selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 12:11

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 168 posts ]  Go to page Previous 18 9 10 11 12 Next
Author Message
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Wed Mar 27, 2013 22:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Lite kul med 2 stycken LP12. När jag var förbi Vinylbutiken så hade ägaren en vinylspelare med 2 tonarmar och olika pickuper en för finlyssning och en vardags pickup.


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Sun Jan 19, 2014 03:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Image

Image

Image

Image


Gick igenom alla tusentals bilder som ligger hos photobucket,man måste stå för huvuddelen av de Linnbilder där. Man kan konstatera att det nog tagits igen alla Linnfria år vid det här laget:)

Bygget samlar kraft inför våren och under tiden lyssnas det på stativare. Tukan fortsätter att förgylla tilvaron men har nu fått ett par kompisar. Sedan ett par veckor spelas 109 Har experimenterat en hel del med dem och de har visat sig funka riktigt bra,drivningen får de ifrån ett LK280 och jag har skiftat emellan LK1/LP 12 och Klimax Kontrol/Linto/DIY renew.

Sätter man bara högtalarna i människohänder så går de ju faktiskt att få till. Samma tycks gälla A242. Jag har nog helt enkelt inte hört hur de ska låta/kan låta för än nu..

Keltik samlar sig inför hösten och alldeles eget rum utan köksbord eller teve. När tid finns så renoveras byggklotsar till Isobarikprojektet,fyra moduler återstår innan det är delningsfiltrets tur. För att spara på kretskortens lödöar och tålamod så har avlödningshuvud med pedalmanövrerad sugfunktion införskaffats. Försöker därtill klämma in ett par timmars lyssning om dagen. Är inne i en Cashperiod nu.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Sun Jan 19, 2014 18:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Jag gillar M109 och har testat dem med en del äldre slutsteg såsom Lk100, 5105 och Lk2 och fick nog inte riktigt till det. De slutstegen funkade dock ypperligt på mina gamla Kan. Kör nu med en 6100 som gjorde susen. Kul att det funkar bra med en Lk280.


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Fri Apr 07, 2017 01:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Har precis haft en upplevelse som gör att man börjar tro att man knappt vet om man är vaken eller drömmer :!:

Hjälpte Ante med sitt Keltiksystem,som inte varit sig själv på ett tag,dissekerade Kairn,Kloutar och delningsfiltren i smulor. Var mycket som inte stod rätt till visade det sig. Ena Kloutet som inköpts "nyservat" hos CJ på Ebay visade sig vara halvt defekt och fel elektrolyter. Hans Tunebox,som man tänker knappt är mer än just en tom låda mådde inte bra alls. Detta visade sig härröra från ett filterkort som vid närmare utredning kom att visa sig vara två till antalet riktigt fula typer..

Korten har varit att likställa med att dela skitig kanyl med polarna nere på plattan,för att sedan återanvända på skolbarnen man ska vacciners mot hepatit. Jag hade två heldagsjobb med att hitta roten till det onda och lyckades sluteligen få fason på spökerierna, och kunde återlämna nyrecappad Kairn,Kloutar och filter till min stackars svåger.

Hel@#%*ke vad sjukt bra de där Keltikarna blev! Jag är med all sannorlikhet psykotisk men jag har inte hämtat mig ännu. Setupen är nu den samma som den magiska kvällen vi trodde oss ha blivit drogade på hembakat bröd av en herre från Boden! Tolvan,en precirkus som hans lillebror äger och till låns står hos Ante är inte mer häftigt utrustad än med Ittok,AT95SA,Valhalla och en solid originalbotten samt gummifötter i hörnen på plintbotten.

I alla fall..

Killen äger själv en tolva,-en svart precirkus från ~1987 med Ittok och samma nål som sin bror,AT95SA
Den hade åkt in i garderoben i samband med att gruvan han arbetat i stängts. Hans Lingo såldes till förmån för en Sneaky DS,så han alls skulle kunna spela. Vilken den gjort rätt okej efter sjukt noggannt slit med nätverket.(Det hörs verkligen skillnad hos honom tom med den spelaren när nätet mår bra och inte)

Har länge gått och tyckt synd om honom för att han inte kan spela på egen svarv när han har en tolva, och när så det dök upp en Valhalla här på selleri,så tänkte jag att den ska jag köpa till honon tills vidare. Det ena ledde till det andra och för några dagar sedan så kom han över med skivspelaren och vi rev ner den i smulor för att omsorgsfullt sätta ihop den bit för bit. Vi höll på i sammanlagt två dagar, och kände att vi nog inte hade mer att tillägga. Dessvärre så stod vid ännu utan motorstyrning,och väldigt sugna på testa tolvan. Till sist så dammade jag av några Valhallakort ur ett skåp,märkta med olika kommentarer, så som "trött och darrig".....långsam..."allmänt kocko" samt ett kort som var bekämnt som "dött"

Ivriga och övermodiga satte vi tändena i det svåraste kortet,fast beslutna om att få spela vinyl redan innan kortet vi köpt dök upp. Det visade sig vara en hårdkokt potatis. Två kvällar senare och med säkert halva kretskortets bestånd av komponenter utbytta så vaknade Tolvan och Valhallan till liv!
För några timmar sedan skedde detta under. Smått ofattbart kändes det som efter ändlöst felsökande av detta Djävulens påfund till kretskort. Under tiden så hade det tilltänkta Valhallakortet landat hos mig. Det visade sig vara en lika sorgsen historia,men märkligt nog vid liv! Nu hade dock tjurskalligheten i mig tagit över och det hela var en kamp mellan mig och Valhallan samt en stor portion av prestige inblandat. Slutligen snurrade tolvan igång och ett stort mått av belåtenhet infann sig. Tolvan pluggades in i min nyservade Kairn med en LK2 och Tukan.

Jag fick välja platta och Ante lade på den Abraxxa platta jag fått av en mycket vänlig människa. "Plopp" lät det från högtalarna när nålen landade i spåret,sedan infann sig ett märkligt lugn till plattan brakade loss! Det vi upplevde kan inte beskrivas. Möjligen förstås för den som upplevt det själv. Vi satt i något obeskrivligt lyckorus och erinrade oss Takt & Tons goda år i slutet på 1980-talet och nittiotalets början..
Var tvungen kolla vilken volym vi hade på Kairnen,-knappt vol 30 ens! Mitt i lyckoruset ser jag ett par sköldpaddsfärgade kattöron skymta kanske en decimeter från motvikten på Ittoken,hann oskadliggöra vilddjuret med sina kliande tassar just innan ett utfall mot tolvan..

Vi insåg att det var läge för att avrunda kvällen och jublande av glädje åkte Ante hem med tolvan. Jag har på känn att han sitter och spelar som en besatt i skrivande stund.

Så nu sitter man här med egen nedplockad tolva,kliar sig i huvudet och undrar vad i helsike man just upplevt och hur man ska kunna vrida ur sin egen svarv denna magi!

Tror jag måste ställa mig och duscha i kallvatten,är jag verkligen vaken?!

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Fri Apr 07, 2017 08:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Vilket genuint intresse Haraldur, hatten av... Jättekul läsning...
Man önskar man bodde lite längre norrut så man kunde lyssna in sig på era totalt genomgångna system och kanske få låna ett par öron
till min egen tolva / Lingo.
Nästan så jag anar en affärside, säkert väldigt många som skulle vilja få sina kloutar, valhalla etc recappade och genomgångna.
Men samtidigt vet jag att börja jobba med sin hobby kan vara som att leka med elden...
Tack för uppdateringen! Får man så skulle jag önska mig en bild eller två av ett pågående lödparty.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Fri Apr 07, 2017 11:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Trevlig och roligt läsning.


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Fri Apr 07, 2017 11:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Ni är fanimej galna däruppe :D

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Fri Apr 07, 2017 13:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
leif_lar wrote:
Vilket genuint intresse Haraldur, hatten av... Jättekul läsning...
Sannerligen!

Berätta gärna mer hur du identifierar de ställen/komponenter som är trasiga.
Antar att du först tittar efter läckande kodningar men mäter du även.
Har du varit med om att annat än kondingar behöver bytas? Allt kan iof köras sönder/brinna upp men...som sagt utveckla vore intressant.


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Fri Apr 07, 2017 14:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Man får vara misstänksam mot precis allt på ett kretskort. Elektrolyter som torkar ut eller är trasiga hade i sig varit tillräckligt. När vi är inne på det spåret så har jag ett särskilt ont öga till tantaler som till synes ser pålitliga ut men i själva verket kan vara riktigt skenheliga. Ett motstånd är är inte alltid vad det ser ut att vara, och ett försiktigt petande kan avslöja att under ytan mår de inte bra. Halvledare med några tusen timmar bakom sig tenderar att kunna ge upp, och inte bara hel/defekt utan kan i stället bara se till att det aldrig blir riktigt bra, alternativt bjuda på ett fel eller missljud som kommer med exempelvis värme.

Så,det första verktygen är tålamod och nyfikenhet,envishet samt brinnande intresse.
Är det inte kortslutning och man kan mäta på utrustningen så har man genast något bättre förutsättningar att angripa mer normala fel (Vilket det undantagsvis är på Linnprylar)-har man spänningar där det förväntas finnas och vilka spänningar? Är det slutsteg och de vägrar hoppa igång,vilket ofta är fallet med Linns trippingkrets,så blir man i stället tvungen att gå den hårda,mödosamma vägen. Ungefär som att föreställa sig den där Norska slow TV serien "grad för grad" när man följer en stek i ugn i realtid i timmar..

Man letar sig runt bland de halvledare som kan vara aktuella,inte ovanligt är att de är kopplade så man måste löda loss dem för att konstatera att manövern var onödig och komponenten hel. En del fel känner man igen och har man plötsligt minusspänning där det inte borde vara det så infinner sig en härlig aha upplevelse.

Riktigt krånglande slutsteg får grundligt mätas oinkopplade(de vägrar starta hursomhelst) och sedan när man är säker på att inget är kortslutet,tvångsmata dem via en kub på lägsta tänkbara strömstyrka,passa på att göra mätningar och förhoppningsvis hitta felet.

Man får vara misstänksam mot kallödningar,kontakter,kretskorten själva och verkligen dubbelkolla. Vissa lösningar Linn använder är riktigt elvidriga och gårdagens Valhalla är ett sådant exempel.
En stackars genomplätering och komponentbenet som sitter i utgör livlinan för hela kortet(och stackaren som vidrör skivspelaren vid fel tillfälle. Ironiskt nog blir det varmt kring komponenten när motorn ska dra runt den tunga tallriken i startögonblicket. Lödningarna tinas upp och blir spröda,kanske tom börjar bete sig som halvledare och till sist har inte benet kontakt och genompläteringen brinner av. Plötslig har du ~300V på fel sida kortet flytande, eldar upp en stor resistor,transistorerna,åtminstone ett par dioder,hela beståndet av ic kretsar, samt likriktarbryggan..

Skulle man här bara mäta runt med Fluke och ersätta de trasiga komponenterna,så har man lagt ut ett par hundra kronor och tre timmars jobb,på att få se ett färgsprakande fyrverkeri som på sin höjd varar i några sekunder!

Sen återstår att göra om och göra rätt,om man inte stampat sönder kortet vid det här laget och slängt bort smulorna.

Oerhört stimulerande när man till sist hittar riktigt gäckande fel. Ovanstående motorstyrning bjöd dessutom på lärorika upptäckter, som man,om alls, eller långt senare hade förstått, i fall det bara hade varit en trasig säkring till exempel. Jag är nu tämligen säker på att jag förstår sambandet med Lingo modden som FF mfl skrivit om. Det blev så massivt märkbart vad några ändringar i ett schema kan göra. Den där modden(eller i alla fall det jag kom på)har förvisso bara fördelar för tolvans prestanda,men..som sagt det finns helt säkert en anledning till att det ser ut som det gör på Lingo och Valhallan. Brittiskt, till synes ogenomtänkt kan vara klurigare än man först anar. Som att stirra på de där "omöjliga bilderna" som var så populära i dagstidningarna på-90 talet, ja ni kanske minns. Först såg man inget,men,så plötsligt såg man vad det föreställde..


Blev långt som vanligt:)

Men kortfattat så kan det vara bra med: starkt kaffe,tålamod,envishet,nyfikenhet,TID!, multimeter,oscilloskop,elkub,hårtork,kylsprej,schema. Enormt viktigt är noggrannhet, en missad detalj(som i exemplet med Valhallan) och du är på ruta ett igen..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Fri Apr 07, 2017 16:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Mycket intressant, tack!!


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Fri Apr 07, 2017 22:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Ja, tack Haraldur! Höjdarläsning :D


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Fri Apr 07, 2017 23:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Ja, tack för beskrivningen. Kul läsning! :D

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Fri Apr 07, 2017 23:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Alltid lika underbar läsning haraldur, du får gärna kopiera in texten på stanpa :-)

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Sat Apr 08, 2017 00:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Jag är dålig på att hinna,eller orka med att hänga med på sociala medier, känns som bara mediaflödet som kommer upp i bland suger musten ur mig. Deltar i några grupper och det som kan vara lite trevligt och ibland oväntat,lättsmält är när något man kan ha googlat på i åratal eller tvingats bläddra sig igenom kilometer av foruminformation, plötsligt hoppar upp i mediaflödet,mitt bland gratulationer,bilder på vad man har för mat på bordet eller vad det nu kan vara. Vanligen fastliga klipp med djur eller vådliga hantverkare.

Du får gärna klistra in sådant du finner kul eller intressant på stampa.

Just nu är allt fokus och engagemang på B.Boeckling. Kanske får bättre med tid att göra något FB inlägg när det lugnar ner sig :lol:

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Sat Apr 08, 2017 17:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
haraldur wrote:
Jag är dålig på att hinna,eller orka med att hänga med på sociala medier, känns som bara mediaflödet som kommer upp i bland suger musten ur mig. Deltar i några grupper och det som kan vara lite trevligt och ibland oväntat,lättsmält är när något man kan ha googlat på i åratal eller tvingats bläddra sig igenom kilometer av foruminformation, plötsligt hoppar upp i mediaflödet,mitt bland gratulationer,bilder på vad man har för mat på bordet eller vad det nu kan vara. Vanligen fastliga klipp med djur eller vådliga hantverkare.

Du får gärna klistra in sådant du finner kul eller intressant på stampa.

Just nu är allt fokus och engagemang på B.Boeckling. Kanske får bättre med tid att göra något FB inlägg när det lugnar ner sig :lol:
Ok
Jag kommer att kopiera och klistra in och citera till dig

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 168 posts ]  Go to page Previous 18 9 10 11 12 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited