så köptes filtren(ena paret) av en kírurg på Irland,som kände att även han ville pröva denna heliga graal. Har hållit kontakten med honom efteråt och det lutar nog mot att de ska åka vidare de med.

Klimax filter par nummer två åkte till Italien,Köparen informerades om vad som väntade honom men precis som för oss så var det mest spännande och utmanande tyckte han, och pluggade in dem till två kraftfulla Akurate 4200 slutsteg..

Rapporten som han skrev på UK Linnforumet var en bekräftelse på det resultat som vi fått. Trist och kabertunnt! Nu var det inte i pengar det satt för den snubben,vilken skulle ha klimaxfiltren och keltik som tevehögtalare medan han veckan därpå skulle få sina nya 350´s. I stället för 4200 så satte han Klout på Keltik och tyckte med den kombinationen att det spelade "någorlunda"

Pekkas filter var runt på turne och inte en en FD Linnhandlare fick fason på dem. Han var, vad jag förstod förvånad själv att det var på det viset.

Sist jag läste något lliknande om KXO´s, så var det när en herre med fyra stycken Twins, skulle som krona på verket byta ut sin svarta LK tunebox mot dessa filter och undrade om det verkligen kunde stämma, att det skulle låta så "annorlunda" om Keltikarna. Han vågade inte skriva att han var missnöjd men jag föstod precis vad han menade. Italienaren med mina lådor tog till orda och frågade om han tyckte att han fått "kaberljud" i sina fullregisterburkar och passade skämtsamt på att trycka till mig om att det var han som var uppfinnare av det "begreppet" :-) Vidare så skrev han, att tyvärr så lär Twinmannen nog aldrig bli nöjd om det känns "annorlunda" redan nu.

Jag är tillbaka med monofilter och ångrar det inte för en sekund. Vi labbade lite för en helg sedan med LK-tunebox och testa olika kombinationer. Bland annat så provade vi 4200/Chakra kombinationen igen och drog i princip samma slutsatser som tidigare.

Det känns verkligen som Klout/Keltik/monokort är skräddarsydda till varandra,och nöjer man sig inte med den kombinationen så är det nog inte rätt högtalare man har valt.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Sun Feb 03, 2013 09:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jan 08, 2010 09:07
Posts: 115
haraldur wrote:

Ett källprojekt är på G och med lite tur så hoppas jag det funkar. I så fall så dyker det upp en Sneaky DS i säljesavdelningen..

Berätta mer, vad är för källprojekt?

/D

_________________
LP12SE


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Fri Feb 08, 2013 02:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Image

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Fri Feb 08, 2013 11:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Spännande :) Ska bli intressant att höra vad du tycker

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Sun Mar 17, 2013 01:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Senaste inköpet blev en gammal LP12 med Ittok,Valhalla och en K18 som var omöjlig att motstå. Säljaren måste ha varit rätt ovillig att göra sig av med den då den visade sig vara betydligt finare i verkligheten än på de bilder jag fick inför köpet. Kröp fram sig att han hade rätt många skivspelare, och att frun ansåg att det var dags att göra sig av med lite grejor då gästrummet var överfullt. Spänd av förväntan så emottog jag slutligen av Bussgods en mycket välförpackad spelare i en Heybrook TT kartong..

Fjädringen hade säckat under transporten, så jag fick en anledning att dissekera den i sina beståndsdelar som ett trevligt fredagsmys. Första positiva överraskningen som jag fick, var att det satt ett flånkans nytt lock på den,bilden han hade tagit föreställde ett spräckt lock fullt av repor,som sagt så misstänker jag att det satt långt inne att sälja den.. När sedan botten avlägsnats så kom jag att stirra rakt upp i ett Cirkuslager och en ny topplatta. Lyckan var stor och glatt satte jag ihop skivspelaren igen. Något MM hade jag emellertid inte, utan fick bege mig till en av mina gömmor, där jag fann två LK1, varav en är köpt tre år tidigare av farbrorn som nyss sålt mig skivspelaren.

Detta exemplar är en prototyp från Linn med RCA anslutningar och DIRAK,sedan kom jag att tänka på den andra LK1 som egentigen Pekka rår om,och som falierar med jämna mellanrum då den förvandlas till en galen julgran. jag pluggade in den på den andra LP12án och fann att den spelade hyggligt i cirka tio sekunder innan den försökte slå ut baselementen ur Keltikarna och började blinka infernaliskt. Pekka har bytlånat till sig min LK1 nummer tre som är väldokumenterad i annan tråd här på selleri och renoverad för ett par år sedan. Jag ringde honom och frågade om de var okej att jag behöll den defekta, i utbyte mot den renoverade(idioti) och sedan rev jag ner försteget i smulor.

Den visade sig vara drabbad av uttorkade elektrolyter vilka varsamt ersattes samt plockade väck någon slabbig tweak som jag förudrats över sedan länge. Någon hade tröttnat på XLR och kapat MM ingången,sågat av kretsbanor samt lött ett skonsnöre mellan AUX in och MM för att kunna nyttja RCA paret. Nu sitter den ihop och kunde provspelas förra helgen för första gången.

Image


Image


Image





Tolvan fick en rätt hastig uppkoppling stående på klinkergolvet med LK1 bredvid sig vidare in i Kloutarna och Keltik. På med Bob Dylans "Desire" och ner i soffan... Jag måste ha glömt hur en frisk LK1 och en enkel tolva kan prestera för det var helt enkelt en svinkul kombination!

Jag har spelat på denna kombination nu i en vecka, och fick för mig att spela DS när jag kom hem ifrån jobbet i morse. Ersatte LK1 med KK1/D och DIY KDSén. Letade upp Dylans "Desire" och hörde halva låten Hurricane, innan jag stängde av och kopplade in LK1/LP12 igen och blev sittande i tre timmar!!


Image


Nu står det på tur att göra samma operation på delningsfiltret till Isobariksen och ta itu med de sista trötta LK2órna. Jag saknar kablaget till filtrena och beställde därför tidigare i veckan kontakter från UK samt gruvar ännu för att beställa en 50-meters rulle svart interconnect. Därefter så ska sonen tvångsvänjas vid musik ute i hans friggebod. Förmodligen måste jag börja med något mer lättsmält än Bob Dylan men skam den som ger sig..

Image

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Sat Mar 23, 2013 02:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Snart en vecka har förflytt sedan jag kopplade in de båda tolvorna i LK1'an och vid det här laget så borde nyhetens behag ha bedarrat...

Det blir bara bättre och bättre! Största oron nu är att K18 ska ta slut som jag spelar. Kom över en nål i kväll och det känns skönt! Spelar de fräscha plattorna på Troikatolvan och "ungdomsplattorna" på Ittok/K18 setupen. I skrivande stund snurrar Deep Purple "Perfect Strangers" på Ittoktolvan och humöret är på topp. Känns väldigt mycket Erik anno 1996 vilket är bra betyg.

Låten i skrivande stund är: "Hungry Daze"

KDS och KK ännu på avbytarbänken...

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 168 posts ]  Go to page Previous 18 9 10 11 12 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited